A magyar buszgyártás évtizedeken keresztül egyet jelentett az Ikarusszal. Az Ikarus igen hosszú és bonyolult kálvária után a kétezres években megszűnt. A magyar buszipar leépülése folyamatos volt, így nem keletkezett hirtelen nagy űr. A jelenleg tevékenykedő magyar buszgyárak mégis csak az árnyékában vannak az egykori óriásnak. A miértre a jelenleg Magyarországon autóbuszt gyártó cégek bemutatása után megpróbálunk választ adni.
-Alfa Busz Kft.
2002-ben alakult, a cég telephelye Székesfehérváron, az egykori Ikarus gyártelepén belül van. Önjáró Volvo alvázakra építenek karosszériákat.Kezdetben elsősorban a Volán vállalatok igényeinek megfelelő autóbuszok gyártására helyezték a hangsúlyt.
Alfa Regio típusú busz
A Volán vállalatok mellett 2005-ben a fővárosban is megjelentek a termékeik. A BKV alvállalkozóinál találkozhatunk a félig alacsonypadlós, úgynevezett LE típusú Alfa Localóval. Legutóbb Debrecen városába szállítottak 100db teljesen alacsonypadlós városi buszt.
A Debrecenbe szállított Alfa Civis 12 típusú busz
Exportáltak Svájcba és Oroszországba. Új csuklós típus kifejlesztésén dolgoznak.
-Auto Rad Controlle Kft. (ARC)
A cég elsősorban buszokhoz szükséges alkatrészek forgalmazásával foglalkozik. 2005-ben a Vasi Volán segítségével készült el az első buszuk, ami igen különleges kialakítást kapott. A városi csuklós buszokon megszokott négy ajtó helyett ezen a buszon öt ajtó volt, és ez volt az első 18,75méter hosszú hazai busz.
ARC 187 típusú csuklós, alacsonypadlós busz
A gyártás időközben átkerült az egykori Ikarus budapesti telephelyére. Szintén szokatlan módon a vevőnek lehetősége van a buszát saját magának készre szerelni. Ez azt jelenti, hogy a busz vázszerkezete Budapesten elkészül, ebben az állapotban átszállítják a megrendelőnek, aki felöltözteti a vázat üvegekkel, ülésekkel, lámpákkal, egyszóval befejezi a buszt. Így készülnek a Borsod Volán elővárosi buszai és így készült a Szegedi Közlekedési Társaság prototípus trolibusza is.
A piacon talán egyedülálló módon kéttengelyes 13,4 méter hosszon az ARC 134
Jelenleg az eddigi tapasztalatok alapján továbbfejlesztik a kínálatukat és a gyártás korszerűsítése zajlik.
-Credo
A Credo buszokat a Kravtex és a Kühne Kft. gyártja. A Kravtex Kft . 1992-ben alakult, kezdetben Ikarus buszokat és Rába futóműveket exportáltak, majd 1994-től kezdve Ikarus buszok felújításával foglalkoztak, egészen 2002-ig. 1999 óta gyártanak önhordó buszokat, a cseh SOR Libchavy cég licensze alapján. A mosonmagyaróvári Kühne Kft. nagy múltú mezőgazdasági gépgyár, itt a buszok váza és több alkatrészük is készül . Először kisméretű buszok gyártásával foglalkoztak, majd ezek alapján bővítették ki a palettájukat.
Credo IC 9,5 típusú busz
A gyár életében az áttörést 2004-ben a 24 Volán vállalat számára elnyert közbeszerzés hozta meg, innentől kezdve gyártanak a korábbinál nagyobb darabszámban buszokat. A fejlesztések folyamatosan zajlottak, ez sokáig csak a cseh cég újabb típusainak átvételére vagy az átvett típusok csekély módosításában merült ki. 2005-ben a cseh gyártót megelőzve bemutatták első csuklós buszukat, ami még az eddigi típusokon alapult.
Credo BN 18
2008-ban egy 10600m2 területű korszerű autóbuszgyárat építettek fel Mosonmagyaróváron.
Az új fejlesztésű Credo Citadell
2009-ben immár hagyományos méretű kerekeken saját fejlesztésű autóbuszcsalád bevezetését kezdték meg.
-Magyar Járműtechnika kft. (MJT)
Közel hat évtizede létezik, korábban 13. számú Autójavító vállalat néven működött. Ikarus buszok javítását és új Ikarus buszokhoz vázelemek szállítását végezte. 2000-től kisbuszok felépítményét gyártotta, majd 2002-ben az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár részére készített komplett buszokat. 2004-től gyártja a saját fejlesztésű buszcsaládját. Elsősorban alacsonypadlós buszokat, de ezekre épül az emeletes járművük is. 2006-2007 folyamán 52db emeletes autóbuszt exportáltak Isztambulba.
MJT D02-11D típusú emeletes busz
2009-ben a 12- és 18 méteres buszuk gyártási jogát értékesítették egy kínai cégnek.
MJT L23-02D típusú alacsonypadlós busz
-Enterprise bus
A Plasma nevű kisbusz gyártását 2004-ben kezdték. Komplett buszok elsősorban itthonra készültek, exportra vázakat termeltek. A buszvázakat Angliában a Plaxton cég szerelte készre. Több száz vázat exportáltak. Az Enterprise Bus csődbe ment, a hazai gyártás azonban a korábbi alvállalkozóknál még kis darabszámban folyik.
Az Alfa Busz és a Credo a hazai buszpiac két legnagyobb szereplője. Az elmúlt években ötven-százas nagyságrendben értékesítettek buszokat. Utánuk következik az ARC, eddig körülbelül ötven autóbuszt gyártott. Az MJT elsősorban külföldön sikeres, itthon alig tud értékesíteni. A következő buszgyárak eddig egyetlen buszt készítettek, azonban ennek ellenére érdemes említést tenni róluk.
-Csaba Metál Zrt
Az Ikarus szeghalmi gyárát, 2005 vette meg a Csaba Metál Zrt. A gyár elsősorban autóbusz alkatrészeket állít elő. Bérmunkában vállalják autóbuszok vázának a készítését is. 2009-ben mutatták be saját tervezésű buszukat az Urbanust.
-Molitus
Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár kft. volt dolgozóiból alakult a cég, a fűtőberendezéseket forgalmazó Webasto céggel közösen 2008-ban egy midibuszt mutatott be. Az S91-es jelzésű busz a Ikarus EAG E91-es busz továbbfejlesztett változata. Pillanatnyilag csak egy példány létezik belőle. A busz Rába alvázra épült. Az Euro 5-ös minősítést a közelmúltban megszerezte.
Említést érdemel még a JBUS Kft., minibuszokat gyárt. Azonban elsősorban közforgalmú közlekedésre alkalmas buszgyártókat emeltük ki.