Egy Mezei Autóbuszvezető barátunk ismét írásra jelentkezett. A gondolataival egyetértünk, nagyvárosba indokolt a zárt vezetőfülke. Lássuk miért!
A BKK megjelenésével időutazásba kezdtünk előre a jelenbe. A budapesti közösségi közlekedés kommunikációja ugyanis több évtizedes lemaradásban volt. Senki sem vitathatja el a társaság érdemeit, miszerint arculatot adott a személyszállítási szolgáltatásnak, és aktív párbeszédbe kezdett az utazóközönséggel. Rengeteg intézkedést hoztak annak érdekében, hogy megváltoztassák a korábbi képet, mely az annak idején egyeduralkodó BKV-ról kialakult az emberekben: színes-szagos plakátok, hírekkel és információkkal telepakolt BKK portál, okostelefonos applikációk - minden, amiről a modern ember álmodhat. Azonban belenyúltak számos szakmai kérdésbe is anélkül, hogy meghallgatták volna a szakma képviselőit, köztük a munkavállalókat. Ezek közé tartozik többek között a nyitott vezetőfülkék bevezetése (belső információk szerint a BKK a kezdeményező). Mostanra nem csak az alvállalkozók (T&J, Volánbusz) autóbuszain lehet ezeket megtalálni, hanem a BKV legújabb járműveit is így szerelik. Eddig talán csak a VT-Arriva mondta azt a járművezetők nyomására, hogy "NEM!". De lássuk, jó döntés volt-e...
Mivel érvelnek mellette?
Modern, trendi megjelenés? Biztos? Varsóban nem gond az első ajtó egyik szárnyának a teljes leválasztása sem, és ez így van a legújabb buszaikon is:
Gyártás közben az egyik legújabb, már Euro VI-os Urbino 18. Az ajtóleválasztás közelebbről. (Kép: MZA)
Ez talán egy extrém példa volt, viszont Budapesthez hasonló nagyvárosól. De számos kevésbé drasztikus zárt vezetőfülke is létezik.
Könnyebb kommunikáció az utasokkal? Igen, ez igaz. Bár itt van egy nem kis ellentmondás: lebontották a fizikai falat autóbuszvezetők és az utasok között, ugyanakkor a BKK belső ellenőrei szigorúan kötbéreznek, ha 3 percet meghaladó beszélgetést sikerül rögzíteniük. Hol itt a logika? (A kötbérezésről bővebben egy későbbi posztban értekezünk majd.)
Egyszerűbb jegyárusítás? Nem feltétlenül. A VT-Arriva olyan zárt vezetőfülkét alakíttatott ki az autóbuszain, amely maximálisan támogatja ezt a tevékenységet, és az utasokkal való kommunikáció is lehetséges.
Jobb kilátás? Kevesebb holttér? Részben igaz. Néhány (főként régebbi) típuson tényleg tragikus a vezetőfülke kialakítása, takarják a tükröt, és oldalra sem lehet rendesen kilátni. De megfelelő szakmai tudással lehet olyan vezetőfülkéket tervezni, ahonnan tökéletes a kilátás. A modern autóbuszokra ez a jellemző.
Ha valaki tud még mellette érvelni, kérem, tegye meg hozzászólás formájában! Én kifogytam.
A bezárt ajtón bárki átnyúlhat a személyes tárgyakért vagy akár a jegybevételért is, ha nem zárt a fülke és a vezetőnek épp a második ajtónál van dolga. (Kép: Daimler)
Mik szólnak ellene?
A lista végtelen. A teljesség igénye nélkül megpróbálom összefoglalni a legfontosabbakat.
Kezdjük a legaktuálisabbal: itt a tél, hideg van, és egyre több járaton vezetik be az első ajtó felszállási rendet. Nyitott vezetőfülke mellett az első ajtó kinyitásakor hideg huzat zúdul ránk, autóbuszvezetőkre, aminek következtében megfázhatunk, és mindenféle tartós ízületi megbetegedést szedhetünk össze. Az nem segít, ha maximumra nyomjuk a fűtést, a hűvös levegő így is telibe ver minket. És a BKK egyébként is büntet a végállomáson történő motorjáratásért, anélkül pedig nincs fűtés (amúgy pont ezért nem állunk be a végállomásokon a felszállóhelyre, csak 3 perccel az indulás előtt - szegény utasok pedig ott vacognak). Az sem megoldás, hogy csak az utascsere idejére nyissunk ajtót, mert a legtöbb járaton folyamatosan érkeznek az emberek, legfeljebb pár másodpercre tudjuk becsukni az ajtót. És ha sok a felszálló, akkor úgyis az áll előre, aki jegyet vásárol, tehát percekig nyitott első ajtóval állunk, miközben dől ránk a jeges fuvallat. Öltözzünk fel jól? Munkavédelmi kockázatai vannak, ha nem tudunk normálisan mozogni a sok ruhától. Amúgy pont a napokban láttam egy kollégát az új török midibuszon, ahol gyakorlatilag nincs vezetőfülke. Ott vacogott szerencsétlen nagykabátban a volánnál. Gratulálok annak, aki így rendelte meg, vette át a járműveket!
Ha üveglap van a sofőr és az utas között, akkor sincsenek egymástól messzebb. (Kép: Daimler)
Agresszív utasok = életveszélyes, tragédiával fenyegető helyzetek. Sajnos a hírekben csak töredékéről lehet olvasni az autóbuszvezetőket érő atrocitásokról, miközben bizonyos blogok arra szakosodtak, hogy teljesen lejárassanak minket. Napi szinten történnek súlyos konfliktusok: fenyegetik, rángatják, megütik, belemarnak agresszív személyek menet közben az autóbuszvezetőkbe, ami akár tömegszerencsétlenséghez is vezethet - a napokban is történt egy ilyen eset. Sokszor csak a lélekjelenlétünkön múlik, hogy nem lesz nagyobb baj. A vezetőfülkében elhelyezett pánikgomb fabatkát sem ér: hosszú percekbe is telhet, mire a menetirányító reagál, a rendőri intézkedést nekünk kell kezdeményezni, és arra is 20-30 percet kell sokszor várni - addig bármi történhet, teljesen ki vagyunk szolgáltatva. Ahogy az utasok is, akik sajnos jellemzően teljesen közömbösek: elfordítják a fejüket, és akkor sem állnak mellénk, ha éppen ütlegelnek minket, a jármű pedig eközben a fal felé száguld. Szerencsére ilyen talán még nem volt, de sajnos egyre jobban eldurvul a helyzet, úgyhogy bármi megtörténhet.
A legtöbb fizikai atrocitáshoz vezető konfliktus egyébként az elsőajtós felszállási renddel hozható összefüggésbe. Igen, a rendszer nagyon jól működik sok európai országban, és bizonyos magyarországi településeken is. De ez Budapest. A budapesti utazóközönséget nem lehet egyik európai nagyvároséval összehasonlítani. Több évtizedes lemaradásban van a közlekedési kultúra (tisztelet a kivételnek), és ezt nem lehet néhány tollvonással behozni. Komoly népnevelésre van szükség, azt viszont nem lehet az amúgy is túlterhelt járművezetők nyakába varrni. Ráadásul a tevékenység jogi háttere sem lett megfelelően előkészítve, és ezzel sokan vissza is élnek. Voltaképpen a tudatos bliccelőkkel szemben eleve vesztes helyzetből indulnak a sofőrök, és esélyük sincs jól kijönni egy-egy rázósabb szituációból. Persze van egy-két kemény legény (kapják is szép számmal a feljelentéseket), de a többség eleve nem kíván konfrontálódni az utasokkal, mert tudja, hogy az a biztonságos vezetés rovására megy, és nem akarja kockára tenni a személy- és vagyonbiztonságot, amiért egyes egyedül mi felelünk.
Zárt vezetőfülke ARC módra. PKD buszokba is kerülhetne, ha kérnék..
Azt mindenkinek meg kell értenie, hogy az autóbuszvezetés egy rendkívül felelősségteljes és hatalmas koncentrációt igénylő feladat, amihez maximális nyugalom szükséges. Ha fenyegetik, zaklatják, idegesítik a sofőrt, vagy elterelik a figyelmét különféle nem kívánatos hanghatásokkal, illetve szagokkal (lásd lejjebb), az előbb-utóbb balesethez vezet.
Az elsőajtós felszállási rendről ebben a posztban ennyit, a téma rendkívül messzire vezet. De azt már most nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy az elsőajtózás Budapesten nem fér össze jelenleg a nyitott vezetőfülkével. Szóval Kedves BKK döntéshozók, tessék választani: elsőajtózás vagy nyitott vezetőfülke? Ne veszélyeztessék az utasok és a munkavállalók testi épségét/életét! Ennyit nem ér a jegybevétel maximalizálása. A kérdést nem lehet egy olcsó kifogáskezelésektől hemzsegő sajtóközleménnyel rendezni. Ennél most már többre van szükség. Apropó: Mivel az elsőajtózással és a jegyárusítással a BKK-nak termelnek bevételt az autóbuszvezetők, így elvárható a társaságtól, hogy állja az érintett járművek zárt vezetőfülkéssé alakításának költségeit.
De térjünk vissza a nyitott vezetőfülkéhez...
Ősz, tél, influenza. Az utasok köhögnek, tüsszögnek (gyakran a kezüket sem teszik a szájuk elé), mi pedig ott ülünk, és szívjuk magunkba a vírusokat. A nyitott vezetőfülkék megjelenése óta sokkal többen mennek járványok idején betegállományba, köztük olyanok is, akik korábban nem tették.
Bilikék, szép, új, magyar. Csak legyen aki szívesen vezeti a nyitott fülkével.
Mozgássérült utasok. Sokszor rámpát kell nyissunk, közben a vezetőfülke ott áll szabad prédaként benne a személyes értékeinkkel, a jegykészletünkkel és a napi bevételünkkel. Nem garantált, hogy észrevesszük, ha valaki kilop valamit, miközben mi a mozgássérültnek segítünk a fel- vagy leszállásban. A zárt vezetőfülkébe történő behatolási kísérlet azonban figyelemfelkeltő.
WC. Van három percünk a végállomáson vagy valamely fontosabb csomóponton (mostanában ez a jellemző, akkora a hajtás), elmennénk WC-re, de félreállni nincs hely/idő, a buszt pedig nem tudjuk otthagyni nyitott vezetőfülkével (a motyó kipakolására és az esetlegesen a járművön tartózkodó utasok leszállítására nincs idő, se mód).
Zavaró hangok. Az utazóközönség esetenként nagyon hangos. Sokan észre sem veszik, hogy úgy kiabálnak a telefonjukba, hogy az az egész járművön visszhangzik. Vagy éppen egy kisgyerek üvölt (ami nem baj, hiszen ez a dolga). Leejtenek ezt, azt. Csörögnek, zörögnek. Mindez viszont elvonja a figyelmünket a vezetéstől. A zárt vezetőfülke valamennyire kiszűri ezeket a zajokat.
Szélvédőn tükröződő utasvilágítás, rossz kilátás előre. Itt a BKV-nál számos típussal volt szerencsém dolgozni, és határozottan állíthatom, hogy a zárt vezetőfülke valamilyen szinten lefogja az utastérből érkező fényeket, jobban lehet látni sötétben az utat. Talán ez sem egy utolsó szempont.
Büdös. Ezt direkt a végére hagytam. Lehet megsértődni, de ne legyünk álszentek: az utasok között rendkívül sok a büdös ember. És nem kell ehhez hajléktalannak lenni. Volt már, hogy két fiatal srác épp edzésről jött, odaálltak közvetlenül mögém beszélgetni, én pedig majdnem kiestem a vezetőfülkéből olyan szúrós izzadságszaguk volt. Ha szólok nekik, akkor persze én vagyok a bunkó, paraszt. Nyáron eleve tele vannak a járművek izzadt, büdös emberekkel, és mivel nincs légelszívás, se nyitott ablak a klíma őrület miatt, így szinte meg lehet fulladni ilyenkor. Vagy említhetném a vizelet-, ill. széklettartással küzdő idős embereket. Nem hibáztatom őket, komoly probléma ez nekik, de higgyék el, nem könnyű tömény bűzben autóbuszt vezetni. A zárt vezetőfülke a szagokat is hatékonyabban visszatartja.
Mint írtam, a sor a végtelenségig folytatható. Remélem, a kollégák megteszik majd hozzászólások formájában.