Újabb távolsági buszok tűnnek el a menetrendből?

2012. május 24. - kristoof

Hazánkban a távolsági közforgalmú közlekedés a vasútra épült és a kormány mai tervei szerint hosszútávon is a vasút feladata az ilyen állami kötelezettségek teljesítése. A vasút sem minőségben, sem mennyiségben nem kielégítő távolsági kínálata miatt, jelentős számban autóbusszal utaznak azok, akiknek távolabbi úti céljuk van.

Ez az utazásfajta, az éves szállítási teljesítményben nem jelentős, pár százalék csupán, de kritikus időszakokban, csütörtökön, pénteken és vasárnap délután tömegek, elsősorban diák tömegek szállnak vonat helyett távolsági buszra. A buszok, gyorsabbak, közvetlenebb, átszállásmentes eljutást biztosítanak, kulturáltabbak és tisztábbak, néha még olcsóbbak, is mint a síneken guruló társaik.

Több Volán társaságnál is használatban van MAN Lion's Coach

A közlekedési kormányzat most, e hálózat drasztikus megnyirbálására készül, összhangban a kihirdetett közlekedéspolitikai elképzelésekkel. A párhuzamosságok megszüntetése nem csak vonatokat, hanem buszokat is érinthet, ha komolyan gondolják, amit közétettek. Például a Debrecen-Békéscsaba-Szeged tengelyen közlekedő számtalan távolsági buszt valószínűleg, Békéscsabán elvágják hisz a békési megyeszékhely és Szeged között kiváló vasúti kapcsolat van, felesleges állami pénzen ezen a 100 km-en buszt és vonatot is járatni. Hasonló módon az ország más helyein is mérlegelik a távolsági autóbusz szerepének csökkentését.

E szerepcsökkentés az utazóközönség nagy részének kellemetlenségekkel járhat. Például nonszensz, hogy a vasúti közlekedés elégtelen minőségi színvonala miatt egy-egy pénteki napon 35-39 autóbusz indul (gyakorlatilag teljesen tele) Zala megyébe. Amennyiben ezt a közel 40 buszt megszüntetik a főváros és Zala megye között, akkor máris teljesítettek valamit a kihirdetett célok közül, plusz pénteki napokon körülbelül 1500 fővel nő a vasúti utasok száma.

Ez a korszerű utazás a MÁV-nál. InterCity felárért

Számtalan hasonló példát lehet még felhozni. Szorítja az idő a közlekedési kormányzatot, hisz Orbán Viktor miniszterelnök és Matolcsy György gazdasági miniszter 2011 márciusában nyilvánosan jelentette be, hogy 2012-ben 45, 2013-ban pedig 60 milliárd forinttal kell kevesebbet költeni a közösségi közlekedés támogatására. Ez a cél 2012-ben már biztosan nem teljesül. A tavaszi 410 vonat megszüntetése – elemzők szerint – 1-3 milliárdos megtakarítást hozhat csak. Amennyiben a kormány tagjai komolyan veszik, miniszterelnökük utasításait akkor alaposan bele kell nyírniuk a távolsági autóbusz menetrendbe is. 

A kínai buszok egyelőre maradnak

A jövő évi költségvetés előszámainak vitája a következő hetekben zajlik majd, ezt múlt héten jelentette be a miniszterelnök. Ha ez igaz, akkor június-júliusban a közlekedési felsővezetőknek igencsak csökkentett keretszámokat kell közölniük a vasúti és autóbuszos menetrendtervezőkkel. Vagy nem teljesülnek céljaik. A vasút költségvetés csökkentés útjában két dolog áll. Egyik a kormánypárti frakció, másik a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos, dr. Fónagy János, lopakodó közlekedési költségvetési gyakorlata. A frakció szemben áll a miniszterelnök és a gazdasági miniszter egyébként jogos költségcsökkentési elképzeléseivel. A frakciónak nincs takarékosabb közlekedésről elképzelése, de ellenzik a költségcsökkentést. Fónagy pedig minden év őszén két-három tételben csepegtet pár plusz tíz milliárdot különböző jogcímeken a vasútnak és ellene van mindenféle valóságos vasúti büdzsécsökkentésnek.  Ezt a miniszterelnök és gazdasági miniszter kontra frakció és Fónagy meccset eddig az utóbbiak nyerték.

A távolsági buszok teljes megszüntetése (napi sok száz járat) se hozna sokat, talán évi 2-4 milliárd forint megtakarítást. Mivel a távolsági autóbuszjáratok léte sok olyan kormánypárti politikus érdeke, akinek választói ezeket a buszokat használják, ezért itt sem várható áttörésszerű megoldás. Valószínűsíthető, hogy a vasúti járatszám csökkentéshez hasonlóan távolsági autóbuszok között se rendeznek irtást, csak 10-15 százalék teljesítményt vonnak ki azokról a viszonylatokról ahol a legkisebb a politikai ellenállás.

Ezzel itt sem érnek el komoly megtakarítást, de Fónagy felmutathat látszateredményt. A miniszterelnök és a gazdasági miniszter meg majd újból rácsodálkozik a kicsi megtakarításra. Pedig csak végre kellene hajtatniuk saját határozataikat.

(Fotók: Bercsényi Brigitta és Zahnrad)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr64543149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.05.24. 09:54:49

Mindig ugyanoda térünk vissza. A távolsági buszok megnyirbálása természetesen elsősorban nem a Volánok finanszírozási igényét csökkenti, hanem a vasútét.

Az utasok eljutásának minőségére vonatkozó aggodalmak jogosak, de adott esetben az egy teljesen elfogadható érv, hogy ahol a két szolgáltatás színvonala összemérhető, ott ne tartsunk fenn két párhuzamos rendszert, azt az ország nem engedheti meg magának. Igenis fel kell vállalni, hogy kismértékű szolgáltatásromlás árán tudunk megtakarítást elérni. Mindezt azért, hogy a durva szolgáltatásromlást el lehessen kerülni.

A vasúton szerintem is kéne faragni, de nem úgy, hogy csökkentjük a támogatást. Ez a teljesen értelmetlen, illetve káros fűnyíró-jellegű vonatirtáshoz vezet. El kell dönteni, hogy mi vasúti feladat, és mi az, ami nem. Ami nem az, ott buszra kell váltani. (Tudom, ennek jelenleg politikai akadályai vannak...)

_zahnrad 2012.05.24. 19:01:38

@Comandante en Jefe: Van jópár olyan Volán, ahol a vonattal konkuráló távolsági járatok nyereségéből finanszírozzák a kistelepülésekre, zsákfalvakba betérő kis forgalmú járatokat. Innentől adódik a kérdés, hogy a konkurens buszjáratok megszüntetéséből adódó pár milliárd forint bevételnek, az amúgy két nagyságrenddel nagyobb finanszírozási igényű(értsd: veszteséggel működő) vasútnak mi a frászért kell? Mert a Volánok kasszájából nagyon fog hiányozni az a bevétel.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.05.24. 20:14:09

@_zahnrad:

Mondom, hogy ugyanazt járjuk körbe-körbe :) .

Tökmindegy, mekkora a MÁV (volán, akármi) abszolút veszteségfinanszírozási igénye, ha a szaldók változását (=megtakarítást) nézzük. Ha A és B közt két eszközt üzemeltetünk, pedig egy is elég volna, akkor kétszer fizetjük ki az üzemeltetési költségeket. Ha az egyiket megszüntetjük (nyilván olyan helyen, ahol ez ordító hátrányt nem okoz), akkor az egyiket megtakarítjuk, míg a bevétel érdemben nem csökken. A többi már "csak" a veszteségkompenzáció elosztásáról szól az egyes szolgáltatók között.

A csak-ot azért tettem idézőjelbe, mert ez nyilván nagyon fontos pont az egyes szolgáltatóknak - az ő költségeik legyenek megtérítve. Ha a volántól kompenzáció nélkül elveszik a távolságit, akkor jogosan háborog, de ez nem azt jelenti, hogy az állam racionálisan rendelte meg azt a távolsági szolgáltatást addig. Azt jelenti, hogy tételes elszámolás kell, amiben kifizetik a falujárók veszteségeit.

Moszkvicsslusszkulllcs 2012.05.27. 18:33:04

@Comandante en Jefe:

Ismét megismerhettük a tipikus vasutas ferdítéseket. Ferdítés, mert véleményem szerint nem igaz:
Ha az eljutási lehetőségek száma és diverzifikációja csökken (gyk: a busz megszüntetése esetén csökken a szolgáltatási színvonal), akkor az utasok egy része ott hagyja az egész tömegközlekedést, és keres más módot (szgk, telekocsi, satöbbi), az össz menetdíjbevételek csökkennek, a két cég (MÁV, Volán) támogatásigénye még magasabb is lesz mint jelenleg.
süti beállítások módosítása