Összesen négyszázmillióba került az a négy Setra S 517 HD, amit a Trans-Tour Kft. ezekben a napokban állít forgalomba.
Amíg a Volánok a jelenlegi kormány hathatós segítségével, egyáltalán nem tudnak beszerezni korszerű autóbuszokat, addig az ország keleti végén szolgáltató Trans-Tour Kft. minőségi szolgáltatást nyújt, minőségi buszokkal.
Persze sok víz lefolyt a szabolcsi folyókon az új 500-as Setrák érkezéséig. A nyíregyházi Trans-Tour Kft. 1990-ben alakult és az egyik első hazai magán vállalkozás volt, ami menetrendszerinti járatokat üzemeltethetett hazánkban. A majd negyed évszádos társaság fő tevékenysége a mai napig a Nyíregyháza-Kótaj-Buj-Tiszabercel-Gávavencsellő vonal ellátása. Ekkoriban főként még csuklós Ikarusokat használtak, olyan csemegékkel, mint a volt honvédségi 282-es, a Liaz motoros 283-as vagy az Ikarus 435 K2, ami a 435-ös sorozat második prototípus példánya volt. Főként ennek tudható be, hogy a 90-es évek közepére a közlekedésbarátok sűrűn látogatták a nyíregyházi családi vállalkozás buszait, így hamar ismertté vált a cég. Ekkoriban indították el a Nyíregyháza-Tiszavasvári-Budapest járatukat is, ami jó kihasználtsággal közlekedett, de a mai napig nem tisztázott körülmények között, a járatot végül a Szabolcs Volán „vette át”.
Az új buszok Ulmban a Setra gyár udvarán (fotó: Trans-Tour)
A kilencvenes évek végére sürgetővé vált az öreg Ikarusok lecserélése. Ezért előbb két Mercedes kisbusz érkezett a Trans-Tourhoz, majd 2002-ben két Neoplan N 316, 2003-ban pedig kettő Setra S 319 UL állhatott forgalomba a Gávavencselői vonalon. Ezzel igen nagy minőségbeli ugrást hajtott végre a Trans-Tour, és így a párhuzamosan közlekedő kisvasút majdnem összes maradék utasát is sikerült átszoktatni az új, korszerű autóbuszokra.
Békaperspektívából a Setra Comfort Class 517 HD
A cég nyolc év után engedélyt kapott, hogy újra útjára indítsa a Nyíregyháza-Tiszavasvári-Budapest járatot. A vonal újraindításához azonban új kocsikra is szükség volt, amiket a Setrától szereztek be. A két Top Class S 417 GT-HD autóbuszt összesen 200 millió forintért vásárolták, ami akkoriban egyedülálló volt a hazai távolsági forgalomban. Az új buszokkal indított járat hamar az utasok, főleg a diákok kedvence lett! Már az indulás első napjaiban fény derült arra, hogy a két magas komfortfokozatú autóbusz kevés lesz a budapesti vonalra. De az is kiderült, hogy az utasforgalom, főként a felsőoktatási intézményekben tanuló diákok miatt igen hektikus, és ha túl sok az utas, akkor nehéz lesz Nyíregyházáról másodrészt küldeni. Az első problémát két újabb Setra Comfort Class S 419 UL típusú busszal oldották meg. A másodikat pedig a telefonos és internetes bejelentkezéssel, ami azt jelenti, hogy az utazás előtti napon telefonon, sms-ben és az interneten is lehet helyet foglalni. Így a cég pontosan tudja, hogy hány autóbuszra van igény az adott napon.
Cicaszem
Napjainkra a 7-8 éves Setrák már csereéretté váltak, ezért a Trans-Tour Kft. tulajdonosa Járku Tamás úgy döntött, hogy ideje lecserélni a budapesti vonal járműveit. Több buszgyártó tesztbusza is járt a Trans-Tournál, de végül a jól bevált receptet követve sokadszorra is az ulmi gyár termékét választotta a tulajdonos.
Az MAN Lion's Coach csak egy hajszálnyival maradt le a Setra mögött
Persze az új autóbuszok megvásárlása nem volt egyszerű történet. Ugyanis a Setra 500-as szériája annyira sikeres, hogy Járku Tamásnak a négy új buszra a szerződéskötéstől számítva összesen hét hónapot kellett várnia! Persze nem hiába várt ilyen sokat ezekre a kocsikra, ugyanis Magyarország legkorszerűbb távolsági flottáját vásárolta meg! A Setra Comfort Class S 517 HD buszok 14 méter hosszúak, motorjuk természetesen, a Mercedestől származik. A kocsik „farába” szerelt motorok hathengeresek és 420 lóerősek. A buszokba minden ma divatos hárombetűs elektronikát beszereltek, így van bennük ABS, elektronikusan vezérelt fékrendszer (EBS), kipörgésgátló (TCS), de persze nem maradnak ki a kétbetűsök sem a fékasszisztens (BA) és a retarder limiter (RL) sem. Egy-egy buszon egyébként 62 utas foglalhat helyet, persze csak akkor, ha előtte bejelentkezik, ugyanis a tempo 100-as minősítés miatt, ezek a buszok álló utasokat nem szállíthatnak.
Sokkal rövidebb, mint amilyennek tűnik
Persze aki azt hiszi, hogy Járku Tamás ezek után a nyugdíjas éveire készülve, hátradőlve figyeli az eseményeket, az nagyot téved! Konkrét elképzelései vannak a jövőt illetően: először is a régebbi buszait nem hajlandó eladni, ugyanis egy-egy ünnepnap környékén olyan sok utas van a budapesti járaton, hogy akár öt buszra is szükség lehet! Másodszor pedig Tamás szerint van még némi űr a különjárati- és kiránduló szegmensben, ezért megpróbálja ott hasznosítani a korábbi Setráit. De olyan elképzelése is van, hogy megpróbál a nyugat-európai távolsági piacra betörni, például a hamarosan vállalkozói kézbe kerülő Brüsszel-Düsseldorf vonalon.
A Trans-Tour új Comfort Class Setrái épp a napokban állnak forgalomba, amíg ez megtörténik, addig megosztjuk olvasóinkkal fotógalériánkat a gyári és a hazai átadásról készült képekkel!
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!