Jövő a múltból: repülő buszok

2012. február 19. - kristoof

A második világháború után beköszöntött a jet-, és atomkorszak. Megjelentek az égen a helikopterek és többféle új anyagot is alkalmaztak a gyárak. Főként ezeknek köszönhető, hogy a mérnökök érdekes tervekkel álltak elő ezekben az időkben.

A Bohn féle flying bus

Az Egyesült Államok-beli Bohn Aluminium and Brass Corporation (Bohn alumínium és réz vállalat) 1946-ban egy mai szemmel fura reklámkampányba kezdett. Felkértek néhány híres designert akik egy képsorozatot készítettek a jövő járműveiről. A cég konkrét célja valami olyasmi lehetett, hogy „ha akarjuk ilyeneket is tudunk készíteni az új fémötvözeteknek köszönhetően”.

Az új típusú hirdetés a Fortune magazinban jelent meg elsőként. Természetesen ezekből a járművekből egy sem valósult meg, és azt sem lehet tudni, hogy mennyire volt hatékony ez a kampány. Mindenesetre így hatvanhat év távlatából nagyszerű lehetőséget biztosítottak, ahhoz, hogy megismerkedhessünk a future past egyik iskolapéldájával.

Aerial bus

A Bohn designereinek ötleténél jóval elrugaszkodottabb az 1957-ben készült Aerial bus terve. Itt két hatalmas légcsavar lett volna a jármű belsejében, amiket körbe fogott volna a 40 férőhelyes utastér. Az alapötlet az volt, hogy az új „légibusz” a városokba történő ingázást segítse elő. A buszok elindulnának a közelebbi alvó településekről és az agglomerációból, majd a nagyvárosok háztetőin landolnának, és itt kiteszik a munkába igyekvőket. A 160 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedő jármű hamar megtehette volna a városok közötti távolságokat.

A furcsa busz tervezését megkezdték, de már ekkor is sok problémával kellett szembenézniük a mérnököknek. Az egyik ilyen, hogy amikor a tetőre le, illetve felszállnak a „buszok” akkor nem igazán lehet a járművek alatt senki, mert a propellerek egyszerűen lefújhatják őket a tetőről, így a ki – és beszállítás nagyon lelassulna. A másik problémát a városok feletti zajterhelés jelentette. (Tudom hihetetlen, de ez bizony már ötvenhétben is komoly gondot okozott.) Képzeljük el mekkora zajjal járt volna, ha nem több száz (ahogy akkoriban gondolták), hanem ötven-hatvan ilyen jármű jelenik meg egyszerre egy-egy üzleti negyed fölött.

Hiller flying bus

A Hiller Corporation készítette a U.S. ARMY első helikoptereit. Később pedig a legfurább és legkülönlegesebb helikopterek kerültek ki a Hiller aircraft company California-i gyárából. A legőrültebb és legképtelenebb ötleteket is megakarták valósítani. Ilyen volt például a Flying platform, vagy a Hiller Rotocycle, ami egy, egyszer használatos eldobható helikopter lett volna.

Nem csoda hát, hogy a fiatal Stanley Hiller, Jr. az ötvenes évek elején beszállt a repülő buszok versenyébe is. A Sky bus fantázianevű jármű érdekessége az, hogy atommeghajtásúra tervezték és a rotorlapátok végein is lett volna egy-egy kisméretű sugárhajtómű. A buszból végül nem lett semmi, de több forrás szerint is, amikor Hiller 1968-ban kiszállt a repülőiparból a busz még tervezési fázisban volt.
 

Skycraneből Skybus

A 60-as évek elején Los Angelesben is nagy terveket szőttek a belváros és a nemzetközi repülőtér összekötésére. Elsősorban az egysínű vasútban (monorail) látták a kézenfekvő megoldást, de előkerült egy olcsóbb és jóval rugalmasabb változat is. Mi lenne, ha helikopterekkel oldanák meg a feladatot? 

A terv egyre komolyabb méreteket öltött. Megjelent a piacon a két hajtóműves Sikorsky S-64 Skycrane helikopter, ami tökéletes választásnak tűnt a feladathoz. A tervek már gigászi méretet kezdtek ölteni, hiszen L.A. belvárosában nem csak egy állomás tervei kezdtek kibontakozni, hanem egy intermodális csomóponté, ahová érkezhetnek a buszok, a metró, a vasút és természetesen a helikopterek is. Több „Sky Station-t” (helikopter állomást) akartak elhelyezni a város különböző pontjain.

A zseniális ötlet abban mutatkozott meg, hogy Sikorsky „égi daruját” egy úgynevezett POD-dal akarták ellátni, ami a hatalmas törzs alatt helyezkedett el és lecsatolható volt. Ezek a POD-ok az állomásokon várták volna a helikoptereket. A 60-70 egyszerre szállítható utasnak a gép érkezése előtt néhány perccel el kellett foglalnia a helyét, majd az érkező helikopter a hozott POD-ot leteszi, az újabb utasokkal telit pedig elviszi. Itt persze nem állt meg az ötletelés. Ezek a POD-ok csatlakoztathatók lehettek volna vonatokra is (mint egy mai konténerszállító vagon) és persze közúti járművekre is. A terminálokon több daru illetve futószalag hordta volna ezeket az utasokkal teli konténereket egyik le illetve felszállási helyről a másikra.
 
Az 1967-es évben - mint minden nagy ötlet - ez is a városi tanács áldozata lett. A fő kifogás a belvárosra nehezedő óriási zajterhelés volt. Ezért - jogosan - féltek attól, hogy a belvárosi épületeket súlyos kár érheti. A projektet így végül lefújták.
 

A Skiway

Az egyetlen megvalósult repülő busz ötlet, ami nem is igazán repül, de mégis úgy néz ki, mintha szállna. Az oregoni Mount Hood-on épült meg ez a furcsa sífelvonó szerkezet, amin egy a földet nem érintő „trolibusz” közlekedett mindössze öt évig.

Értelme gyakorlatilag akkor lett volna, ha a busz közúton is és sífelvonóként is tud közlekedni (arról nem szól a fáma, hogy lettek-e volna ilyen tervek). A nem túl hosszú ideig élt kísérlettel a legnagyobb probléma az volt, hogy nagyon veszteséges volt, ez főként a szerkezet bonyolultsága és a busz magas karbantartási költsége miatt volt, hogy mindössze 1956 és 1961 között közlekedett a skiway. Az utolsó üzemi évében még megvárta a síszezon végét, majd az egész sífelvonó rendszert lebontották, később pedig egy hagyományosat építettek ennek helyére.
 
Nemrég Kínából érkezett az Aerobus nevű koncepció, ami egy a fentiekhez hasonló ám mégis földhözragadtabb terv, mint az ötvenes évek nagyra törő elképzelései.
 
Érdekes módon az anyaggyűjtés közben csak az Egyesült Államokból találtam példákat az égbe emelkedő buszokról. Főként a szovjetunió kimaradása érdekes ebből a versenyből. Két magyarázatot tartok lehetségesnek erre: vagy úgy gondolták, hogy kár beleölni az ilyen elvetélt projektekbe a rubel milliókat, vagy túlságosan nehéz megtalálni az ezekkel kapcsolatos információkat.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr444134266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.02.19. 13:15:08

Vajon egy BKV-s busz meddig repülne?

midnight coder 2012.02.19. 14:38:13

Az emberiségnek akkoriban még voltak ambíciói. Ma már csak a pusztulást várja.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.02.19. 14:52:24

hahaha, a dicső emberiségnek ezt nem sikerült megvalósítania? biztos mert sok pesszimista ember volt és ők megfúrták a projekteket :)

most is ez van, pedig milyen dicső kor jönne az olaj elfogyásával, de sokan csak riogatnak

meg az űr meghódítása! úúú ha nem lenne a sok vészmadár, már meghódítottuk vóna!

tumpara 2012.02.19. 15:05:31

Ha már blogot írunk, vesszőket is használhatnánk (esetünkben többet), mert így rossz olvasni a posztot.
Egy nyelvtannáci

kristoof 2012.02.19. 15:44:49

@tumpara: Tudod nekünk nem jut korrektorra. Hisz ez egy "hobbi blog", amibe eddig nulla, azaz 0 forintot fektettünk és ennyit is kerestünk vele. Nagyon örülnénk, ha elvállalnád a korrektori feladatokat. Természetesen akkora összegért amennyiért mi dolgozunk ezen a blogon! :-P :-)

Tetves Dög 2012.02.19. 16:07:29

@kristoof: Ne jópofizz, öcsisajt, hanem tanulj magyarul.
Hihetetlen, micsoda igénytelen szövegekkel fossátok tele a netet (na jó, atiéd azért közepesnek elmegy), még az amúgy tartalmas írások élvezetét is elveszi a prosztó kivitel.

kristoof 2012.02.19. 16:49:31

@Tetves Dög: Ez a nagyszerű hozzászólás tartalmasra sikeredett. Köszönjük. Igazi jó prosztó kivitel! :-))
Nem is törlöm, álljon itt okulásul, hogy nem szabad telefosni az internetet mindenfélével, hiszen nem azért van! :-P Csak azt tudnám akkor minek?? Meg egyébként is ki a franc mondta bárkinek is, hogy az igénytelen szövegeket kötelező olvasni????

kácske 2012.02.19. 17:15:54

A repülő busz végülis megvalósult, van az Air France-nak meg a Lufthansának is jópár belőle :)

interpreter 2012.02.19. 17:17:21

Jó kis iràs,egyetêrtek.Màrmint azzal,hogy akit nem érdekel,az ne vau-vau...

Pesti Kornél 2012.02.19. 17:21:33

@tumpara:
1. "meg akarták valósítani" jobb volna a "megakarták valósítani" helyett
2. "lettek-e volna ilyen tervek" helyett "lettek volna-e ilyen tervek"
A vesszőhibákat nem taglalom, tengernyi van, és így tényleg rossz olvasni, pedig színvonalas a tartalom. Kár érte.

Pesti Kornél 2012.02.19. 17:22:57

Ja, és én is vállalom a nyelvtannáciságot. Ne legyen már luxus hiba nélkül írni az anyanyelvünkön.

Pesti Kornél 2012.02.19. 17:25:07

@kristoof:
Megismétlem: az ember tudjon az anyanyelvén, vagy ne írjon, ami ugye az anyanyelv használata. Ha nem tudok bojlert szerelni, nem vágok bele. Ha viszont szeretnék, akkor szerzek valakit, aki ért hozzá, hogy ne fikázzanak. Ha ezen múlik a blog, vállalom a korrektor szerepét ingyen, de elég gáz, ha nem tudjátok megoldani házon belül.

Elijah_Baley 2012.02.19. 17:30:55

tényleg oltári túlképzés van bőcsészből :)

Walsingham 2012.02.19. 18:07:26

Jó és kellemes kis cikk. Azt meg egyenesen elképesztőnek tartom, hogy az unatkozó állástalan 40 éves bölcsészeknek semmi más dolga sincs minthogy a blogokban helyesíráshuszárkodjanak. :D

trolololol · http://basszas.blog.hu/ 2012.02.19. 18:07:56

@De gustibusaut bene, aut nihil: jah, nekem is ez jutott az eszembe ennyi okoskodo fasz lattan

Tetves Dög 2012.02.19. 18:36:13

@Walsingham:
'Jó és kellemes kis cikk.'
Igen, az lehetne. Majdnem az is.

'Azt meg egyenesen elképesztőnek tartom, hogy az unatkozó állástalan 40 éves bölcsészeknek semmi más dolga sincs minthogy a blogokban helyesíráshuszárkodjanak.'
Nem vagyok sem állástalan, sem bölcsész, a másik 'asztalon' most is dolgozgatok, elképesztőnek pedig sokkal inkább azt tartom, hogy sem a közlésvágyban szenvedő blogolók, sem az őket olvasgatók nagy része nem érzi a szövegből áradó igénytelenséget, sőt, még tapló módon vissza is ugatnak, ha valaki megjegyzi ezt. Pláne szánalmas ez olyanoktól, akiknek egy nyamvadt birtokos szerkezet összeállításához sincs elég szellemi munícióJUK, igaz-e?

kristoof 2012.02.19. 19:34:00

Amúgy baromira lelombozó, amikor ennyi okos ember egy helyre kerül és osztják az észt három vesszőhiba miatt, meg azért mert két helyen más a szórend. Az meg pont senkit nem érdekel, hogy mennyi munka van egy ilyen posztban és talán még egy keveset fordítani is kellett hozzá! :-((

Mondanám, hogy menjetek a...

De inkább Bödőcs Tibortól idéznék: "Ezeknek malacot, mégegyszer???" :-)))))

Tetves Dög 2012.02.19. 20:59:51

@kristoof: Nem ez a lelombozó, hanem hogy eszedbe sem jut kijavítani.

nemeza 2012.02.19. 21:05:27

Én örülök a posztoknak! IHO-val vége? Egy időben oda publikáltál.

DogTheDog 2013.04.20. 01:30:33

A ruszkik nem buszokat akartak reptetni,hanem varosokat:D
süti beállítások módosítása