Euro VI-os buszokat tesztel a SOR, Euro VI-os Setrákat vett a BBS, ismét Lipcsébe szállít a Solaris. Újabb Lengyel városok vásárolnak buszokat EU-s forrásból.
SOR
A cseh gyártó nem pihen, pár hete a Lengyel Transexpo kiállításon mutatta be az NB12 típusának három ajtós változatát. A jelenleg Budapesten is közlekedő 4 ajtós variánshoz képest a mellső tengely mögül tűnt el egy ajtó. Az így 1-2-2 ajtóképletű busz utastere jobb lett, a 34 ülésből 8 ülés lett elérhető dobogó nélkül, de a végig dupla soros elrendezés szűk utasteret eredményez. Bővül a SOR elektromos busz kínálata is. A Budapesten is kipróbált 10,5 méteres EBN 10,5 és a kisebb EBN 8 hamarosan egy köztes méretű testvért is kap a 9,1 méter hosszú EBN 9,5-et. Az eltérő méretű karosszériák azonos, Cegelec hajtásrendszerrel készülnek, így a legkisebb változatnak van a legnagyobb (180km) hatótávolsága. A cseh gyártó korábban megpróbálkozott a hibrid buszokkal is, de a két elkészült példány nem váltotta be a reményeket. A Prágába szállított 2 darab NBH 18 csuklós Allison hibrid hajtást kapott. A buszok rendelkezésre állása gyenge, a szervizelésük lassú, hagyományos társaikhoz képest 9,5 literrel fogyasztanak kevesebbet, ami 17 százalékos megtakarítást jelent.
Az Euro VI-os motorok sorozatgyártásban történő beépíthetőségén már javában dolgozik a cseh gyártó. Az Iveco-val (FPT) meglévő partnerséget folytatva egy Tector és egy Cursor egység került beépítésre egy BN 9,5 és egy NB 18 típusba. A buszok a motorszállító által megkövetelt 30 ezer kilométeres tartampróbát végzik. A próbák sikeres teljesítése után kap zöld jelzést a SOR az Euro VI-os motorok használatára.
Setra
Három darab, Euro VI-os motorral szerelt S417UL típust vásárolt a Brandner Bus Schwaben közlekedési cég. A MultiClass családba tartozó 3 tengelyes intercity buszok 14 méter hosszúak, 61 ülő utast szállíthatnak. A buszokat 10,7 literes, 360 lóerős OM 470 jelzésű motor mozgatja.
Solaris
Lipcse 15+30 Solaris Urbino 18 típusú csuklós buszt vesz. Idén 15 buszt kell leszállítani, a következő, opcionális 15-15 darabot 2013-ban, majd 2014-ben. A teljes mennyiség összértéke 13,5 millió Euro, így egy busz ára 300 ezer Euróra adódik. Érdekesség, hogy csak a vezetőtere lesz klimatizált a DAF motorral szerelt buszoknak. A lipcsei közlekedési társaság már 66 darab Solaris buszt üzemeltet, 2014-re jó eséllyel már száznál is többet fog.
Lengyelország
Plock 8,2 millió zlotys támogatást kapott az Európai Uniótól, új buszok beszerzésére, megállók és utastájékoztató rendszer kiépítésére. A teljes projekt összértéke 9,7 millió złoty. 7 darab új busz beszerzése mellett elektronikus jegyrendszert és utastájékoztatást építenek ki a megállókban és a buszokon.
Radom 10,1 milliós zlotys támogatást nyert az EU-tól, a ,,Radomi tömegközlekedés fejlesztése” projektre. Nyolc darab csuklós gázbusz beszerzése mellett számos buszmegálló és buszforduló is megújul 11,9 millió złoty összértékben.
(Képek: Zahnrad, Evobus, Solaris)