Forradalom előtt a gázmotorok?

2014. február 16. - _zahnrad

TATA 5L with Westport GEMDi.jpgAz indiai Tata és a kanadai Westport cég új, kettős üzemű dízelmotort mutattak be. A motor elhozhatja a gázüzem felemelkedését és az Euro VII környezetvédelmi normát is.

A buszokban elterjedten használt szikragyújtású gázmotorok új kihívót kaphatnak. A kétségtelenül tiszta üzemű, környezetkímélő motorok régi hibája a dízelmotorokhoz képest az Otto-ciklus miatt a magas fogyasztás és a tengelyükön ébredő alacsony forgatónyomaték. Ezekre a problémákra kínál megoldást a Westport GEMDi (gas enhanced methane diesel)  technológiája, amit az indiai Tatával közösen fejlesztettek ki. Az elv nem teljesen új, személyautó motorokhoz LPG-s megoldással hazánkban is kapható átalakító készlet. A nehézüzemű motorok esetén esetén eddig csak az állandó terhelésnek kitett stabil motoroknál használták az elvet, az új befecskendező rendszerek teszik lehetővé a dinamikus terhelést jelentő közlekedési alkalmazást.


A Westport motorja CNG-t használ, aminek a gyújtását a pillanatszerűen befecskendezett gázolaj összenyomása végzi. A motor lehet tisztán dízel és kevert gáz-dízel üzemű is. A földgázt alacsony nyomáson juttatják be a szívócsőbe, ahonnan a levegővel együtt a hengerbe jut. A gázolajat közvetlen befecskendezéssel juttatják be a hengerbe, a sűrítési ütem vége előtt, ennek a további kompressziója fogja begyújtani a szegénykeverékes gáz-levegő elegyet. A gáz aránya legfeljebb 60 százalékos (a befecskendezett üzemanyag energia százalékában) lehet. A gáz arányában további növekedés várható fejlettebb vezérléssel, amit várhatóan a nyugati piacok fognak megkapni. Ugyanis az első motort az indiai Tatával közösen fejlesztették ki, kis kapacitású gáztöltőkkel vagy gyenge hálózattal ellátott fejlődő országok számára. A motor az Euro IV és V előírásokat teljesíti, de arról nem szól a fáma, hogy milyen kipufogógáz utánkezeléssel. Az egyéb kísérleti tapasztalatok alapján valószínűleg elegendő ezekhez a normákhoz a kipufogógáz-visszavezetés (EGR) alkalmazása.

A motor nagy előnye, hogy a nyomatéka a dízelmotorokéhoz áll közel, miközben a fogyasztása is alacsonyabb a szikragyújtású társaitól. A Westport a GEMDi rendszert a gépgyártó partnereinek is elérhetővé teszi, ez valószínűsíti a közös vállalkozásban készülő Cummins-Westport motorokban is a megjelenését. Az egyre nehezebb és körülményesebb kipufogógáz tisztítórendszereket cipelő, tisztán dízel üzemanyagot használó motorokhoz képest alacsonyabb részecskekibocsátással bíró újdonság - a szikragyújtású motorok hátrányai nélkül - jó választ adhat az egyre szigorodó emissziós normák kihívásaira, és elősegítheti az eddig erős szubvenciókkal életben tartott gázmotoros közösségi közlekedés valódi elterjedését is.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr155712145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mészáros Laci 2014.02.17. 11:53:36

hmmm... vajon a motorvezérlő elektronika mennyiben tud alkalmazkodni ahhoz, ha egy modern turbódízelnek adok a levegő oldalon pár százalék metánt?

Mészáros Laci 2014.02.17. 11:55:22

@axeleda:

én úgy értem, hogy ez (az euro 7) ami még nincs, de egy kombinált dízel-gáz üzemmel talán megcélozható az euro 6-nál szigorúbb emissziós követelmények teljesítése is.

vagy nem.

Bambano 2014.02.17. 12:55:11

gázolaj nem összenyomható.

_zahnrad 2014.02.17. 22:16:36

@Bambano: Valóban, a gázolaj-gáz-levegő keverék kompresszióját kelett volna írni.

BPO654 2014.02.17. 22:22:18

Mi van?:D
1. A sima gázmotor simán teljesíti az euro 6-ot.
2. A sima gázmotor egy primitív szerkezet.
3. A dízelekhez egyre bonyolultabb kipufogó rendszer kell a szigorodó körny véd. előírások miatt.
4. A Rába is gyártott gázmotort, megállapodása is volt a Kamazzal, amit a Mercedes örökölt meg.:DD
5. Olyan van, h vegyes üzemű motor pl tankokban ami mindennel elmegy
6. olyan is van ,h gázolaj-gáz vegyes üzemű motor, ilyen nálunk is van, de nem engedélyezik;
Dízel-gáz rendszer működése abból áll, hogy a gázolaj mellé LPG vagy CNG gázt adagolunk a szívócsőbe, amelynek mennyiségét - bizonyos paraméterek alapján - egy elektronikus vezérlőegység számolja ki.
Az utastérben elhelyezet üzemmód-kapcsolón láthatja a kiválasztott üzemet, illetve a gáztankban levő folyékony gáz üzemanyag szintet.

A gázolajtank méretéhez képest, nagyjából 30% -os ürtartalmú gáztank az ideális méretű.

A dízel befecskendező rendszeren (adagoló, common rail) nem történik átalakítás.
A motor kettős üzemanyaggal működik, gázolajjal és gázzal, legyen az LPG vagy CNG.
A gáz a motor égésterében katalizátor funkciót tölt be,elkeveredik a levegővel, így elégeti az egyébként korommá váló el nem égett részecskéket is.

A dízel-gáz rendszer működése következtében:

A hatásfok 85%-ról közel 100% -ra növekszik,
csökken a fogyasztás: 10-30%
nő a teljesítmény: 20-30%
nő a nyomaték: 20-30%
nincs korom kibocsátás (EGR rendszerek , részecske szűrők élettartalma nő, óvja a környezetet)
Pillanatnyilag az NKH csak kisérleti céllal engedélyezi az átalakítást.

(2119 Pécel Luki Autógáz Kft).

itoérambolafoci 2014.02.18. 13:22:41

@BPO654: "A hatásfok 85%-ról közel 100% -ra növekszik"

:-)

_zahnrad 2014.02.19. 21:58:19

@BPO654: Picit tessék utánaolvasni előbb. A gázmotorra is van külön Euro VI előírás, nem az ami a dízelekre, nem dísznek rakom a linkeket a cikkekbe. Amúgy nem simán, hanem háromutas katalizátorral. Kicsi a nyomatéka, és sokat fogyaszt.
4., Baromságot ne terjesszünk, volt megállapodás egy vágtelenül elavult motor eladásáról, ami nem igazán kellett a Kamaznak, a Mercedest nem tudom hogy álmodtad bele.
5. Ezt fejlesztik tovább, olvasni kellene, leírtam.
6. Az üzemmód választós más téma, ne keverd ide.

A többire csak anyit kérdeznék, hogy mi is a katalizátor? Akkor minek kell gáztartály? Kicsit tessék már utánaolvasni mielőtt ennyi dolgot leírsz, saját magadnak ártasz vele
süti beállítások módosítása