Nem macskaféle, hanem busz. Bemutatkozik az új MAN Lion’s Intercity és az ankarai gyár.
Az Euro VI-os emissziós norma és a 2017-től hatályos, szigorú EGB R66.02 borulásbiztonsági előírás kifogott a régi Lion’s Classic SÜ (A72) típuson, illetve a nyugati piacokon már különben is szalonképtelen lett volna a Mercedes Intouro-jával szemben. A Scania Volkswagen csoporthoz kerülése oldotta meg a problémát, a korábbi Lahti karosszálóüzem OmniExpress 3.20 típusának MAN alvázra adaptálása két különféle, 12,8 és 13 méter, hosszúságban jelenti az új típust. A vázszerkezet hasonlósága az ablak- és ajtókiosztáson túl a tetőhosszsarok kialakításán és a manapság szokatlan oldallemez-üveg arányon is tetten érhető.
Vajon itthon mikor kezdődik a helyközi buszok cseréje?
A 12,28 méter hosszú alapváltozat 55 ülő és 29 álló utast szállíthat. A C jelzésű 13 méter hosszú, de szintén kettő tengelyen gördülő, kivitel 59 ülő- és 25 álló utasnak kínál helyet. Az alapkivitel csomagtere 5,2 a hosszabbiké 6,4 köbméteres.
A motor mindkét esetben a 6,9 liter lökettérfogatú MAN D0836, 290 lóerős változata. A motor ismeri a start-stop üzemmódot, ami egy helyközi busz esetén inkább csak az utascsere idejére lehet hasznos. A légsűrítő is kettős üzemmódú, ha nincs szükség levegőre, kevésbé terheli a motor főtengelyét. A téglatest alakúnak tűnő busz alaktényezője pár ügyes megoldásnak köszönhetően csak 0,4 cw. A kocsi természetesen MAN futóműveken gördül, a felnik a szokásos acél helyett alumíniumból készültek, ami száz kilogramm megtakarítást jelent a busz tömegéből. Ettől persze nem lesz pehelykönnyű, inkább az Euro VI ellenszeréről van itt szó. Az erőátvitel következő eleme a váltó, ez lehet hat fokozatú mechanikus ZF, vagy az Ecolife automata, illetve a Voith négy fokozatú automatáját is kérheti valaki, ha éppen azt szeretné.
Nem csinál forradalmat a hátfal sem, de letisztult
Helye lenne itthon is, a Volán társaságok helyközi eszközparkjának az állapota az elmúlt pár évben drámaian romlott.
Az ankarai gyár
Az idei évtől a Neoplan autóbuszok már kizárólag csak az ankarai gyárban készülnek. E mellett újdonság, hogy a Lion’s City városi család – a hibrid modellek kivételével – is készülhet a törököknél a lengyelországi gyárak mellett. A fő cél a rövid szállítási idő biztosítása, az MAN-től megszokott magas minőség mellett. További újdonság a Lion’s Intercity mellett a szintén itt készülő Lion’s Coach és a Lion’s Regio is megkapja az idei modellévtől a fekete zongoralakk hűtőmaszk imitációt.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
Képek: MAN