A sarkvidéki suttogó

2011. április 26. - torqmatic

Csak így emlegetik azt az első „gyorstöltésű” hibridbuszt, amely a svédországi Umeå városában kezdte meg tesztüzemét a közelmúltban. A becenév a jármű hangjáról, illetve annak hiányáról eredeztethető: a holland e-Traction cég kerékagyba épített elektromos motorjai szinte zajtalanul mozgatják a 12 méteres Volvo 7700-at. Az igazi újdonság azonban nem ez - hiszen a rendszer már évek óta létezik – hanem az energia vételezésének mikéntje, amit a spanyol Opbrid cég fejlesztett ki: a busz a végállomásra érve beáll a speciális töltőállomás alá, majd felengedi az áramszedőjét, és mintegy 5-10 perc alatt feltölti a 100 kWh összteljesítményű Li-On akkumulátorait, mindezt természetesen úgy, hogy a sofőrnek ki sem kell szállni a vezetőfülkéből. Egy gyorstöltéssel a tervek szerint 1-3 órás üzem biztosítható, illetve körülbelül 18 órás üzem után (praktikusan éjszaka) egy teljes töltés szükséges. Akkor sincs baj, ha lemerülnek az akkumulátorok, vagy ne adj’ Isten az időjárás viszontagságai miatt vállnak működésképtelenné, hiszen a buszt egy biodízel meghajtású aggregáttal is felszerelték.

Umeå abban a szerencsés helyzetben van, hogy villamosenergiáját szinte teljes egészében víz- illetve szélerőművekből nyeri, így a környezetvédelem mellett anyagi megfontolásból is megérné elektromos buszokat közlekedtetni. Az első tesztjárműhöz a nyár folyamán egy újabb fog csatlakozni, 2014-re pedig – amikor is Umeå Európa Kulturális Fővárosa lesz – egy nagyobb flottát is szeretnének üzembe állítani.


A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr702848728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Divi 2011.04.28. 15:18:07

Most végül jó nekünk a kerékagy motor vagy rossz nekünk a kerékagy motor?

_zahnrad 2011.04.28. 17:45:16

@Divi: Úgy tűnik mostanra lett kiforrott és gazdaságosan gyártható megoldás. A ZF az e-Tractiontól nagyobb sorozatban gyártja a saját kerékagymotoros tengelyét. Bár abban van áttétel, de mégiscsak a kerékagyban van ott is a motor.

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.04.29. 00:50:32

@Divi:

Itt egy hivatkozás, ahol egy kerékagymotort gyártó cég védi a mundér becsületét:

www.sae.org/mags/sve/power/9493

Röviden: a kerékagymotor-gyártó szerint csak egy kicsit rosszabb a menetkomfort az agymotorok esetében.

A cikkben nem esik szó róla, de val'szeg a hatásfok is rosszabb a hagyományos hajtáshoz képest.

Szerintem nem érdemes kompromisszumot kötni menetkomfort tekintetében, és a jármű teljes élettartamát nézve a hatásfok is kiemelt fontosságú.
süti beállítások módosítása