Íme a legújabb Rába busz

2013. március 19. - _zahnrad

cimlap_3.jpg
A Rába magyar beszállítókat keres a Volvóval közösen gyártandó városi és elővárosi buszaihoz. A mai sajtótájékoztatón megnevezték a közösen gyártandó típusokat is, ezek 7900-as és a 8900-as buszcsaládok.

A korábbi hírek ellenére úgy tűnik, hogy gőzerővel folyik a Rába buszgyártásának újraindítása. A tamáskodóknak volt oka bőven a kétkedésre. A Rába az évezred elején már egyszer belebukott a buszgyártásának újraindításába, és a buszgyártása alapjaiban rengette meg a hazai buszipart. A Rába 1998 és 2001 közötti kalandja a külföldről licenszelt Johnckheere buszokkal a saját motorok gyártásának megszűnését, az alvázgyártásának drasztikus visszaesését, illetve közvetve az Ikarus megszűnését is okozta. A buszgyártásra szolgáló eszközöket és területet pedig a bukás után eladták. Történt ugyanis, hogy a győri cég, a hazai konkurencia miatt, áron alul kínálta  a Contact és Premier típusú buszait. Így minden egyes eladott kocsin több mint egymillió forintos vesztesége keletkezett. De nemcsak ez volt a gond, a buszaik minősége is csapnivaló lett, jelenleg a Volánbusznál okoz kiadási gondokat a Rába korábbi autóbusz típusa. 

DSCN3063.JPG

A kudarcba fulladt korábbi kaland egy darabja Nyíregyházán, a Rába Contact. Szinte mindenhol gond van a típussal

Most hely, tudás, és motorgyártás hiányában a Volvóval szövetkezve ,,gyártana" buszokat a Rába. Az idézőjel azért indokolt, mert ez a gyártás a lehetőségek és a nyilatkozatok alapján maximum csak a buszok végszerelésére fog korlátozódni. A harminc százalékos magyar hányad, legalábbis ezt sejteti. Érdekesség, hogy a lengyelországi Wroclawban gyártott, 2004 óta a BKV-nál közlekedő Volvo buszokban is vannak magyar alkatrészek, például a padló vagy az elhúzható ablakok keretei és üvegei. Ezeket a ,,Rába-Volvo" buszokban Rába futóművek, esetleg ülések és egyéb, főleg műanyagipari alkatrészek követhetik.

A Rába így a Volvo globális beszerzési láncolatába remél bejutást, ami a Volvo alvázgyártási volumene miatt lehet jó üzlet a magyar félnek is. Noha a most elindított keresés során az egyéb magyar beszállítókat is ezzel lelkesítik, azt látni kell, hogy a Volvo komplett buszgyártási kapacitása két nagyságrenddel elmarad az alvázgyártási képességeikhez képest. Míg különféle alvázakból évente húszezret gyártanak, amit előszeretettel busznak aposztrofálnak a különböző közleményeikben, de a karosszériát külső gyártó építi, hasonlóan az egykori Ikarus Egyedi Autóbuszgyárhoz vagy az Alfa Buszhoz, addig komplett városi buszt az elmúlt 14 évben alig több, mint 2200-at gyártottak, ami az európai piacon a közepes, nemzeti felépítménygyártók sorába helyezi a Volvót. A legtöbb komplett buszt előállító wroclawi üzem tavaly 699 buszt gyártott, míg a családi tulajdonban lévő, független karosszériaépítő Solaris 939 darabot.

1_1.jpg

Az Euro V-ös motorral szerelt hibrid 7900-as bemutatója Kortrijkban. Ebből lesz a városi Rába típus

Egyértelmű, hogy a wroclawi gyárban fognak készülni a Rába matricát viselő, nemzeti buszaink is, majd valamiféle végszerelés talán Győrben is beindul az idők folyamán. A 7900-as jelzést a teljes hosszában alacsonypadlós, városi buszcsalád viseli. A Budapesten már jól ismert 7700-as típusok utódjáról van szó, 12 méteres szóló és 18 méteres csuklós kivitelben hibrid vagy gázüzemű változatban. Bár az előddel való hasonlóság belelátható a buszba, mégis teljesen új konstrukcióról van szó. A buszok váza a homlokfal és a hátfal tartószerkezetét kivéve alumínium, az előd rozsdamentes acéljával szemben. Ezt a 8900-as típussal számos elemében egyező vázat az egyszerűbb gyárthatóság kedvéért fejlesztették ki az egykori Säffle üzemben. Mivel a közös gyártás 2014-ben kezdődik, így a buszok Euro VI normát teljesítő motorokat fognak kapni. A 7900-as típusok csak hibrid és gáz motorral készülnek, szimpla dízel a jelenlegi ismeretek szerint nem lesz. A szólóban már bizonyított hibrid hajtáslánc egy 5 literes, 240 lóerős dízel motort, és maximum 120 kilowattos villanymotort  valamint egy 12 fokozatú sebességváltót tartalmaz. Kérdés, hogy a budapesti főpolgármester által vizionált több száz új Rába busz esetében honnan lesz pénz a drága alumínium felépítményes hibrid buszokra, mikor a hagyományos dízel buszok beszerzését sem támogatta pénzügyi okokra hivatkozva?!

2.jpg

Dobogó nélküli alacsonypadlós résszel készült 8900LE típusú busz. Ezt helyközinek szánja a Rába

Az elővárosi, városközi 8900-as jelzésű buszcsalád félig alacsonypadlós (alacsony belépésű) és magaspadlós kivitelekben is készül, jelenleg B7R, B7RLE, B9R alvázakra. A buszcsalád a kéttengelyes 12 méteres és háromtengelyes szóló kivitelekben készül egészen a 15 méteres hosszig. Egyébként a Budapesten is közlekedő Volvo-Aabenraa 8500-as buszok utódjainak számít a típus. Az Euro VI-os korszakban új, 8 literes motorok fogják hajtani a 8900-asokat, három választható teljesítménylépcsőben. A legkisebb teljesítményű egység 280 lóerőt és 1050 newtonméter forgatónyomatékot tud leadni, a közepes 320 lóerőt és 1200 newtonmétert, a legerősebb 350 lovasnak 1400 newtonméter a nyomatéka.

A Rába a meglévő beszállótóin felül még újabbak jelentkezését várja a honlapján. Az online felület már működik, a jelentkezési határidő pedig június 30.-a. Szeptemberben előkészítik a projekt következő fázisát és várhatóan 2014-ben kezdődik a buszok közös ,,gyártása". Kérdés, mi lesz a beszerzési stop miatt vegetáló meglévő buszgyártókkal, akik nem csak készre szerelnek, hanem saját tervezésű karosszériákat is gyártanak. A világhírű magyar karosszériagyártás súlyos megcsúfolása lenne, ha a magyar buszgyártás 2014-ben már csak egy idegen tervezésű és gyártású karosszéria végszerelését jelentené nemzeti színű mázba csomagolva.

Frissítés: Bár szorosan nem kapcsolódik a buszokhoz, de mindenképpen idetartozó hír, hogy úgy tűnik a Rába jármű offenzívája nem áll meg. A minap került csapatpróbára a miskolci tűzoltóságon, az új Rába-Heros M16 típusú fecskendő. Érdekes, hogy a tűzoltóautón semmilyen jelzés nem utal rá, de több fotón is kivehető, hogy a  járműnek Rába tengelyei vannak. A csapatpróbák után az első MAN fülkés Rába fecskendők már 2014-ben megkezdhetik szolgálatukat.

Címlapkép: Volvo/Kristoof, továbbiak: Zahnrad fotó

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr855149245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kukaberci 2013.03.20. 11:32:47

Ismét sikerült piacot szereznünk a saját munkaerőnkkel szemben a Volvónak mint összeszerelőüzem. Fejlesztés és tényleges gyártás helyett...

Gratulálok minden igaz döntéshozónak. Hajrá Magyarország, hajrá magyarok... :-(

hungarisztan 2013.03.20. 11:33:24

„nemzeti színű mázba csomagolva”
Ez mindennél fontosabb.
Basszus, egy buszról, egy úgynevezett használati tárgyról beszélünk!
Lehetne minőségi busz, kényelmes busz, takarékos busz, fűthető-hűthető busz, látványos busz, környezetbarát busz stb., vagy ezek tetszőleges kombinációja.
De nem. Ide nemzeti busz kell, mert az mindent visz. Aki meg nem ezt bégeti, az hazaáruló, internacionalista libsi-bolsi, zsidóbérenc komcsi, esetleg a biztonság kedvéért még cigány is. (Kihagytam valamit?)

Hát, meg is érdemli ez az ország, hogy pirosfehérződre festett fossal etessék, cserébe legalább jó drágán.

Nemzeti busz, a faszom.

szabi1983 2013.03.20. 11:48:09

Azért ha egy magyar cég szereli össze magyar szakemberekkel és egy részét magyar beszálítók állítják elő az jó nem? Akkor mit kukacoskodtok? Na persze azt én se értem, hogy miért a rába? Miért nem a kravtex vagy Ikarusz ha már homár? De a lényeg az, hogy ez is csak javíthat a helyzetünkön.

bandras 2013.03.20. 11:49:27

Miért ellenzi annyira a mostani vezetés a Kravtex buszok beszerzését? Hallani olyat, hogy Gyurcsány érdekeltségi körébe tartozik a gyár, de erről semmi konkrétat nem találtam. Ez igaz?

zsg? 2013.03.20. 11:56:44

A nemzeti cíimke tényleg röhejes. De a többi nagyon is rendben van. Nem lehet egyik percről a másikra kifejleszteni egy saját típust. Erre ma a világ pénze nem elég. Csak egy motor, vagy váltó fejlesztése annyi pénz és olyan mérnöki tudás, ami nagyságrendekkel haladja meg a RÁBA képességeit. Állami MFB hitellel együtt is. Reálisan gondolkozva nincs más út, mint a licensz. És azon belül pedig nagyon sokat kell melózni a hazai hányad emeléséért. Csak az az út van. Ha megindul a licensz alapú gyártás, és nem ér véget három év múlva, akkor egy-két évtized alatt megint létrejön olyan szintű mérnöki kultúra, ami egyre több saját részegység hazai gyártását, majd fejlesztését teszi lehetővé. Ha ismered a RÁBA türténetét, a licensz alapú termékfejlesztés régi és sikeres startégia náluk. Emlékezz csak a RÁBA-STEIGER traktorokra, amíg volt még hazai nagybirtok.

djlacee · http://www.ikvahir.eu/ 2013.03.20. 12:28:00

Kedvenc buszom a Rába Premier, bár 10+ év alatt azért rendesen szétrázódtak

SwedishRunner 2013.03.20. 12:33:29

Simán lehet, hogy rengeteg magyar mérnök fog résztvenni a gyártás támogatásában. Valószínűleg ha volt tudásuk, volt eszük is elhúzni a vérbe az országból!

gmihaly 2013.03.20. 12:50:18

Az egymással rivalizáló hazai buszgyárak végül egymást nyírták ki, a főkolompos akkor az Ikarus volt.

nemsirunk 2013.03.20. 13:05:11

Vannak magyar buszgyáraink, ahol nem csak összeszerelés folyik, hanem fejlesztés is. De ezeket most kicsinálják csak azért, hogy az új gyár állami irányítás alatt lehessen. Igaz hogy ez csak egy összeszerelő üzem lesz, aminek a hozzáadott értéke töredéke a helyben fejlesztetőhöz képest, de ez nem számít. Csak az a lényeg, hogy az állam szerepe minél nagyobb lehessen, az élet minden területén állami irányítás működhessen, a legkisebb önállóság is üldözendő. Visszatér a 40 év állami irányítású tervgazdálkodása, és vele majd a korábbi életszínvonal is.

bulista 2013.03.20. 13:51:07

@nemsirunk: "Visszatér a 40 év állami irányítású tervgazdálkodása, és vele majd a korábbi életszínvonal is."

Hát, úgy cirka 3-4 millió magyar a seggét a földhöz verné azért az életszínvonalért...:(

blattida 2013.03.20. 14:09:45

@bulista:
Az az életszínvonal szar volt, csak olcsón lehetett hozzájutni az állami dotációnak köszönhetően, többek között ebbe is bukott bele a rendszer, de orbán ezt hozná vissza, gyakorlatilag olcsóság nélkül.

kérődzőgiliszta 2013.03.20. 14:15:09

@hungarisztan: Majdnem igazad van! De kérdem, nem mindegy, hogy hívják? Úgy csinálsz, mintha a nevétől függene a minősége, stb. Miattam hívhatják Kormányviktornak is, ha jó!
Azt viszont nem értem, miért nem foglalkoznak városi tömegközlekedési felhasználásnál a gázüzemmel!

nemsirunk 2013.03.20. 14:16:09

@bulista: A másik 3-4 millió meg elmenekül amíg lehet, és az itthon maradóknak marad a seggföldhözverés.
Talán olyan gazdaságot kellene teremteni, ami nem csak egy mesterséges környezetben működőképes (mint a KGST volt ideig-óráig), hanem a való világban is. És ehhez a legjobb módszer az lenne, ha az olyan magasabb hozzáadott értékkel bíró tevékenységeket támogatnák, amilyen a buszfejlesztés, ahelyett, hogy egy egyszerű összeszerelő üzemet létesítenének, és hozzá mesterséges piacot is. Mert nem kérdéses, hogy a buszvállalatoknak kötelező lesz a Rábától venni a buszokat, így elsorvadnak a már meglévő buszgyáraink, az eddigi fejlesztéseikre fordított energia, pénz, idő pocsékba megy, a munkásaik az utcára kerülnek. A külföldre távozó fejlesztő mérnökök helyett lesznek betanított munkások a Rábánál.

deepdiver 2013.03.20. 14:17:05

Az amerikai fegyverkezési versenybe, bukott bele a szocialista tábor.
Az életszínvonal most is szar, cserébe minden annyival drágább, mint amennyivel olcsóbb volt annó.

HOLIDAY 2013.03.20. 14:26:16

@nemsirunk: nosza, szurkolok neked. Valami konkrétummal is tudsz szolgálni, vagy a juropéjerkedésig értél el? mert amit itt összehordtál, az nagyon gáz ám. Üres frázisok, szinte biztosan 0, nem 00 tényleges tapasztalat, vagy gazdaságossági számítás alapján.

Elszámoltál életedben a deviza hiteled havi törlesztésénél messzebb is? Van fogalmad róla, hogy az a buszfejlesztés, amiben te az egyetlen lehetséges jövőt látod, az mennyi pénzbe kerül? Nem pontosan, csak úgy kb?

Nem menekül itt senki, sehova. Sajnos, mert bizony lennének, akiket én magam is megtámogatnék, csak húznának el...

Pár buszos fórumba belekukkantottam, hát ott is van minden, csak egyetértés nem. A banda egyik részének a Kravtex a tuti, a másiknak a Rába, a harmadiknak az Ikarusz, a negyediknek....pedig ott van egy csomó, valóban buszokkal foglalkozó.

HOLIDAY 2013.03.20. 14:28:41

@bulista: nebassz! Gondolom a 3 évente használható kék útlevélért is, meg az országos hiánycikk budipapírért is.
Végül is, nyalhatnák egymásét...papír híján.

ODIV 2013.03.20. 14:32:55

A NABI-t nem lehet támogatni, mert a Róna Péter érdekeltsége, aki köztudottan "hazaáruló". A Kravtex tulaja nem tudom mit ártott, de nyilván neki is vaj van a füle mögött. Még az is lehet, hogy kommunista volt. Az ARC sincs épp az állam kegyeltjei között.
Így maradt a svéd rokon, mert még mindig jobb egy külföldi kapitalista sebét tömni, mint egy magyar komcsiét. :D

Nancsi 2013.03.20. 14:36:33

@blattida: "Az az életszínvonal szar volt"
Éltél akkor? Nem volt szar, sőőőt! Apum sofőr volt, anyum bolti eladó, és családi házat tudtak építeni, 30-35 éves korukban, mindenféle hátszél nélkül. Most minek kell lenni ahhoz, hogy bérből családi házat építhess, 30-35 évesen?
Hozzátenném: a ház után 5 évvel saját új autónk lett. Most mit kell ahhoz dolgoznod, hogy saját új autód lehessen? (nem hitelre, rendesen kifizetve)
50 éves koromig fogom fizetni a lakásunk hitelét, és 10 évnél fiatalabb autóm még sose volt. Mindezt úgy, hogy nekem is, meg a feleségemnek is van piacképes diplomája (versenyszférában dolgozunk).

"csak olcsón lehetett hozzájutni az állami dotációnak köszönhetően,"
Nem, hanem a központi áraknak köszönhetően. Nagy különbség! És ne feledd el azt, hogy 40 év alatt szedtünk össze kb 20Mrd USD adósságot, azóta meg bő 20 év alatt még 80Mrd USD adósságot úgy, hogy kb 100Mrd USD értékű állami vagyont is eladtunk közben.

"többek között ebbe is bukott bele a rendszer"
A fegyverkezési rendszerbe bukott bele a szovjet blokk. Amit az amerikaiak nyomtattak fedezetlen pénzt azt elfogadta a világ, amit az oroszok, azt meg nem - erről szólt a történet.

Jamesblond 2013.03.20. 14:37:02

Azert hajolhatna felenk a kezunk... Regebben a KGST-t fikaztak, ma pedig cegeket/vezetoket vasarolnak meg a nagy gyartok legyen az bugyi vagy busz... Ugyanugy nem a piac dont a vilagban mint nalunk a KGST idejen. Jo lenne elbeszelgetni egy mernokkel mi lenne ha a meglevo RABA D10-es motort rakotnek az adblue folyadekra??? Ti/Onok tudnak errol valamit? Mert ha jo lenne, kesz a buszunk, a tobbi csak dizajn. (ami eldonti sok embernel hogy a jarmu high-tech vagy csak ocskavas)

blattida 2013.03.20. 14:37:21

@ODIV: Csak a saját zsebeiket tömik a svédekén kívül, ehhez elegendő, hogy kokárdába vart az erszény. A többieké ürgebőr.

blattida 2013.03.20. 14:38:56

@Nancsi: Éltem, azért is írtam, amit. Az egy másik kérdés, hogy nem volt ennyi szegény és messze nem volt ekkora létbizonytalanság és kiszámíthatatlanság.

paveway 2013.03.20. 14:44:02

NABI, Ikarus, Kravtex, Rába... Nem mindegy? Én azt nem értem, miért veszünk Merci meg Volvo buszokat, amikor itthon is léteznek még működő, fejlesztői potenciállal rendelkező cégek. A kinglong csodákról már nem is beszélve. Azoktól végképp kiakadtam...

blattida 2013.03.20. 14:49:30

@Nancsi: Attól, hogy központilag volt meghatározva az ár, attól még szükség volt a dotációra, mivel kurvára nem volt piacgazdaság, egy csomó vállalat termelt fölösleges szarokat vagy túl sokat vagy kénytelen volt papíron nem veszteségesen termelni az áruját.

Hagyjuk már ezt a feketén nyomott dolcsi vs rubel mizériát, ha ezt Te komolyan gondolod, akkor nem érted a közgazdaságtant és a világot.
A szocialistának nevezett keleti blokk a saját hülyeségeibe bukott bele, egy fenntarthatatlan rendszert nem lehet hosszú távon működtetni.

dual824 2013.03.20. 14:53:11

Hiába ennyit tud a kormány. Még a "Nemzeti" buszunk is Lengyelországban készül majd. A netán még megmaradt magyar buszgyártási tapasztalat meg mehet a szemétbe!

spájdernecc 2013.03.20. 14:58:16

a "legmagyarabb" busz / IK -250 és klónjai / igy néztek ki:
RÁBA futómű
MAN licenc fekvő hatos, később D-10 es DD licenc motor
ZF licenc váltó
Zil, később Liaz kormánymű és szervó
A Credo ugyanez pepitában
csak a motor Iveco

bulista 2013.03.20. 15:10:29

@blattida: Ez nem az én véleményem, csak ezt hallom egyre gyakrabban, és ami az igazán döbbenetes? olyanoktól is, akik már '89 után születtek...

@nemsirunk: A jelenlegi kormány a Horthy-, a Rákosi-, és a Kádár-rendszer legrosszabb tulajdonságait próbálja összegyúrni egy nemzeti színű szalaggal átkötött borzalommá.

@HOLIDAY: Ki kell, hogy ábrándítsalak: a gengszter-váltás veszteseinek nem az okozza a gondot, hogy naponta, vagy három évente utazhat-e nyugatra - hanem hogy képtelen meglátogatni a Magyarországon 100-200 km-re lakó szeretteit, mert nem telik neki az útiköltségre. Ja, és hamarosan wc-papírra sem...

nemsirunk 2013.03.20. 15:23:49

@HOLIDAY: Ha nagyon gáz, akkor miért szurkolsz nekem? Ennyire ostoba vagy? Vagy csak egy melldöngető nagyonmagyarka?
Nincs devizahitelem, sem buszgyártási tapasztalatom. Csak józan eszem, amit mostanában sokan helyettesítenek valami nagyonnemzeti torz, beteges álomvilággal.
A Nabi meg a Kravtex buszai az utcákon futnak sokfelé, tehát ott már biztosan túl vannak rengeteg fejlesztési fázison. Persze ők is vásárolnak darabokat (motort például), de nyilvánvalóan rengeteg időt, pénzt beleöltek már a fejlesztésbe. Mindez a Rábánál biztosan hiányzik, mert az ő buszaik gyakorlatilag nincsenek forgalomban. Az a pár elkészült darab is csak mutatóba van, rengeteg problémával. A Nabi vagy a Kravtex is képes lenne tanulni és együttműködni nagy buszgyárakkal, nem csak a Rába, de már a mostani buszaik is alkalmasak. Szóval akkor miért is nem a Nabi vagy a Kravtex buszainak fejlesztését ösztönzi az állam? Miért ér ennél többet a Volvónak végzett egyszerű összeszerelés? Mert neked csak a Volvó színvonala felel meg, alább már nem vagy hajlandó adni?

Nem menekül itt senki sehova? Az én környezetemben jópár kollégám ment már külföldre, családostul. Persze én nem egy tanyán túrom a földet.

GRX 2013.03.20. 15:31:45

Gyerekek, mit nem értetek ezen? A Rábán keresztül ki tudják szivattyúzni a lét a haverok, a NABI-n, Kravtexen meg a többin keresztül meg nem tudták volna. Ennyi.

Jamesblond 2013.03.20. 15:38:09

@spájdernecc: A licensz nem is lenne baj, ha a "nyugati" tervek alapjan nalunk gyartanak a reszegysegeket is es nem csak osszeszerelo uzemme zsugorodnank. Ha nalunk ontenek a motorblokkot, meg a kormanymu hazat, Ugyanis a csavarhuzozas az betanitott munka, semmi mas. A femmegmunkalas, uram bocsa' fejlesztes mindig is ment nekunk... Abban van a lehetoseg hosszu tavon nem a nokben akik robotkent huzzak a csavarokat... Aztan persze ramondjak nekunk ez a mi buszunk :D En ugy vagyok vele legyen kocka, (akar 200-as sorozat) de maradjon nalunk az ara. A kulfoldi busz ugyanaz mint a kulfoldi zoldseg.

Jamesblond 2013.03.20. 15:41:20

@GRX: Igazad van! Mar minden terulet penzszivattyu nalunk...

Jolka40 2013.03.20. 15:54:08

@blattida: Biztos, hogy ez, ami most van, fenntartható?

blattida 2013.03.20. 15:59:37

@Jolka40: A fidesz által vezényeltre vagy a kapitalizmusra gondolsz?
Az előbbi biztos, hogy nem.

Plumper_ 2013.03.20. 15:59:56

tetszik, szép!

de oldják meg úgy, hogy ne legyen ráfizetés.

Fejesrob 2013.03.20. 16:11:32

Nálam nem sokan nacionalistábbak, de teljesen logikus ez az eljárás.

Elgondolkodtam, én hogyan csinálnám. Jó is legyen, olcsó is legyen, saját buszrész gyártásom ne legyen kiszolgáltatva a hazai kereslet hullámzásának, egyszerre vehessek több száz buszt.

Buszokat hosszabb távon érdemben csak bevált nemzetközi partnerrel lehet gyártani, sajnos ez van, okosak voltak Orbánék, hogy most nem vállalnak kockázatot.

Akkor pedig inkább a Volvo, mint pld. Ling-Long.

Ez a busz ráadásul jól is néz ki.

Nancsi 2013.03.20. 16:16:47

@blattida: "Attól, hogy központilag volt meghatározva az ár, attól még szükség volt a dotációra, mivel kurvára nem volt piacgazdaság, egy csomó vállalat termelt fölösleges szarokat vagy túl sokat vagy kénytelen volt papíron nem veszteségesen termelni az áruját."
Igen, de az ország nem a dotációból élt, hanem a valódi termelésből, ami most nincs. Szerintem azon nem lehet vitatkozni, hogy a kommenizmus 40 éve alatt 1/4 adósság termelődött, mint a demokrácia 20 éve alatt (valójában még rosszabb az arány, mert ugye a privatizáció bevételei is a demokráciában keletkeztek). Ez alapján a kommunista tervgazdálkodás hatékonyabb volt, mint jelenleg.

"Hagyjuk már ezt a feketén nyomott dolcsi vs rubel mizériát, ha ezt Te komolyan gondolod, akkor nem érted a közgazdaságtant és a világot."
Olyan cégnél dolgozom, ahol 3 emberből 2nek van közgáz diplomája, egyeseknek Phd-ja is. Szóval lehet hogy értem.
Az USD GDP arányos államadóssága bőven 100% fölött van, a jegybanki alapkamat meg durván 0%. Ez máshogy nem lehetne, minthogy a fő exportcikke a dollár, amit már réges-régen fedezetlenül hoznak létre. Másik exportcikke a demokrácia (értsd: ha beszólsz, lebombázunk a vérbe).

"A szocialistának nevezett keleti blokk a saját hülyeségeibe bukott bele, egy fenntarthatatlan rendszert nem lehet hosszú távon működtetni."
Ez egy lózung - hasonlót 100-at lehetne mondani a kapitalista blokkról is, de minek.

fritoz222 2013.03.20. 16:27:27

Na, ezzel sikerült lehúzni a wc-n az évek óta önerőből felkapaszkodott buszgyárakat, mint a Kravtex. "Nemzeti busz" - Lengyelországban összerakják, nálunk meg felmatricázzák. Ez ám a hazai munkahelyek támogatása. Nem baj, lesz még egy hely ahonnan ki tudja szivattyúzni a pénzt az állam.

blattida 2013.03.20. 16:29:51

@Nancsi: Állításom nem arra vonatkozott, hogy az usa fedezet nélkül is adott ki dollárt, hanem arra az állításodra, hogy ezért dőlt volna be a keleti blokk és a rendszer.

Lehetni lehet, csak a kapitalista rendszer meglehetősen régóta rendesen működik (ha hagyják), a szocializmusnak/kommunizmusnak csúfolt pedig nem, mivel nem tudott önfenntartóvá válni.

blattida 2013.03.20. 16:36:04

Állításom arra vonatkozott, hogy a keleti blokk elbukása nem a fedezet nélkül nyomott usa dollárnak volt köszönhető.

Ha lőzung, ha nem, igaz.
A kapitalizmus meglehetősen régóta elég jól működik (ha hagyják), ugyanez a kommunizmusnak/szocializmusnak csúfolt valamiről nem mondható el, nem volt önfenntartó, de nem is lehetett az.

Tatando 2013.03.20. 16:36:23

@szabi1983:

Pedig pont ez a lényeg! Miért kellett az államnak buszgyárat indítania, amikor vannak magyar buszgyárak csak épp nem jutnak megrendeléshez, mert ugyanaz az állam amelyik most buszgyárat indít, megtiltotta a buszvásárlást a volán társaságoknak.

Gondolom akkortól lesz majd szabad megint buszt venni, amikor a Nemzeti Volvo gyár beindul és nyilván a közbeszerzéseket is sikerül majd pont úgy kiírni, hogy más véletlenül se rúghasson labdába. A magyar tőkéből felépített magáncégeket pedig kivéreztetik.

Visszatérünk szép lassan a legmocskosabb kommunista időkbe. Amit lehet, azt államosítanak, amit nem tudnak államosítani azt tönkreteszik.

Kekszemu 2013.03.20. 16:41:25

Lehet rosszul gondolom, de nálunk nem a tervezésre és a fejlesztésre nincs lehetőség és pénz, hanem nyersanyagunk nincs amivel a gyártósort létrehozni és az alapanyagot beszerezni lehetne gazdaságosan.

Egy dizájnos futurisztikus karosszériát meg lehetne terveztetni egy egyetemi pályázat keretében is, jól jönne a pénz a diákoknak, ismeret és tudás birtokában.
Éppen ezért nem értem ezeket a fantáziátlan ronda kocka formákat...
Felér egy vizuális környezet és ízlés szennyezéssel!!!

Matróz Kommandó 2013.03.20. 16:48:33

Azért kell szövetkezni egy erős piaci szereplővel, mert ma csak így lesz hitelképes/eladható a termék. A Kravtex biztos nagyon jó buszokat fejleszt, de egy bank sem ad rá hitelt, mert ha bebukik a lizingelő, akkor a (bank) nyakán marad. Volvo licensz esetén meg piacképes a cucc.
Nem kell mindenben összeesküvés elméletet látni.

JewRivers 2013.03.20. 16:53:04

CREDO a magyar, nem a RÁBA névre hazudott VOLVO
!

kis59 2013.03.20. 18:47:55

@HOLIDAY: Én az előző rendszerben többet voltam nyugaton, mint most....

Simanix 2013.03.20. 19:37:08

Eközben Szlovákiában:
index.hu/gazdasag/2013/03/20/szlovakia_autogyarto_nagyhatalom_lesz/

Köszönjük Viktor! Egész konkrétan hány beruházást sikerült idehozni az eltelt 3 év alatt? Mi balfaszok csak államosítgatunk, hogy Orbán oligarchái gazdagodjanak, döngetjük a mellünket a kurva nagy nemzetieskedésre, eközben a régió elhúz mellettünk és pofánkba röhög.

Kíváncsi vagyok, milyen mélységekben lenne most a
magyar recesszió (Fidesz hívőknek: tündérmese), ha a büdös-mocskos-emútnyócév Gyurcsányék nem hozzák ide legalább a Mercedest.

Bakkertakker (törölt) 2013.03.20. 19:39:38

"A világhírű magyar karosszériagyártás súlyos megcsúfolása lenne, ha a magyar buszgyártás 2014-ben már csak egy idegen tervezésű és gyártású karosszéria végszerelését jelentené nemzeti színű mázba csomagolva."

Itt a pont. Nevetséges ez az egész és az állami vezetők megnyilvánulásai is.

Simanix 2013.03.20. 19:48:30

@Matróz Kommandó:

El vagy tájolva. Ha egy állami tömegközlekedési cég akar buszt venni, akkor simán kap hitelt Kravtex-re, Ikarusra, S91-re akármire - hisz eddig is így volt, nem véletlenül közlekednek Credo buszok tucatjai a különböző Volán társaságoknál.

A Széles Gábor féle VT Transmann viszont nem állami cég, nincs mögötte állami garancia, ezért nem kaphatott volna hitelt olyan buszra, amit nem lehet akárhol eladni, ha esetleg 2014-ben más nyeri a választásokat és a BKV már nem tőlük akar majd buszt rendelni. Ezért támogatja inkább a Nemzeti Ügyek Kúrmánya a magyar helyett a német ipart. Minderre természetesen semmi szükség nem lett volna, ha a BKV vette volna meg ezeket a buszokat, de nálunk valamiért minden fordítva működik: A világon szinte mindenhol állami/önkormányzati kézben lévő tömegközlekedést magáncégekre bízzuk (persze nem akárkijére), miközben a tipikusan magánszektorba tartozó ágazatokat a járműgyártástól a mobilszolgáltatásig államosítani akarjuk, mer' az a jó.

niklex 2013.03.20. 20:10:42

A Kravtexnél és a NABI nál saját mérnöki fejlesztés folyik (folyt), saját gyártással, persze elég sok import alkatrésszel, mert pl. nincs itthon megfelelő motorgyártás.
Most a mérnöki tudás szépen kihal, a szerelési gyártási tevékenységgel együtt (tudáson alapuló társadalom, ugye?) és lesz Volvó buszba ülés és kapaszkodó szerelése meg felmatricázása.A Rába pesze több futóművet tud majd eladni, a nyereség nő, a tulaj meg viszi osztalékban...

Csak a yamaha 2013.03.20. 20:15:36

@nemsirunk: És milyen rossz is volt az..Volt munkád,kifizettek,volt hol laknod,dolgok elkészültek......stb

Ja most jó a trendi van,de semmi sem saját...Tényleg mennyire jó ez az "új van és lehet minden.....
ÉS POLITIKA NÉLKÜL MONDOM?TISZTÁN BENNÜK ÉLVE....
Ez a RÁBA se az..tisztán mosógép ;-)

ok.trendi 2013.03.20. 20:26:04

inkább buszt vegyenek mint focistadiont csináljanak !!!!!
24 marha a libalegelön is tudja rugni a szart ,az embereket ugysem engedik be a mecsre a zsid´zás miatt

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2013.03.20. 20:50:37

legalább lesz egy befutó termék... a többiek meg miért nem nyomulnak külföldön?

halász jóska 2013.03.20. 20:53:18

@zsg?: na de itt még csan nem is licenszről van szó, hanem külföldön gyártott alkatrészek összeszereléséről. meg egy címkéről.

Matróz Kommandó 2013.03.20. 21:02:10

@Simanix: Sajnos nem vagyok "eltájolva". Ha a Kravtex buszai eladhatóak lennének máshol, már rég eladták volna őket.

madandcrazybird (törölt) 2013.03.20. 21:04:40

"A világhírű magyar karosszériagyártás"

Jaj, ne mar. Azt hittem hogy a vilaghiru magyar nokon es a vilaghiru magyar eteleken kivul mas mar nem is vilaghiru.
De ezek szerint igen.
Azert a vilag is tud rola?

Egyebkent mi magyar egy amerikai buszfrocsonto uzemben ?
Az osszeszerelo droidok?

zsoci 2013.03.20. 21:07:18

Erre most mi szükség volt ? A Rába nem autóbuszgyár, cserébe ezzel tönkreteszik a többi valódi gyártót.

Ennél hülyébb dologot ha akart volna sem tudott volna senki kitalálni.

buddha 2013.03.20. 21:10:59

a Nabi az amerikai piacra gyárt,alapot..
a kinti piacra csak 54%-ban az USA-ban előállított buszok kerülhetnek forgalomba.itthon csak az alapot rakják össze Composit-ból Pesten meg Kaposváron

csavari 2013.03.20. 21:57:22

Ami a NABi-nál folyik Kaposváron az vicc! Semmi más nem történik mint a városlakók terhére támogatja a krakus a tőkés elvtársat! Most már talán a negyedik újra kezdés pár tucat darabszámmal, ez eleve csak veszteséges lehet! miért kell ezt a Magyar adófizetőknek finanszírozni?

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2013.03.20. 21:58:02

A kommentekben nem kis mértékben fellelhető fidesz- és magyargyalázó tajtékzás mutat rá megint, hogy mennyire jó dolog is ez.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.03.20. 21:58:49

@blattida:

"Állami dotáció"?

Te öreg, miről beszélsz?

A szocializmusban a 40 év alatt 20 milliárd dollár kölcsönt produkáltunk.

Az Antall Jóskáéknak ugyanennyihez elég volt 4 év is.

Az elmút 23 évben összesen nagyjából 120 milliárd dollár.

Tehát mitől is volt szarabb a szocializmus?!?! Idióta...

HgGina 2013.03.20. 22:00:44

@bulista: a többi 6-7 millió meg nem.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.03.20. 22:07:52

@HOLIDAY:

Szocializmusban?

"hiánycikk budipapírért"

Te kretén. Nekem mindnem megvolt a szocializmusban.

Ja, hogy nem mehettem Galapagosra nyaralni (még a balcsira sem)?
Hogy nem volt terepjáróm (egyáltalán autónk)?
Azt akkor mi van?

Volt mit zabálnom.

Volt mit felvennem.

A tanáraimnak volt respektje.

Volt tisztességes versenyhelyzet (diákként) és volt érte elismerés.

Nem volt viszont a betanított munkás édesanyámnak pártkönyve.

De volt jövő.

Tudtad, ha szobafestőnek/esztergályosnak tanulsz, akkor 17 éves korodtól a nyugdíjig semmi gondod nem lesz, csak tedd a dolgodat.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.03.20. 22:10:00

@Nancsi:

Meg is van, hogy hol miből van a 242 milliárd ofsór vagyon.

blattida 2013.03.20. 23:13:09

@Bérgyilkos,Garázda,Gázoló,Adócsaló=Orbán_bandája:

Mi köze van ennek az állami dotációhoz?

Ki írta, hogy szarabb volt akkor? Az életszínvonalról beszéltem, nem a közállapotokról, a közhangulatról és az általános életminőségről! Ahogy írtam is, A kiszámíthatóság és nyugalom miatt nem volt rossz akkor élni, de ettől még maga a rendszer szar volt. Persze, szinte mindenki dolgozott, papíron, egyébként meg lébecolt, lopott, kicsit termelt, öt éves terv és társaik, nyugdíjak nincsenek, adók nincsenek, aztán nézd meg, hogy mi lett a vége, és erről nem a rendszerváltás utáni pártok, kormányok tehetnek, azok a szép új jövőt baszták el, mindegyik, egytől-egyig, ám ettől még a jelenlegi és a szocializmus előtti rendszereink is mind jobbak voltak. A visszasírt kádárkorszak egy átverés volt, egy álomvilág, egy mátrix...

gozos 2013.03.20. 23:15:03

Végülis a közös koopoeráció nem annyira rossz. Sajnos már nincs KGST piac "Ikarus monopoliummal". Azaz kis szériás buszgyártás a realitás.

Kérdés, hogy a termék árának hány százaléka marad hazai zsebekben, költődik el hazai boltokban. És hány százalék az import?

Tényleg: Stadler motorvonat burkolathegesztéséről tud valaki valamit? Mármint hogy hány embernek ad megélhetést, mennyi pénz költődhet el abból a bizniszből hazánkban?

blattida 2013.03.20. 23:16:53

@blattida: A vágyott korod létezik, el lehet menni oda élni, az sokkal jobb, mint ez, itt, mindig a sárga úton...Kína után balra fordulsz és megérkezel, a csodás hely neve: Észak- Korea.

YAN CHI 2013.03.21. 01:04:13

@hungarisztan: Szerintem elmérted :-)))))))))

hungarisztan 2013.03.21. 02:27:26

@YAN CHI: Szerintem meg nem. Csak olvasgasd a kommenteket. :(

Pedig kisdobos becsszó, én lennék a legboldogabb, ha elmértem volna!

Damm 2013.03.21. 03:05:22

Az ígéretek és a tettek közötti különbséget a kormány a választásokon fogja érzékelni.Retorikában nemzeti, valójában nemzetellenes a meglévő buszgyárakkal és az abban dolgozó ~ 8000 emberrel szemben.A hangoztatott ellentételezés a statisztikákban fontosabb mint a valós munkahelyek megőrzése.Az előző kormány King Longozott ez a mostani is külfüldit támogat.

YAN CHI 2013.03.21. 03:19:45

@hungarisztan: Én az utolsó sorra utaltam,arra meg száljon fel a miniszterelnök!

PluginPrius 2013.03.21. 04:12:35

Az a gond, hogy a majdan legyártott buszokat mind MI vesszük meg.

(Ha ez igaz a szerződés szerint)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.03.21. 05:42:39

Nekem a tűzoltó autó gyártással sincs gondom,az meb jó lehet hogy futóműkapacításttöbb féle járműhöz is hasznélhatják.

felcsutisuttyo 2013.03.21. 07:02:16

van már NEMZETI TÖRPE GAZEMBERÜNK
és van, NEMZETI SUTTYÓ HÁZMESTERÜNK,
és van NEMZETI BUGA JAKAB KÖZT. ELNÖKÜNK, van NEMZETI SZARUNK...ez a kormány, most van NEMZETI BUSZUNK IS.....DDD
Minden ami nemzeti le van robbanva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hehehehee

t0thl 2013.03.21. 08:48:18

Magyar Nemzeti Államcsődünk is lesz... :D

windex 2013.03.21. 08:52:21

@Nancsi: na-na, ez messze nem így van. a rubel-dollár felvetésre reagálni se szabadna, annyira dilettáns duma. egyébként csak kérdezni kellene: miért? miért nem fogadták el a rubelt? mert egy szar termékeken alapuló szarul működő gazdaság volt mögötte. a dollár mögött meg versenyképes ipar és gazdaság. ezért bukott a cocilizmus, és vele a rubel.

a központi árak pedig - kapaszkodj meg - azért lehettek központilag megállapítottak, mert mesterségesen mondták ki őket és dotáció állt mögötte. a logika ugyanis nem az volt, hogy a cikket mibe kerül előállítani, + mit akarnak keresni rajta és mi az a maximum, amit az emberek hajlandóak fizetni érte, hanem az, hogy hogy lesznek jó fejek a komcsi vezetők, és úgy kell belőni az árakat, hogy azzal a tömeg elégedett legyen - függetlenül attól, hogy ad absurdum mit veszít vele a gyártó, végső soron az állam, ill. ugyanaz a bizottság, amelyik az árakat létrehozta. namost, amikor az állam veszteséget szenved el annak érdekében, hogy a paraszt x ft-ért vehesse meg a cuccot, akkor dotál. vagyis úgy látszik, hiába éltél te akkor - mikor is? - a felszínen túl nem láttál. :-)

továbbá ellentmondást érzek apu-anyu sofőr+eladó kombója és a többi dolgozó milliók között, akiknek valahogy nem sikerült a fizuból gyerekek mellett házat építeni :-) mert ugye ezen dolgozó milliók miatt jött létre a lakáshiány és ennek következtében az albérletek bérleti díj színvonala, ami viszont lévén nem központilag meghatározott volt, kurva magas lett, a torz társadalmi-gazdasági felállás miatt túl magas is. szóval remélem, nem omlanak össze apu-anyut illetően az illúzióid, de kellett lennie valaminek a fizun kívül. vagy svarcfuvarok, vagy jattért félretett dolgok a boltban, vagy papíron kicsit többet fogyasztott a kocsi, mint valójában. ne szívd mellre, abban az olcsó, de szar életszínvonalú és nyomorult életben ezek voltak a túlélési technikák, és egy sofőr predesztinált volt arra, hogy az efféle leesőket kihasználja. ha nem, legmélyebb tiszteletem, de akkor honnan a ház 35 évesen? esetleg lehet még örökség, vagy a münchenbe disszidált rokon ajándéka, vagy az előtte kiutalt álllami lakás - figyelem, dotáció! - eladásából befolyt pénz, esetleg a nagypapi a világháborúban leüthetett egy arannyal teli ládát cipelő német/orosz katonát, de ez utóbbiak vajmi kevés az esély, viszont mindegy, a lényeg, hogy beállításod, miszerint ház épült 35 éves korukban a fizuból, ez teljesen hamis kép vetítése. de nem baj, ha már éltél akkor, nagyon kicsi gyermek lehettél, aki csak azt látja, ami a szeme előtt történik, de még úgy se, hogy hogyan :-)

windex 2013.03.21. 09:12:51

@Bérgyilkos,Garázda,Gázoló,Adócsaló=Orbán_bandája: egy rendszer a teljes társadalmi és gazdasági keresztmetszet szerint bizonyulhat jónak, vagy rossznak. és bármennnyire haragszol arra, hogy ma állandóan résen kell lenni és küzdeni kell azért, hogy megélj - szemben a cocilizmus nevű csődtömeggel, ahol szobafestő lettél 17 évesen és le volt tudva a gond a nyugdíjig, ugye - és hiába vágyod azt a kényelmet, mégis csak rossz volt az a rendszer. minden tekintetben. adósság tekintetében is, mert ez az "akkor 40 év alatt 21 milliárd dollár, ma meg 123 milliárd" jó demagóg szöveg. egyrészt nem 40 év alatt, nézz utána, mikortól volt szabad a nyugattól kölcsönt felvenni, és hogy mit küzdöttek érte a magyar gazdasági szakemberek moszkvában. másrészt egy szám önmagában semmit nem jelent. az összefüggések és az arányok annál inkább. mert az akkori 21 milliárd nagyobb teher volt a szar szocializmusbeli kamugazdaságnak, mint a 6-szorosa egy ütőképes gazdaságnak. (nem mintha a mostani magyar épp az lenne :-) képletesen: képzelj el egy 300 kilós kiskocsit, azt hogyan vonszolná egy 3 lóerős motor, és egy 1,5 tonnás döggel hogy tépne egy 280 lóerős gép. segítek: a súly az adósság, a lóerő a gazdasági teljesítőképesség, vagyis hiába kisebb a nyomorult kiskocsi... érted, ugye?

windex 2013.03.21. 09:17:41

@zsoci: ez olyan tervgazdaság beli szöveg.

a rába egy vállalat, és ha holnaptól úgy gondolja, hogy a papgájeleség gyártás biztosítja a fennmaradását és gyarapodását, akkor papagájeleséget fog gyártani. mindenki azt tesz, amit akar. ha hülyeség, belebukik, ha nem, megmaradhat, nem?

Nancsi 2013.03.21. 10:43:11

@blattida: A kapitalizmus gyarmatok nélkül sose működött. Most az hogy hivatalosan EU tagok vagyunk, és nem gyarmatok, az nem oszt nem szoroz.

Nancsi 2013.03.21. 10:54:28

@windex: "a rubel-dollár felvetésre reagálni se szabadna, annyira dilettáns duma. egyébként csak kérdezni kellene: miért? miért nem fogadták el a rubelt?"
Több nem szocialista ország volt, mint szocialista, és eleve erősebb gazdasági alapokról indultak. Egyszerűen azokat a háború is kevésbé viselte meg. USA területén mióta megvan nem volt idegen katona. Mások területén harcolgattak kicsit - de ettől a gazdaságuk csak fejlődött. Szovjetunióra - mint a másik blokk vezető hatalmára - ez nemigen volt igaz. A nyugat eleve jobb pozícióból indult a fegyverkezési versenynek, ami erősen meghatározta a II. vh utáni 45 év gazdaságát.

"a központi árak pedig"
Egy olyan országban, ahol a gazdaság állami kézben van, és komoly magánvagyon nincs, ez nem okoz semmi problémát. Ez ugyanaz a téma, mint hogy az auchan olcsón adja a benzint, mert nem azon szerez nyereséget, hanem amit a boltban elköltesz. És ugye az auchant elég nehéz nem profitorientált cégnek nevezni.

"mert ugye ezen dolgozó milliók miatt jött létre a lakáshiány és ennek következtében az albérletek bérleti díj színvonala, ami viszont lévén nem központilag meghatározott volt, kurva magas lett, a torz társadalmi-gazdasági felállás miatt túl magas is."
A szocializmusban nem volt lakáshiány. Ha csak Budapestet nézzük, nézd meg mennyi lakás épült a szocializmus alatt, és utána. Mivel az embereknek lakni kellett valahol, így megoldották. Lehet hogy nem az ő tulajdonában volt, hanem "kiutalták" neki, és - a hazugságoddal ellentétben - nagyon alacsony bérleti díjat fizetett érte, de mivel a tulajdonos kvázi az állam volt (tanács, 1 kutya), így ez ugyanolyan létbiztonságot nyújtott neki, mintha saját lakása lett volna.
Illetve ami még a szocializmusra jellemző volt, hogy a dolgozó és a vezető réteg fizetése nem szakadt el annyira egymástól, mint ma. Apám mikor 2000 Ft-ot keresett sofőrként, akkor a vezérigazgató keresett 8000 Ft-ot, egy 2-3000 főt foglalkoztató cégnél. Ma egy 20-30 fős cégnél is van ekkora különbség.

Nancsi 2013.03.21. 11:02:19

@windex: "szóval remélem, nem omlanak össze apu-anyut illetően az illúzióid"
Alapvetően egy irigy szardarab vagy, de hátha felfogod: akkor egyszerűen több pénz maradt a fizetésből, és aki esetleg munka után is tett-vett, az tudott pénzt keresni. Nézd meg, hogy ma az átlagfizu mennyi része megy el egy átlagrezsire, és akkor mennyi ment el, aztán zokogj.
Én pl. a 80-as években nyulakat tenyészettem, általános iskolásként. Kaszálni még nem bírtam, azt megcsinálta apám, de össze már én gyűjtöttem, én vettem nekik a kaját, fizettem a teherautót, aki hazahozta a szénát, a szomszéd sráccal hegesztettünk hulladék vasakból ketrecet nekik nyári szünetben, stb. Meg nyilván reggel-este 1-1 óra elment az etetésre, egyéb tennivalókra, plusz hétvégén nagytakarítás, stb. Így ebből a havi bevételem kb a fele volt, mint mondjuk apámnak. Mindez 15 anyanyúlból.
A szüleim se a tv elé feküdtek le, amikor hazajöttek, hanem szőlőt béreltek/vettek, stb. Akkor még ebből - a munka után saját mini gazdaságból - lehetett pénzt csinálni. Ma már nem lehet egyikből se. Akkor még a nyúl kilónkénti felvásárlási ár/terményár 30:1 volt. Most meg 8:1. K.rvára nem mind1.

Éhes_ló 2013.03.21. 11:48:23

@spájdernecc: nem tudod jól.
a "legmagyarabb" busz / IK -250 és klónjai / igy néztek ki:

Csepel Autó félönhordó alváz (dunaújvárosi acélból,
RÁBA (MAN licenc) fekvő hatos, később D-10 es DD motor
Csepel Autó Eger sebváltógyára (ZF licenc) váltók: automata és kézi is.
Csepel Autó (Bendiberica licensz) kormányszervó
TVK alapozók, fedőfestékek, oldószerek, tömítő és ragasztó anyagok
SZIM Kecskemét (Knorr licensz) légfékelemek
RÁBA futóművek
Taurus gumik, gumitömítések, gumialkatrészek, hidraulika és pneumatika vezetékek,
MÁV szállítás (szerelt alváz Csepelről Mátyásföldre, Székesfehérvárra, kész buszok a KGST-be)
Salgótarjáni síküveggyár szélvédők, oldalüvegek

Graboplast padló és ülésbevonatok
Gamma: műszerek, érzékelők
Bakony művek: irányjelzők, belső világítások, ablaktörlők
Tungsram: izzók,
Elzett: zsanérok, zárak zárszerkezetek
Csavargyár: önmetsző és egyéb csavar és szegecsárú, alátétek
EVIG: generátorok, villamos motorok (szellőztetés)
Kábelgyár: szigetelt villamos vezetékek, kábelkötegek
Akkumulátorgyár: akkumulátorok
Videoton: autórádiók, hangszórók
Ikarusz: oldal és tetővázak, burkolatok (Dunaújvárosi acálalapanyagokból: zártszelvények, hidegen hengerelt lemezek), ülésvázak, ülések (Móri gyáregység), kapaszkodók, belső karosszériaelemek, készreszerelés, festés, szervíz, szállítás, pótallkatrász ellátás, tervezés, értékesítés

Import volt az állóhelyi fűtőberendezés (NDK) és az első tengelyek, az első automata váltók bizonyos típusai (Lengyel és Cseh).

A belső farost és préslemez borításokat talán a szombathelyi FALCO elődje gyártotta, ezt nem tudom biztosan.

80-100 ezer ember munkáját jelentette az évi 10+ ezer autóbusz gyártása és pótalkatrészekkel való ellátása.
A tízezerszám futó sorozatok javítása, felújítása sem volt kisebb üzlet.

Ugyan ezt leírhatnám a hajó, a daru, a vasúti mozdony, a vasúti vagon, az erőművi turbina, generátor, trafó, villamos gyártásról is.

Felbecsülhetetlen, 50-100 év alatt kialakult-kialakított ipari kultúrákat pusztítottak ki, tettek tönkre.
Nem ok, de következmények nélkül.

Warlimont 2013.03.21. 12:07:53

Szerintem egy ilyen kis es gazdasagilag lepukkant orszag, mint mi, nem bir el annyi "buszgyarat" mint amennyi most szeretne lenni. Tehat mindentöl fuggetlenul a Kravtex, Nabi, (uj) Ikarus es a többi vagy a feladatmegosztos összeolvadasra vagy a megszunesre vannak itelve. Egy allami megrendelesekkel biztos labon allo jarmugyar, akar eppen a Raba szerintem nem rossz alapötlet, mas kerdes, hogy mit gyartanak es mennyiert, plusz ki mennyit fog ebböl lenyulni, alibi szerzödesek, kamu tanacsadasok,stb formajaban. A penzlenyulas sajnos garantaltnak latszik.
A Volvo kooperacio engem nem zavar, mert legalabb EU ceg. Ma nalunk itt minden fejlesztes-epitkezes EU penzböl megy, es ha kapni akarunk töluk, akkor adni is kell, pl megrendeles formajaban. Ha az EU-t csak fejöstehennek nezzuk, akkor pont olyanok vagyunk, mint a ciganyaink a magyar allammal. Szoval szamomra a Volvo korrekt, legalabb van hagyomanyuk es modern technologiajuk, es nem nekunk kell ujra feltalalni a kereket fölöslegesen nagy penzekböl. Sokkal jobban zavar, amikor kinai szarokat veszunk.

bandras 2013.03.21. 13:16:21

@Warlimont:
"Szerintem egy ilyen kis es gazdasagilag lepukkant orszag, mint mi, nem bir el annyi "buszgyarat" mint amennyi most szeretne lenni. "

Buszok száma magyarországon a vállalatoknál: kb. 15000
Ha egy 10 éves átlagéletkort akarunk fenntartani akkor ebből le kell cserélni évente 10%-ot azaz 1500 darabot. (Az első években többet, mert most magasabb az átlagéletkor)

A gyárak gyártókapacitása:
Kravtex: 500 db/év
Nabi: 7-800 db/év (az eddigi gyártás nagy része az USA-ba ment)
ARC-Ikarus: 3-500 db/év

Ennyi gyárat el tudna tartani a magyar piac. Nem beszélve arról, hogy ha nálunk pár év alatt bizonyítanának a hazai buszok, lenne lehetőség exportra is.

Warlimont 2013.03.21. 14:30:44

@bandras: Szamszeruleg igazad van, le kene cserelni 1500db-ot evente, söt akar le kene cserelni a teljes öreg buszallomanyunkat is egyben, de amikor meg magyar korhazban dolgoztam, ott is kellett volna evente kötelezö tisztasagi festest kapni elöiras szerint, de nem kaptunk sose, penzhianyra hivatkozva. Azutan amikor mar sarga volt a fal a kosztol, akkor mazoltak ki a kocerajt, es mindezt "felujitasnak" titulaltak... :)

Amit irtam, hogy az orszag jelenlegi gazdasagi helyzeteben szerintem nem realis ennyi parhuzamos buszgyarto kapacitas. Es a jarmuipar az egesz EU-ban döglödik, szerintem a Volvo is nagyon kuzd most minden komolyabb megrendelesert, ez megint a hazai "kicsik" eselyei ellen szol...

A komolyabb exporteselyek ellen szol, hogy buszt mar szinte minden kicsit is fejlettebb orszag gyart (=legozik össze), ahol meg nem, ott megeszik az uzletkötöket... :)

bandras 2013.03.21. 14:57:17

@Warlimont:
Az igaz, hogy nem fognak 1500 buszt lecserélni évente hiába lenne rá szükség, de akkor sem kellene tönkretenni a meglévő buszgyárakat azért hogy egy állami szereplő kapjon piacot. Akinek a buszai nem is itthon készülnek.

windex 2013.03.21. 16:25:40

@Nancsi: nagyon rózsaszín szemüveged és hiányos ismeretoeid vannak a szocializmusról :-) abból is látszik, meg se értetted, hogy nem az állami bérlakásokat említettem, hanem az albérleteket, amit vagy az állami bérlakás főbérlője adott tovább többszörös, majd egy havi fizetésnyi bérért, vagy a saját tulajdonú otp, vagy szövetkezeti lakását - ezekre is emlékszel? - adta ki hasonló pénzekért. és ezek rengetegen voltak. de miért?! hát mert lakáshiány is volt, annyi minden mellett. nem tudom, emlékszel-e, létezett egy szó, ami igazán a mi világunkban volt ismert és értett: hiánycikk. ja, és ellentmondásba keveredtél: ha olyan rengeteg lakás - mellesleg évi néhány ezer - épült a cocilizmusban, akkor miért kellett a többieknek "megoldania valahogy"? szóval nem pontos a rendszer- és korszakábrázolásod. lehet, hogy neked kedves időszak volt, mert a család megvédett (jól tette) és amúgyis, a végén eszméltél egyáltalán, de ez nem változtat a tényeken. nem kellene az egészet idillinek lefesteni, mert neked nosztalgiád van - ami persze nem baj, de hogy az a rózsaszín köd nem borította e hazát abban az időben sem, az biztos. :-) józanodj!

windex 2013.03.21. 16:45:16

@Nancsi: így van, nem mindegy. igazad van, bár az irigységben és a trágárságban nincs. de hogy akkor 30:1 volt az arány, annak oka nem a rendszer fasza mivolta, hanem annak épp az ellenkezője volt. a hiány- és az exportcikkek drágák voltak. meg a magánimportcikkek is, persze. nyilván azért, mert nem kínálati, hanem hiánycikk piac volt - vagyis a diákként apád fizujának kasszírozását a rendszer szar mivoltának köszönhetted, amit tudtodon kívül használtál ki. más is megtette, csak ők tudták :-) nem tudom emlékszel-e a három T-re: tiltott, tűrt, támogatott. na a hivatalos munka utáni fusizás is a tűrt kategóriába esett, vagyis a teljes család a rendszer ellenségeként volt elkönyvelve - lévén saját zsebre dolgozott, és ez a szocialista embertípussal össze nem férő dolog volt, de a 80-as években már ezért nem feszítették keresztre a pógárokat, nehogy aztán lázadás legyen. drága nancsi, láthatóan fogalmad sincs, mi hogyan működött akkor valójában. csak azt láttad, ami közvetlenül körülvett - és azt, hogy agyon robotoltátok magatokat - ami persze mindenképpen tiszteletre méltó - és annak élveztétek a hasznát. de házat építeni olyan fiatalon, még ha a rezsi után több is maradt a fizuból, már akkor se lehetett ügyeskedés nélkül. és ezt nem az irigység mondatja velem, és nem is ítélem el, ez tömegjelenség volt, olyan dolog, amibe egy rezsim és annak rendszere országok lakosainak millióit kényszerítette bele és alázta meg ezzel az embereket. mi egy ilyen szar erkölcsű időben éltünk és ügyeskedtünk, örülj, hogy te ezt nem érezted, és azt láttad, hogy dolgoztok és van eredménye. de ezt magatoknak és a rossz rendszer hézagainak köszönhettétek. ilyen dolgokért 25 évvel korábban börtönökben vertek volna dagadtra. de szerencsére ti már 25 évvel később éltetek :-) és ez jó. és ha megbántódtál az előző kommentben írottakon, akkor bocsánatot kérek, nem személyeskedésnek szántam, egy ország, nem is, több egész ország élt úgy. az emberek boldogulni akartak, és korlátozták a normális lehetőségeket, hát ez volt. és bár ma a rezsi nagyobb hányadot visz el az átlagfizuból, mégis jobb ez így. csak ez a rendszer - nem a napi aktuálisra gondolok, hanem általában a nemszocializmusra - még nem olyan kiforrott. az viszont sunyiságot, cinkosságot, képmutatást erőltetett mindenkire a manipulálással, na akármilyen szar van ma, akkor is jobb, mint az volt

blattida 2013.03.21. 22:58:22

@Nancsi: De, működött, csak akkoriban nem volt ekkora felvevő piac egy országon belül, ezért sok esetben szükség volt a gyarmatokon élő emberek munkájára és pénzére.
Amúgy, ha ennyire csak végletekben gondolkodsz, akkor nincs jó és működőképes rendszer, de ez, természetesen nem igaz, hiszen évezredek óta itt vagyunk.

BPO654 2013.03.22. 01:00:29

@bandras: M.o-on összesen 9000 db busz van.
Kapacitások: Nabi Kavtex 500-500 (vannak kétségeim...), Ikarus 300, de lehet, h több. 1000-1200 buszt le tud gyártani 1 év alatt ez a 3 cég.
Bp-re csak teljesen a.p-ós jöhet, tehát akár hazaáruló a Róna akár nem, a Nabi Sirius kiesik másuk nincs. A Kravtex Credo-k közül csak a Citadell jöhetne szóba de alig pár db.-ot gyártottak, a 2010-es buszteszten pedig az Ikarus v 187 (sokkal) jobban szerepelt..... .Hiába tetszik sokaknak a Citadell ez nem tetszik nemteszik kérdés. Ajánlom a BKV.HU-t ezzel kapcsolatban (járműtsztek).
Az Ikarusnak van refrenciája, a fenti teszt résztvevője ma a Kelenföldi garázsban lakik, probléma nincs vele, megbízható erős jó gép. Rendszáma: MDD-721. 7-esen szokott lenni. Tehát az Ik-nak van referenciája, és vidéki volánoknál is van szóló; v134, ill e127 több is.
Ráadásul megkezdődött a szegedi trolik gyártása az is Ikarus v 187:

www.hirado.hu/Hirek/2013/03/21/18/Megkezdodott_a_Szegedre_szant_Ikarus_Skoda_trolik_gyartasa_.aspx

Darth Peter 2013.04.23. 22:34:36

@BPO654: BP-re nem csak Ap jöhet, hanem LE is lásd Localo és 8500-asok.

Ossian P. E. 2013.05.29. 16:09:05

Sajnos megmutatta meg annyiszor a
világtörténelem: az az ország, mely a külföldi szarral árasztja el népét az hanyatlik. Aki képes exportra termelni,
az fennmarad.
Orbán a svédeket támogatja, juttatja piachoz, nagyon "rászorulnak!"

Jelenleg a kormány nem csak kiásta ezen lépésével a Magyar emberek sírját, de már a fedél is rákerült a koporsóra. Pénzbe kerül minden nemzetnek a hazai fejlesztés, tervezés, s ha ez megvan, akkor az exportpiacra való segítése. Ezt az áldozatot vállalta Japán, Dél- Korea, Németország is amit a földel egyenlővé tettek a szövetséges bombázógépek... Csak ezen helyeken talán nemzeti érzelműek voltak az akkor regnáló kormányok.

Említhetném Ausztriát is, csak, hogy ne a nagyokkal dobálózzak.
ÉBREDJ MAGYAR!!! ^

Ossian P. E. 2013.05.29. 16:14:49

Németország bombázásával arra akartam aposztrofálni, hogy ők is a 0-ról kezdték. Meglátásom szerint a
keleti-nyitás politikáját is a Jobbik Magyarországért Mozgalom rentábilisabban, kedvezőbben valósítaná
meg Magyarország számára.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.10.02. 13:17:05

@zsg?: "Nem lehet egyik percről a másikra kifejleszteni egy saját típust."

Akkor elő kell venni a jó öreg Z80-as receptjét, jó lesz az újabb 30 évre. Esetleg egy modern motort licencelhetünk bele.
süti beállítások módosítása