Az indiai Tata és a kanadai Westport cég új, kettős üzemű dízelmotort mutattak be. A motor elhozhatja a gázüzem felemelkedését és az Euro VII környezetvédelmi normát is.
A buszokban elterjedten használt szikragyújtású gázmotorok új kihívót kaphatnak. A kétségtelenül tiszta üzemű, környezetkímélő motorok régi hibája a dízelmotorokhoz képest az Otto-ciklus miatt a magas fogyasztás és a tengelyükön ébredő alacsony forgatónyomaték. Ezekre a problémákra kínál megoldást a Westport GEMDi (gas enhanced methane diesel) technológiája, amit az indiai Tatával közösen fejlesztettek ki. Az elv nem teljesen új, személyautó motorokhoz LPG-s megoldással hazánkban is kapható átalakító készlet. A nehézüzemű motorok esetén esetén eddig csak az állandó terhelésnek kitett stabil motoroknál használták az elvet, az új befecskendező rendszerek teszik lehetővé a dinamikus terhelést jelentő közlekedési alkalmazást.
A Westport motorja CNG-t használ, aminek a gyújtását a pillanatszerűen befecskendezett gázolaj összenyomása végzi. A motor lehet tisztán dízel és kevert gáz-dízel üzemű is. A földgázt alacsony nyomáson juttatják be a szívócsőbe, ahonnan a levegővel együtt a hengerbe jut. A gázolajat közvetlen befecskendezéssel juttatják be a hengerbe, a sűrítési ütem vége előtt, ennek a további kompressziója fogja begyújtani a szegénykeverékes gáz-levegő elegyet. A gáz aránya legfeljebb 60 százalékos (a befecskendezett üzemanyag energia százalékában) lehet. A gáz arányában további növekedés várható fejlettebb vezérléssel, amit várhatóan a nyugati piacok fognak megkapni. Ugyanis az első motort az indiai Tatával közösen fejlesztették ki, kis kapacitású gáztöltőkkel vagy gyenge hálózattal ellátott fejlődő országok számára. A motor az Euro IV és V előírásokat teljesíti, de arról nem szól a fáma, hogy milyen kipufogógáz utánkezeléssel. Az egyéb kísérleti tapasztalatok alapján valószínűleg elegendő ezekhez a normákhoz a kipufogógáz-visszavezetés (EGR) alkalmazása.
A motor nagy előnye, hogy a nyomatéka a dízelmotorokéhoz áll közel, miközben a fogyasztása is alacsonyabb a szikragyújtású társaitól. A Westport a GEMDi rendszert a gépgyártó partnereinek is elérhetővé teszi, ez valószínűsíti a közös vállalkozásban készülő Cummins-Westport motorokban is a megjelenését. Az egyre nehezebb és körülményesebb kipufogógáz tisztítórendszereket cipelő, tisztán dízel üzemanyagot használó motorokhoz képest alacsonyabb részecskekibocsátással bíró újdonság - a szikragyújtású motorok hátrányai nélkül - jó választ adhat az egyre szigorodó emissziós normák kihívásaira, és elősegítheti az eddig erős szubvenciókkal életben tartott gázmotoros közösségi közlekedés valódi elterjedését is.