Megérkezett az utolsó, harmincötödik BYD K9-is a holland fővárosba. Ezzel a schipholi, az első nemzetközi repülőtér, ahol kizárólag elektromos buszok viszik a terminál és a gép között az utasokat.
Európa egyik legforgalmasabb repülőterének üzemeltetője még 2013-ban döntött úgy, hogy a teljes buszflottáját elektromos járművekre cseréli. A beszerzésen öt gyártó, a Solaris, a SOR, a VDL, az Optare és a kínai BYD indult. A versenyből végül ez utóbbi került ki győztesen, így az öreg Cobus 3000-eseket a BYD K-9 válthatta le.
Az új schipholi buszok a garázs előtt (fotó: BYD)
A 2013-ban aláírt szerződés szerint 35 elektromos buszt szállít a BYD ez év elejéig az amszterdami reptérre, amivel a teljes repülőtéri buszflottáját leválthatja Schiphol. Az első kocsi 2014 elején érkezett meg, az utolsó pedig néhány hete. Ezzel újabb lépést tett az amszterdami nemzetközi repülőtér afelé, hogy a világ legzöldebb reptere legyen.
Az új elektromos buszok alumínium vázszerkezetűek, 12 méter hosszúak és 2,6 méter szélesek. A kocsikban összesen 61 férőhely van, amiből 27 az ülőhely, kettő pedig a mozgássérülteké. Egy feltöltéssel, legalábbis a gyártó BYD szerint, 250 kilométert tudnak megtenni a kocsik, de később ezt szeretnék feltornázni 300 kilométerre. Ez könnyen elképzelhető, ugyanis a reptér sima betonja nem sok kihívást tartogat a napi üzemben. A buszok, bár városi kialakításúak, de a holland előírások szerint, a száz kilométeres óránkénti sebességet is tartósan tudniuk kell tartani. Ezt a sebességet, a majd 14 tonnás K-9-es mindössze 17,4 másodperc alatt éri el.
Munka közben az egyik K-9-es (fotó: BYD)
A BYD buszokkal az üzemeltető egy különleges szerviz és garanciacsomagot is vásárolt. Ez azt jelenti, hogy a kocsikért és a töltő infrastruktúráért, a buszok teljes élettartama alatt, várhatóan tíz évig, a gyártó BYD felel. Ebben a csomagban egyébként, az akkupakkok egyszeri cseréje is benne van.
Érdekesség még, hogy a beszerzéshez az üzemeltető semmilyen EU-s és állami támogatást sem használt fel, viszont Hollandiában a bankok nyomott kamatokkal adnak a zöld beszerzésekre hitelt. Ilyen hitelből vásárolta Schiphol is az új e-buszokat.
(Címlapfotó: BYD)
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!