Kínai Scaniák érkeznek a Borsod Volánhoz

2012. november 10. - kristoof

cimlap.jpgA napokban jelent meg a Borsod Volán honlapján egy szállítási szerződés, amely öt darab (opcióval újabb öt) Scania-Higer Touring HD típusú távolsági autóbusz vásárlásáról szól.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogyan lehet az, hogy miközben beszerzési stop sújtja a Volánokat a miskolci székhelyű társaság mégis tudott buszokat beszerezni? A válasz egyszerű; a Borsod Volán különjárati és távolsági flottája annyira elöregedett, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló Nemzeti vagyonkezelő (MNV Zrt.) felmentést adott a társaságnak a beszerzési tiltás alól, hogy a Volán a későbbiekben is elláthassa feladatait. Egy másik kérdés is felmerülhet a tender eredményével kapcsolatban. Eszerint miért nem hazai gyártású autóbuszt vásároltak? Erre még egyszerűbb a válasz; nincs a hazai buszgyártók kínálatában olyan kocsi, ami megfelelt volna a tender követelményeinek.

Így hazai gyártók híján, összesen négy cég adott be pályázatot az új buszokra. A Volvo Hungária Kft., az MAN kamion és busz kereskedelmi Kft., a Scania Hungária Kft. és az Evobus Magyarország Kft. Ez utóbbi a Mercedes Tourismo RH-val indult, de formai okokra hivatkozva kizárták őket a versenyből.

cikkbe.jpgCsak a Borsod Volán logót kell az oldallemezre képzelnünk (fotó: Scania)

Végül a győztes Scania a kínai Higer gyárban készülő 12,09 méteres, A80T típusú Touring HD-val lett a befutó. A buszok hajtásáról Euro V-ös EGR-es, 400 lóerős DC 1305 típusú motor gondoskodik. A kocsikban 49+1+1 ülés található. A „TEMPO 100” minősítés, pedig napjainkban már alap egy ilyen komfortfokozatú busznál. Több opciós tétel is tartozik a borsodi Touringokhoz, ilyen a síbox fogadó konzol, az alapnál magasabb komfortfokozatú utasülések, utastéri kamerarendszer, tűzoltó berendezés, melegital automata (hogy ebben mi kerülhet, nettó 1 350 000 forintba az rejtély számunkra) és persze riasztó. Egyébként a Borsod Volán honlapján szereplő szállítási szerződés alapján igen jó áron, nettó 59 900 000 forintos darabáron jutottak hozzá a buszokhoz, persze ebben az opciós lista nincs benne, ami további 5 000 000-val drágítja a kocsikat egyenként.

Ettől is érdekesebb, hogy a Borsod Volánnak igen jó garanciális feltételeket sikerült kiharcolnia a teljes körű két éves jótálláson felül. A hajtásláncra 500 000 kilométer teljes, majd további 300 000 kilométernél megosztott (vásárló 62 százalék, eladó 38 százalék) garanciát vállaltak a felek. De például még a gázrugók (3 év) és a gumi és műanyagtömlők (6 év) garanciája is szerepel a szállítási szerződésben.

A szerződés szerint az öt busznak 2013 március 31-ig kell megérkeznie.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr344900178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

==T== 2012.11.10. 14:44:20

Egy másik kérdés is felmerülhet a tender eredményével kapcsolatban. Eszerint miért nem hazai gyártású autóbuszt vásároltak? Erre még egyszerűbb a válasz; nincs a hazai buszgyártók kínálatában olyan kocsi, ami megfelelt volna a tender követelményeinek.

***

El sem tudom képzelni, hogy ez hogy lehet.

kristoof 2012.11.10. 15:48:12

Hát én nem tudok mondani ilyen felszereltségű magyar TEMPO 100-as turistakocsit. Te tudsz? :-)

==T== 2012.11.10. 18:42:45

@kristoof: pont ilyet nem, de olyat igen, ami alkalmas lenne a távolsági közlekedésre.

Nancsi 2012.11.11. 06:59:49

@==T==: Beírnak tengelytávra egy 10 mm-es intervallumot - és láss csodát: nem felel meg neki egy magyar busz se. Rendőrautónál volt anno olyan közbeszerzés, hogy beleírták a focus tengelytávját.

kristoof 2012.11.11. 09:33:09

@==T==: Nem csak távolsági közlekedésre kellenek ezek a buszok a Borsodnak, hanem Különjáratozni is. Síbox konzol ugye.

kristoof 2012.11.11. 09:34:00

@Nancsi: Valóban volt ilyen. De itt szó sem lehetett erről, hiszen a feltételeknek három másik busz is megfelelt.

D4D 2012.11.12. 08:59:04

1. Van egyáltalán magyar Tempo100 busz?

2. Ha kínai, ne olyan szar legyen, mint a KingLong, mert akkor inkább az Ik256 is jobb.

BPO654 2012.11.14. 22:57:45

@D4D:
1. A hazai buszgyártás kvázi megdöglött.
Tehát tökmind1 h tempo100 v városi stb... .
2. Az Ik256 a maga korában egy kitűnő konstrukciójú, és rendkívűl kényelmes busz volt.:D
süti beállítások módosítása