Gázbuszokkal támadná le az Orangeways a veszprémieket?

2012. október 17. - kristoof

cimlap_1.jpgÚjabb pofon a hazai buszgyártóknak, hogy a Napi Gazdaság értesülései szerint az Orangeways City Kft. lehet a befutó a veszprémi közösségi közlekedés ellátására kiírt közbeszerzési eljáráson. Új gázbuszokat is hoznak a veszprémi megyeszékhelyre,de ilyen kocsikat jelenleg egyetlen hazai buszgyártó sem gyárt.

A napilap szerint a Balaton Volán és az Orangeways City adott be egyedül érvényes ajánlatot. A kiírást megvásárolta -az épp a napokban elhíresült- VT-transman is, de ők végül nem adtak be ajánlatot, mert nem lett volna elég idejük beszerezni buszokat a január 1-jei határidőig.

A Balaton Volán kilométerenként 499 forintért vállalná el a szolgáltatást jelenlegi járműparkjával. Ezzel szemben az Orangeways mindössze 427 forintos ajánlatot adott be. (Összehasonlításképp; a VT-transman budapesti 150 új szóló Mercedes busza 663 forintért, míg a csuklósok 797 forintért fognak közlekedni kilométerenként.) Ez a nagyon alacsony ajánlat annak köszönhető, hogy az Orangeways egy technológiaváltással, nem gázolajjal működő buszokat vásárolna, hanem sűrített földgáz (CNG) üzeműeket. Kilenc ilyen busza már közlekedik Baján a "narancsosoknak", most újabb 45-el -nyolc csuklóssal és 37 szólóval- nőhet az Orangeways gázbusz flottája. Ez tizenegy kocsival kevesebb, mint a jelenlegi állomány. A cég már egyébként az üzemanyag-ellátásról is megállapodott a helyi gázszolgáltatóval.

Mindenképpen érdekes lesz, ha az Orangeways ilyen kilométer díjakkal nyeri meg a tendert. Ugyanis idén nyáron derült ki, hogy a kormány két részletben 100 százalékkal emeli a cseppfolyósított szénhidrogén, közúti járművek hajtására szolgáló változatának jövedéki adóját. Az eredeti jogalkotó itt nem tett különbséget az LNG, LPG és CNG hajtás között. Ezért így aligha lesz tartható az Orangeways alacsony kilométer díja.

cikkbe2_2.jpg

Ukrajnában sikertermék a LAZ City. A gázbuszok terén itthon is labdába rúghatnak

Ezzel újabb szög kerülhet a hazai buszgyártók koporsójába, ugyanis az Orangeways most sem számít a hazai gyártókra, hanem -a Baján már közlekedő- Ukrán LAZ városi buszaiból vásárolnak, ha nekik kedvező eredménnyel zárul a tender. A közlekedési cég mellett szól, hogy ha akart volna se tudna hazai gyártótól gázbuszt venni, ugyanis ilyen jelenleg nincs.

Visszatérve Veszprémre: az önkormányzat júliusban hirdetett pályázatot a helyi közösségi közlekedés szervezésére, a megbízás tíz évre szól, a pályázati kiírás szerint a legjobb ajánlatot benyújtó pályázóval kötik meg a szerződést. A jelenlegi közszolgáltatási szerződés december 31-én lejár, így az új szolgáltatónak már január 1-jétől kell üzembeállítania az új járműveket. A rövid határidő problémáját az Orangeways úgy hidalná át, hogy amíg az új kocsik (3-4 hónap) megérkeznek addig bérjárművekkel szolgáltatnának a városban.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr824854393

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MGN 2012.10.17. 23:49:12

"Az eredeti jogalkotó itt nem tett különbséget az LNG, LPG és CNG hajtás között."

Ha kicsit utánanéztél volna, nem írtál volna hülyeséget.

Konkrétan a pdf-ben lévő törvényjavaslat szerint:

"A 2711 12, a 2711 13, a 2711 14 00, a 2711 19 00 vámtarifaszám alatti gáz termékekből arra a cseppfolyósított szénhidrogénre, amelyet közúti járművek üzemanyagaként értékesítenek, importálnak vagy használnak fel, 95 800 Ft/ezer kg, egyéb motorikus célú értékesítés, importálás vagy felhasználás esetén 12 095 Ft/ezer kg, egyébként 0 Ft/ezer kg," - ez az, ami vonatkozik az LPG-re és LNG-re, mert a 2711 12, a 2711 13, a 2711 14 00, a 2711 19 00 számok az LPG-t és LNG-t jelölik.

A CNG marad jövedékiadó-mentes legalább 2018-ig.

A jogszabályban így van megfogalmazva: "A 2711 21 00 és a 2711 29 00 vámtarifaszám alatti gáz termékekből arra a sűrített gáz halmazállapotú szénhidrogénre, amelyet közúti járművek üzemanyagaként értékesítenek, importálnak vagy használnak fel, 0 Ft/nm3," - Ergo a 2711 21 00 és a 2711 29 00 a CNG, mivel ugyebár sűrített gázról beszél, és a CNG sűrített földgáz.

Pekkarin 2012.10.18. 09:14:06

"A közlekedési cég mellett szól, hogy ha akart volna se tudna hazai gyártótól gázbuszt venni, ugyanis ilyen jelenleg nincs."

Relatív, hogy mi az, hogy nincs. A NABI Sirius direkt úgy lett kifejlesztve, hogy az alternatív hajtásokkal is gyártható legyen.

"Az alap konstrukció kialakítása lehetővé teszi, hogy a már bemutatott városi, illetve a most debütáló elővárosi-helyközi járművek mellett szóló- vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz, vagy akár hidrogénhajtású variációt is elkészítsenek belőle." (Forrás: nabi.hu)

Mivel a kaposváriak amúgy már több ezer CNG buszt készítettek, előfordulhat, hogy egy CNG Sirius sorozatot sem csesztek volna el.

D4D 2012.10.18. 10:54:32

@Pekkarin: Mikorra tud szállítani a NABI, és mennyiért?

Darth Peter 2012.10.25. 19:18:28

Anno a Credo a Facebook oldalán azt írta, hogy a motorbeszállítója az Iveco élen jár a gáz üzemű motorok kifejlesztésében, és, hogy semmi akadálya, hogy a jövőben gáz üzemű Citadellek készüljenek.

pitz75 2012.10.26. 07:50:30

Nem lesz pofon, sem ide, sem oda, marad minden a régiben...
Miért van az, hogy azt érzem, háttéralkuk döntöttek ez esetben is...

"Az önkormányzat pályázatot írt ki a 2013-2022 közötti helyi menetrend szerinti közösségi közlekedési szolgáltatás nyújtására, melynek feltételei és az elbírálás szempontjai a csatolt előterjesztésben megtalálhatók.

A pályázati dokumentációk benyújtási határideje 2012. október 10. napján 10.00 óra volt, helyszíne Veszprém Polgármesteri Hivatala. A pályázati kiírást három pályázó váltotta ki, a VT-Transman Kft, a Balaton Volán Zrt. és az Orangeways City Kft. a felsorolás szerinti sorrendben. A pályázat benyújtásának határidejéig kettő pályázó nyújtott be pályázati csomagot: az Orangeways City Kft. és konzorciumi partnere valamint a Balaton Volán Zrt.

A pályázatok tartalmi értékelése során kiderült, hogy a Balaton Volán Zrt. által megjelölt önkormányzati hozzájárulás mértéke túlzott terheket ró a szolgáltatást megrendelő önkormányzatra, ezért az önkormányzat a pályázatot nem tudta elfogadni. Az Orangeways City Kft és konzorciumi partnere nem tett maradéktalanul eleget a hiánypótlási felszólításnak, így pályázatuk érvénytelen.

Mindezek alapján a közgyűlés eredménytelennek nyilvánította a pályázati eljárást. A személyszállítási szolgáltatásról szóló törvény értelmében az önkormányzat pályázati eljáráson kívül közvetlenül bízhatja meg maximum 2 évre az általa kiválasztott és a feladatot vállaló közlekedési szolgáltatót, jelen esetben a Balaton Volán Zrt-t.

Hartmann Ferenc kiemelte: minden veszprémit érintő döntés meghozatalára készülnek. Egy korszak lezárult, és köszönetet kell mondani a Balaton Volán minden dolgozójának, hogy az elmúlt tíz évben ilyen színvonalasan biztosították a szolgálatatásukat. Fontos a két évre szóló döntés, mert a cég munkavállalóinak megmarad az állása és Veszprémben megmarad egy fontos adófizető vállalat.

Gerstmár Ferenc a következő két évre vonatkozó finanszírozás módjára és mértékére kérdezett rá. Felmerült a kérdés: elegendő lesz-e ez a két év arra, hogy az energia-stratégiában megfogalmazott célok teljesüljenek?

Nagy Piroska bízott benne, hogy a Balaton Volán Zrt. jó pályázatot fog írni, hiszen mindenki elégedett volt az eddigi munkájukkal. Úgy gondolja, hogy túlzott elvárásokat fogalmaztak meg a pályázókkal szemben. Nem volt szerencsés a pályázat időzítése sem, döntést hozni a hazai közlekedésstruktúra átszervezése előtt nem szerencsés, de törvényi kötelezettségünk, kényszerhelyzet volt."

Forrás: vehir.hu

Moszkvicsslusszkulllcs 2012.10.27. 00:36:56

@pitz75:

Hasznos hozzászólás, gratula érte.

A veszprémiek helyében lehet, hogy én is a botránymentes BV-t választottam volna, mégha 15%-kal drágább is.
De valóban 15%-kal drágább? Mert az Sztv erről nem rendelkezik, hogy milyen áron bízhat meg valakit közvetlen odaítéléssel. Val"szeg a "régi" áron, de mennyi az a "régi" ár?

pitz75 2012.10.27. 07:23:41

@Moszkvicsslusszkulllcs:
A Napi gazdaság friss cikke a témában:

www.napi.hu/magyar_vallalatok/uj_es_olcsobb_lett_volna_veszpremet_is_bukta_az_orangeways.535211.html

Valami itt nem egészen kerek, az lehet, hogy az önkormányzat valóban megriadhatott az OW viselt dolgaitól.
Ha pusztán a helyijárati szolgáltatás színvonalát nézem, akkor jó lett volna a váltás, mert színvonal terén a BV-nek is komoly lemaradása van...

Moszkvicsslusszkulllcs 2012.10.27. 12:11:29

Nem akarok sejtéseket tényként világgá kürtölni, de szvsz a Balaton Volán a jelenlegi kilométerdíjakkal fog továbbszolgáltatni, ami akár a 427 Ft/hkkm árnál is alacsonyabb lehet.

Ha igaz lenne a sejtésem, akkor nem hülyék a Veszprémiek...
süti beállítások módosítása