Elektromos busszal a várba?

2013. szeptember 29. - _zahnrad

022k.jpgKipróbáltuk a Siemens hajtással szerelt Rampini Alé elektromos midibuszt.

A 2003-ban csődbe ment Carozzeria Autodromo Modena legfrissebb fejlesztését, az Alé midibusz gyártási jogait a speciális felépítmények, és repülőtéri kiszolgáló eszközök gyártásával foglalkozó Rampini cég vette meg, és gyártja többféle kivitelben a mai napig. Szeptember elején a Siemensszel közösen még Budapestre is elhoztak egy elektromos hajtású példányt.

A 7,7 méter hosszú karosszéria teljes hosszában alacsonypadlós utasteret rejt. A 2,2 méteres szélesség, a három utasajtó a csekély hosszal együtt szűkös olasz kisvárosokba ideális. A 180 kilowattóra kapacitású, 120-150 kilométer hatótávolságot biztosító lítium-ion akkumulátorokkal együtt 8,6 tonna saját tömegű buszt 150kW csúcsteljesítményű, vízhűtéses Siemens aszinkron motor mozgatja .Az akkumulátorok a tető mellett a bal első kerékdobra kerültek, és rabolnak el értékes helyet az utastérből. A buszban 9 darab ülőhelyet, 33 állóhelyet és nagyon sok holtteret találunk. A hosszához és szélességéhez képest rendben van a befogadóképessége, de az utasoknak nagyon nem tetszett a kevés ülés. Budapestre egy kétajtós, több ülőhelyet és kevesebb holtteret kínáló kivitel előnyösebb lenne. Kettő darab, huzatot is keltő befúvó ventilátor szellőztet, amelyek a hagyományos elszívó ventilátoroknál annyiban többet érnek, hogy érezhető légáramlást keltenek, de egy 15 fokos őszi napon sem ment a teli utastérben a kellemes hőmérséklet biztosítása zárt ablakok mellett.

021k.jpgA csoda még várat magára, az akkumulátorok jóval nehezebbek és több helyet rabolnak el az utastérből, mint a gázolajtartályok.

A tartós üzemben maximum 85kW-os teljesítményű villamos motor a busz hátuljában van elhelyezve az őt tápláló inverterrel együtt. A busz tetejére került a fékellenállások rácsozott szellőzőnyílása, ami elég barkács hangulatot áraszt. Az eddig próbált akkumulátoros buszokhoz képest dinamikusan gyorsuló Alé hajtása nem áll a helyzet magaslatán. Főleg fékezéskor és gurulásból való újbóli gyorsításokkor rángatásra hajlamos, ami egy Siemenstől elfogadhatatlan. A fékezéskor rángatást a járművezetők erős fékezéssel, azaz a légféket használva küszöbölték ki, ami nem éppen kellemes utazást jelent. A rángatás oka valószínűleg a fékszaggató bekapcsolási feszültsége és az akkumulátorok töltéskorlátozása körül bekövetkező rezonanciában keresendő. A hajtás csak kis sebességeken halk, 40km/h környékén már méltatlanul hangos, de ez a kis méretekből és a tömegtakarékos szigetelésekből is adódhat.

Az idősebb utasok a kevés ülésen annyira felháborodtak, hogy szinte észre sem vették a busz elektromos mivoltát. A korlátozott hatótávolság, a dízelekhez képest jó 1,5 tonnával nagyobb tömeg, és a csuklós dízelbuszokat is megszégyenítő, körülbelül 115 millió forintos beszerzési ár az olcsó üzemanyag ellenére az elektromos közlekedést egyelőre az úri huncutság kategóriában tartja. Budapestre ezt a buszt csak kétajtós kivitelben, több üléssel és normálisan beállított hajtással tudnánk elképzelni, a próbált formájában nem.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr285539083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szmoker (Homo Trollicus) 2013.09.29. 18:44:37

Kívülről mennyire hangos, amikor trepnigázon megy felfelé az emelkedőn?
Eközben hány kiló bűzt ereget az ébredező lakosság orra alá? :)

bovorac 2013.09.29. 20:39:35

Bécsben kétajtós kivitelűek mozognak ebből a típusból. Sajnos azoknak is igen rossz a belső elrendezése.
Ez a busz nem való a Várba.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.09.29. 21:25:23

azért kíváncsi lennék, hogy ha made in hungary plakett lenne a farára csavarozva, hogy hangzott volna az "értékelő". nagyon látszik rajtatok srácok az elfogultság. persze egy blogba belefér, egy kommentelőnek meg joga van ezt megjegyezni.

besztercei 2013.09.30. 00:34:34

Nagyjából én is osztom a poszt-toló véleményét: kevés rajta az (ülő)hely és nem túlzottan praktikus a belső elrendezése. Például ott van a 2. ajtóval szemben az a korláttal elkerített nagyjából egy embernyi hely. Emellett elég kicsik rajta az ablakok, de ez már az én egyéni ízlésem, hogy városi közlekedésben jobban szeretem a nagy ablakokat, mint a légkondit.
Előnynek a tisztítható üléseket láttam és azt, hogy elég jól gyorsul (a fékezés tényleg gáz).

zsitva 2013.09.30. 06:30:22

Ha már ennyi pénzt szánnak rá akkor inkább Van-Hool 308 hibrid a várba és Van-Hool 309 máshová ahová midi kell.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.09.30. 08:10:04

@_zahnrad: nekem az ikarus troli ("nagyszerű termék pár hibával") vs citaro ("rakás #&@") vs rampini ("úgy vacak ahogy van") hangvétele tűnt fel. míg a négy ülést elfoglaló akksi az ikarusban isteni csapás, ami ellen nem lehet mit tenni, addig pl a rampininél a kerékdob feletti értékes helyet rabolja. szóval a megfogalmazások élesebbek a külföldiek esetében.
egyébként konkrétan a rampininél még egyet is értünk, a harmadik ajtó totál felesleges, lehet javítani a belső elrendezésen, a fék ebben a formában nem elfogadható, ezektől eltekintve korrekt gép, bár nem ezen az áron.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.30. 08:26:13

@szmoker (Homo Trollicus):

Mekkora zajjal haladnak az erőműbe a szénvonatok?

Az erőmű mekkora füstöt ereget a közeli kisváros lakóinak az orra alá?

czjanos 2013.09.30. 09:06:52

A cikk kapcsán eszembe jutott a gyerekkorombeli ( 40-es évek), elektromos hajtású, postai csomagszállító autó (talán Hamplo tudna képet varázsolni róla). Elhalt próbálkozás volt, igaz, akkor még nem voltak a maihoz hasonló, korszerű akkuk és az általános forgalom is jóval lassúbb volt.

TopFeri 2013.09.30. 09:28:46

Olyan elektromos busz nincs, ahol az akksik felül vannak? Az alacsony padlós buszok belmagassága igen nagy, simán elférne az utasok feje felett.

Figyel Castro 2013.09.30. 10:13:14

Meddig fognak ezek igy kinezni ?

hungarisztan 2013.09.30. 12:55:47

@TopFeri: Az aksik elég nehezek. Nem biztos, hogy jó ötlet őket felülre pakolni, mert igen nagymértékben rontja a menet-, főképp a kanyarstabilitást. A robosztus vázszerkezet (amely baleset esetén is megakadályozza, hogy az utasok fejére potyogjon jópár mázsa) további tömegnövekedéssel járna, ami további relatív teljesítmény- és hatótávcsökkenést okozna.

BPO654 2013.09.30. 23:28:30

"Az idősebb utasok a kevés ülésen annyira felháborodtak, hogy szinte észre sem vették a busz elektromos mivoltát."
A mai magyar nyugdíjasokkal megnyertük voln mind2 VH-t!!!:XD
Külső-belső ergonomiája csapnivaló, műszakilag is az, úgyhogy sehová sem való nemhogy a Várba. Oda S91 való.