A Rába magyar beszállítókat keres a Volvóval közösen gyártandó városi és elővárosi buszaihoz. A mai sajtótájékoztatón megnevezték a közösen gyártandó típusokat is, ezek 7900-as és a 8900-as buszcsaládok.
A korábbi hírek ellenére úgy tűnik, hogy gőzerővel folyik a Rába buszgyártásának újraindítása. A tamáskodóknak volt oka bőven a kétkedésre. A Rába az évezred elején már egyszer belebukott a buszgyártásának újraindításába, és a buszgyártása alapjaiban rengette meg a hazai buszipart. A Rába 1998 és 2001 közötti kalandja a külföldről licenszelt Johnckheere buszokkal a saját motorok gyártásának megszűnését, az alvázgyártásának drasztikus visszaesését, illetve közvetve az Ikarus megszűnését is okozta. A buszgyártásra szolgáló eszközöket és területet pedig a bukás után eladták. Történt ugyanis, hogy a győri cég, a hazai konkurencia miatt, áron alul kínálta a Contact és Premier típusú buszait. Így minden egyes eladott kocsin több mint egymillió forintos vesztesége keletkezett. De nemcsak ez volt a gond, a buszaik minősége is csapnivaló lett, jelenleg a Volánbusznál okoz kiadási gondokat a Rába korábbi autóbusz típusa.
A kudarcba fulladt korábbi kaland egy darabja Nyíregyházán, a Rába Contact. Szinte mindenhol gond van a típussal
Most hely, tudás, és motorgyártás hiányában a Volvóval szövetkezve ,,gyártana" buszokat a Rába. Az idézőjel azért indokolt, mert ez a gyártás a lehetőségek és a nyilatkozatok alapján maximum csak a buszok végszerelésére fog korlátozódni. A harminc százalékos magyar hányad, legalábbis ezt sejteti. Érdekesség, hogy a lengyelországi Wroclawban gyártott, 2004 óta a BKV-nál közlekedő Volvo buszokban is vannak magyar alkatrészek, például a padló vagy az elhúzható ablakok keretei és üvegei. Ezeket a ,,Rába-Volvo" buszokban Rába futóművek, esetleg ülések és egyéb, főleg műanyagipari alkatrészek követhetik.
A Rába így a Volvo globális beszerzési láncolatába remél bejutást, ami a Volvo alvázgyártási volumene miatt lehet jó üzlet a magyar félnek is. Noha a most elindított keresés során az egyéb magyar beszállítókat is ezzel lelkesítik, azt látni kell, hogy a Volvo komplett buszgyártási kapacitása két nagyságrenddel elmarad az alvázgyártási képességeikhez képest. Míg különféle alvázakból évente húszezret gyártanak, amit előszeretettel busznak aposztrofálnak a különböző közleményeikben, de a karosszériát külső gyártó építi, hasonlóan az egykori Ikarus Egyedi Autóbuszgyárhoz vagy az Alfa Buszhoz, addig komplett városi buszt az elmúlt 14 évben alig több, mint 2200-at gyártottak, ami az európai piacon a közepes, nemzeti felépítménygyártók sorába helyezi a Volvót. A legtöbb komplett buszt előállító wroclawi üzem tavaly 699 buszt gyártott, míg a családi tulajdonban lévő, független karosszériaépítő Solaris 939 darabot.
Az Euro V-ös motorral szerelt hibrid 7900-as bemutatója Kortrijkban. Ebből lesz a városi Rába típus
Egyértelmű, hogy a wroclawi gyárban fognak készülni a Rába matricát viselő, nemzeti buszaink is, majd valamiféle végszerelés talán Győrben is beindul az idők folyamán. A 7900-as jelzést a teljes hosszában alacsonypadlós, városi buszcsalád viseli. A Budapesten már jól ismert 7700-as típusok utódjáról van szó, 12 méteres szóló és 18 méteres csuklós kivitelben hibrid vagy gázüzemű változatban. Bár az előddel való hasonlóság belelátható a buszba, mégis teljesen új konstrukcióról van szó. A buszok váza a homlokfal és a hátfal tartószerkezetét kivéve alumínium, az előd rozsdamentes acéljával szemben. Ezt a 8900-as típussal számos elemében egyező vázat az egyszerűbb gyárthatóság kedvéért fejlesztették ki az egykori Säffle üzemben. Mivel a közös gyártás 2014-ben kezdődik, így a buszok Euro VI normát teljesítő motorokat fognak kapni. A 7900-as típusok csak hibrid és gáz motorral készülnek, szimpla dízel a jelenlegi ismeretek szerint nem lesz. A szólóban már bizonyított hibrid hajtáslánc egy 5 literes, 240 lóerős dízel motort, és maximum 120 kilowattos villanymotort valamint egy 12 fokozatú sebességváltót tartalmaz. Kérdés, hogy a budapesti főpolgármester által vizionált több száz új Rába busz esetében honnan lesz pénz a drága alumínium felépítményes hibrid buszokra, mikor a hagyományos dízel buszok beszerzését sem támogatta pénzügyi okokra hivatkozva?!
Dobogó nélküli alacsonypadlós résszel készült 8900LE típusú busz. Ezt helyközinek szánja a Rába
Az elővárosi, városközi 8900-as jelzésű buszcsalád félig alacsonypadlós (alacsony belépésű) és magaspadlós kivitelekben is készül, jelenleg B7R, B7RLE, B9R alvázakra. A buszcsalád a kéttengelyes 12 méteres és háromtengelyes szóló kivitelekben készül egészen a 15 méteres hosszig. Egyébként a Budapesten is közlekedő Volvo-Aabenraa 8500-as buszok utódjainak számít a típus. Az Euro VI-os korszakban új, 8 literes motorok fogják hajtani a 8900-asokat, három választható teljesítménylépcsőben. A legkisebb teljesítményű egység 280 lóerőt és 1050 newtonméter forgatónyomatékot tud leadni, a közepes 320 lóerőt és 1200 newtonmétert, a legerősebb 350 lovasnak 1400 newtonméter a nyomatéka.
A Rába a meglévő beszállótóin felül még újabbak jelentkezését várja a honlapján. Az online felület már működik, a jelentkezési határidő pedig június 30.-a. Szeptemberben előkészítik a projekt következő fázisát és várhatóan 2014-ben kezdődik a buszok közös ,,gyártása". Kérdés, mi lesz a beszerzési stop miatt vegetáló meglévő buszgyártókkal, akik nem csak készre szerelnek, hanem saját tervezésű karosszériákat is gyártanak. A világhírű magyar karosszériagyártás súlyos megcsúfolása lenne, ha a magyar buszgyártás 2014-ben már csak egy idegen tervezésű és gyártású karosszéria végszerelését jelentené nemzeti színű mázba csomagolva.
Frissítés: Bár szorosan nem kapcsolódik a buszokhoz, de mindenképpen idetartozó hír, hogy úgy tűnik a Rába jármű offenzívája nem áll meg. A minap került csapatpróbára a miskolci tűzoltóságon, az új Rába-Heros M16 típusú fecskendő. Érdekes, hogy a tűzoltóautón semmilyen jelzés nem utal rá, de több fotón is kivehető, hogy a járműnek Rába tengelyei vannak. A csapatpróbák után az első MAN fülkés Rába fecskendők már 2014-ben megkezdhetik szolgálatukat.
Címlapkép: Volvo/Kristoof, továbbiak: Zahnrad fotó