Válságban a helyi közlekedés - Reformra várva

2011. január 24. - _zahnrad

A médiában a tömegközlekedés finanszírozásával kapcsolatos hírek általában kimerülnek a MÁV és a BKV pénzügyi gondjainak, botrányainak vég nélkül tárgyalásával. Azonban nem csak a vasút és a főváros tömegközlekedése küzd nehézségekkel. A vidéki városok közösségi közlekedése is igen nehéz helyzetbe került az elmúlt pár év politikai döntései miatt. Bár kétség kívül kevésbé látványos terület, mint a széles körben népszerű vasút vagy a BKV, de - ha nem is koncentráltan- több millió ember közlekedését érinti. A kisebb figyelem részben jó is, mivel a korrupció és az egyéb botrányok általában elkerülték a Volán társaságokat. Azonban a finanszírozással kapcsolatos problémák egy része közös. Különös aktualitást ad a témának a februárban bejelentendő költségvetési kiadáscsökkentés és az elszabaduló benzinárak.

Egyelőre tisztázatlan milyen módon szeretne a kormány több tíz milliárd forintot megtakarítani a közösségi közlekedés finanszírozásán. A korábbi kormányok átalakítási vagy csak megtakarítási kísérleteit mindig hangos és vehemens tiltakozással fogadták az aktuális ellenzék képviselői. Intő jel lehet, hogy most is a megspórolandó összeg nagyságát tudjuk hamarabb, mintsem a konkrét racionalizáló intézkedéseket, már ha lesznek egyáltalán ilyenek…
Noha most a politikai váltástól hangos minden, megjegyzendő, hogy az elmúlt 20 év változatos színű kormányai látványosan nem tudtak mit kezdeni a közlekedés ügyével. Ugyanis a közlekedési vállalatok mostani nagy adósságállománya és elöregedett eszközparkja nem egyik napról a másikra alakult ki. A közlekedés ügye külön minisztériumot igényelne, ehelyett az elmúlt 20 évben a legtöbb változást, átszervezést éppen a közlekedésért felelős irányítás szenvedte el. Az átszervezések eddig nem vezettek eredményre, hosszan tartó pozitív hatása egyik átszervezésnek sem volt még. Rendszeres a MÁV és a BKV kb. 5 évente újratermelődő adósságállományának állami átvállalása, majd egyéb intézkedés híján ezeknek az adósságoknak az újratermelődése. Közben a szolgáltatás színvonala csökkent, az infrastruktúra és a járműállomány elhasználódott. Az elmúlt két évtized problémás két nagyvállalata mellé most a helyi közlekedést végző Volán társaságok is „felzárkózhatnak”, köszönhetően a 2005-től meghozott kiadáscsökkentő intézkedéseknek

A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint az elmúlt évben közel 10%-al kevesebb üzemanyag fogyott az előző évinél. A helyi közösségi közlekedésben ennek ellenére tovább folytatódott az utasok számának csökkenése. Az egyre emelkedő üzemanyagárak talán megállíthatnák, vagy ne adj isten meg is fordíthatnák a közösségi közlekedésről elpártolást. Hogy ez nem így történt az elmúlt másfél évben, annak a folyamatos és immár két évtizede tartó és egyre csak mélyülő forráshiány az egyik oka. Emiatt az infrastruktúra, a járművek elavultak, a menetrendek pedig kisebb-nagyobb ritkításon mentek keresztül, szinte mindenütt. Megjegyzendő azonban, hogy bár a kívánatostól elmarad a buszok cseréjének az üteme, az infrastruktúra sem az igazi, de vidéken mégis jóval több fejlesztés történt az elmúlt két évtizedben, mint Budapesten. Az utasvesztés másik oka a több éve küszködő magyar gazdaság. A gazdasági válság miatt megszűnt munkahelyek csökkentették az utazás iránti igényeket is.
A járműállomány a legtöbb városban elöregedett, de a helyi közlekedéstől elkanyarodva látható, hogy az elmúlt években évente átlagosan beszerzett 200-250db új busz mellett a helyközi és távolsági buszflotta tagjai közül is egyre több busz lesz csereérett. A gazdaságot hazai termelő cégekkel és exporttal szeretné felpörgetni a kormány, azonban a hazai buszgyárak a belső piac szinte teljes hiánya miatt évek óta csak vegetálnak, a kapacitásuk egy részét tudják csak kihasználni, a fejlesztéseikre pedig pénz hiányában nincs vevő. Így nincs olyan kiforrott, versenyképes termékük, amire lenne kereslet külföldről is.

A járműbeszerzések elősegítésére még a választások előtt bejelentettek egy kedvezményes hitelcsomagot, amit az MFB banktól vehetnének fel a közlekedési társaságok.
,,Akár ezer új autóbuszt is vásárolhatnak idén a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt. kedvezményes hitelprogramja révén a közösségi közlekedési szolgáltatók.”-írta tavaly a Népszabadság. A hitelprogramot igénybevevő szolgáltatóról nem tudunk, az összesen beszerzett kb. 200db új buszhoz más forrásokat voltak kénytelenek találni a társaságok.
Ennek az oka, hogy a hitelhez önrész is kell, így a tavalyi aggályunk beigazolódott, miszerint ezt nem fogják tudni előteremteni a veszteséges társaságok. A veszteségek forrását a tavalyi cikkünkben már részletesen kiveséztük. Röviden 3 fő dolog adja a veszteségek forrását:
-1. A 2006 óta változatlan és fix összegű árkiegészítés;
-2. A 65 éven felüliek ingyenes utazása
-3. Az ÁFA emelkedése

Az első körben az a probléma, hogy a megrendelő előírja a szolgáltatásért kérhető viteldíjat, és a kedvezmények mértékét. A kedvezményes jegyek és bérletek után kapná meg a közlekedési társaság az árkiegészítést a teljes árhoz. Azonban 2006 óta fix az árkiegészítés mértéke, és nem fedezi a teljes árhoz szükséges összeget. Ez az egyik legnagyobb veszteségforrás.

A 65 éven felüliek ingyenes utazásával az a probléma, hogy senki sem tudja, mennyien vesznek részt a közlekedésben. Az utánuk járó kompenzációt a kormányzat másképp állapítja meg, mint amennyit a közlekedési társaságok indokoltnak tartanának. Az így keletkező veszteséget csak becsülni lehet.

Az ÁFA emelkedése a viteldíjak emelésén át hatott kedvezőtlenül. 1990-ben még 6%-os ÁFA terhelte a jegyeket és a bérleteket, ez az elmúlt két évtizedben fokozatosan 25%-ra emelkedett. Az utolsó két emelés az elmúlt 5 év alatt történt, 2006-ban 15-ről 20%-ra, 2009-ben pedig 20-ról 25%-ra nőtt az ÁFA. Az ÁFA csökkentésével a viteldíjak változatlan mértéke mellett csökkenne a közlekedési cégek vesztesége.

A február vége egyre közeledik, és az ígért reformokról még nem tudunk semmi konkrétumot. Valamiféle elképzelés létezik a 24 Volán társaság és a MÁV egy holdingba vonásáról, azonban ez a több évtizeddel ezelőtt megszűnt MÁVAUT visszatértét jelentené. A szabad verseny korában ez az elképzelés több kérdést is felvethet. Továbbá újabb közlekedési mamutcég megjelenése okot adhat a kétkedésre, mivel a Volán társaságok a mostani problémák ellenére az elmúlt két évtizedben eredményesen gazdálkodtak, ellenben a nagyméretű és ezért átláthatatlan MÁV-val vagy BKV-val szemben.

Az átalakításokat pedig nem érdemes elkapkodni, egy első pillantásra látványos átalakítás is elsülhet rosszul, lásd Debrecen példáján. Debrecenben 2010-ben az előző évhez képest 10%-al esett vissza a közösségi közlekedést használók száma. Ne feledjük a látványos jármű- és szolgáltató csere 12 milliárd forint hitel felvételét jelentette, aminek csak az éves kamatterhe 1 milliárd forint, az utasvesztésből adódó veszteség szintén ilyen nagyságúra becsülhető. Tehát az eredeti elképzelés a visszájára sült el, több mint 10 milliárd forintért egy sokkal rosszabb tömegközlekedést kaptak a debreceniek.
Szintén helyi közlekedésből van még egy elrettentő példa az átalakításokra, ez pedig Pécs városa. Itt a pénzügyi ügyeskedésen kívül érdemi lépés nem is történt, az elhasználódott eszközpark csendben mállik tovább, a még megmaradt utasok egyre rosszabb körülmények között kénytelenek utazni. Továbbá a Cikisbusz cikk végén tárgyalt többi példa bizonyítja, hogy a Volán társaságok a lehetőségeikhez képest nagyon is jól látják el a helyi közlekedésben a feladatukat, azonban forrás híján többre nem telik. A média által alaptalanul felmagasztalt magáncégek sem tudnak szűkös forrásból csodát tenni...

Összességében van pár rossz példánk a helyi közlekedés átalakításáról, és nyilvános egyeztetés nélküli országos átalakításra várunk. A helyi közlekedés gondjain sokat enyhíthetne az árkiegészítés rendszerének megváltoztatása és az ÁFA mértékének csökkentése. Ez a probléma szerencsére egyre több döntéshozónak tűnik fel, azonban ez nem forráskivonást, hanem épp ellenkezőleg, több kiadást jelentene a költségvetésnek, válozatlan szolgáltatási szint mellett.
Erre azonban nincs fedezet az idei költségvetésben, a további elvonási szándékok pedig rosszat sejtetnek. A helyközi buszos közlekedésben nagy probléma a kis számú, és egyre inkább csak önerőből finanszírozott járműcsere. Országosan az évente indokolt 6-700db új busz beszerzésétől jóval elmaradnak az elmúlt évek beszerzései. A regionális Volánok létrehozására tett kísérlet eddigi eredményei mérsékeltek, az eddig végrehajtott változásoknak megálljt parancsoltak a tavalyi választások. A közlekedés hosszútávú, kiszámítható és jó koncepcióra, ehhez a költségeket fedező finanszírozásra vár. A piacnyitás a helyközi személyszállításban közeleg, jó lenne erős és terjeszkedni is képes magyar közlekedési cégekkel nekivágni, nem pedig kivéreztetett és egyik-napról a másikra élő csontvázakra rászabadítani a tőkeerős külföldi cégeket, hogy újabb területet szerezzenek meg...

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr192606874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Trendliner 2011.01.25. 00:22:06

Nah ez elég fasza lett. Ritka, hogy jót irnak az omnin :D

zsitva 2011.01.25. 06:57:43

Kíváló cikk.
Helyes következtetésekkel.
Egyetlen hibát találtam csak.
A cikk azt írja :...".....A korábbi kormányok átalakítási vagy csak megtakarítási kísérleteit mindig hangos és vehemens tiltakozással fogadták az aktuális ellenzék képviselői...."
Nem.
Általában NEM az ellenzék tiltakozott, hanem az adott kormánypárt (mindegy milyen színű volt) saját frakciója, saját polgármesterei, saját kormánytagjai kontrázták meg a megnevezett de be nem vezetett ésszerűsítő intézkedéseket.
Ez a mostani kormánynak is illik majd szem előtt tartania.
Ha nekifognak az ellenzék persze a nyilvánosság előtt tiltakozni fog.
Ez a dolga, ezért fizetik.
De igazi ellenállásra NEM az ellenzéktől kell számítaniuk, hanem saját közlekedési parlamenti államtitkáruktól, saját polgármestereiktől, saját képviselőiktől, saját kormánytisztviselőiktől.

záporjózsi 2011.01.25. 11:50:11

"-1. A 2006 óta változatlan és fix összegű árkiegészítés;"
Jobb és finanszírozható ötlet? Menjen a normatívból?

"-2. A 65 éven felüliek ingyenes utazása"
Erre van kifizetés. Gondolom a települések vállalnák a pontos adatok megadását visszafizetés mellett.

"-3. Az ÁFA emelkedése"
Egyik zsebből a másikba...

fidesz = házmesterek pártja 2011.01.25. 12:13:02

Mi meglepő van benne? Az új Rákosi mindent megtesz az ötvenes évek visszaállítása érdekében.

SP (a bátor) 2011.01.25. 12:24:23

"Valamiféle elképzelés létezik a 24 Volán társaság és a MÁV egy holdingba vonásáról, azonban ez a több évtizeddel ezelőtt megszűnt MÁVAUT visszatértét jelentené. A szabad verseny korában ez az elképzelés több kérdést is felvethet. "

A szabad versenyről annyit, hogy illene meghatározni, hogy kik a versenytársak. Szerintem a közösségi közlekedés az egyik oldal, az egyéni közlekedés a másik.
Igazából nem MÁVAUT-ról, meg Rákosiról szól a dolog, hanem a közlekedési szövetségről, mint működő dologról. Mert a Lajtán túl vannak működőek, csak körül kellene nézni.

Okos bácsiknak el kellene dönteni, hogy milyen vasutat és milyen "volán"-t akar, aztán abban a szellemben lehet megvalósítani.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.01.25. 12:32:59

lájk.

OFF
Nem akarok itt helyesírónáciskodni, de egy dolgot minden alkalommal elrontotok: %-kal /százalékkal/ (és m-rel, kg-mal stb.)
Ezt a kommentemet töröljétek nyugodtan, csak előbb lsz. javítsátok már...:)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.01.25. 12:35:08

@záporjózsi:

"-2. A 65 éven felüliek ingyenes utazása"
"Erre van kifizetés."

Erre van, de másra nincs - az állam véges összeget tud fordítani a közösségi közlekedésre. Szvsz a
minimum a 100%-os kedvezmény lekorlátozása lenne csúcsidőn kívülre.

záporjózsi 2011.01.25. 13:20:08

@Comandante en Jefe: Az ingyenes nem csak a 65+. Részben a 6-, részben a fogyatékosok. Gondolom csak én nem találtam meg az összefoglalóban, hogy a fogyatékosok ingyenes utazása után mit és hogy fizetnek. Na nem mintha sajnálnám a nagyon fogyatékosoktól, hiszen nagy részüknek kb. ez az egyetlen lehetőségük...
A 6- esetén viszont csúcsban is kell közlekedni, viccesen hat, ha az ovist anya csak diákbérlettel tudja oviba vinni mondjuk arra az 1-2 megállóra. (Más kérdés, hogy az alapfokú ellátást miért nem lehet biztosítani valóban 1 km-en belül, de ezt hagyjuk...)

A többi kifizetés (leginkább diák, közszolga, nyugdíjas) jegyenként és bérletenként megy, ebből helyiben a bérlet dominál, a BKV esetében az elővárosban a jegy is lényeges.

fidesz = házmesterek pártja 2011.01.25. 14:45:37

@Comandante en Jefe: már megint egy nyuggerezős patkányka...
Megjegyzem: kíváncsi lennék, mennyivel csökkennének a közlekedési cégek kiadásai, ha a 100%-os kedvezményt igénybevevők otthonmaradnának vagy autóba ülnének.
Szerintem semmivel. Max. több nyuggerező köcsög tudna leülni a buszon, villamoson.

_zahnrad 2011.01.25. 19:49:33

@záporjózsi:
1.Az árkiegészítés rendszere legyen olyan, mint amlilyen 2006 előtt volt.

2. A kormány hasraütéses alapon határozza meg a szolgáltatást igénybevevő 65 év felettiek számát, és ez után fizet. Ez pedig kevesebb, mint a valós idős utasok száma.

3. Nem, mert az ÁFÁt most nem a helyi közlekedésre költik(vasút, egészségügy, ki tudja), tehát a Volánok és helyi társaságok zsebének igenis jót tenne az ÁFA csökkentése.

_zahnrad 2011.01.25. 21:20:43

@zsitva: A cikkben bár burkoltan van a linkkel együtt, de arra próbáltunk célozgatni, hogy a most kormányon lévők egy éve még mást ugattak, pedig az ország pénzügyi helyzete nagyon hasonló volt. Ez nem egy ország felelős irányítása, hanem népbutító, romboló és hosszútávú hatásokkal nem foglalkozó populizmus.

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.01.27. 00:54:06

Egy logikai bukfenc van a fejtegetésben: ha a válság és a magas benzinárak ellenére csökken a tömegközlekedés utasszáma, az azt jelenti, hogy az utasok szinte egyáltalán nem árérzékenyek.

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.01.27. 01:03:41

Az ÁFA csökkentés azért lenne jó, mert az olyan burkolt támogatás lenne, ami stabil (nem lehet egyszerűen csak úgy elvenni).

záporjózsi 2011.01.27. 06:52:53

@_zahnrad:
1. O.k, fizeted?
2. Azért ez így, abben a formában nem igaz. De ettől még mondj egy olyan céget/önkormányzatot, amely teljeskörű, hiteles adatokkal rendelkezik.
3. Ettől még közösségi finanszírozásra költik, így egyik zsebből a másikba.

Pityorka1 2011.01.28. 20:18:17

Buszokról csak annyit, hogy:
- 14 es kimarad, vagy ha jön késik. (Végülis egy órában egyszer megy, akkor meg minek jöjjön)
-26-os hasraütés szerűen
-24-es futok, integetek, üresen elhúz, minek is álljon meg
Gyalázatosan ócska buszok ezek a Volvok, többször is látom, hogy füstöt eregetnek. (Euro-5 norma?) MIndehhez társul, hogy a sofőrök a buszok "szemét kinyomva" közlekednek, úgy, hogy mindenki dűl-borul, mindamellett rendszeresen versenyeznek a személykocsikkal. Sehogy sem jó ez így, a Volán sem volt gyöngy, de ez ami most van, túltesz mindenen. Köszönöm, nem kérek ebből a "közlekedésből." Bicikli, gyalog, vagy autóval. (Az egészből a villamost sajnálom, meghagyhatták volna a külön bérletet.)

_zahnrad 2011.01.30. 00:08:38

@záporjózsi: több olyan Volán társaság is van amelyik önállóan vagy a KTI-val közösen kísérletet tett a 65 éven felüli utasok számának lehető legpontosabb mérésére.

záporjózsi 2011.01.30. 14:32:19

@_zahnrad: Borsod? Agria? Talán nekik van valamennyi esélyük erre...
süti beállítások módosítása