Volvo hibridbusz bemutató Budapesten

2011. április 22. - kristoof

A Föld napján érkezett hazánkba a Volvo hibrid busza. A busz még hófehéren is könnyen megkülönböztethető a hagyományos társaitól, erről számos egyedi formaelem gondoskodik. A busz hajtásáról párhuzamos hibrid rendszer gondoskodik. Az ötliteres Volvo dízelmotor és a 12 fokozatú, automatizált I-shift sebességváltó közé helyezett 120kW teljesítményű, 800Nm legnagyobb nyomatékú villamos motort a kanadai TM4 cég szállítja a Volvo számára. A fékezések során visszatáplált energiát az A123Systems cég által gyártott Li-ion(LiFePO4) akkumulátorokban tárolja. Így a busz fogyasztása a hagyományos társaihoz képest 35%-kal kevesebb, ráadásul ezt már több gyakorlati tapasztalat is igazolja. Ez egyben azt is jelenti, hogy a károsanyag kibocsájtása is legalább ennyivel kevesebb. Azért legalább, mert a dízelmotor a számára optimális tartományban üzemelhet. Ha az akkumulátorok töltöttsége engedi, akkor 15km/h-ig csak villamos hajtással gyorsul a busz, ezután kapcsol be a dízelmotor. Ezért a busz segédüzemei (szervókormány, klíma, légsűrítő) elektromos meghajtásúak. A hagyományos dízel Volvo 7700-ashoz képest a busz a kisebb dízelmotor miatt alig nehezebb, és az akkumulátorok miatt megváltozott súlyeloszlás még 7 fővel nagyobb kapacitást is biztosít a hibrid változatnak. A busz a sorozatban gyártott hibridek egyik úttörője, már több, mint 15 db van forgalomban belőle, és több, mint 30db-ra van megrendelés.

A busz először a tököli buszfesztiválon lesz látható a nagyközönség számára, majd számos nagyvárosban, így Budapesten is menetrend szerinti tesztüzemben fog részt venni.

A bemutatóra a meghívást köszönjük a Volvo Hungáriának!

Szerk.:Zahnrad

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr672847714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moonline 2011.04.22. 16:22:10

Kár hogy itthon esélytelen hibrid kocsik beszerzése. Sebaj, majd egy jó 10 év múlva.. :)

kristoof 2011.04.22. 16:28:02

Az majd kiderül! :-)) Jó volt látni, hogy végre megtört a jég és kis hazánkban is ki lehet próbálni egy ilyen kocsit. Amúgy a menetdinamika nagyon meglepő volt! Pár autót biztosan otthagy a lámpánál! :-))

Moonline 2011.04.22. 16:55:00

@kristoof: Nem csoda, a hibrid kombó teszi a dolgát:) Majd tökölön meglessük :)

jack o'neill 2011.04.23. 00:36:58

Végre. Hibrid. Itt a nagyfaluban. Zsír!
Bár, szegényt már most féltem hazánk Taigetosz szökevényeitől...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.04.23. 01:10:23

35%-al kevesebbet fogyaszt. Rendben, ez durván -10 -20 liter 100 km-en.

De mennyivel kevesebb szart nyom a légkörbe?
A sűrű indítás nem nyom oda a légszennyezésnek? a Diesel nem szereti, ha sűrűn van indítva.

kristoof 2011.04.23. 15:37:53

A VOLVO képviselője szerint nem. Hiszen maga a dízel motor is sokkal kisebb mint a hagyományos buszokban. Ráadásul, ennek a rendszernek épp az lenne lényege, hogy a dugóban való haladáskor nem igazán szokott nagyon felgyorsulni a busz 20 km/h óra fölé. Ha meg igen akkor már nincs dugó:-)))) Egyébként a "gyakorlati tapasztalatok" szerint a busz károsanyag kibocsájtása 30% körül van. (Ami a cikkben is benne van.) A motor pedig EEV rendszerű, ami az E5-nél szigorúbb ebben a tekintetben.

kisqtya 2011.04.24. 08:40:49

Sztem ezt gázmotorral kellene kombinálni, az lenne az igazi.

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.05.07. 21:33:26

Jó lenne már számokat látni: mennyivel több a beszerzési ára, mennyi plusz karbantartási költséget jelent, mikor kell az akkukat cserélni, az aksicsere mennyibe fog kerülni, és mindezek figyelembevételével már kijönne a végeredmény, hogy a 30%-kal alacsonyabb fogyasztás megtérülővé tenné-e a fenti többletköltségek mellett.

_zahnrad 2011.05.08. 10:45:29

@Moszkvicsslusszkulllcs: a gyakorlai tapasztalat link alatt találhatsz számokat, ha nem is erről a buszról.
süti beállítások módosítása