Hazánkban a távolsági közforgalmú közlekedés a vasútra épült és a kormány mai tervei szerint hosszútávon is a vasút feladata az ilyen állami kötelezettségek teljesítése. A vasút sem minőségben, sem mennyiségben nem kielégítő távolsági kínálata miatt, jelentős számban autóbusszal utaznak azok, akiknek távolabbi úti céljuk van.
Ez az utazásfajta, az éves szállítási teljesítményben nem jelentős, pár százalék csupán, de kritikus időszakokban, csütörtökön, pénteken és vasárnap délután tömegek, elsősorban diák tömegek szállnak vonat helyett távolsági buszra. A buszok, gyorsabbak, közvetlenebb, átszállásmentes eljutást biztosítanak, kulturáltabbak és tisztábbak, néha még olcsóbbak, is mint a síneken guruló társaik.
Több Volán társaságnál is használatban van MAN Lion's Coach
A közlekedési kormányzat most, e hálózat drasztikus megnyirbálására készül, összhangban a kihirdetett közlekedéspolitikai elképzelésekkel. A párhuzamosságok megszüntetése nem csak vonatokat, hanem buszokat is érinthet, ha komolyan gondolják, amit közétettek. Például a Debrecen-Békéscsaba-Szeged tengelyen közlekedő számtalan távolsági buszt valószínűleg, Békéscsabán elvágják hisz a békési megyeszékhely és Szeged között kiváló vasúti kapcsolat van, felesleges állami pénzen ezen a 100 km-en buszt és vonatot is járatni. Hasonló módon az ország más helyein is mérlegelik a távolsági autóbusz szerepének csökkentését.
E szerepcsökkentés az utazóközönség nagy részének kellemetlenségekkel járhat. Például nonszensz, hogy a vasúti közlekedés elégtelen minőségi színvonala miatt egy-egy pénteki napon 35-39 autóbusz indul (gyakorlatilag teljesen tele) Zala megyébe. Amennyiben ezt a közel 40 buszt megszüntetik a főváros és Zala megye között, akkor máris teljesítettek valamit a kihirdetett célok közül, plusz pénteki napokon körülbelül 1500 fővel nő a vasúti utasok száma.
Ez a korszerű utazás a MÁV-nál. InterCity felárért
Számtalan hasonló példát lehet még felhozni. Szorítja az idő a közlekedési kormányzatot, hisz Orbán Viktor miniszterelnök és Matolcsy György gazdasági miniszter 2011 márciusában nyilvánosan jelentette be, hogy 2012-ben 45, 2013-ban pedig 60 milliárd forinttal kell kevesebbet költeni a közösségi közlekedés támogatására. Ez a cél 2012-ben már biztosan nem teljesül. A tavaszi 410 vonat megszüntetése – elemzők szerint – 1-3 milliárdos megtakarítást hozhat csak. Amennyiben a kormány tagjai komolyan veszik, miniszterelnökük utasításait akkor alaposan bele kell nyírniuk a távolsági autóbusz menetrendbe is.
A kínai buszok egyelőre maradnak
A jövő évi költségvetés előszámainak vitája a következő hetekben zajlik majd, ezt múlt héten jelentette be a miniszterelnök. Ha ez igaz, akkor június-júliusban a közlekedési felsővezetőknek igencsak csökkentett keretszámokat kell közölniük a vasúti és autóbuszos menetrendtervezőkkel. Vagy nem teljesülnek céljaik. A vasút költségvetés csökkentés útjában két dolog áll. Egyik a kormánypárti frakció, másik a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos, dr. Fónagy János, lopakodó közlekedési költségvetési gyakorlata. A frakció szemben áll a miniszterelnök és a gazdasági miniszter egyébként jogos költségcsökkentési elképzeléseivel. A frakciónak nincs takarékosabb közlekedésről elképzelése, de ellenzik a költségcsökkentést. Fónagy pedig minden év őszén két-három tételben csepegtet pár plusz tíz milliárdot különböző jogcímeken a vasútnak és ellene van mindenféle valóságos vasúti büdzsécsökkentésnek. Ezt a miniszterelnök és gazdasági miniszter kontra frakció és Fónagy meccset eddig az utóbbiak nyerték.
A távolsági buszok teljes megszüntetése (napi sok száz járat) se hozna sokat, talán évi 2-4 milliárd forint megtakarítást. Mivel a távolsági autóbuszjáratok léte sok olyan kormánypárti politikus érdeke, akinek választói ezeket a buszokat használják, ezért itt sem várható áttörésszerű megoldás. Valószínűsíthető, hogy a vasúti járatszám csökkentéshez hasonlóan távolsági autóbuszok között se rendeznek irtást, csak 10-15 százalék teljesítményt vonnak ki azokról a viszonylatokról ahol a legkisebb a politikai ellenállás.
Ezzel itt sem érnek el komoly megtakarítást, de Fónagy felmutathat látszateredményt. A miniszterelnök és a gazdasági miniszter meg majd újból rácsodálkozik a kicsi megtakarításra. Pedig csak végre kellene hajtatniuk saját határozataikat.
(Fotók: Bercsényi Brigitta és Zahnrad)