Immár az Ikarus név nélkül, de a gyökereiben, génjeiben Ikarusos csapattal, a NABI volt telephelyén megszületett a PKD összeszerelésben készült 18 darab busz utódja. Az Euro VI-os MODULO M108 d városi, alacsonypadlós szóló busz.
Ahogy korábban megírtuk a BKV folytatja a PKD azaz a Partially Knocked Down, részben összeszerelt buszok gyártását. Az új PKD sorozat prototípusát mutatjuk be most olvasóinknak, amit reményeink szerint, további 49 követ majd.
Az Euro VI-os motor, és az EGB 107 előírás életbe lépése egy sor változtatást tett szükségessé a konstrukción. Ezek a változások olyan mélységűek voltak, hogy a busz vázszerkezetét is érintették, így a belső elrendezés további finomítására is adódott lehetőség.
Reméljük, hogy hamarosan újra sok száz busz készül a volt NABI telephelyén!
A buszt mozgató motor a Cummins 6,7 literes, 280 lóerős egysége, ami az Euro V normának megfelelő, 8,9 literes elődhöz képest, már kipufogógáz-visszavezetést (EGR) is kapott. A futóművek maradtak a jól bevált ZF termékek és a váltó is a jól ismert Allison TR325R.
Az új busz motorját, ahogy az elődnél is, egy kicsit magasabb fordulatszámon tartja a Szentgotthárdon gyártott Allison sebességváltó, mégis nagyon csendesen jár az Euro VI-os Cummins erőforrás. Szinte hihetetlen, de az M108 d néhány Nyugat-európai Euro VI-os motorral szerelt típusnál is lágyabb járásúnak, halkabbnak tűnik.
A legnagyobb újdonság az utastérben a dobogók változása. Az üzemanyagtartály a baloldalról átköltözött a jobboldalra, az eddigi dobogós kialakítás helyett pedig ketté lett osztva és két ülés alatt kapott helyek, amikben így fellépő megmászása nélkül foglalhatunk helyet. Kevesebb dobogó került a B tengely elé is, így összesen 11 ülés érhető el fellépő nélkül, ami európai viszonylatban is nagyon szép szám. Örömteli a peronrész megnövekedése is, így egy kerekesszékes utas mellett még elfér egy babakocsi is. További jó pont, hogy a második ajtó mögé csak egy szimpla ülés került. Ezzel együtt 29 ülő utasnak jut hely, ami a 12 méteres buszok 26-27 üléséhez képest igen nagy előrelépés, és a befogadóképesség szint növekedett a jól átgondolt kiosztásnak köszönhetően. Az utastér kialakítása így ideális, mondhatni azt is, hogy tökéletes.
Jól átgondolt és kialakított az M108 d belsőtere
A fűtésről négy ventilátoros hőcserélőn keresztül egy 30 Kilowatt teljesítményű Webasto fűtőkészülék gondoskodik, a hűtésről pedig a jól ismert ThermoKing X-900-as légkondicionáló. Kívülről az új kerékjárati ívekről ismerhető fel az M108 d. Az oldallemezeken lévő anakronisztikus gumicsík sajnos megmaradt, ahogy a manapság már szokatlanul magas övvonal is. Ez utóbbira az lehet a magyarázat, hogy a kocsi oldalvázát újra kellett volna tervezni, ami nem csak sok időbe, de sok pénzbe is került volna.
A busz összességében óriási fejlődésen ment keresztül, az utasterének kialakításával a legjobbak közé lépett. A kialakítás színvonalát tekintve az európai élvonal már elérhető közelségbe került. A történelmi jelentőségű név elhagyása sajnálatos, de a busz létrejöttéhez nélkülözhetetlen lépés volt.
A legtöbb gyártónál, még a nagy nyugatiaknál is, teljesen át kellett alakítani a busz hátfalát és motorsátrát, hogy fogadni tudja az Euro VI-os motort. Itt ilyesmire nem volt szükség. A hajtáslánc befért a régi helyre és a szellőzést is ötletesen oldották meg
Az európai kínálat nagy részét maga mögé utasító belső kialakítással úgy tűnik, van még keresnivalója a hagyományos magyar buszgyártásnak az európai piacon, és a kiállításokon is. A hazai buszgyártók palettájáról fájóan hiányzik egy Euro VI-os motorral szerelt, városi csuklós busz, miközben a BKV alvállalkozói 2016 közepéig még ötven darab csuklós buszt fognak beszerezni, és a 3-as metró felújításának kezdetéhez legalább újabb ötven, de inkább száz csuklós buszt kell beszereznie a fővárosnak. Ezért reméljük hamarosan elkészül a V187 Euro VI-os utóda is, amivel már valóban be lehetne törni, akár az igényes európai piacokra is.
Az új busz egyébként, idén októberben jelenhet meg a főváros útjain.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!