Újabb GPS alapú forgalomirányítási és utastájékoztató rendszert vezethet be az IQSYS

2011. június 04. - torqmatic

A Szabolcs Volán és az IQSYS sajtóközleménye:

 

  • Félmilliárd forintos beruházás révén korszerűsödik a közösségi közlekedés a Szabolcs Volán szolgáltatási területén
  • Automatikus fedélzeti utastájékoztatás, infravörös technológiájú utasszámlálás, valós idejű forgalomfelügyelet

 

Budapest, 2011. május 30. – A mai napon került aláírása az a megállapodás, melynek keretében (nyílt közbeszerzési eljárás eredményeként) az IQSYS Zrt. építheti ki a Szabolcs Volán  GPS alapú forgalomirányítási és utastájékoztató rendszerét. A projekt Európai Uniós forrásból az Észak-Alföldi Operatív Program keretében, egyszeri, vissza nem térítendő, 347 861 709,-Ft összegű támogatással valósulhat meg. A beruházás teljes költsége 499.980.000.- Ft.

A projekt révén a társaság menetrend szerinti személyszállítási tevékenységéhez kapcsolódó - a társaság integrált vállalatirányítási rendszerébe illeszkedő - GPS alapú forgalomirányítási és utastájékoztató rendszer kerül kialakításra, mely lehetővé teszi az elektronikus jegy- és bérletrendszer megvalósítását is.

IQSYS a közösségi közlekedésért

„Az IQSYS Zrt., jelentős tapasztalatokkal rendelkezik mint a hazai közlekedés-informatikai piacon. Befejezett projektjei (Hajdú Volán Zrt., Debrecen, Jászkun Volán Zrt., Szolnok, Kisalföld Volán Zrt., Sopron) után immáron a negyedik helyszínen, Nyíregyházán, a Szabolcs Volán Zrt.-nél kezdheti meg a bevált, komplex megoldásának telepítését.” – kommentálta a szerződéskötést Horváth Gábor, az IQSYS  kereskedelmi igazgatója. „Ez alkalommal a Szabolcs Volán Zrt. működési területén, elsősorban Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében válik vonzóbbá az autóbusszal történő utazás az utasok számára”. – tette hozzá. A megvalósításban és az üzemeltetésben az IQSYS Zrt.-nek és a rendszer egyes komponenseit szállító partnereinek komoly tapasztalata van, így várhatóan gördülékenyen fog megtörténni a bevezetés is.

A telepítendő rendszer előnyeit az üzemeltető Szabolcs Volán Zrt. és az utazóközönség egyaránt érzékelni fogja. A szolgáltató számára a valós idejű forgalomirányítás és járműfelügyelet, valamint a pontos elszámolás jelenti a hatékonyabb üzemeltetés lehetőségét, míg az utasok számára a teljes körű utastájékoztatás és a gyorsabb, korszerű jegy- és bérletvásárlási lehetőség jelent majd jelentős fejlesztést.

A megoldás a járművekre szerelt GPS vevőn alapul, az ennek segítségével gyűjtött adatokat a központi rendszer felé mobilinternetes kapcsolaton keresztül folyamatosan továbbítja a jármű fedélzeti számítógépe. A központi rendszer a járművek helyzetét folyamatosan értékeli, összehasonlítja a menetrenddel és megjeleníti az adatokat a forgalomirányító diszpécser térképes felületén, a diszpécsernek különböző figyelmeztető funkciókat és beavatkozási lehetőségeket kínálva. A diszpécser és a járművezető telefonos és írásos kapcsolata a rendszer részeként folyamatosan biztosított. Ezzel az üzemeltető állandó felügyeletet tud gyakorolni a flotta felett, az utasok pedig egyenletesebb, pontosabb közlekedést, probléma esetén hatékonyabb beavatkozást fognak érzékelni.

A GPS jeleket használja fel a rendszer a valós idejű utastájékoztatási funkciók működtetésére. A járművek fedélzeti számítógépe teljes körű, automatikus fedélzeti utastájékoztatást biztosít a járművek kijelzőin és hangszóróin keresztül. Szükség esetén a diszpécser távolról is tud szólni az utasokhoz. A Nyíregyházán található megállóhelyek egy részén telepítendő utastájékoztató kijelzők a várakozás perceit teszik kiszámíthatóbbá az utasok számára. Itt mindig a valós érkezési és indulási időpontokat jelenítik meg kijelzőink a központi rendszer információi alapján, amelyet szükség esetén hallható információval egészítünk ki. Az előbb említettek szerint a diszpécser a megállóhelyeken várakozók számára is tud szöveges vagy hangos üzenetet küldeni. Az utasok az interneten keresztül is tájékozódhatnak, a szolgáltatást mobiltelefonról is elérik.

A megoldás része a néhány járműre szerelendő infravörös utasszámláló berendezés. Az eszköz a le- és felszállók számát tartalmazó adatokat a fedélzeti számítógép felé továbbítja. A feldolgozás a központi rendszerben történik meg, amelynek alapján a szolgáltató a valós igények szerint tudja alakítani a menetrendjét és a kínált szolgáltatást.

Mind a járműveken, mind az elővételi pénztárakban megújul a jegy- és bérletértékesítés. A járműveken a fedélzeti számítógép része a pénztárgép, amely az elővételi pénztárakba telepítendő társaihoz hasonlóan gyors vásárlást és pontos kiszolgálást jelent az utasok számára, a szolgáltató pedig pontos képet kap az értékesítési adatokról, az elszámolás automatikus.

A jegyértékesítés fejlesztésével megkezdődik az e-ticketing (elektronikus jegyrendszer) bevezetése a Szabolcs Volán Zrt.-nél, az ehhez szükséges eszközök szállítása révén az utasoknak lehetőségük lesz a kártyákkal történő fizetésre.

Az üzemeltetői kontrollt fokozza a rendszerbe kötött fogyasztásmérők kiépítése is a járműveken, amelynek jeleit a központi rendszer ugyancsak folyamatosan értékeli.

A fejlesztés a Szabolcs Volán Zrt. helyközi járműveit teljes körűen bevonja a rendszerbe, míg a helyi járatú autóbuszok integrációja bizonyos eszközök telepítésével megkezdődik, e járművek teljes felszerelése más forrásból fog megvalósulni.

A rendszer részei többek között:

  • központi hardver- és szoftver-elemek (szerverek, adatfeldolgozó és diszpécseri, valamint utastájékoztató szoftverek, internetes alkalmazás)
  • 229 helyközi autóbusz eszközei (fedélzeti számítógép, utastájékoztató eszközpark, fogyasztásmérők, részben utasszámláló berendezések)
  • 88 helyi autóbusz felszerelése fogyasztásmérőkkel és részben utastájékoztató kijelzőkkel)
  • 16 elővételi pénztár kialakítása
  • 10 ellenőri kézikészülék utazás közbeni ellenőrzéshez
  • e-ticketing kártyanyomtató munkahely kialakítása
  • dinamikus megállóhelyi utastájékoztató rendszer 15 helyszínen

A projekt ütemezése

A projekt első fázisában, 2011. októberéig leszállításra kerülnek a komplex rendszer egységei egyben a jármű fedélzeti rendszer tesztelése ekkorra fejeződik be.

2011. decemberben várható a komplex rendszer indítása, tesztelése, ami a jármű fedélzeti rendszeren kívül magába foglalja a 9 darab megállóhelyi és 3 darab pályaudvari utastájékoztatási eszköz telepítését is. A telepített adatszolgáltatás a Szabolcs Volán Zrt. további rendszereihez csatlakozva azonnali, pontos adatokat ad át. Az utasoldali dinamikus kommunikáció az Internetes és WAP-os eléréssel jön létre, mivel online megjeleníthető az adott megállóhoz érkező járat várható ideje, a késés(ek) vagy a siető járat(ok) feltüntetésével. Az átszállás biztosításának ellenőrizhetőségével az autóbusz-autóbusz átszállási lehetőségek is javulnak.

2012. januárban fejeződik be a rendszert használók (autóbuszvezetők, forgalomirányítók, műszaki szakemberek) oktatása, a teljes átadás tervezett határideje pedig 2012. február 13.

A vállalkozó a kiépített komplex rendszer szakmai felügyeletét az átadástól számított 5 éven keresztül biztosítja.

Az IQSYS Zrt.-ről:

A Magyar Telekom Nyrt. Vállalati Üzletágához tartozó IQSYS Informatikai és Tanácsadó Zrt. alaptevékenysége szerint magas szintű, összetett, teljes körű informatikai megoldások szakértő szállítója, üzemeltetője. Az IQSYS fő profilja az informatikai megoldások kidolgozása, megvalósítása – üzleti tanácsadás, egyedi operatív és analitikus alkalmazások fejlesztése, alkalmazáscsomagok bevezetése, üzemeltetése (outsourcing) és rendszerintegráció. További információk a www.iqsys.hu weboldalon találhatók.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr432957028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.06.08. 01:42:53

Az a sejtésem, hogy újabb volán társaságra sózzák rá a HC Linear Kft kétségkívül olcsó és magyar ámde meglehetősen ócska rendszerét.

.PLACI. 2011.06.20. 18:57:19

@Moszkvicsslusszkulllcs: Van más választásunk? Úgy tudom, ilyen komplett rendszert az országban más nem kínál, monopólium van. Tessék ellene tenni!

2012.03.28. 11:13:08

Megszűnt a több évtizedes munkahelyem.
Saját kezembe kellett venni a sorsom alakulását, ezért kezdtem el keresni az interneten. Így bukkantam rá a KMD által kínált lehetősére, melyet mindenkinek ajánlok a mellékelt honlapon:

kmdholding.com/hub3p3a
süti beállítások módosítása