Busworld 2015

2015. október 26. - _zahnrad

img_4678.JPGÖsszefoglaljuk az idei legrangosabb buszos seregszemlén látottakat.

Kezdjük a nálunk is ismert járműgyártókkal.

Solaris

 knew_solaris_urbino_12_le_2.jpgAz alacsony belépésű (LE) Urbino (Kép: Solaris)

A Solaris a városi buszok piacán nagyot dobott az Urbino új, negyedik generációjával. A tavaly ilyentájt bemutatott dízel modellek után Kortrijkban debütált az elektromos és az alacsony belépésű (LE) változat. Az eredeti ígérete az volt a lengyeleknek, hogy az elektromos változat tetején lévő többlet berendezések, illetve az LE változat magas hátsó felépítését kiválóan fogják takarni a dízeleken még elég feleslegesnek tűnő tetődíszek. Az ígéret teljesült, az egységes forma kiválóan működik. Az alacsony belépésű (LE) változat a második ajtó végéig megegyezik az alacsonypadlós (LF) kivitellel. A jó kilátást hátul felülvilágító ablakok biztosítják. Így a busz egysége nincs megtörve, és a hasonló elven felépített LE Citaróval ellentétben nincs idegen hatása a magasabb mennyezettel bíró hátsó résznek sem. A buszt Cummins ISB6.7 vagy Paccar MX-11 dízelmotorok mozgathatják ZF Ecolife vagy Voith Diwa6 váltókon keresztül. Érdekesség, hogy az LF változattal megegyező módon az üzemanyagtartály az első (,,A”) tengely felett marad és a légtartályok sem kerülnek hátra a sofőr mögül. A busz maximum 45 ülő utast vagy (kevesebb üléssel) összesen 94 főt tud szállítani.

kdsc_0615.jpgAz elektromos Urbino nagyon testre szabható. (Fotó: Buga Bence)

Az elektromos változat az előző generációs Urbinóhoz hasonlóan sokféle kivitelben készülhet. Hajthatja kerékagymotoros futómű vagy a trolibuszokhoz hasonló különálló motor. Az akkucsomag három lépcsőben nyolcféle lehet. Az indukciós töltővel szerelt változathoz 60 vagy 90kWh-ás akkucsomag dukál, a következő, nagy teljesítményűnek nevezett lépcsőben az akkucsomag lehet 75, 100 vagy 125 kWh-ás kapacitású, végül pedig a nagy energia nevű csomag 160, 200 vagy 240 kWh kapacitású akkumulátort takarhat. A kiállított változat 240kWh-nyi akkumulátorral volt felszerelve. A 40kWh-ás egységekből négy a busz hátuljában, az ex-motorsátorban kapott helyet, kettő pedig a tetőn, az első tengelyhez közel. A buszt egy 450kW teljesítményű pantográfos végállomási töltővel is ellátták. Ezen kívül a garázsban természetesen hálózati aljzatról (plug-in) is lehet tölteni a buszt. Sokféle opciós lehetőség van, induktív rendszer is elérhető, illetve ha csak hálózati töltővel került leszállításra a busz, akkor a tetőre utólag is fel lehet szerelni a pantográfos töltési lehetőséget. A busz 99 utast szállíthat, egy másik konfigurációban az ülő utasok maximális száma 39 lehet, amiből 16 ülés fellépő mentes is lehet.

ksolaris_concept_midibus_1.jpgEgyelőre csak koncepció a teherautó alvázra épülő midibusz (Kép: Solaris)

A standon egy érdekes midibusz is helyet kapott. A DAF LF teherautók alvázára épülő orrmotoros midibusz csak koncepció járműként szerepelt. A felépítmény kialakítása már a negyedik generációs Urbinóval mutat rokonságot. A 8,2 méter hosszú, magaspadlós midi 31 ülő utast szállíthat, ami a jövőben a 9,6 méteres változattal akár 39-re is növekedhet. A buszt a 4,5 literes Paccar PX-5 motor (153LE-213LE) mozgathatja manuális vagy ZF AS-tronic váltón keresztül. A karosszéria szélessége 2380 mm.

 

BYD

kp1010220.jpgA BYD komolyan vehető csuklóst mutatott be.

Az eddigi terjeszkedésük és piaci részesedésük okán is lehetne, de a bemutatott csuklós buszuk után már mindenképpen illik komolyan venni a kínai, elektromos buszokat gyártó céget. A busz az európai trendeket követve már menet közbeni külső töltési lehetőséget is kapott egy pantográffal. A nagy újdonság nem ez, hanem a becsuklásgátló elhagyása. A kerékagymotoros csuklósoknál, ha két tengelyt hajtunk, akkor a motorok vezérlésével tudjuk biztosítani a becsuklásgátlás funkciót, a jelentős tömegű hidraulikus munkahengerek a hozzájuk tartozó vázbekötésekkel, megerősítésekkel együtt elhagyhatók. Noha erre az elgondolásra a Daimlernek már volt egy szabadalma, de úgy tűnik először a kínaiak valósították meg. A 18,1 méter hosszú buszt 270 kWh kapacitású akkumulátorral látták el, ezért egy pantográfos gyorstöltőt is kapott. E nélkül az ígért hatótáv csak 170 kilométer. 29 tonnás megengedett össztömeggel 150 főt tud szállítani, akikből 51-en ülhetnek.

kp1010225.jpgAz első akkumulátoros emeletes busz.

A csuklós mellett egy piros emeltes is állt a standon, illetve a bejáratnál egy méteres midivel is találkozhattunk. A 10,2 méter hosszú emeletes üres tömege 13,7 tonna, így 81 főt tud szállítani, akikből 54 ülhet. Az akkumulátor kapacitása 345kWh, az ígért hatósugár 240 kilométer. A busz elvileg a londoni 98-as vonalon fog közlekedni.

A 8,8 méteres midi magaspadlós, 162kWh-ás akkumulátora 200 kilométeres hatósugarat ígér. 19 ülő- és 30 álló utast tud szállítani.

Volvo

kvolvo_7900_electric_bus_in_street_2015_1.jpgCsak semmi meggondolatlanság! A sorozatgyártású elektromos busz egy 7900-as karosszériát kap. (Kép: Volvo)

A prototípusok után a Volvo a szériagyártásra szánt teljesen elektromos buszát is bemutatta. A figyelemfelkeltő koncepcióbuszok után a sorozatpéldány a jól ismert 7900-as felépítményt kapja. A hajtáslánc nem változott, azaz a hibridekből ismerős szinkron motor mozgatja a buszt egy kétsebességes automatizált váltón keresztül. A kiállított példány valamiféle ideiglenes mennyeztet kapott, a kidolgozási minősége a béka feneke alatt tanyázott. A busz pantográfos töltővel (negatív pantográf) tölthető. Egy perc töltés 5-10 perces utazást tesz lehetővé. A busz 10-20 kilométeres utakra készült. Az önjáró B5LH alvázat megtartó busz 105 főt szállíthat. Az elektromos rendszere megegyezik a tanulmány buszokéval, 4 darab, egyenként 19kWh-ás lítium-ionos telep tárolja az energiát.

A turistabuszok elektromos motorral rásegített hidraulikus kormányzást kaptak, ami a Volvo Dynamic Steering fantázianévre hallgat.

Evobus

kdsc_0426.jpgÚj motort kapott a Citaro CNG-s változata.

Citaro NGT az Evobus új gázmotoros, városi busza. A buszt új, M936G névre hallgató, 7,7 literes erőforrás mozgatja. A névleges teljesítménye 222Kw (302 LE), a maximális nyomatéka 1200 Nm. A 747kg tömegű motor és a könnyebb tartályok a tetőn akár 15-20%-kal kisebb fogyasztást is eredményezhetnek az elődhöz képest. A dízelekétől eltérő nyomaték karakterisztika miatt a hátsó híd áttétele egy lépcsővel rövidebb a megszokotthoz képest, a szóló buszok esetén 6,19, a csuklósok esetén 6,98. A busz opcionálisan LED-es fényszóróval is kérhető.

 

Tízezredik példányát ünnepelte a Travego és az olcsóbb Turismo is a turista kategóriában. A buszok megkapták a ráfutást megelőzni hivatott, radaros AEBS rendszert, ami kötelező felszereltséggé vált minden új turistabusz számára az EU-n belül.

 

A Setra buszai is elérhetőek ezentúl LED-es fényszórókkal és bemutatkozott az S418LE, a háromtengelyes, 14 méter hosszú, alacsony belépésű variáns is. A buszt az OM470-es motor 360 vagy 394 lóerős változata mozgathatja 6 fokozatú kézi vagy 8 fokozatú automatizált (MB PowerShift) vagy a hagyományos ZF Ecolife vagy Voith Diwa6 automata váltókon keresztül. A kialakítástól függően akár 60 fő is helyet foglalhat az utasterében.

Sajtófotók.

A TopClass szériába tartozó, 13,3 méter hosszú, 3,88 méter magas 516 HDH 48 Setra Ambassador üléssel került kiállításra. Marha nagy innovációként adják el a márkánál régóta hiányolt fejtámlákat. A magas utasok ezért talán ezután a Setra buszokon is jól érzik magukat, nem csak az olcsó Spanyol ülésekben, az olcsóbb konkurensek utasterében… Az utasok ezen kívül 24 USB aljzatot is kapnak a kütyűik töltéséhez.

MAN

p_bus_eot_lionscity_2015-03.jpgPeronablak ide vagy oda, ez a busz kezd koros lenni. (Kép: MAN)

A koros városi típuscsalád, a Lion’s City is megkapta a fekete hűtőmaszk imitációt, bár ez nem volt egy jó húzás, illetve a peronablakokkal is felszerelhető. Más változás nincs, pedig ideje lenne már a szűkös, még mindig csak 2500 mm széles család teljes újragondolásának. A konkurenciától és a kiállításon megfigyelhető trendtől is jóval lemaradva csak a következő, 2017-es Busworldre ígérnek egy előszériás elektromos városi buszt. A ZF EcoLife Step 3 váltószoftverrel, a kétlépcsős légsűrítővel és az éttervezett hűtési rendszerrel a SORT ciklus szerint Münchenben az Euro VI-os dízel változat 8%-kal kevesebb üzemanyaggal is beérte, mint az EEV normát teljesítő elődje.

Irizar

kdsc_0556.jpgHa kényelem, akkor Irizar i8. (Fotó: Buga Bence)

Az Irizartól a PB utódját, az i8 turistabuszt csodálhattuk meg. A busz az elődjétől eltérően önhordó, ahogy a kiállított egyéb típusok is önhrodó felépítményt kaptak. A kiállított változat 13,22 méter hosszú, 3m8 méter magas, 46 utast szállíthat. A busz LED-es fényszóróval, fedélzeti WiFi-vel, távolságtartó tempomattal és sávelhagyás figyelmeztetővel is fel volt szerelve. A busz mozgatását egy Paccar MX-13-as motor intézi 340kW (460LE) ZF AS Tronic robotizált váltón keresztül.

A gyártótól még látható volt a jól ismert i6-os típusa, az i2e elektromos városi busz és az i3 elővárosi LE busz háromtengelyes változata is, önhordó kivitelben. Az i2e városi buszt 180kW teljesítményű, 1400Nm nyomatékú Siemens szinkron motor mozgatja. Az enegiát 376 kWh kapacitású Nátrium-nikkel akkumulátor telep tárolja. A harmadik ajtó már nem alacsonypadlós és az első kettőtől keskenyebb, csak 1050mm széles. Az i3 14,9 méteres hosszban, LE felépítménnyel és 369 lóerős Paccar motorral érkezett. A 49 ülés mellett egy kerekesszékes hellyel.

Scania

 kdsc_0437.jpgA jól ismert OmniExpress új homlok- és hátfallal, új néven folytatja (Fotó: Buga Bence)

A valamivel több, mint 1500 példányban épült Scania OmniExpress a Lahti korszakból származó homlok- és hátfalát az aktuális kínálatba illeszkedőre cserélte, illetve az Omni korszak leköszöntével nevet is változtatott, ezután Interlink a finn gyárban készülő intercity család megnevezése. Ebben a kategóriába kuriózum, hogy CNG meghajtással is elérhető a busz, nyilván az északi igények kielégítésére. A 11-től 15 méteres hosszig, többféle padlómagasságban elérhető, és már megfelel a hamarosan érkező, a mostaitól szigorúbb R66.02 borulásbiztonsági normának. 9 és 13 literes Scania erőforrásokkal elérhető.

 

VDL

vdl-citea-lle-3-door-version.jpgA VDL nem ül a babérjain, a Citea LLF három ajtóval sikeres lehet. (Kép: VDL)

A kiállításon a 2015-ös év buszépítőjének választották meg a céget. A Futura emeletes mellett egy nem kerékagy, hanem centrális, Siemens szinkron motorral készült elektromos Citeát és egy háromajtós, 19,5”-os kerekekkel szerelt Citea LLE-t is láthattunk.

26.jpgAz elektromos, BRT homlokfalas Citea SLFA Kölnbe kerül (Fotó: Iványi Bálint)

Az elektromos Citea LF 122kWh-és akkumulátorral és pantográfos gyorstöltővel volt ellátva. Az udvaron a Köln számára készült, BRT homlokfalas, elektromos csuklóst (SLFA) is megcsodálhattuk.

A szöveges összefoglalónk nem teljes, reméljük a képek pótolják a kimaradt információkat.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr918024030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moszkvicsslusszkulllcs 2015.11.01. 09:16:59

Köszönjük a sok fényképet!

Első benyomásom, hogy továbbra is mindenki veszettül másolja a konkurens márkák formajegyeit. Önálló gondolat csak alig-alig fedezhető fel. :-(

Másik szomorú benyomásom, hogy az utasokkal továbbra se' nagyon törődnek: városi buszon kényelmesnek tűnő ülést nem láttam.
süti beállítások módosítása