Teszt : Credo EN9,5

2011. február 07. - _zahnrad

A legjelentősebb magyar gyártó, a Kravtex Kft. egy új midi busszal jelent meg a piacon. Az EN 9,5 jelölésű busz városi-elővárosi feladatokra alkalmas, alacsony belépésű(LE) kialakítású. A busz a Szabolcs Volán Zrt.-nél teljesít egy féléves tesztet, az Omnibusz is gorcső alá vette a buszt.


Forma, külső
A busz a Credo BN/EN család tagja, így a megjelenése ezekhez hasonló. A kisebb hossz miatt nem hatnak furcsán a 19,5”-os kerekek.
A homlokfalon elkülönül a szélvédőtől a kijelzőt tartalmazó sisakrész. A lökhárító egy darabból áll, lenyitható izzócseréhez. Az oldalüvegezés magasra nyúlik fel, így az utastérben található oldalsó kijelző nem zavaró az álló utasok számára. A busz hátfala egyszerű, a már megszokott szögletes Hella lámpákat találjuk rajta. A külső viszonylatkijelző itt is az ablakban kapott helyet.

Vezetőtér
A vezetőt egy közel függőleges műszerfal fogadja. A műszerfal ergonómiája rossz, sok kapcsolóhoz nyújtózkodni kell. Több európai országban forgalomba sem állhatna a busz ilyen pocsék ergonómiájú műszerfallal. A vezető számára rendelkezésre álló tér korlátozott, testesebb sofőröknek kényelmetlen.
A kijelzők vezérlője a vezetőtől jobbra a műszerfalon kapott helyet. A vezetőt az utastértől elválasztó ajtón nincs tároló zseb, egyéb tárolóból is kevés van. A gáz- és fékpedál között jelentős a magasságkülönbség. A jobboldali visszapillantó tükör felső lencséjébe beleér a szélvédő felső részén végighúzódó sötétítés, ez rossz fényviszonyok közt zavaró lehet.

Utastér
A midibuszokra jellemző egy felszállósávos első ajtón át belépve kellemes és tágas utastér fogadja az utazni vágyókat. A kerékdobok közt kellő méretű tér áll rendelkezésre.
Az első ajtó mögött helyet foglalók panaszkodhatnak a lábtérre, a kerékdob furcsa kialakítása miatt igen csekély hely marad a lábuknak, pozitívum, hogy a befelé nyíló ajtó nem veszélyezteti a lábfejek épségét.
A busz 52 fő álló és 26 fő ülő utast tud befogadni. Az ülések a lengyel STER cég termékei.
Az álló- és mozgássérült utasoknak fenntartott tér kellő méretű. A padló és az oldalfal találkozásánál végighúzódó fém doboz benyúlása az állótérbe zavaró mértékű. Egyéb gyártmányokban ehhez hasonló dobozzal nem gyakran találkozunk, ezért az alatta helyet kapó gépészeti elemeknek az utastérben nincs keresnivalójuk. Az oldalfal nagyfokú íveltsége is zavaró. A peronrész végére felszerelt lehajtható ülés lehetetlen pozícióban került beépítésre, az ülőlap lejt, a háttámla pedig függőleges helyzetű.
A második ajtó előtt kettő darab ülés megközelíthető dobogóra lépés nélkül, számuk elegendő egy ilyen kategóriájú buszban. A helyzetük kissé szerencsétlen, talán a menetiránynak háttal beszerelve jobb közérzete lehetne a rajtuk utazóknak.
A magaspadlós részen az ülések elhelyezése jó, a lábterük kényelmesen nagy. A fűtésről vonalradiátor gondoskodik, a fűtőtestek és a hőmérséklet eloszlása is egyenlőtelen. Az alacsonypadlós részen a második ajtó elől hiányzik egy ventilátoros fűtőtest. A természetes szellőzésről, nagy, elhúzható ablakok és két darab tetőszellőző gondoskodik, az általuk biztosított szellőzés jó. A jármű légkondícionálóval is fel van szerelve, hatásfokáról a hűvös időjárás miatt nem tudtunk meggyőződni. Egy darab elszívó ventilátor is beépítésre került.


A kapaszkodók száma és elhelyezése általában jó. A problémás terület az első ajtó környéke. A vezetőfülke hátfalára csak reklám felirat került, noha általánosan elterjedt ide egy függőleges kapaszkodó felszerelése. Az első ajtó mellől szintén hiányzik egy plafonig felérő kapaszkodó, a rá szerelt leszállásjelzővel egyetemben. A magaspadlós részen a vízszintes kapaszkodók veszélyeztetik a felállók fejének épségét, ez részben az LE kialakítás hátránya. A második ajtón felszállókat szintén zavarhatja a vízszintes kapaszkodó és az erről lelógó fülek. Ennek a feljebb helyezése indokolt lenne.
A kapaszkodórendszer rögzítése kívánni valót hagy maga után. Az egyes kapaszkodó csövek közti kapcsolatot biztosító elemek(fittingek) műanyagból készültek, a kapaszkodók könnyen hajlanak, csavarodnak. A belső kijelző rögzítése puritán és egyszerű, de ennek ellenére esztétikusan kivitelezett.

A térelválasztó lemezek anyaga gyenge, a rögzítésük rosszul, kiálló csavarokkal megoldott.
Az ajtókon lévő Elzett zárakat az erre hajlamos utasok könnyedén elforgathatják, hibás ajtóműködést előidézve. A világítás egy végigfutó fénycsősorral van megoldva, kiégett fénycső esetén sötétbe boruló szakaszokkal. A légcsatorna borítása sötét, ami komor, de nehezen koszolódik.
A kivitelezés általános minősége jó, apróbb hibákat azért találtunk.

Főegységek
Euro 5 normát teljesítő Iveco(vagy FPT=Fiat Powertrain Technologies) motor Allison automata váltón keresztül mozgatja a buszt. A zajszigetelés átlagos, a motor a kívánatosnál több rezgést ad át a karosszériának. A busz mozgása dinamikus, a fogyasztása kedvező, de a méretkategóriában megszokottól nem alacsonyabb a kis kerekek ellenére sem.

Összességében hiánypótló buszt készített a Kravtex Kft a hazai piacra. Városi és elővárosi közlekedésben is helye van a Volán társaságok gépparkjában. Ezt elsősorban jól eltalált hosszának és jó utastér berendezésének köszönheti. De a vásárlással kacérkodó Volánoknak érdemes megfontolniuk a szintén kis kerekeken gördülő EN12 vagy BN12 típusok kipróbálását is. A 12 méteres változatok elvben nem sokkal fogyasztanak többet a 9,5 méteres társuknál, a 22,5"-os, normál kerekű buszoknál viszont valószínűleg igen. Az utasterük kapacitása pedig nem korlátozza a felhasználásuk területét.

A felrótt hiányosságok többségét a hamarosan esedékes modellfrissítésen reméljük orvosolni fogja a gyártó. Bár új méretkategóriát jelent a busz a Kravtexnek, de a modellcsalád, aminek tagja már kezd kissé kopottas lenni.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr672572176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása