Alternatív utakon...

2010. december 28. - torqmatic

Környezetszennyezés, illetve a kőolajkészletek folyamatos apadása - ez az a két dolog, ami miatt immár 15-20 éve keresik a lehetőségeket a közúti közlekedésben (is) a jelenlegi technológia kiváltására, egyre bíztatóbb eredményekkel. Még nem lehet tudni, hogy melyik elképzelés lesz a "nyerő", könnyen elképzelhető, hogy a mostani, egyeduralkodónak számító technika helyett a jövőben akár 6-8 féle alternatív megoldás is meghonosodik az adott térség földrazi, gazdasági, társadalmi helyzetének megfelelően. 4 város 4 különböző autóbuszbeszerzését mutatjuk be a közelmúltból, ők valahogy így képzelik el a jövőt:

Madrid: a spanyol főváros 165 db CNG (sűrített földgáz üzemű) autóbuszt rendelt, az alábbi leosztásban:

- 10 Tata Hispano Habit Hybrid CNG (Tata-Motors alváz)
- 40 Tata Hispano Habit CNG (Irisbus alváz)
- 13 Castrosua Tempus Hybrid CNG
- 34 Castrosua City Versus CNG (Irisbus alváz)
- 32 Castrosua City Versus Articulated CNG (MAN alváz)
- 21 Burillo CNG (MAN alváz)
- 15 BredaMenariniBus Vivacity C Plus CNG

Az előnyöket nem kell hosszasan ecsetelni: bevállt, kiforrott, ugyanakkor környezetbarát technológia, a készletek hosszabb távon is rendelkezésre állnak. Külön ki kell emelni, hogy Madridban erre még rátettek egy lapáttal, hiszen - Európában elsőként - 10 busz CNG-Hybrid üzemű.

São Paulo: 50 db Scania alvázas, etanol üzemű autóbuszt állítanak üzembe 2011 májusáig, de ezt a létszámot rövid távon 200-ra szeretnék növelni, sőt a tervek szerint 2018-ra a teljes flotta (mintegy 15 000 busz) megújuló üzemanyagokkal futna. A bioetanolt ugyan heves kritikikkal (is) illették az utóbbi időben, bár vitathatatlan előnye, hogy - megújuló energiaforrás lévén - "soha nem fogy el", illetve a Föld szén-dioxid egyensúlyát sem befolyásolja, ráadásul használatának Brazíliában már mintegy 20 éves múltja van.

Dordrecht: az Arriva 27 db Volvo 7700 Hybrid buszt állít forgalomba a holland városban 2011 és 2012 között. A járművek úgynevezett párhuzamos hibrid rendszerűek, tehát egy kisebb méretű dízel és egy elektromos motor gondoskodik a meghajtásról, amik egyesített erővel vagy külön-külön is müködhetnek az üzemi körülményeknek megfelelően. A fékezéskor nyert energiát akkumulátorokban tárolják, ezt a gyorsításkor természetesen felhasználják. A Volvo szerint az üzemanyag megtakarítás akár a 35%-ot is elérheti.

London: már forgalomba is állt a 8 darabos üzemanyagcellás Wrightbus flotta első példánya, és 2012-ig 150 hidrogén üzemű járművet szeretnének üzembe helyezni, amelyből 15 drab taxi lenne. Az viszont már tény, hogy jelenleg is 100 db hibrid busz dolgozik a városban, illetve az új Routemasterek is hibrid (dízel-elektromos) üzeműek lesznek.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr812541532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moszkvicsslusszkulllcs 2010.12.31. 04:03:06

A londoni hidrogéncellás buszok beszerzésére vajon adott-e valaki támogatást?
A Wrightbus a TFL alvállalkozója? Ha igen, akkor hogyan kaphatott támogatást?

torqmatic 2010.12.31. 11:05:22

Igen, a buszok a CHIC (Clean Hydrogen in Cities) program keretében álltak forgalomba - akárcsak a Van Hool-ok Oslóban, tehát ez egy EU által támogatott kísérleti projekt, amiben több város is részt vesz.
A Wrightbus pedig a buszok gyártója (pontosabban karosszériáké, hiszen a járművek "belét" ők is az erre specializálódott végektől vették).
süti beállítások módosítása