Damoklész kardja lebeg a szerb Neobus gyár fölött. Ezért a cég főrészvényesei úgy döntöttek eladják a gyár részvényeinek többségét. Ezzel a lépéssel a tulajdonosok előre próbálnak menekülni.
Az Újvidék (Novi Sad) melletti gyár jelenleg el van látva munkával, de a megrendelések visszaestek, ezért a részvénytulajdonosok úgy gondolják, hogy ha eladják a részvények 86 százalékát egy tőkeerős cégnek, akkor a Neobus akár fejlődés útjára is léphet.
A Neobus zászlóshajója a Terra
Ha valaki vagy valakik úgy döntenek, hogy többségi tulajdonrészt vásárolnak a gyárból és némi pénzt is befektetnek a cégbe, akár még jól is járhatnak. Ugyanis a Neobus AD. létesítményei egy 126 000 négyzetméteres ipari területen fekszenek, amiből a gyártócsarnok mérete a maga 17 000 négyzetméterével is igen impozánsnak mondható. Néhány hónap múlva pedig egy új autópálya is elhalad a gyár mellett, ami valószínűleg feltornássza majd a környék telek árait. Persze az sem elhanyagolható szempont, hogy a cég honlapja szerint a Neobus egy teljes járműcsaláddal rendelkezik.
A Neobust 1952-ben alapították Autokaroserija néven, így a gyár idén ünnepli hatvanadik születésnapját. Autóbuszokat is már több harminc éve gyártanak az üzemben szlovén TAM alapokra. A gyár legjobb éve 1989-ben volt, amikor 700 autóbuszt gyártott szintén 700 munkás. A tavalyi év során viszont már csak 200 munkavállaló dolgozott a cégnél, akik mindössze 56 kocsit gyártottak. A Neobus évek óta a Volvo kiemelt partnere ezért kizárólag a svéd gyár alvázaira építi buszait a szerb vállalat.
A legsikeresebb típus a Citta SLF
A cég legfontosabb megrendelője az újvidéki helyi közlekedési vállalat (JGSP). Ők már a kezdetektől vásárolták a Neobus városi buszait, de több autóbuszt vásárolt a KAVIM Serbia, a belgrádi Lasta, a Veolia Transdev és sok más kisebb cég. Persze nemcsak Szerbiába és a volt Jugoszlávia országaiba szállítanak, de sok járművet exportálnak is. A legjelentősebb megrendelőjük Oroszország és Szaúd-Arábia, de néhány Nyugat-európai országban is feltűnnek a Neobus autóbuszai. Pár éve kötöttek egy együttműködési megállapodást a VDL-lel, aminek értelmében a Lexio helyközi/távolsági típushoz gyártanak vázszegmenseket és sok más alkatrészt is. Az idei évtől pedig az Evobus 12 méteres buszaihoz szállítanak fenékvázakat.
(Fotók: Neobus)