IAA 2012 – Nemzetközi haszonjármű kiállítás összefoglaló

2012. szeptember 30. - _zahnrad

12A1095k.jpgPáros években a legnagyobb buszos kiállítás a teherautókkal osztozik Hannoverben, beszámoló.

Daimler

Az év busza 2013 címet itt kapta meg hivatalosan a Mercedes Citaro Euro VI-os változata. ,,Az elsődleges célunk az új Citaro fejlesztése során a gazdaságosság és a hatékonyság összeegyeztetése volt a növekvő teljesítménnyel, biztonsággal és kényelemmel” - mondta Hartmut Schick a Daimler Buses elnöke. A konszernhez tartozó Setra az új 500-as családjának hosszabb tagjait, és a 400-as TopClass új variánsait mutatta be. Az S516HD a korábban bemutatott S515HD 13,1 méter hosszú változata. Négy csillagos besorolás esetén 48 ülés található benne. Az 517HD jelű változat háromtengelyes, 13,9 méter hosszú, és négycsillagos kialakításban 52 ülőhelyet kínál, Euro VI-os, 476 Lóerős Mercedes OM471 motor mozgatja. A 0,33-as alaktényezővel büszkélkedő buszcsalád számos innovatív újítást vonultat fel, a megállásig fékezni képes követési távolság tartó tempomattól kezdve a sofőr éberségfigyelőjén át a 2017-ben életbe lépő R66/01 borulásbiztonsági előírásnak megfelelő vázszerkezetig.
A régi, 400-as családba tartozó TopClass S416HDH buszban egy új felszereltséget láthattak az érdeklődők. A 2+1 elrendezésű Ambassador  ülések elképesztő kényelmet nyújtanak. A dupla ülések között 230Voltos csatlakozót találunk, a busz üvegtetővel, WLAN-routerrel és sávtartóval is fel van szerelve.
A vonaljáratos MultiClass családba is beépítik az Euro VI-os motorokat, ehhez a motortérajtót átalakították. A kiállított S415UL modell a Mercedes OM936 motor 220kW (300LE)-os változatát kapta meg.
A kamionok terén az Actros és az új Antos jelenti az újdonságot.


Solaris
solaris_urbino_12_electric_iaa_2012_k.jpg
A nagy haszonjármű- és főegységgyártók mellett kicsinek számító lengyel buszgyár még kivár az Euro VI-os motorok bevezetésével, de így is jelentős újdonságokkal képviseltette magát. A legnagyobb újdonságuk a Vossloh-Kiepe céggel közösen kifejlesztett teljesen elektromos, 12 méter hosszú szóló busz. A buszt egy 160kW teljesítményű villamos motor mozgatja, az akkumulátorok beépített kapacitása 210kWh, de ez az igények függvényében változtatható. A busz 12 méter hosszú, 2,55 széles és 3,25 méter magas. 85 utast tud szállítani, akikből 32 ülő lehet. Az utasok 3 széles ajtón át juthatnak az utastérbe. A busz 2013-ban áll forgalomba Németországban, a megrendelője a Braunschweiger Verkehrs-AG.

Újdonság az Urbino 12Ü jelű alacsonypadlós elővárosi-helyközi busz is. A busz a standard LF Urbinókra épül, ennek megfelelően a hajtott tengelye portál rendszerű ZF AV132. A hajtásról 265kW(360LE)-os, fekvő MAN D20-as dízel gondoskodik. A beépített 44 ülés mindegyike dobogóra került, a köztük lévő távolság legalább 680mm, ezért M3/2 kategóriájú helyközi buszról van szó. A szintén kiállított Interurbino és az Urbino LE mellett ez a harmadik elővárosi-helyközi busz a Solaris kínálatában, ami elsősorban Német nyelvterületen tehet szert nagy népszerűségre.

A standard alacsonypadlós Urbino család két hosszabb változattal bővül. Finn megrendelésre készül két darab 12,9 méter hosszú szóló Urbino párhuzamos hibrid hajtással, amelyek még az év vége előtt forgalomba is állnak. Hannoverben a 750 milliméterrel megtoldott csuklós volt látható, az Urbino 18.75 névre hallgató modell. Ennek köszönhetően a 18 méteres csuklóshoz képest egy üléssorral több utast tud szállítani, a fordulási körátmérő 24,1 méterre nőtt. A kiálított példány 265kW-os DAF motorral és Voith váltóval van felszerelve, 41 ülő utast tud szállítani.

Volvo
IMG_1337.JPG
A Volvo új motorcsaládokat mutatott be. A buszokat 5, 8 és 11 literes Euro VI-os dízelmotorok hajtják a jövőben. Az 5 literes 240 lóerős egység a hibrid változatokban fog feltűnni. A 8 literes blokk a korábbi 7 és 9 literes motorokat váltja. Bár nem készült nagy darabszámban, csak körülbelül 2200 példányban a 7000/7700-as család, az utód 7900-assal együtt 13 év alatt ez már a harmadik fajta motor lesz, ami üzemeltetői szemszögből nem biztos, hogy jó ötlet. A D8 jelzésű motor három teljesítmény lépcsőben 280 (1050Nm),320 (1200Nm) és 350 (1400Nm) Lóerős kivitelekben készül.
A turista buszokban a jelenlegi 13 literes motort váltja a 11 literes blokk, szintén három lépcsővel lesz elérhető. 380, 430, és 460 Lóerős kivitelekben. A fenti motorok mindegyike a szigorú Euro VI-ot AdBlue-t igénylő SCR katalizátort, kipufogógáz visszavezetéssel(EGR) és részecskeszűrővel kiegészítve teljesíti.

A Volvo már 800 darab hibrid buszt értékesített, és most a jelenlegi kínálat kiterjesztésén dolgozik. A közeljövőben várható a már Euro VI-os motorral rendelkező csuklós hibrid bemutatása, és a hagyományos hibrid plug-in változatának elkészítése. Az első éles tesztek 2013 tavaszán várhatók, Göteborgban.
A 7900 jelű hibrid busz mellett, a B5TL jelű hibrid alváz is megújul. Az új alváz már az Euro VI-os motort kapja. Az alváz speciálisan a Brit piacra, emeletes felépítményekhez készül.
Ezeken kívül új, könnyebb üléseket láthattunk a turista és intercity buszok utasterében, a kamionok közt pedig az új FH áll a figyelem középpontjában.

Iveco
New_Stralis_hi_res.jpg
A 2013-as év haszonjárműve(kamionja) az Iveco Stralis HI-Way. Az iparágban egyedülálló módon az Iveco (vagy Fiat Powertrain Technologies) motorok teljesítik az Euro VI normát kipufogógáz visszavezetés nélkül, ezzel jelentős helyet takarítva meg. A buszok közt láthattuk a hibrid Citelist, egy Crossway LE és egy Magelyis Pro típust.

MAN
IMG_0155k.jpg
Az MAN standján a BRT rendszerekhez készült busz jelentette az újdonságot. A Budapesten tesztelt EBSF busz alapján megépített CNG hajtású Lion's City GL népszerűsítette a gyorsbuszhálózatokat. Emellett látható volt a Lion's City hibrid, az aktuális Lion's Regio és Lion's Coach modell is. Az igazi újdonságot a Neoplan standon bemutatott Jetliner jelentette. A standon látható volt még egy Volksbus alvázra épült Marcopolo karosszériás koncepció busz is, egyenesen Dél-Amerikából.
A kamionok közt az Euro VI-os motorok fogadására felkészített TG család és egy áramvonalas, koncepciójármű volt látható.

Scania
12096-001k.jpg
A Citywide LE és az OmniExpress képviselte a Scania buszos üzletágát. Az új Euro VI-os motorok dízel, biogáz, földgáz, cseppfolyós gáz, és bioetanol üzemanyagokkal működhetnek, kiviteltől függően.  A kamionok közt az Euro VI-os motorok fogadása nem igényelt új kabint, a jól ismert Scania vontatók hűtőrácsa változott csak meg.

DAF
03-New-XF.jpg
Az Euro VI miatt megújul a teljes kínálatuk, ennek első képviselője az új XF család.
A buszokba szerelt DAF (Paccar) PR és MX motorok SCR és EGR együttes használatával felelnek meg az Euro VI-nak.

Viseon
primove_busk.jpg
Új homlokfalat kapott a Neoplan érából örökölt szóló troli. Az MAN Lion's City alapokon nyugvó 12 méteres modell az LN jelölést kapta, és az LT modellhez hasonló homlokfalat. A hátfal sajnos nem sokat változott. A kiállított trolibuszt a Bombardier Primove vezeték nélküli energiátvitelt lehetővé tevő hajtásával szerelték fel. Ez az első alkalom, hogy gumikerekes járműre kerül a rendszer. A buszok padlószintje a villamosokénál magasabb, így a vezeték nélküli energiaátvitel is nehézkesebb. Ezért a Viseon egy speciális emelő-süllyesztő szerkezetre szerelte fel a padló alá telepített ,,áramszedőket.”

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr874810590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyehehe 2012.10.05. 22:10:35

Ez a vezeték nélküli áramszedő nem semmi. Végre eltűnhetnének a belvárost csúfító drótok. A villamosokat is át kéne szerelni.

yomsisi2 2012.10.06. 15:26:14

A villamosok úgy kezdték, később lettek felsővezetékesek. Szerintem is inkább a "földi" betáplálást kellet volna fejleszteni.
süti beállítások módosítása