JIVE 2 - 300 új hidrogénes busz Európának

2018. január 28. - _zahnrad

img_6564.JPG10 ország, 22 város és 300 új üzemanyagcellás hidrogén busz. Ez a JIVE és JIVE 2 projekt.

Január elsején kezdődött a projektpár és 2023 végéig tart. JIVE= Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe, tehát kb. Közös kezdeményezés hidrogénes járművek használatára Európa szerte. A teljes költségvetése 106 millió Euro, ebből 22 milliót az EU ad. A résztvevő szervezetek és közlekedési társaságok listája:

Brighton & Hove Bus and Coach Company UK
CA de l'Auxerrois FR
Dundee City Council UK
Engie Energy Services FR
Kolding Kommune DK
Openbaar Lichaam OV-Bureau Groningen en Drenthe NL
Noord-Brabant Provincie NL
Provincie Zuid-Holland NL
Landstinget Gavleborg SE
Ruter NO
Regionalverkehr Koln DE
Rheinische Bahngesellschaft DE
Straeto IS
Syndicat Mixte des Transports Urbains de Pau Porte des Pyrenées FR
Hydrogen Europe BE
Rebelgroup Advisory NL
Thinkstep DE
Union Internationale des Trsnsports Publics BE
WSW Mobil DE
Rigas Satiksme LV


Ezekből az országokból tehát bőven lesz hír új hidrogénes buszok beszerzéséről, illetve az ebben lehetőséget látó gyártók előtt megnyílik az út az új generációs típusok elkészítésére. Az előny a már tapasztalattal rendelkezőknél.

Miért éppen hidrogén?

fuel_cell_power_product.jpgA piacvezető kanadai Ballard üzemanyagcellái, külső burkolat nélkül (Kép: Ballard)

Elterjedt vélemény, hogy az elektromos autózásban elért áttöréssel már nincs szükség egyéb alternatív meghajtásra. Ez azonban nincs így, ahogy a totalcar mai cikke is felhívja rá a figyelmet, úgy a buszoknál is az elektromos buszok értékesítése csak töredéke a dízelekének. Az akkumulátoros hajtások valóban nagy fejlődésen mentek keresztül. A légszennyezés miatt a világon van pár hely, ahol a meglévő kompromisszumok ellenére is relatíve nagy darabszámban állítanak üzembe ilyen járműveket, de a kompromisszumok máshol nem elfogadhatóak vagy egyszerűen nem megfizethetőek.

Ilyen kompromisszumok:

  • Az akkumulátoros buszok még mindig többszörösébe kerülnek a dízeleknek
  • Ha elegendő a hatótávolság, akkor csökken a szállítható személyek száma
  • Ha kicsi a hatótávolság, akkor köztes gyorstöltőket szükséges kiépíteni, ez drága
  • Ha nagy elektromos flottát építünk ki, akkor az elektromos csatlakozás bővítése szükséges, ez is drága
  • Időigényes a töltés
  • Időjárásfüggő az akkumulátorok kapacitása
  • A segédüzemek (fűtés, hűtés) fogyasztása fokozott probléma

A fentiek miatt a már bevett alternatíváknak, mint a gázbuszok és a trolibuszok még jó ideig meg is lesz a létjogosultságuk. A legjobb fokmérő erre az elektromos buszokban használt gázolajos kályhák megléte. Akkor mi a megoldás, ha emissziómentesen szeretnénk közlekedni? Átfogó nincs, inkább attól függ mire és hol? Ahol van trolihálózat, ott az akkumulátoros trolibuszok. Ha ezek nem meglévő trolikat váltanak ki, hanem bővítési, fejlesztési céllal jelennek meg, ott már ki is találták rájuk a részleges troli elnevezést, például Solingenben vagy Brnóban. Ezzel a trolihálózat rugalmasan bővíthető, és a járművek töltése is kiegészítő beruházás nélkül megoldott.

img_6560.JPGHidrogén üzemanyagcellás Mercedes Citaro busz utastere Hamburgban, 2015.03.15-én.

A hidrogén üzemanyagcella leginkább a töltési időre ad megnyugtató alternatívát, illetve a városi elektromos hálózatokon sem feltétlenül jelenik meg hirtelen egy újabb nagyfogyasztó. A már lezárult hidrogénbuszos projektek óta viszonylag sok idő eltelt, ezért sok műszaki megoldás is fejlődött.
Az első a buszok vázszerkezete, itt az Euro VI és az elektromos hajtások beépíthetősége miatt újragondolták a gyártók a tömegelosztásokat, illetve a buszok felépítményét is sikerült könnyebbre készíteni
.
Mivel az üzemanyagcella a hidrogénből áramot állít elő, itt is elektromos a meghajtása a busznak, a beépítésre kerülő elektromos hajtások hatásfoka is sokat javult. A járműipar egyébként jókora késéssel követi az elérhető technológiák felhasználását, ez látszott is a második generációs hidrogén buszokon.
Az üzemanyagcella nem szereti a hirtelen terhelésváltozásokat, ezért hibrid rendszerben, akkumulátorokkal együtt célszerű hajtásra használni. Az akkumulátorok és az üzemanyagcellák is sokat fejlődtek, mindkettő ára meredeken zuhant, és van remény platinamentes üzemanyagcella előállítására is, már belátható időn belül.

Forrás: http://www.fch.europa.eu/project/joint-initiative-hydrogen-vehicles-across-europe-2

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr7513610055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyelv-ész 2018.02.01. 15:42:38

Na és a Ballard rendszere a hidrogént mennyi idő alatt tudja tankolni? Mivel kb. 700 bar a tárolási nyomás, igy gyorsan betölteni csak jelentős túlnyomással lehet. Nehogy aztán kiderüljön, hogy a hidrogén tankolása ugyanolyan lassú, mint az akkutöltés.

Petyka366 2018.02.05. 17:33:38

@nyelv-ész: A CNG is majdnem ugyan ez! Azt is lehet 7-8 órán át is tölteni (és ez személyautóra van számolva )
süti beállítások módosítása