Volgográd, a 2018-as futball-világbajnokság egyik helyszíne 72 új autóbuszt rendelt, Kalinyingrád százat. Budapestnek háromszázat kellene, jó, ha 75 lesz belőle?
Egy pénteki hír szerint nem lesz felújítva a 3-as metró a 2017-es úszó világbajnokság idejére. Sőt, lehet éppen a világbajnokság ideje alatt nem jár majd vonat az ország legnagyobb forgalmú kötöttpályás vonalán. Aki egy kicsit is tisztában van az ekkora léptékű infrastruktúra-beruházások előkészítési és kivitelezési időivel, az tudja, hogy a cikknek igaza lehet. Ha nem jár majd a metró épp a világbajnokság ideje alatt kitétel is jó eséllyel be fog következni, de valószínűleg ez nem a Dagály komplexumhoz lesz közel. Ugyanis a metró legrégebbi szakasza a Deák Ferenc tér-Nagyvárad tér állomások közé eső. Ezt követi a Nagyvárad tér- Kőbánya Kispest szakasz, ez után épült a Deák tér - Lehel tér és csak ezt követi az Árpád hídig tartó. Kézenfekvő a legidősebb szakaszokkal kezdeni a felújítást, ami jó eséllyel csak 2017-ben startol.
Mi köze a metrónak a buszokhoz?
A BKV által gyártott metrópótló busz jó eséllyel a hazai Modulo csuklós változata lenne
A metrót pótolni kell valamivel, ezek a valamik a csuklós autóbuszok. A BKV kiírt egy tendert tavaly augusztusban, ami 75 darab plusz opcionálisan további 75 komplett csuklós autóbusz szállítására és még egyszer 75+75 saját gyártásban készre szerelhető csuklósbusz beszerzéséről szólt. A tenderek eredményhirdetését december elején vélhetően a finanszírozási botrány miatt elhalasztották. Pedig az új buszokra Budapestnek égető szüksége van. A metrópótlás többszörösen is nagy igénybevételt jelentő feladat, nemcsak a járműveknek, de a hálózatnak is. Egy vagy több műszaki hiba miatt kieső jármű a kis követési idővel, de nagy utas telítettséggel közlekedő pótló vonalon nagy káoszt tud okozni. Egy metrószerelvényben hat kocsi közlekedik, egy metrókocsi kapacitása és egy csuklósbusz közé lehet egyenlőségjelet tenni. A metró viszont egy szerelvényben, a föld alatt, közlekedési lámpáktól és egyéb résztvevőktől nem zavartatva közlekedik. Ezért aztán a felújítás iskolaidőn kívül célszerű, nyaranta. Épp nyárra esik az úszó vb is…
Nagy esélyese a BKV komplett beszerzésének a Solaris is. Kérdés lesz-e rá forrás (fotó: Solaris)
A BKV számára azért is égetően fontos lenne a 300 csuklós kocsi, mert az elmúlt évek látványos fejlődése ellenére a város lemaradása még mindig jelentős. A 2018-ra elérni tervezett teljesen alacsonypadlós autóbuszflotta Varsóban már 2013 óta valóság. A régiós lemaradás mellett az Ikarus 412-es buszok borzasztó állapota, illetve a 2004-2006 között beszerzett, Volvo buszok gyenge műszaki állapota sem éppen bíztató. A metrópótlás mellett a város többi részén is el kell látni az üzemet. A használtan beszerzett buszok száma 200-nál is több, életkoruk szintén tíz év feletti, cseréjük kérdését terv szinten kell megoldani. A magyar buszgyártásnak pedig a részsikerek ellenére bőven van még kihasználatlan kapacitása.
Hogy megy ez máshol?
Volgabus Serpentine, magaspadlós, helyközi, gázhajtással (fotó: Volgabus)
Nemzetközi sportesemények kapcsán a világon mindenütt nyilvánvaló, hogy egy sportesemény helyszínéhez az odavezető infrastruktúrát is rendbe kell tenni. Ennek része a tömegközlekedés is. A rendbetétel helyett itthon a működéshez szükséges alapvető összeg biztosításáról megy a parttalan vita a fejlesztések helyett.
Például vegyük a 2018-as labdarugó világbajnokságot. A rendező Oroszország a nem éppen rózsás pénzügyi helyzetében is tudja mire kell figyelnie. Volgográd és térsége épp ma rendelt 72 darab buszt a Volgabus-tól. A kivétel nélkül földgázzal hajtott buszok közül 52 alacsonypadlós, városi, 15 darab hagyományos és öt a fenti képen látható Serpentine típusú helyközi. A magaspadlós buszok is biztosítják az esélyegyenlőséget liftekkel és a nyugaton is megszokott elektronikus tájékoztató- és követőrendszerekkel felszereltek.
A foci vb következő helyszíne Kalinyingrád. Egy félmilliós enklávé száz darab alacsonypadlós Volgabust vesz.
Ez csak kettő, éppen aktuális példa. A budapesti buszpark még mindig régiós- és európai sereghajtó. A metrópótlás elkerülhetetlennek látszik, még ha nem is a világbajnoksági helyszínek közvetlen közelében. A normális utazási színvonalért tett eddig örömteli javulást, fejlesztést folytatni kell. E mellett a metrópótlást célszerű új járművekkel végezni. Ha egy félmilliós enklávénak sikerül száz új buszt vennie, akkor remélhetőleg egy kétmilliós fővárosnak sem esik nehezére 300 új kocsi beszerzése az egyéb politikai adok-kapok mellett.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!