MAN újdonságok

2020. szeptember 19. - _zahnrad

p_bus_eot_lionscity18e-12k.jpgAz IAA kiállítás idén elmarad, ezért az MAN egy online videókonferencián mutatta be az aktuális újdonságait.

Tavaly csökkent a haszonjárművek piaca, 2,4%-kal kevesebbet gyártottak az EU területén. Ezzel egybevág, hogy az EU területén futó teherautók és buszok átlagos élettartama is egyre csak növekszik. Ezt súlyosbította a koronavírus válság. Az első félévben az MAN csoport 387 millió euró veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A vezetés szándéka, hogy világszerte 9500 munkahely további sorsáról tárgyalásokat indítson. A három fő érintett telephely: Steyr, Plauen és Wittlich. Az 1914-től működő osztrák telephelyet 2023-ig be is zárják, itt 2300 főnek mondanak fel. Steyr-ből a kis- és közepes teherautók gyártása Lengyelországba és Törökországba költözik. Paulenben még folynak a tárgylások, ott 150 fő munkahelye a tét.

p_bus_eod_lionscity18e-04k.jpg

Az itt dolgozók már megéltek pár átszervezést, nem is feltétlenül szerethetik az MAN-t az egykor szebb napokat látott Neoplan gyár dolgozói, akik minden ötödik évben, ugyanaz a sz*r felkiáltással tüntetnek a munkahelyük megmaradásáért. A szakszervezetek azt hangoztatják, hogy nem biztos, hogy az átszervezést és a költségcsökkentést a fizikai dolgozókkal kellene kezdeni, amiben van valami. Pár példa a közelmúltból: a Daimlerhez képest gyenge a marketing, számos apróságot az alábbi hírekből is nekünk kell kiszúrni a képekről vagy éppen a gyalogosvédelmi oldalsó radar köré sem kerítenek olyan hangos felhajtást, mint egy házzal arrébb. Az MAN elaludt az elektromos buszok piacán, ahogy a digitális szolgáltatások piacán is van mit ledolgozni, de talán a legfurább döntés, hogy egy teljesen új kamioncsaládot mutattak be hónapokkal azelőtt, hogy az EU új direktíváit a hosszabb, döntöttebb homlokfalú és ezért áramvonalasabb fülkére még nem tudták kihasználni, pedig a konkurencia már ugrásra kész.
Hasonlóan járt egyébként a Daimler teherautós és buszos üzletága is, ők 747 millió eurós mínuszban zárták az első félévet. Eddig a rossz hírek, lássuk a remélhetőleg vidámabb jövőt!

Városi buszok

Az újdonság a valóságban is megmutatott elektromos csuklós, a Lion's City 18E. A busz második és a harmadik tengelyét is egy-egy centrális, állandómágneses szinkronmotor hajtja. Ezek névleges teljesítménye egyenként 160kW, a rövid ideig elérhető legnagyobb teljesítményük 240 kW. A lítium-ion akkumulátorok NMC-kémiát használnak, maximálisan 640kWh kapacitás kérhető, ezzel 200-270 kilométer hatótávolságot ígér az MAN. Az akkumulátorok csak kábelről, a garázsban tölhetők 100-150kW teljesítménnyel.

A kétmotoros felépítés előnye, hogy a becsuklásgátlásba is be tudnak segíteni a motorok, illetve a visszatáplálás is hatékonyabb lehet. A vázszerkezet viszont azonos a dízel és gázos változatokéval, tehát nincs teljesen kihasználva az elektromos hajtás minden előnye. A busz elrendezése viszont szimpatikus, a harmadik és a negyedik ajtó egymástól egészséges távolságra került, jól kihasználható így a busz belső tere. A centrális motorok hagyományosan elhelyezett villamos gépek, amik több helyet foglalnak el az utastérből, mint a kerékagymotorok, de a terhelhetőségük, az élettartamuk és a karbantartásuk, javításuk is jóval egyszerűbb. Ezzel együtt is olyan a busz felépítése, hogy a dízel és CNG-hajtású kivitelekhez képest 4-5 ülőhellyel több került a buszba. A sorozatgyártás 2021 első felében indul, ezzel jókora lemaradásban van a VW buszos ágazata.

A lemaradást kompenzálandó a hamarabb gyártásba kerülő szóló változattal több városban is próbafutásokat végeznek, ahogy láttuk ezt Budapesten is. 15 demókocsi a budapestinél jóval hosszabb próbaüzemben vesz részt, többek közt Hamburgban, Kölnben, Münchenben, Wolfsburban, Barcelonában, stb. A spanyol Badajozban 35 fokos külső hőmársáklet mellett az egyik kocsi végigdolgozott egy 16 órás műszakot úgy, hogy közben 284 kilométert tett meg és még maradt is valamennyi töltés az akkumulátorban. A negyedik negyedévtől sorozatgyártásban készülő buszra az első megrendelések is megérkeztek, a hamburgi VHH 17 darabot rendelt, a svéd Nobina pedig 22 darabot Malmöbe. Az első elektromos csuklósok Kölnben és Barcelonában fognak próbafutásokat kezdeni.

A belsőégésű motorok sem halottak, sőt, még egy jó ideig velünk lesznek. A világ viszont változik, hiába új a D15 dízelmotor egy jól festő sajtóeseményen már csak a CNG változat vállalható. A D15-ös dízelmotoron alapuló E18-as gázmotor az MAN EfficientHybrid fantázianevű lágyhibrid rendszerével együtt is kérhető. Jelenleg Párizsba szállít 100 darab szóló CNG buszt az MAN és Oldenburg is rendelt 15 darabot az új Lion's City 12G-ből.

A buszait már a ZF Ecolife 2 váltójával is tudja szállítani az MAN. A váltó teljes áttétele 5,469-ről 5,727-re nött. Az ötös és a hatos fokozatok hosszabbak lettek, a Lion's Intercity D15-ös motorja 100km/h sebességnél csak 1400-as percenkénti fordulatszámmal forog, ezzel a váltóval. Városi felhasználásnál a négyes és az ötös között így kevésbé váltogat. Az egyes és a kettes fokozat rövidebb lett, így a felváltás hamarabb történik. A beépített retarder is új, a visszaváltások közben nem kettesben kapcsol ki, hanem egyesben, alig valamivel az alapjárati fordulatszám fölött. Ezzel kisebb lesz a fogyasztás és a fékkopás is. A hamarosan érkező 2500 Nm motornyomatékra is alkalmas változat pedig bekerül a Lion's Coach és Neoplan Tourliner és Cityliner távolsági/turista buszokba is.

Intercity buszok

A városközi Lion's Intercity buszcsalád három tengelytávval is kérhető. Mind a három változat kettő tengelyen fut. Az alap kivitel a 12,28 méter hosszú, 6 méteres tengelytávú, 55 üléses változat, R60-as jelöléssel. Ezt követi az R61, Intercity C jelölésű, 13.050 mm hosszú 6774 mm tengelytávolságú, 59 üléses változat. A legújabb Intercity C pedig az R62, ami 13.250 mm hosszú, 6974 mm tengelytávolságú és 63 ülőhelyet kínál. A kör alakú lámpák az opcionális LED-es fényforrások.

A városközi buszok kétféle motorcsaláddal elérhetők. A jól ismert 6,9 literes MAN D08 290 lóerőt és 1150Nm-es legnagyobb nyomatékot tud leadni. Párosítható 6 fokozatú kézi váltóval és az automata ZF Ecolife2-vel is. A 9lteres D1556 motor 280, 330 és 360 lóerős kivitelekben is rendelkezésre áll, akár a 12 fokozatú MAN TipmAtic váltóval együtt is. A buszokhoz sávelhagyásra figyelmeztető, távolságtartó tempomat vagy akár oldalsó holttér figyelő radar is elérhető. És hamarosan kiegészül a kínálat egy LE típussal is, hogy a Setra Multiclass Business családnak, na meg a Volvo 8900-nak és a Solaris Urbino LE-nek újabb versenytársa legyen.

Távolsági, turista buszok


A távolsági buszokhoz elérhetővé vált a fogyasztást csökkentő videokamerás visszapillantó rendszer. Az új MAN Lion's Coach-ból 2017 óta 2500-nál is többet adtak el, az egyik legnagyobb megrendelő a moszkvai BKV, a Mosgortrans 143 darabbal. A busz kéttengelyes kivitelben 12,1 méteres vagy 13,1 méter hosszú lehet, háromtengelyes kivitelben pedig 13,36 vagy 13,9 méteres. Az ülő utasok száma 53 és 63 között alakul ennek megfelelően.

A francia No Limites megrendelésére gyártott emeletes Neoplan Skylinert épp az elbocsátások által teljes bezárással fenyegetett pauleni MAN Bus Modification Centerben szerelték készre. A felső szint hátsó részén nyolc emeletes ágy található és plusz egy hátul. Így 17 ember tud aludni a buszban. Az emeletes ágyakhoz USB-töltő, konnektor, kislámpa és ventilátor is jár. A napszaknak megfelelő pihenést pedig változtatható fényű LED-es világítás segítheti. A busz D2676-os motorja 510 lóerős. A kocsit zenekarok és a kísérőszemélyzetük számára fogja bérbe adni a francia cég, amit elmúlik a járványveszély...

Kisbuszok


A szinte teljes egészében a Mercedes Sprinter által uralt minibusz szegmensből szeretne egyre nagyobb szeletet kiharapni az oroszlános márka is. Későn ébredtek, mivel a Sprinterre szinte egy egész iparág települt és ezt a Mercedes ki is használta. Az utóbbi időben egyre több gyári változatot is kínál, ezt teszi az MAN is a Volkswagen Crafterrel közös alapokra épülő TGE-vel. Most a TGE Coach és a TGE Intercity változatokkal hívják fel a figyelmet a platformra.

Digitális és egyéb szolgáltatások


Ahogy változnak az igények, úgy változnak a kínált szolgáltatások is. Az elektromos buszokhoz töltőket is kínál az MAN, így egy forrásból minden beszerezhető. A töltők a holland Heliox vagy a német SBRS termékei lehetnek 25kW-tól 300kW-os teljesítményig. Az MAN eManager szoftverrel az elektromos buszok töltésébe és légkondicionálásába lehet beavatkozni távolról. Például amíg töltőn van a busz, addig érje el az ideális hőmérsékletet az utastér, ne utána legyen szükség nagyobb fűtésre/hűtésre.

Képek: MAN

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr1916206708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása