Már megint egy új buszgyár?

2014. február 10. - kristoof

cikkbe3_3.jpg

A magyarok úgy tűnik, sosem szakadnak el attól a sztereotípiától, hogy mi vagyunk a világ legjobb buszépítő nemzete. Ezért egyre-másra jelentik be a különböző cégek, hogy ők márpedig, ha törik, ha szakad buszt fognak gyártani! Ebbe a népes szegmensbe érkezhet a szegedi Lexion-Bus is.

Ha minden a fejlesztők terve szerint alakul, akkor hamarosan újabb hazai buszgyártót üdvözölhetünk, a már így is túltelített buszpiacunkon, ahol a lassan már megszámlálhatatlan vállalkozás sem igazán tud eladni autóbuszokat. Akkor minek még egy piaci szereplő, kérdezhetjük joggal? Ráadásul egy olyan szegmenst, a városi alacsonypadlós buszokat, pécézte ki magának a Lexion, amiből még a hazai gyártók által is túltelített a hazai piac.

cikkbe2_4.jpg

A belső tér kialakítása igen kommersz lett

Ennek ellenére úgy tűnik, a szegedi Lexion-Bus fejlesztőcsapata komolyan gondolja, hogy buszt fog gyártani. Igaz egyelőre még csak a tervezők álmaiban létezik az új városi autóbuszcsalád első tagja, aminek tervei ez év elején jelentek meg a cég Facebook oldalán. Először csak maximum valamiféle számítógépes játékhoz használhatónak hittük a terveket, hiszen a kissé drabális élekkel tarkított, Citaro utánérzéses forma úgy jó 15 évvel ezelőtt még igazán megállta volna a helyét, de manapság már nem. Ezért főként egy nagyon lelkes amatőr csapat munkájának tűnt.

radiatorok.jpg

A tervezők elképzelése szerint a radiátorokkal fűtenék az utasülések műanyag ülőlapjának alját. Azontúl, hogy bonyolítja a buszt a hatékonysága sem túl nagy

A Lexion legfrissebb posztjai és az azokhoz felkerült rajzok alapján, viszont úgy látszik, hogy ezzel az ósdi formatervvel is megvalósulhat a busz, hiszen a tervezők még a fordulókört is kiszámolták és a motor beépíthetősége is megállja a helyét. Igaz hogy egy későbbi posztnál, amikor az egyik kommentelőnek kellett szólnia arról, hogy az üléstávokkal gond lehet, amiben igaza is volt egyébként az írónak, egy kicsit elbizonytalanodtunk azzal kapcsolatban, hogy a fejlesztők valóban tudják-e mit is csinálnak?

Mindenestre a kissé „kamu” szagú posztok között megneveznek néhány multinacionális céget, melyek a busz alkatrészeit szállíthatják. Ilyen például a hajtást szállító MAN. Amiben a megjelent rajzok alapján, biztosan egy Euro VI-os motor fekvő elrendezésű változata lesz. De mint alvázgyártót, ebben benne van a hajtásrendszer is, a Scaniát is említi az egyik poszt. Megnevezik még a sofőrülést szállító cég, a Recaro nevét is. Valamint szerepel még a közreműködő vállalatok között a Siemens, a Hella, a Hübner és a Bosch is. Érdekes módon az új magyar busz fejlesztői sem számítanak a Rába közreműködésére, így a futóműveket a ZF szállíthatja majd a hazai cég helyett, ha a busz egyáltalán megvalósul.

cikkbe1_2.jpg

Egy Citaróba oltott néhai MJT-re emlékeztett ebből a szögből a busz. A formatervet nagyon sok helyen kellene még finomítani.

A legnagyobb kérdés továbbra is ez marad: megvalósulhat-e egyáltalán a szegedi Lexion-bus projekt? Nem szeretnénk jóslatokba bocsátkozni, de nagyon kevés az esélye a jármű megvalósulásának. Ahhoz, hogy ez a koncepció sikeres legyen, egy nem létező hazai piacon kívül is, elsősorban valami plusz kéne, valami innovatív, amivel el lehetne adni egy teljesen ismeretlen márkát és típust, ehhez mindenképpen kellene egy frissebb formaterv is. Ezeket egyelőre nem látjuk a megjelent tervekben. Továbbá elbizonytalanítja az embert a csuklósbusszal kapcsolatban például, mint az egyik terven megjelenő megoldás, az ülések alatti radiátor.

Viszont, ha valaki vagy valakik sok fantáziát és mégtöbb pénzt látnak a járműben, esetleg egy kis állami támogatást is sikerül kiharcolni, akkor még mindig kisülhet belőle egy jó, de csak átlagos autóbusz. Hogy ez mennyire lehet elég a piacok meghódítására, azt egyelőre nem tudhatjuk.

(Fotók: Lexion-bus)

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr725807707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemeza 2014.02.10. 15:28:18

OMSI-ba tervezik szerintem - és oda reális is. Kellenek is a fordulókör stb adatok.. :)

kristoof 2014.02.10. 16:07:19

Via facebook: "Nos néhányan itt félreértették a fordulókörös posztot. Nem (most még nem) OMSI-hez készül a busz. Reménykedünk abban hogy egy bizonyos cég "felkarol" minket és elkészítjük közösen az első valódi autóbuszt. Ezért mi most éjt nappallá téve dolgozunk azon hogy minden sikerülhessen és álmunk miszerint alkothatunk egy megbízható, csendes, színvonalas járművet megvalósulhasson! Köszönjük mindenkinek aki velünk van és segít"

nemeza 2014.02.10. 17:57:57

@kristoof: ok. Pedig inkább ott kéne kezdeni :)

_zahnrad 2014.02.10. 18:36:51

Ilyen ülés alatti radiátorokat legutóbb az EAG buszokban láttam. Inkább a fordulókörrel és a kommentálásával vannak gondok, ez 24 méteres körön fordul, a Citaro pedig bizony kisebben hiába szeretnék fordítva

OkoskaTo:rp 2014.02.11. 11:42:10

Nem csaj a dizájn 15 éves, hanem kb. a látványterv rendereléséhez használt technológia is.
Lehet így komolyan venni őket?

azbesztos 2014.02.11. 12:27:32

A magyarok úgy tűnik, sosem szakadnak el attól a sztereotípiától, hogy mi vagyunk a világ legjobb buszépítő nemzete.
Nem is fognak, mert tényleg mi vagyunk. Az összes busz gyár a mi terveink alapján dolgozik és az általuk tönkretett gyáraink egykori termékeit másolják.
Lesz ez még máshogy is.

csepke 2014.02.11. 12:33:29

Szerintem tömegközlekedési eszköznek minél egyszerűbbnek kell lennie belül, minél kevesebb tereptárggyal. És a magyar viszonyokhoz alkalmazkodva egyszerűen takaríthatónak. Ülést fűteni pedig nem tudom jó ötlet-e. Télen -10 fokban a cipekedéstől, meg a busz után rohanástól kiizzadva nagykabátban az eleve a kintihez képest már csak az emberek kipárolgásától is meleg buszban még leülni egy olyan helyre ahol nyomják az ember alá a 60 fokot...hááát. Majd a buszos szauna után kiszállni a -10be megint. Szerintem nem kényelmes. De kívülről nincs vele baj.

Anselmo 2014.02.11. 12:37:12

Vállalkoznak, fejlesztenek, modern technológiát csinálnak Magyarországon? Micsoda parasztok... felháborító!

2014.02.11. 13:02:53

Ugyanannyira kell komolyan venni, mint a Sólymot. És a cél is ugyanaz.
Hatalmas hype, amire özönlik a pénz, a végén a cégtulajok a pénzzel el, a befektetők meg hoppon.

Tyeplica 2014.02.11. 13:24:20

@Anselmo: Végül is csak ötször írták le a postban, meg a hozzászólásokban, hogy ez sok minden, csak modern technológiának nem nevezhető. Azt a jogot viszont fenntartjuk magunknak, hogy ha valami egyértelműen szar, bocsánat, megpróbálok árnyaltabban fogalmazni, IDEJÉTMÚLT, akkor azért igenis hadd emeljük fel a szavunkat! Az nem fikázás, hanem jogos kritika! Főleg egy közlekedés-mérnök szájából.

Radiátoros fűtés. Aha.

Az alacsony padlószinttel meg az a gond, hogy rengeteg helyet elvesz az utastérből. Például hiába szélesebb a Combino pár centivel, mint a Ganz villamos, akkor is kevesebb a hely a zsámolyok közé beszorított netto utastérben.

2014.02.11. 14:27:31

@azbesztos: A Szíriuszról hozott tervekre gondolsz?

Szerintem ez az egész egy induló közpénzszivattyú

Warlimont 2014.02.11. 15:16:32

Nekiallok, es Paint-tel kulönbet rajzolok egy este alatt. Ha "ejt nappalla teve" ezen dolgoznak, es csak ennyi futotta, akkor inkabb hagyjak abba, ujabb Solyom sztori nem kell.

nandras01 2014.02.11. 15:31:00

@azbesztos:
"Az összes busz gyár a mi terveink alapján dolgozik és az általuk tönkretett gyáraink egykori termékeit másolják."

háperszehogypersze!
mindenki hülye, csak mi vagyunk helikopter...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2014.02.11. 16:37:57

Tényleg furcsa ez a ma már szokatlanul darabos látványterv. Lehet, hogy valami régi tervet melegítettek csak fel, és kapták elő az ahhoz akkoriban készült demó anyagot. Ezzel biztosan nem fogják a külföld szemét felcsillantani, márpedig nekünk elsősorban a külföldi eladásokat kell valahogy növelni. Nem bármi áron, nagyon is nem bármi áron, de nagy szükség volna rá. Egyelőre inkább reménykedjünk, hogy a hír komoly.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.11. 18:36:55

"minek még egy piaci szereplő, kérdezhetjük joggal? Ráadásul egy olyan szegmenst, .... amiből még a hazai gyártók által is túltelített a hazai piac."

- Azért, hogy a szomszéd tehene is megdögöljön.

Warlimont 2014.02.11. 18:46:56

@nandras01: Amúgy ez a fajta "buszgyártás" eleve nem nagy dobás. Jómunkás lakatosok összeheggesztik a vasakat, meg lemezeket vágnak, de az összes többit, amihez az igazi tudás kellene, azt vesszük hozzá külföldi katalógusokból. Ezekben a "magyar" buszokban se sok magyar van, és ez a "gyártás" se igazi gyártás, nem csoda, hogy minden sufniban buszt gyártunk.

Warlimont 2014.02.11. 18:49:07

"@Androsz: Egyelőre inkább reménykedjünk, hogy a hír komoly."

Én inkább abban reménykedek, hogy nem komoly, és lelkes tizenéves gyerekek szórakoztak a papa számítógépével. :) :)

2014.02.11. 22:03:06

Nagyon lehangoló poszt. Több dologra is rávilágít, az egyik az, hogy ha ennyi buszgyár van magyarországon, egyenesen szörnyű, hogy mégis volvóval, és mercedesekkel van tele a mezőny. A második számomra szomorúbb dolog, az a szokásos negativitás. Nemhogy örülnél bazmeg, hogy akar még valaki valamit ebben az országban. Elavult dizájn, formaterv, innováció hiánya? Egy autóbuszról beszélünk nem egy luxus sportkocsiról, nem státuszszimbólumról! Engem egy dolog érdekel: elvisz-e A ból B-be anélkül hogy kiesne a kereke, és költséghatékony-e az üzemeltetése... a többi parasztvakításra nem vagyok kiváncsi. LCD tévé, klíma, meg utastájékoztató rendszer, ami a sok hülyének fontosabb mint maga a tömegközlekedés, aztán az első üzemzavarnál, pont ezeket az innovatív dolgokat fogják leszarni, és kifelejteni a javításból. Kedves posztíró! Szerinted az autóbusz náza technológia? Miért hiszed azt, hogy ezt a kárpát medencében eleve lehetetlen legyártani? Egy gazdaságilag, erkölcsileg tönkretett országban valóban nehéz a talpraállás, de azért a sok máunika-só, és nonsztop népbutítás ellenére is maradt még annyi szürkeállomány, hogy egy busz legyártása ne okozzon gondot...

Mad Mind 2014.02.12. 07:28:07

@csepke:
Sajna ma az az átlagos, hogy a -10-ből belépsz a -10-be, mivel a legtöbb busz még mindig a mindenfele lyukas Ikarus, amin a fűtés sem megy.

majerfeco 2014.02.13. 09:13:12

És a Lexion név nem ismerős valahonnan? Class? Az egész egy fantasy projekt, a srác szerintem szerzett valahonnan egy 3D CAD rendszert (jobb esetben) és elkezdett buszt tervezni, de ránézésre tele van ergonómiai hibákkal, a gépészeti részknek pedig annyira kevés a hely, hogy hűtés tuti nem lesz... Ez maximum egy Bus simulator szint.
Ha úgy tekintünk rá, mint egy hobbiprojektre, amit a Józsi a szomszédból kezdett, akkor kiváló munka, remélem végig csinálja, legalább megtanulja a 3D modellezés alapjait.

egy leendő gépészmérnök.
süti beállítások módosítása