Értesüléseink szerint már nem a Rába forgalmazza hazánkban a Lengyelországban készült Volvo buszokat, hanem ahogy a korábbi években is, a Volvo Hungária Kft.
Újabb sikertörténetet könyvelhet el a kormány, ugyanis a 2011-ben állami tulajdonba került Rába a legutóbbi, Dél-Alföldi Közlekedési Központ, azaz a DAKK, 31 darabos távolsági busz tenderén már nem indult. Igaz, ha indulnak sem nyerhettek volna, hiszen a tendert az Evobus nyerte Mercedes-Benz Tourismo 16 RH-val. Viszont második lett ezen a közbeszerzésen a Hídbusz konzorcium, aminek az alapítói a G-Híd szolgáltató Zrt. és a Hídépítő Zrt. Úgy tudjuk, az utóbbi cég Volvo buszokkal indult ugyan, de nem a Rábán keresztül óhajtotta beszerezni a kocsikat, hanem a Volvo Hungária által.
Jók lennének a Rába, vagyis Volvo hibridek, mert keveset fogyasztanak, mégis több sebből vérzik a fővárosi beszerzés (fotó: Buga Bence)
Mindez azért érdekes, mert az elmúlt két évben beszerzett összes Volvo buszt a Rába értékesítette, köztük a botrányosan működő budapesti hibridbuszokat is. Pedig ezekben a hibridbuszokban már hazai alkatrész, konkrétan Rába is van, hiszen a kocsik üléseit a győri cég szállította a wroclawi gyárba. Ez azt jelenti, hogy még az ülések beszerelését sem a keményen dolgozó magyar kisemberekre bízták.
Nem csak a Nemzeti autóbuszgyár létrehozása tűnik kudarcnak, de a kormány másik nagy rábás ígérete is, miszerint tűzoltófecskendőket fognak gyártani a nagy múltú győri gyárban. Ugyanis a BM Heros Zrt. - az első Rába logós tűzoltóautó építője - legújabb gépjárműfecskendőjén, az Aquadux 1500-ason, már nem láthatóak a Rába logói, a kocsi csak egy egyszerű Renault maradt.
Az új magyar tűzoltófecskendő prototípusa még Rába. A másodiké már nem (fotó: Totalcar)
Egyik forrásunk szerint a Rába-Volvo szakításnak két oka is van: egyrészt az, hogy az állam nem igazán segítette az együttműködés kibontakozását, hanem inkább hátráltatta azt, hiszen sem a NAP (Nemzeti Autóbuszcsere Program), tenderei nem indultak be, sem az új korszerű tűzoltóautókra nem írták ki a tendereket. Pedig az aktuális kormány aktuális államtitkárai mindkettőt többször is megígérték az elmúlt négy évben. Másrészt gondok voltak a vevőszolgálati és garanciális problémákkal is, ugyanis a Rába személyében egy új szereplő lépett be ide is. Ezért ezeknek a problémáknak az orvoslása nemcsak nagyobb energiát vett igénybe a részvevőktől, de jóval hosszabb ideig is tartott, mint korábban.
Amint az ismeretes, a Rábát négy éve, 2011 novemberében vásárolta fel az állam. Akkor még évi minimum ezer autóbusz gyártását tűzte ki célul az NGM (Nemzet Gazdasági Minisztérium). Néhány hónappal később az NGM jelentésében már konkrétan említik a Rábát, mint a NAP egyik legfőbb várományosát. Szűk egy év elteltével már azt is megtudhattuk, hogy a Rába a Volvóval kíván kooperálni és így kezdik meg a végletekig elavult hazai buszflotta cseréjét. Ekkor már csak maximum évi 500 új buszt vizionáltak. Kicsivel később meg is hirdették a Rába-Volvo beszállítói programot, amire a hazai beszállítók jelentkezését várták. Erre a programra több mint 250 hazai cég jelentkezett.
Néhány hónappal később azonban kiderült, hogy hiába hirdetett a Rába beszállítói programot, a Nemzeti buszban egyetlen magyar alkatrész sincs! Vagyis igazából van, és volt is mindig, de ahhoz nem sok köze van a Rábának. Azok a magyar beszállítók, akik a wroclawi Volvo gyárba szállítanak, évek óta teszik ezt. A tavalyi év elején végre megtört a jég és Pécs forgalomba állíthatta az első Rába buszait, amikről hamar kiderült, hogy a győri cég az öt új busz gyártásából, mindössze néhány matrica felragasztásában vette ki a részét. Ezeken a matricákon csak ennyi áll: Delivered by: RÁBA. Ami így erős önkritikának is tekinthető.
Pécs kapta meg az első átmatricázott lengyel Volvókat (fotó: Sóki Tamás/MTI)
Mostanra kiderült, hogy az elmúlt másfél évben még 150 autóbuszt sem tudott értékesíteni a Nemzeti buszgyár, ami az ígéreteknek csak a töredéke. Sokak szerint viszont még a tizedét sem sikerült volna eladni, ha nem lett volna ilyen hatalmas nyomás felülről a buszüzemeltető cégeken, hogy márpedig nekik a legjobb választás a Volvo Rábává matricázott busza.
A győri cég jelenleg újabb piacok felé kacsintgat egyébként, sőt, más alkatrészgyártó cégek felvásárlását is tervezi, de a járműgyártói terveik egyelőre biztosan szertefoszlottak. Igaz, ez egyáltalán nem probléma, hiszen viszonylag hamar rájöttek arra, hogy ahogy eddig próbáltak járműveket gyártani, annak nem sok értelme van.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!