Nehéz helyzetben a hazai buszipar - Buszfesztivál 2012

2012. április 28. - kristoof

A kilencedik alkalommal megrendezett tököli Buszfesztiválon jól látszott, hogy gyakorlatilag megszűnt a hazai buszpiac. A korábbi évek tapasztalataihoz képest jóval kevesebb látogatót és kiállítót láthattunk a szakmai rendezvényen.
Szomorú látvány fogadta a vendégeket a 2012-es buszfesztiválon. A buszok hagyományosan a reptér egyik használaton kívüli gurulóútját foglalták el, ahol minden eddiginél kevesebb jármű volt látható. Kevesebb volt a háttéripari cég is, idén. Legtöbb buszt a súlyos gondokkal küzdő Kravtex hozta el, és idén sem maradtunk hibrid busz nélkül. Igaz most nem a Volvo produkálta a környezetbarát kocsit, hanem az MAN. De voltak hazai premierek is. Lássuk a kiállítókat!

Kravtex

A győri székhelyű cég, gondjai ellenére a legtöbb autóbuszt hozta el a rendezvényre. Sőt! Még egy újdonságot láthattunk a Credo Inovell személyében. A kínai buszokra emlékeztető formatervű buszt a korábbi EC és IC járműcsalád közé pozícionálja a gyár. Az új típussal továbbra is a hazai Volán vállalatokat célozták meg, ahogy a korábban bemutatott Econell-lel is. Az Econellnek a sárga festék kifejezetten jól állt. Reméljük, hogy a közeljövőben már tényleg forgalomba állíthatják az új Credo típusokat a Volánok. A két Tökölön debütált típus óriási minőségi javulást mutat az elődtípusokhoz képest.
 
Láthattuk még a tavaly bemutatott FPT (Fiat Powertrain) motoros sárga Credo Citadelleket is. A szóló változaton még ott virított, 2011-ből a 900. példány matricája. Idén már elkészült az ezredik kocsi is, de a jelenlegi helyzetben nincs oka a Kravtexnek az ünneplésre. 
 

MAN

A müncheni gyár tavaly is a legnagyobb kiállítói helyet foglalta le, amit idén inkább az MAN sátor foglalt el nagyobb részben. Így a buszaik nem túl nagy területre koncentrálódtak. Természetesen itt is láthattunk egy újdonságot, mégpedig a Red dot design díjas MAN Lion’s City Hybrid kocsit. A sárga-fehér színben pompázó városi busz az egyik legszebb kocsi volt a mostani fesztiválon. Láthatott még a közönség a Fehérvár Travel színeit viselő Lion’s Coach-ot, és a tavaly már kiállított kék Lion’s Regiót, ami akkor innen indult a Volánokhoz próbaútra. Két használt kocsit is elhozott az MAN. Egy „régi” Neoplan Starlinert és egy másik Lion’s Coachot is.
 

Evobus

A Mercedes és Setra buszok hazai importőre is hozott újdonságot. Magyarországon itt volt látható először a Mercedes Citaro új generációja. Ezzel a típussal indult a stuttgarti márka a BKK buszüzemeltetési tenderén is. Két új és egy régebbi autóbusszal voltak jelen. A már említett Citarón kívül egy Setra S416 TopClass volt kiállítva, mint új típus. A régi kocsi, pedig egy O303 tárgyalóbusz volt, amit itt eredeti funkciójának megfelelően tárgyalásokra használtak a Mercedes képviselői.
 

Volvo

A svéd márkától mindössze két buszt láthattunk. Az egyik egy a tavalyihoz hasonló, de új 9500-as, a másik pedig a Globus színeit viselő 9700-as volt.
 

NABI

Sajnos a NABI-nál sem volt sok újdonság. Mindössze a városi és helyközi Siriust hozták el, és persze az évek óta „csak” itt Tökölön szolgálatot teljesítő piros Compobust. Ez utóbbi idén is a látogatókat szállította a parkolóból, a kiállítási helyszínre. A NABI teljes járműcsaládját megnézhettük makettek és videók formájában. Idén sem a Compobus, sem az LFW vázszerkezetét nem láthattuk.
 

Jbus

A Sprintereket és Craftereket átépítő cég már felfüggesztette a buszgyártást. Tökölről mégsem mondtak le. Így idén csak feleannyi kocsit hoztak, mint tavaly. Szám szerint hármat. Ezek is régi ismerősök voltak. Egy városi Sprinter és két különböző üléselrendezésű minibusz alkotta a flottát.
 

Magyar buszgyártó Kft.

Az 21. századi Ikarusokat gyártó cég lassan már egy éve felfüggesztette a gyártást, a hazai piaci helyzetre hivatkozva. Ezért a 2011 nyarán debütált faceliftes, Agria Volánnál szolgáló, V134-esét hozta el, és itt volt kiállítva a kiállítás egyik sztárja, a Lanta által felújított Ikarus 55-ös „Faros” is. A Liberatus standján volt még egy Ikarus egyébként, egy Hajdu Volános E127.
 

CsabaMetál

Jelenleg a szeghalmi Csabametál sem gyárt buszokat. Így a Kortrijkban már látott, áttervezett és több helyen is módosított két fehér Urbanust hozták el. Az egyik kocsi a parkolóból hordta az utasokat a kiállítói területre. A másik, pedig egy buszmegálló imitáció mellett állt. A kisbuszokat gyártó cég nem bízik a hazai piacban, ezért megpróbálnak kifelé kacsintgatni. Erre minden esélyük megvan, ugyanis két kocsijuk is külföldön - Görögországban és Cipruson - dolgozik.
 

Egy busszal képviselték magukat

A tavalyi évben láthattuk először a török Otokart. Ők most csak egy buszt hoztak, ami egy metál szürke Kent 290 LF volt. Ezzel indult az egyik alvállalkozó a BKK buszüzemeltetési tenderén.
 
A Scania tavaly egy Finnországban gyártott Omniexpresszt mutatott be. Idén ugyanebből a típusból láthattuk a helyközi változatot.
 
Az Irisbustól egy városi kivitelű Citelist láthattak a látogatók. Kissé átvitt értelemben idetartozott az Iveco alvázas Dunabus midi kocsi is, amit a Rákos jármű Kft. készített egy Daily alvázára. Az itt kiállított kocsi már a harmadik példány volt a nem is kicsi, de nem is nagy buszból.
 
Sajnos a hazai gyártók közül idén kimaradt a Molitus akik elmaradása érdekes annak fényében, hogy jelenleg ők a legnagyobb hazai autóbusz exportőrök. Igaz most annyira elfoglaltak, hogy sajnos nem volt energiájuk arra, hogy a fesztivállal „is” foglalkozzanak így „igazoltan” maradtak távol.
 
A teljes képhez hozzátartozik az is, hogy a kakukktojás hazai gyártó sem vett részt idén a fesztiválon. Ők az MJT, de eddig egyetlen alkalommal sem vettek részt Tökölön.
 
A tavalyelőtti és főként tavalyi hurrá optimizmust erre az évre teljesen felváltotta a pesszimizmus. Úgy tűnt, hogy a hazai gyártók és forgalmazók végső elkeseredésükben kapaszkodtak meg a 9. tököli buszfesztiválban, hátha tudnak egy jó üzletet kötni. Sok kiállítónak nem is az állami beszerzések (Volánok) beszerzési tiltása jelenti a legnagyobb érvágást, hanem a néhány buszos magánvállalkozók elmaradása. Akik sajnos nemhogy buszt nem vesznek, de a jelenlegi terheiket is csak nehezen tudják fizetni.
 
A gyártók és importőrök reményei szerint jövőre már talán jobb lesz a helyzet.
 
Fotók: Kramarics Julianna és Bercsényi Brigitta

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr984477387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vakka-makka 2012.04.28. 06:20:07

Minek Tökölön buszfesztiválozni? Tradicionálisan nagy buszgyártó cégek székhelye?
süti beállítások módosítása