… kocsiteste, azaz a hajtás még nem került bele az Ikarus-Škoda Tr 187.2-esbe, ugyanis azt Csehországban, a plzeňi Škoda gyárban fogják beépíteni.
Ahogy korábban beszámoltunk róla, gőzerővel készül a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) tizenhárom trolibusza. Az első busz kocsiteste már teljesen elkészült, és jövő hét kedden indul tréleren a Škoda Electric gyárába, hogy beszerelhessék a hajtásrendszert is. Az Ikarus troli csehországi látogatása majd négy hónapig fog tartani, ezután hazánkba visszatérve már Szegeden fog felbukkanni az új trolibusz.
A legfrissebb képeken jól látszik, hogy a busz formaterve pontosan olyan, amilyennek a látványterveken megálmodták. Kissé szubjektívnek tűnhet, de meg merjük kockáztatni, hogy hazánk legszebb formatervű busza készült el nemrég! Hogy az új trolinak friss legyen a megjelenése, ahhoz az is kellett, hogy az Ikarus a formaterv elkészítésére a NABI Siriust is jegyző Tóth Jánost kérte fel.
Hamarosan a fővárosban is troli beszerzés lesz. Jól mutatna az új kocsi Budapesten is!
Nemcsak a formaterve érdekes a busznak, hanem a műszaki tartalma is. A 18,75 méter hosszú buszban 37 ülő- és 87 álló utas foglalhat helyet. Így összesen 124 utast tud szállítani a troli, de ha kerekesszékkel közlekedő is utazni kíván, akkor a férőhely 120-ra csökken. A vázszerkezet tervezett élettartama 30 év, amit számítással alá is támasztanak, ez manapság kuriózum. A busz elméleti csúcssebessége 65 kilométer óránként, amit ötvenre fognak korlátozni. Felsővezeték nélküli, akkumulátoros üzemben (a beépített 48 darab akkumulátorcella segítségével a troli önjárásra is képes) mindössze 35-tel tud majd menni, így jelentős távolságot, 7,3 kilométert tud majd megtenni. Ami világviszonylatban is ritkaságnak számít egy trolibusznál! Erre azért volt szükség, mert az SZKT az önjárásra képes tulajdonságot a mindennapi üzemben is szeretné kihasználni. Škoda ML3846 K/6 típusú hatpólusú, háromfázisú aszinkron villanymotort építenek a kocsiba 248 kilowatt teljesítménnyel. A futóművek, a kormánymű és a lengéscsillapítók is a ZF-től érkeznek. Az új formát később megkapó dízel változat korábban készült példányaihoz képest számos figyelemre méltó előrelépés történt, a kapaszkodórendszer sínes rögzítésű, a vezetőtérbe pedig magasabban, oldalról jut be a szellőzőrendszer levegője, és a külső utastájékoztató táblák mérete és elhelyezése is rendben van.
A csuklószerkezet a Hübner terméke, az utasülések a hazánkban már jól ismert STER 6MS típusúak. A műszerfal VDV rendszerű, a vezetőülés pedig az Isritől érkezik. A belső utastájékoztatást két nagyméretű LCD kijelzőre bízták a tervezők. Az egyik vezetőtér hátfalára, a másik pedig a csuklószerkezet zárókeretének felső részére kerül. Az ajtókat a szegedi Ikarus ajtógyárban készítették, és elektromos mozgatásúak.
A képek bármelyikére kattintva galéria nyílik
A trolibuszok ára darabonként 800 000 euró, ami átszámolva 228 millió forintnak felel meg. A trolik az SZKT-nak egy fillérjébe sem fognak kerülni, ugyanis a projekt költségeit nyolcvan százalékban az EU, húsz százalékban pedig az állam támogatja. Ez egy kicsit borsos ár, de a 13 Ikarus troli minden szempontból egyedinek tekinthető, és ebben az árban benne van a magas műszaki tartalom is. Például a dupla légkondicionálás, kamerarendszer kívül-belül, teljes adatrögzítés (vagyis fekete doboz), GPS rendszer, és főleg a nagyméretű akkumulátorok. Ilyen tartalommal más gyártó is hasonló áron adja trolibuszait.
Az EU és a kormány által támogatott projekt első trolibusza idén szeptemberben, az utolsó pedig körülbelül egy év múlva, 2014 tavaszán állhat forgalomba.
(fotók: kristoof)