Százmilliós buszokkal Nyíregyháza és Budapest között

2014. július 10. - kristoof

cimlap.jpg

Összesen négyszázmillióba került az a négy Setra S 517 HD, amit a Trans-Tour Kft. ezekben a napokban állít forgalomba.

Amíg a Volánok a jelenlegi kormány hathatós segítségével, egyáltalán nem tudnak beszerezni korszerű autóbuszokat, addig az ország keleti végén szolgáltató Trans-Tour Kft. minőségi szolgáltatást nyújt, minőségi buszokkal.

Persze sok víz lefolyt a szabolcsi folyókon az új 500-as Setrák érkezéséig. A nyíregyházi Trans-Tour Kft. 1990-ben alakult és az egyik első hazai magán vállalkozás volt, ami menetrendszerinti járatokat üzemeltethetett hazánkban. A majd negyed évszádos társaság fő tevékenysége a mai napig a Nyíregyháza-Kótaj-Buj-Tiszabercel-Gávavencsellő vonal ellátása. Ekkoriban főként még csuklós Ikarusokat használtak, olyan csemegékkel, mint a volt honvédségi 282-es, a Liaz motoros 283-as vagy az Ikarus 435 K2, ami a 435-ös sorozat második prototípus példánya volt. Főként ennek tudható be, hogy a 90-es évek közepére a közlekedésbarátok sűrűn látogatták a nyíregyházi családi vállalkozás buszait, így hamar ismertté vált a cég. Ekkoriban indították el a Nyíregyháza-Tiszavasvári-Budapest járatukat is, ami jó kihasználtsággal közlekedett, de a mai napig nem tisztázott körülmények között, a járatot végül a Szabolcs Volán „vette át”.

cikkbe5.jpg

Az új buszok Ulmban a Setra gyár udvarán (fotó: Trans-Tour)

A kilencvenes évek végére sürgetővé vált az öreg Ikarusok lecserélése. Ezért előbb két Mercedes kisbusz érkezett a Trans-Tourhoz, majd 2002-ben két Neoplan N 316, 2003-ban pedig kettő Setra S 319 UL állhatott forgalomba a Gávavencselői vonalon. Ezzel igen nagy minőségbeli ugrást hajtott végre a Trans-Tour, és így a párhuzamosan közlekedő kisvasút majdnem összes maradék utasát is sikerült átszoktatni az új, korszerű autóbuszokra.

cikkbe4.jpg

Békaperspektívából a Setra Comfort Class 517 HD

A cég nyolc év után engedélyt kapott, hogy újra útjára indítsa a Nyíregyháza-Tiszavasvári-Budapest járatot. A vonal újraindításához azonban új kocsikra is szükség volt, amiket a Setrától szereztek be. A két Top Class S 417 GT-HD autóbuszt összesen 200 millió forintért vásárolták, ami akkoriban egyedülálló volt a hazai távolsági forgalomban. Az új buszokkal indított járat hamar az utasok, főleg a diákok kedvence lett! Már az indulás első napjaiban fény derült arra, hogy a két magas komfortfokozatú autóbusz kevés lesz a budapesti vonalra. De az is kiderült, hogy az utasforgalom, főként a felsőoktatási intézményekben tanuló diákok miatt igen hektikus, és ha túl sok az utas, akkor nehéz lesz Nyíregyházáról másodrészt küldeni. Az első problémát két újabb Setra Comfort Class S 419 UL típusú busszal oldották meg. A másodikat pedig a telefonos és internetes bejelentkezéssel, ami azt jelenti, hogy az utazás előtti napon telefonon, sms-ben és az interneten is lehet helyet foglalni. Így a cég pontosan tudja, hogy hány autóbuszra van igény az adott napon.

cikkbe2.jpg

Cicaszem

Napjainkra a 7-8 éves Setrák már csereéretté váltak, ezért a Trans-Tour Kft. tulajdonosa Járku Tamás úgy döntött, hogy ideje lecserélni a budapesti vonal járműveit. Több buszgyártó tesztbusza is járt a Trans-Tournál, de végül a jól bevált receptet követve sokadszorra is az ulmi gyár termékét választotta a tulajdonos.

cikkbe3.jpg

Az MAN Lion's Coach csak egy hajszálnyival maradt le a Setra mögött

Persze az új autóbuszok megvásárlása nem volt egyszerű történet. Ugyanis a Setra 500-as szériája annyira sikeres, hogy Járku Tamásnak a négy új buszra a szerződéskötéstől számítva összesen hét hónapot kellett várnia! Persze nem hiába várt ilyen sokat ezekre a kocsikra, ugyanis Magyarország legkorszerűbb távolsági flottáját vásárolta meg! A Setra Comfort Class S 517 HD buszok 14 méter hosszúak, motorjuk természetesen, a Mercedestől származik. A kocsik „farába” szerelt motorok hathengeresek és 420 lóerősek. A buszokba minden ma divatos hárombetűs elektronikát beszereltek, így van bennük ABS, elektronikusan vezérelt fékrendszer (EBS), kipörgésgátló (TCS), de persze nem maradnak ki a kétbetűsök sem a fékasszisztens (BA) és a retarder limiter (RL) sem. Egy-egy buszon egyébként 62 utas foglalhat helyet, persze csak akkor, ha előtte bejelentkezik, ugyanis a tempo 100-as minősítés miatt, ezek a buszok álló utasokat nem szállíthatnak.

cikkbe1.jpg

Sokkal rövidebb, mint amilyennek tűnik

Persze aki azt hiszi, hogy Járku Tamás ezek után a nyugdíjas éveire készülve, hátradőlve figyeli az eseményeket, az nagyot téved! Konkrét elképzelései vannak a jövőt illetően: először is a régebbi buszait nem hajlandó eladni, ugyanis egy-egy ünnepnap környékén olyan sok utas van a budapesti járaton, hogy akár öt buszra is szükség lehet! Másodszor pedig Tamás szerint van még némi űr a különjárati- és kiránduló szegmensben, ezért megpróbálja ott hasznosítani a korábbi Setráit. De olyan elképzelése is van, hogy megpróbál a nyugat-európai távolsági piacra betörni, például a hamarosan vállalkozói kézbe kerülő Brüsszel-Düsseldorf vonalon.

A Trans-Tour új Comfort Class Setrái épp a napokban állnak forgalomba, amíg ez megtörténik, addig megosztjuk olvasóinkkal fotógalériánkat a gyári és a hazai átadásról készült képekkel!

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr776494719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2014.07.10. 10:32:13

Érdekes, ha nem az állam akar valamit csinálni, az tud jól is működni. :)

púdó 2014.07.10. 11:12:25

Hat egy kicsit reklamszaga van a dolognak.....
lehet a budapesti jarat szuper,
de a falvakba jaro hagy nemi kivetnivalot maga utan.
utazz csak te is kedves posztiro pl
a nyhaza-gavavencsello jaraton.
nyithato ablak ugye nincs,de legalabb a legkondit is csak a sofor hasznalja.
nem tudom mikor esnel ossze a budostol vagy a melegtol(hidegtol),az
ut elejen vagy a felenel
biztos penzt kaptal az irasodert,
probalok nem tragar lenni veled.
annyit azert kernek toled,
hogy csak korrektul,es csak az igazat legyszi.......

Fejesrob 2014.07.10. 11:22:00

@púdó: Én ugyan nem ismerem azt a járatot, de nekem is az jutott eszembe, hogy ez egy reklám.

szipipeti 2014.07.10. 13:22:47

Reklám? Mit reklámoz szerintetek púdó és Fejesrob? A buszt? A járatot amelyen szolgálatot teljesít -(Bp - Nyíregyháza)? A vállalkozót, aki képes magas színvonalon európai minőségű szolgáltatást nyújtani - és még emellett -(nem feléli a betermelt nyereséget - nem offshore számlára teszi), hanem fejleszt! Most komolyan! Mi a gond? Irigyek vagytok valamire? Fogj neki, tervezz, építs korszerű buszokat , add el, vegyél, üzemeltesd. Megnézzük, nektek hogy megy. És akkor majd (ha tényleg jobban) megy... megengedhetsz magadnak némi kritikát... Kell elolvasnod egy reklámot. Csak lehet.

Autocar · http://autocar.tumblr.com 2014.07.10. 13:33:30

Reklám bizony, minden mondata ezt sugallja. De legalább az első sorokba még belefért a jól megszokott kormány/bkk-gyalázás is :)

kristoof 2014.07.10. 14:24:20

@Autocar: Ha reklám lenne tettem volna egy (x)-et a poszt végére. Nem tudom mi a reklám abban, hogy van egy hazai cég, amelyik normálisan csinál valamit?

BKK-t én nem olvastam a posztban, de ha te igen szólj! A kormány meg szerinted nem érdemli meg a gyalázást? Öt év alatt összesen 100 buszt vettek a Volánoknak a 3 000 helyett! De lehet igazad van, inkább MOL pakettet vegyünk meg stadiont építsünk... :-(

kristoof 2014.07.10. 14:28:18

@púdó: Szöveget kellene érteni, aztán nem lenne semmi gond! :-( Én konkrétan az új buszok megjelenéséről írtam és arról, hogy ez 2002-2003-ban hatalmas minőségbeli ugrást jelentett. Hogy most mi a helyzet arról gőzöm sincs, a poszt célja nem is a mai állapotokat tükrözi. Egyébként megérhet egy posztot a felvetésed, ha igaz. :-)

yetii 2014.07.10. 15:23:19

A vicc az, hogy az emberek akkor szoktak rá a Trans-Tour járatokra, amikor épp folyamatosan sztrájkolt a MÁV, mert ez kiszámíthatóan működött. Ráadásul gyorsabb (merthogy általában a menetrendnél hamarabb odaért Pestre, nem úgy mint a MÁV, ami jellemzően késik) és olcsóbb is (legalábbis akkoriban olcsóbb volt, mostanában nem tudom) mint az InterCity. Szóval aki egyszer megtalálta ezeket a járatokat a sztrájk miatt, az jellemzően nem is utazott többet vonattal...

istenbarma 2014.07.10. 16:16:14

@kristoof: jajjmár ezt a stadionozást mindenhol... ha nincs stadion az a baj, ha van akkor az a baj.

nektek mindig minden baj lesz. szarok az utak, de amikor utakat építünk akkor minek építünk utakat, miért nem másra költjük. vicc.

a poszt jó, és egyébként elgondolkoztam azon hogy azok a társaságok akik sokkal több vonalat fednek le és nagyobb az utas forgalmuk hogy nem képesek ilyen nyereséget termelni, mint egy kis régionális cég?

laverdasfc 2014.07.10. 17:12:07

Abban van valami, hogy a cégnek - többek között - azért is mehet a biznisz, mert a MÁV nincs mindig a helyzet magaslatán. Évekig jártam Nyíregyházáról Budapestre egyetemistaként majd dolgozni, és semmiféle minőségi/járatidőbeli fejlődést nem láttam a MÁV IC-ken. Sőt!
A Volánnal persze nem lehet összehasonlítani (és ilyenformán a MÁV-val sem), mert azoknak közszolgáltatást kell végezniük és a buszuknak/vonatuknak üresen is el kell indulniuk. Internetes bejelentkezés helyett 5 perccel indulás előtt, sőt vonaton adott esetben már menet közben is lehet jegyet váltani, ha jegyárusító nélküli állomáson száll fel az ember. Mindezt megspékelve a nem éppen rugalmas állami/önkormányzati döntéshozói (közbeszerzői...) közeggel. Na erre lenne művészet sikeres vállalkozást építeni.
A nyírvidéki kisvasútért kár, de már nem lehetett finanszírozni. A városi/elővárosi villamos '60-as évekbeli felszámolása (buszlobbi) viszont szimpla komancs bűncselekmény volt.

stig 2014.07.10. 17:19:42

Jó néhány alkalommal utaztam a Trans-tour buszokon (igaz 1 éve kb nem) és van ami tetszik a járattal kapcsolatban és van ami nem.

Ami tetszik, hogy igen gyorsabb mint a vasút, rugalmasabb, és olcsóbb is, még úgy is, hogy most megemelkedett a jegyár a buszon.

Ami nem tetszik, hogy hiába jelentkezik az ember előre az útra, akkor is érkezési sorrend szerint lehet felszállni a buszra lista alapján, ami nem is feltétlenül baj, HA egyforma buszok lennének. De nem mindig egyformák a buszok.
Olyan mintha lenne első és másodosztály, az egyiken állíthatóak voltak az ülések támlái, lábtartó volt ha jól emlékszem és talán saját olvasólámpa is volt, míg a másikon fix ülés, no lábtartó, és nem egyéni olvasólámpa. Az egyik buszon volt dvd-s filmvetítés a másikon nem. Háló az előttem lévő ülés hátulján az egyiken, a másikon nem.
A Nyíregyháza-Budapest útvonalon a valódi távolsági busz mellett indult a helyközi kb 100 km-re indítható járat is, természetesen egyforma jegyárért. Mindez persze meglátszott az üléssorok közötti távolságon is.
Hírtelen ennyi jut eszembe.
A sofőrök barátságosak, velük sose volt gond.
A poggyász berakás is kb. olyan, hogy a Népstadionnál mindenki berakja a táskáit a busz csomagtartójába vagy a járda felőli vagy a Hungária körúti forgalom mellett lavírozva, és utána felszáll a buszra, oda ahol talál helyet, és bízik benne, hogy a táskát más nem veszi ki a busz utasülései alatt lévő csomagtartóból.

Szóval így néz ki a Trans-Tour.
Lehetne fejleszteni a helyfoglalás rendszerét, de idáig még erre nem került sor, pedig nem hiszem, hogy olyan bonyolult lenne egyből fix helyre helyet foglalni.

BigBadWulf 2014.07.10. 17:28:45

Nem volt "szerencsém" a Nyíregyháza - Gávavencsellő vonalat kipróbálnom, de ha büdös van, az legtöbbször a "kedves" utastársak hibája. Ez a legtöbb tömegközlekedési eszközön tapasztalható. A Budapesti járaton viszont többször is utaztam és teljesen elégedett voltam minden alkalommal. A légkondi működött és időben meg is érkeztünk.
Ami miatt sajnos vissza kellett térnem a MÁV-hoz, az az, hogy sokszor az utolsó percig bizonytalan, hogy mikor tudok elindulni és emiatt sokszor nem sikerült helyet foglalnom a járatra.
Örömmel látom, hogy bővült a flotta, legközelebb, ha hazautazok, teszek is egy próbát vele.
Az meg hogy reklám vagy nem reklám engem nem érdekel. Ha van egy cég/szolgáltatás ami az alternatíváktól olcsóbban, minőségi szolgáltatást képes nyújtani, az az én szememben megédemli a hírverést.

kristoof 2014.07.10. 17:53:07

@istenbarma: Nekem nem gond a stadion, ha megfelelő mennyiségű buszokat vásárolnának. Mondjuk úgy, ahogy a lengyelek.

Nekünk nem mindig baj minden csak az, hogy állam bácsi sem és az önkormányzatok sem cserélik az elavult buszparkot!

Nem kell gondolkodni sokat azon, hogy miért nem tudják az állami cégek és önkormányzatok a hasonló színvonalat tartani. Egyszerűen az az ok, hogy 25 éve nem fizetik ki a közlekedési cégeiknek a megrendelt teljesítményt! Ennyi és nem több! :-(

kristoof 2014.07.10. 18:00:00

@stig: Igen a buszokkal kapcsolatban igazad van! Reméljük ez a probléma megszűnik az új kocsik forgalomba állításával!

A csomag bepakolásról beszélgettem Járku Tamással. Azt mondta, hogy ismerik a problémát, de sajnos a Volánbusz (mivel nem is konkurencia nekik) nem engedi, hogy bemenjenek a rendes buszvégállomásra. A forgalmas út mellett pedig azért állnak meg, mert a BKK odaadott nekik megállási helyet. :-(

A korai szakaszban egyébként volt számszerinti ülőhely fogalalás, de nagyon nem működött, iszonyat sokáig tartott a beszállítás. :-( Ezért maradt az egyszerűbb megoldás.

nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk 2014.07.10. 19:35:09

@immortalis: Úgyérted mutyizni, tiltani, adóztatni ?

Tirpákium 2014.07.10. 22:10:15

A ritka pillanatok egyike: valaki, valamit jól csinál Magyarországon. Én megértem, ha egyesek felháborodnak ezen, hiszen nem ehez szoktunk.

gss 2014.07.10. 22:49:46

Miért nem magyar buszokat vett??

szipipeti 2014.07.11. 05:10:49

@gss: Miért? Van magyar busz? Mutasd? Mennyiért? Milyen garanciális és finanszírozási feltételekkel? Ötlet?

2014.07.11. 05:40:45

@stig: Úgy tűnik a helyfoglalás mindig problémás a buszokon. Én anno a volánnál vettem elővételben jegyet, aztán mikor fel akartam szállni, kiderült, hogy minden hely foglalt. Simán eladták az én helyemet még egyszer, a sofőr meg csak vigyorgott. Ez már több, mint 5 éve volt, nem tudom, azóta mi a helyzet, mert nem kívánok velük utazni.

bovorac 2014.07.11. 13:17:39

@gss: Mert - ellentétben Veled, aki más zsebére okoskodik - osztott-szorzott, s ez jött ki a leghatékonyabb megoldásnak.

bovorac 2014.07.11. 13:19:00

@istenbarma:
Ki mikor panaszkodott útépítés miatt?

A stadionok - ekkora mennyiségben, ilyen rövid idő alatt, olyan helyeken, ahol most épülnek - mi célt szolgálnak?

Írországi Utazók · http://www.reserva.blog.hu 2014.07.11. 22:01:46

@gss: Magyar buszt? Hol lehet 3 tengelyes 60 férőhelyes magyar buszt venni 2014-ben?

BPO654 2014.07.14. 16:20:58

@Írországi Utazók:
Sehol.
De akár változtatás nélkül lehetne gyártani az Ikarus 3 tengelyes 396-osát. Egy példány még megy; ADY-338.
Avagy ott van a retro (1 példányos) HFW-607 - IK 955, ebből is lehetne hosszabb változat, avagy a németektől vízionált, Viseon C13-ból is lehetett VOLNA, de akár ma is lehetne rövidebb hosszabb - 2 ill. 3 tengelyes 50-60 fős kocsikat gyártani.

BPO654 2014.07.14. 16:22:32

Olyan amilyen de hosszú távra ott van a MÁV.

Moszkvicsslusszkulllcs 2014.07.15. 13:13:23

Járku - szép román név.

A Szabolcs Volánról még nem esett szó: nincsen tempo100-as buszuk, mert az NFM államtitkár meg a főosztályvezető már egy évtizede megakadályozza, aztán erre hivatkozással kapja meg a járati engedélyt a cimbora...

Balint_bacsi · http://energiaitaloka-z.blog.hu/ 2014.07.15. 14:58:25

"A két Top Class S 417 GT-HD"
Nem Top Class, hanem Comfort Class.

"két újabb Setra Comfort Class S 419 UL"
Nem Comfort Class, hanem Multi Class.

Sőt, még precízebb lenne egybeírni, ahogy a Setra is teszi.

bovorac 2014.07.16. 14:34:19

@BPO654: Változtatás nélkül... Gratulálok.

Darth Peter 2014.07.24. 18:26:13

@immortalis: Van ahol az állam is jól tudja csinálni, csak nem nálunk.

ZBR 2014.07.29. 13:23:15

@kristoof:
"A forgalmas út mellett pedig azért állnak meg, mert a BKK odaadott nekik megállási helyet. :-("

Mert oda kértek. :) Ahová kérnek, oda meg is kapják.
süti beállítások módosítása