Nem fér el a busz? Sebaj! Hozzáigazítjuk a várost!

2016. június 03. - Hirtelen Miki

cimlap_20.jpg

Szűk buszfordulók, kitekert nyakú sofőrök és rengeteg késés. Ezek jellemzik a legújabb magyar elektromos busz Várnegyed-béli szereplését. Megkérdeztük ezekről a problémákról a BKK-t és a gyártót is.

„…nem kell félnetek jó lesz!”

Az autóbuszos szakmában már az Evopro prototípus elektromos Modulóját meglátva is sokan kételkedtek abban, hogy a sarkokra kitolt kerekű, de belül tágas és túl széles busz jól fog szerepelni a keskeny belvárosi és a budai Várban lévő, szűk utakon. Nem tűnt jó választásnak a busz orrmodulja sem, hiszen a sofőr melletti nagy holttér miatt az autóbusz nem kifejezetten alkalmas az első ajtós vonalakon való használatra, ugyanis a buszvezető nehézkesen tudja ellenőrizni a jegyeket és bérleteket.

6_2.jpg

Jól látszik, hogy nem a megszokott kialakítású a busz. Angliában is van a megszokottól eltérő ajtóelrendezésű autóbusz, de az utas ott mégis a sofőrnek ütközik, ha felszáll az első ajtón (fotó: Buga Bence)

Persze az Evopro továbbra is optimista maradt, és főként a Budai Várba ajánlotta az elektromos midibuszát, amit tavaly Varga Mihály nemzetgazdaság miniszter is vezethetett néhány méter erejéig. Ettől függetlenül hosszú ideig úgy tűnt, hogy a hazai közlekedési cégeket nem érdekli a hagyományos trendekkel szembemenő konstrukció, hiszen nehezen tudnák a jól megszokott rendszerbe elhelyezni a furcsa kialakítású midibuszt.

Megjelenik a nagypolitika

Hiába ódzkodtak a magyarországi közlekedési vállalatok, főleg a BKV és a BKK az új buszoktól, ahogy az nálunk lenni szokott, a magasabb politika közbeszólt. Ugyanis a főváros hiába rendelkezett érvényes szerződéssel a már más városokban bizonyított BYD és Siemens-Rampini elektromos beszerezéséről, végül ezek a szerződések a kormány jóváhagyása nélkül nem léptek hatályba, és húsz elektromos Medio C68e típusú buszt állíthattak forgalomba ez év tavaszán.

8_2.jpg

Jól látszanak az összeragasztott modulok (fotó: Buga Bence)

Érdekes módon a hosszú évekig tartó szerencsétlenkedés után a BKK és a BKV ezeket a midibuszokat rekordidő alatt tendereztette és állította forgalomba. Abba nem szeretnénk most belemenni, hogy vajon miként sikerült ilyen rövid alatt új midibuszokat beszerezni, de az valóban gyanús, hogy hat évig gyakorlatilag semmi sem történt midibusz-ügyben, de az Evopro buszai ehhez képest egy szemvillanás alatt kerültek a Várnegyedbe.

Elfér, nem fér el

Ilyen előzmények után már a forgalomba állás első napján kiderült, hogy az új elektromos busznak a sarkokra kitolt kerekek miatt túl nagy a fordulóköre. De ha ez nem lenne elég, a C68e még túl széles is, 2550 milliméter, a midibuszoknál megszokott maximális 2500 milliméterhez képest, így egyáltalán nem tud megfordulni, a keskenyebb és kisebb fordulókörű buszokkal ellentétben, az egyébként teljesen új, Várfok utcai buszfordulóban. Ezért a Várban közlekedő Modulók egy nagyot kerülnek a Széll Kálmán téren, és öt lámpát is le kell küzdeniük ahhoz, hogy vissza tudjanak fordulni a Várnegyed felé. Ez a nyúlfarknyi 16A vonal menetrendjének szétveréséhez, állandó késekhez vezetett, ahogy az az alábbi videón is jól látszik.

Beszédes jazcool videója

A Bécsi kapunál sem jobb a helyzet, a kocsik nehezen férnek el, csak a sofőrök rutinjának köszönhető az, hogy eddig még egyszer sem ütötték oda a busz oldalát a sorompóoszlophoz. Félő, hogy ennek hamarosan vége szakad, és több karcolás is megjelenik az elektromos buszokon.

1_10.jpg

A Fény utcánál, ha nem tolat a sofőr...

Ha ez nem volna elég, akkor még ott a 116-os vonal is. Az itt közlekedő midibuszoknak a Fény utcai piacnál lévő fordulóval gyűlik meg a bajuk. Ugyanis a buszvezetőnek két választása van: vagy tolat egy kicsit, hogy be tudjon állni az átellenes megállóba, vagy ha nem rükvercel,  akkor már nem fér be a megállóba, így a  busz második ajtaja egy jó fél méterrel arrébb esik a padkától.

2_9.jpg

...akkor nem tud rendesen beállni a megállóba. Kerekesszékkel és babakocsival így nehéz a beszállás

Ha a C68-as épp nem a Várban közlekedik, akkor valamelyik első ajtós vonalra kerül, de az ilyen vonalakon sem egyszerű a sofőrök dolga, ugyanis ahhoz, hogy ellenőrizni tudják a jegyeket és bérleteket, teljesen ki kell csavarodniuk, kicsit nyakatekert mutatvány az ellenőrzés.

4_4.jpg

Teljesen hátra kell fordulnia a sofőrnek, ha ellenőrizni kívánja a jegyeket és bérleteket

Gombhoz varrjuk a kabátot?

Megkérdeztük a BKK-t és a gyártót is az ügyben, mindketten válaszoltak, igaz utóbbi inkább egy sajtóközleményben adott fura válaszokat.

Az új, Várfok utcai buszfordulót a BKK szeretné átépíteni, jelenleg vizsgálják, hogyan és miből tegyék ezt. A Bécsi kapu környékét azonban nem tervezik módosítani.

Ez a probléma a MABI szerint viszont nem létezik, mert az elektromos Modulo tervezésekor figyelembe vették a fordulási kört, és szerintük a buszuk elfér az új buszfordulóban, az üzemeltető úgy tudna segíteni ezen a problémán, ha a sofőröknek vezetéstechnikai tréninget tartanának, hogy a szűkebb keresztmetszetű útszakaszokat is használhassák.

7_3.jpg

A fém alkatrészek hamar kirázódnak, kiszakadnak a kompozitból. Itt a motortéri ajtó zárja adta meg magát (fotó: Buga Bence)

A „vezetéstechnikai tréning” mellett nehéz lett volna elmenni szó nélkül, ezért megkérdeztük a BKK-t, hogy az elektromos Modulókat vezető sofőrök milyen oktatást kaptak? A BKK szerint a buszvezetők négy óra elméleti és négy óra gyakorlati képzésen vettek részt, a forgalomba állítás óta eltelt időben a sofőrök már a megfelelő rutint is megszerezték.

3_5.jpg

Több buszból is kirázódtak a kapaszkodórendszer csavarjai

A folyamatos késéseket a BKK kisebb menetrendi intézkedésekkel próbálja orvosolni, de a Vár területéről nem fogják kivonni az elektromos buszokat.

Az elsőajtózás problémáját pedig a BKK úgy oldja meg, hogy a C68e típusú buszokat más első ajtós, például a 102-es, vonalakon is üzembe állítják a közeljövőben. A sofőr pedig oldja meg a jegyek és bérletek ellenőrzését, ahogy akarja, ugyanis pont azok az előírások vonatkoznak ezekre a buszokra is, mint a hagyományos kialakításúakra.

A BKK-nak küldött kérdéseink és az azokra érkezett válaszok:


1. Két neuralgikus pontja van a Várnak, ami miatt az új elektromos midibuszok nem tudják tartani a menetrendet: az egyik a Bécsi kapunál lévő sorompó, a másik pedig a Széll Kálmán téri buszforduló. Van-e esély arra, hogy ez a két helyszín átépüljön, hogy a C68-asok könnyebben vegyék ezen akadályokat?

1. A Bécsi kapu térségében a BKK nem tervez átépítést, ott a midi autóbuszok az útviszonyoknak megfelelő sebességgel át tudnak haladni. A Széll Kálmán téren a Várfok utcai midibusz forduló kapcsán jelenleg a BKK vizsgálja az átépítés mielőbbi megvalósíthatóságát, mind műszaki, mind pénzügyi szempontból.

2. A gyártó, a fentebb említett problémákat, egy minapi sajtótájékoztatóján úgy kommentálta, hogy a buszuk nem a Várba, hanem a városba való és a sofőröknek is nehézséget okoz megismerni az új technikát. Helytálló az, hogy nem is Várnegyedbe lett tervezve ezen buszok üzeme? Valóban nem kaptak az új buszok kezelésére megfelelő oktatást a sofőrök?

2. A Modulo autóbuszokat a BKV Zrt. szerezte be, így erre a kérdésre illetékesként az alábbi választ adta: a típusvizsgával rendelkező járművezetők 4 óra elméleti és 4 óra gyakorlati képzést kaptak. A kezdeti kisebb nehézségek után a felépítéséből és hajtásából adódóan a szokványostól eltérő mozgású, dinamikájú járművekkel kapcsolatban mára a szükséges rutint is megszerezték. Egy-egy típus a megrendelő szándékától függően több viszonylaton is megjelenhet. Üzemeltetői célkitűzés, hogy az elektromos járművet különböző domborzati és forgalmi körülmények között, több vonalon is teszteljék az energiafelhasználás környezeti hatásoktól befolyásolt erős szórásainak, illetve azok különböző súlyú befolyásoló tényezőinek meghatározása érdekében.

3. A sok járatkimaradás miatt, tervezik a C68-asok száműzését a Várból más vonalakra? Ha igen melyek azok?

3. Az elektromos hajtású autóbuszok kivonását a Vár területéről a BKK jelenleg nem tervezi, a forgalomtechnika szükséges átalakításáig kisebb menetrendi intézkedésekkel biztosított a 16A viszonylat menetrendszerinti közlekedése.

4. Az elektromos buszok megjelenhetnek elsőajtós vonalakon is? Ha igen, milyen módszerrel tudja majd hatékonyan ellenőrizni a sofőr a jegyek- és bérletek érvényességét?

4. A Modulo autóbuszok jelenleg is közlekednek elsőajtós felszállási rend szerint közlekedő vonalon, a 191-esen, az elkövetkező napokban pedig további első ajtós felszállási rendben üzemelő vonalakon is megjelennek a járművek. Az elsőajtós felszállási rend tekintetében ezek az autóbuszok ugyanolyan szabályozás alá tartoznak, mint a buszflotta más elemei, a járművezetőknek ugyanazokat a feladatokat kell elvégezniük.

A késésekkel és az elsőajtózással kapcsolatos kérdéseinkre, a MABI-nál csak annyit válaszoltak a sajtóközleményben, hogy: „A tender nem a Várra, hanem Budapest útjaira szól, ahol közel száz darab ilyen buszt lehet elhelyezni.”

A MABI sajtóközleménye:

A kompozit kocsiszekrényű Modulo C járműcsalád megfelelő valamennyi hazai és nemzetközi szabványnak (ENSZ EGB; EEC; 6/1990). A fejlesztés során a tervezők figyelembe vették a 2,75 méteres szűkített sávszélességet az ÚT2-1.201 előírás szerint. Valamint növelték a jármű aláfordulási szögét, mivel előfordulhatnak körülmények, ahol még a fenti értéknél is keskenyebb sávok állnak rendelkezésre. A kompozit Modulo buszok szokatlan geometriája miatt szükség lenne vezetéstechnikai tréningre, hogy a nem megszokott járművekkel is lehessen használni a szűkebb útszakaszokat. A Széll Kálmán téri busz forduló tervezésekor és a Budai Vár felújítása előtt már ismertek voltak azok az európai szabványoknak megfelelő jármű méretek, melyekkel a későbbiekben a várban üzemeltetni kívánt buszok rendelkezhetnek. Ezen információk összehangolása esetén a Bécsi kapu sorompó járata és a Széll Kálmán téri fordulókör sem bizonyulna kényelmetlenül keskenynek. Tapasztalt sofőri vélemények szerint a jelenlegi kiépítés is lehetővé teszi az átjáró és a fordulókör használatát, kényelmetlensége abból fakad, hogy több odafigyelést igényel a jármű vezetése ezeken a pontokon. A várhoz a konkurens termékek befogadóképességeit biztosító kisebb típust (C48e) is lehetne választani. A tender nem a várra, hanem Budapest útjaira szól, ahol közel 100 db ilyen buszt lehet elhelyezni.

Mi lesz a vége?

Azt nehéz megjósolni, hogy a budapesti C68-asok hogyan muzsikálnak majd a jövőben, de jelenleg nem vagyunk elragadtatva az új elektromos buszoktól, ugyanis a kocsik légsűrítője hangos, a busz minden úthibát csúnyán megtorol, zörög, csattog, rezeg, és a kompozit alkatrészek eddigi javítása is hagy némi kivetnivalót maga után. Az elsőajtózás nagyon nehézkesen megy a buszokkal. Ezeket a problémákat nehezen ellensúlyozza az, hogy a kocsi menetdinamikája és a hajtása jó, ahogy az sem sokat segít a konstrukción, hogy a belső tere igen tágas, igaz ez utóbbi a túl nagy szélességnek is köszönhető. Ezekre azonban majd visszatérünk egy részletes teszt keretein belül.

5_2.jpg

A gyártó szerint egyszerű javítani a kompozitot. Az lehet, de nem túl esztétikus a javítás módja

Az elektromos Modulókkal hiába szeretné meghódítani a világot az Evopro, az biztosan nem fog egyszerűen menni, ugyanis komolyan vehető vásárló eddig egyedül Pécs, ahol nemrég hirdettek eredményt az elektromos busz tenderükön, de ott is csak akkor vásárolnak, ha lesz rá EU-s forrás. Nyíregyháza is elektromos Modulókra írt ki tendert tavaly, de ott egyre messzebbre kerül a végleges döntés. Az is igaz, hogy a miniszterelnök minapi dunaújvárosi látogatásán a Duna menti városnak is beígért néhány elektromos buszt, ami nem igen lehet más, mint az Evopro kompozit busza. A Mészáros Csaba által többször is áhított, sok ezer darabos oroszországi, vagyis moszkvai, megrendelés pedig úgy néz ki hamvába holt, ugyanis a MABI legutóbbi sajtóközleményeiből kimaradt a nagy reményű üzlet és az orosz buszgyártók egyébként is gőzerővel fejlesztik a saját elektromos buszaikat.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(Címlapfotó: Buga Bence)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr868776134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.06.03. 18:03:23

Szerintem:
A beszerzés körülményeit illető kritikák jogosak, sokat nem lehet kezdeni velük.

Én nem vettem észre, hogy bármivel zajosabb/gyengébb futású lenne, mint az azonos útvonalon közlekedő Karsan. Igen, a kompresszor zajos, ez legyen a legnagyobb baj - motorhang ugye szinte nincs.

A tágasság nem azon az 5 centi széltében mért többleten múlik, hanem inkább a felépítésen (kerekek a sarkokon...). A várba alacsony tengelyterhelésű _és_ tágas busz kell, az elsőajtózás meg nem fontos. Legjobb lenne megoldani a forduló problémáját, és akkor közmegelégedésre járhatna ott.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2016.06.03. 19:19:53

ott a sorompónál nem az 5 centi számított, hanem a buszos nem engedte ki az orrát jobbra. a török busz, ami utána jön, simán kitolja a padka felé az orrát.
a vezetéstechnikai tréning meg... hát ha budapesti buszvezető lennék, biztos kikérném magamnak ezt a kijelentést, mert melyik öreg róka pesti buszsofőr ne tudna ellavírozni egy ilyen fossal (már bocsánat). mit mondanak neki a tréningen? tekerjed jobban a kormányt! de nem megy! de, megy az, csak tekerjed!
vagy mit?

együttnemműködő 2016.06.03. 19:54:33

Teljesen felseleges kitekerni a sofőr nyakát. Egyszerűen csak sóhajtani kell egyet, lenyelni az öltönyös politikusok szúrós pillantásait, és kirakni a Karsanokat a Várból az első ajtós vonalakra.

Petyka366 2016.06.03. 20:01:39

Gratulálok a kedves szerkesztőnek, az első értelmes írás egy igazi magyarországi hulladékról. Én nem értek egyet azzal a meglátással amit a blog írói a magyar gyártású autóbuszokról gondolnak, de ez az írás sajnos betalált. Jó a hazai gyártású kocsi (elektromos, diesel teljesen mindegy) mert olcsóbb a fenntartása, mint egy külföldi (BYD, MAN, Volvo) gyártmányú járműé, mert lássuk be "csóró" ország vagyunk, és az alkatrész utánpótlásba bukik bele a legtöbb típus. Én akkor is 100X inkább egy magyar kocsit vennék meg, és állítanék forgalomba, még ha kiforratlan típus is, mint egy drága, de jónak mondható import vackot! Mindenesetre ez a CSM Urbanus-ból átnevezett, politika nyomásra megvásárolt, "2ft-ot nem adnék érte" trágyadomb, sehova sem jó, ezért nem véletlen, hogy nem veszik külföldön se! Hiába a tágas utastér, ha a kialakítása miatt vezethetetlen a jármű. És első ajtózás????!!!! Micsoda???? Majd első ajtózzon vele annak a kedves édesanyja, aki kitalálta, hogy egy ilyen sz@rt megvegyen egy olyan város, ahol első ajtós jegyellenőrzés van! 5 évig nem kellett a kutyának sem, most meg hoppá....... Nehéz lesz kiváltani azt az "ócska, szar" 405-ös flottát normális kocsikkal!

Baloldali érték 2016.06.03. 21:50:00

"és húsz elektromos Medio C68e típusú buszt állíthattak forgalomba"
"Jól látszanak az összeragasztott Mudolok"

Még gyakorolni kell a típus nevét :)

Angol beteg 2016.06.04. 09:31:00

Értem én hogy az építő jellegű kritika kell és néha hasznos, de már az a baj hogy a saját busz is sz@r?...Igen, egyedi megoldásokat tartalmaz és? Miért kell blamálni? A hibákrá fel kell hívni a figyelmet és orvosolni. Természetesen ha nem változik semmi akkor hiába várjuk a saját gyártású buszok piacra lépését hiszen a legjobb terep lenne tesztelni, majd a hibákon tanulva kijavitva készíteni a következőket. Persze össze lehet hasonlítani egy több évtizede gyártott busszal egy szinte tapasztalat nélküli új szerkezettel, csak kérdés van -e értelme. Szerintem problémák adódtak a nagynevű cégeknél is.

kristoof 2016.06.04. 10:23:40

@Baloldali érték: A buszok neve Modulók. A kocsitest összeragasztott elemei, pedig modulok.

Az egy másik kérdés, hogy ez jól el lett írva! :-) Javítottam! :-)

Petyka366 2016.06.04. 10:34:21

@Angol beteg : Ez a busz volt tesztelve, és ki is derült, hogy nem jó semmire.CSM Urbanus = Modulo C68. Az autóbusz nem vált be sehol(!), pedig rengeteg városba tesztelték. Sajnos a tervezők egyetlen dologra koncentráltak, és ez az utastér nagyobb befogadó képessége. Egy autóbusznál azonban, nem csak erre kell/kéne figyelni! Ezzel a kocsival egyenlőre üzemszerűen közlekedni nem lehet (pl: 1 ajtózás, menetrend tartása)! Ha meg ide szánták őket, akkor módosítani kellett volna a felépítményt, de akkor már egy egészen más kocsi lett volna, ez pedig egy bukott program lenne (bár szerintem ezek ellenére is az). A több évtizede gyártott kocsikat csak jó példának lehetne felhozni! Ott is történtek bakik, de orvosolták őket az üzemeltetők bevonásával, és általában jó irányba sikerült tovább fejleszteni egy adott konstrukciót!

kristoof 2016.06.04. 10:34:25

@Angol beteg: Igen a saját busz sz@r! Az említett hibák már a prototípusnál felmerültek mégsem lett változás. Ez a koncepció több sebből is vérzik:

Ad. 1.: Olyan megoldásokat válogattak össze, amikbe a nagynevű gyártók már évekkel korábban, külön-külön belebuktak.

Ad. 2.: Ez egy koncepcióbusznak jó lenne, hogy ilyet is tudunk, aztán lehetne próbálgatni sok-sok évig, mondjuk hármat, ahogy a Volvo csinálja Göteborgban. Itt a gyártó kijelentette, hogy ez a busz annyira jó, hogy mehet a sorozatgyártás!

Ad. 3.: Nem kell a busz a kutyának sem, de a politika eldöntötte, hogy jó lesz az, ezért azonnal vásároltak 20 darabot Budapestre, olyan helyre ahová az nem való!

Ad. 4.: Mindenki hülye! A gyártónál nincs okosabb a világon, ők tudják mi kell a megrendelőnek! Ez jól látszik a sajtóközleményükből, amit bemásoltunk.

Ha szerinted ezek nem problémák, akkor lelked rajta, de azért mert magyar nem fogunk örömünkben tapsikolni.

kristoof 2016.06.04. 10:38:16

@Petyka366: Az a legszomorúbb az egészben, hogy egy rakás pénzt elköltöttek erre a koncepcióra, ami nem jó semmire, miközben ott van az M, azaz a metál család, amiből kiváló buszt lehetne fabrikálni, a műanyagra költött fejlesztési pénz feléből 1,5 milliárd forintból.

Petyka366 2016.06.04. 10:52:42

@kristoof: Ez így igaz, csakhogy a metál családhoz meg semmi közük, és valószínűleg ezért fogják ezt a fost sztárolni továbbra is.

Angol beteg 2016.06.04. 13:19:46

@kristoof: Miért használnak olyan megoldásokat amibe mások is belebuktak? Felesleges kidobnivaló pénzük van? Gondolom profitot szeretnének nem bezárni. Innovációs díjjal jöttek haza Franciaországból. A Volvo tőkeerős háttere mellet elég a 3 db kísérleti busz de nálunk nem

kristoof 2016.06.04. 14:18:11

@Angol beteg: "Miért használnak olyan megoldásokat amibe mások is belebuktak? Felesleges kidobnivaló pénzük van?" Ezt tőlük kéne megkérdezni.

Ha profitot akarnának, akkor arra ott lenne a kész "vasbusz" család is, amit érdekes módon a hollandok is megnéztek a Busexpón, de a műanyag csodát le sem köpték! Érdekes nem?

Az a gond, amit, ne haragudj, de úgy látom, hogy nehezen értesz meg, hogy régóta teljesen köztudott, hogy a piac, legalábbis most, nem igényel ilyen műanyag csodákat! Erre mit csinál az Evopro? Elakarja magyarázni a piacnak, hogy nekik erre van szükségük! Na ez elég nagy gáz és, amint látszik a piac nem így működik.

Azt tudod milyen innovációs díjat kapott az Evopro Franciaországban? Valamilyen kompozit szövetség adott nekik egy díjat, amit azért kaptak, mert kompozitból építettek buszt! Viszont nem kaptak formatervezési díjat, sem más a használhatóságra és az élhető városokra utaló díjat! De nem is indultak a jövő évi "Bus of the World" díjért sem. Kaptak egy díjat azért, mert kompozitból van a buszuk.

fbal02 2016.06.04. 14:49:54

A várbusz vonalán lakom, így gyakorlatilag napi szinten utazom ezeken a buszokon. Amit szeretnék elmondani, hogy nem vagyok elégedett, ezek gyakorlatilag vadiúj buszok és már hasonlóan kerregnek, rázkodnak (ahogy a cikk is említi) hangosak, mint a régiek. Mi lesz ezekkel pár év múlva ha már most ilyenek? Miért van az, hogy az ember kimegy Ausztriába és hasonló típusú vagy méretű kisbuszok néma csendben végzik a dolgukat mindenféle hangos, kerregő motor vagy egyéb zaj nélkül?

Nancsibacsi 2016.06.04. 22:00:22

Combino miatt meg átépítették a villamosmegállókat, meg a felsővezetékeket - akkor azok is sz.rok? Azért mert egy buszfordulót át kell építeni, még én nem vágnék eret. Normál áron mondjuk 5MFt, mivel sokat lopnak belőle, lesz mondjuk 350 millió - ez lóf.sz ahhoz képest, amibe 20 busz kerül. A sofőrök meg igenis tanuljanak meg vezetni. Ha átfér a busz 5 km/h-val, akkor 50-el is átfér, mivel attól nem lesz szélesebb, hogy gyorsabban megy :-)

kristoof 2016.06.05. 10:05:00

@Nancsibacsi: A Combinót minimum 30 évig kívánja használni a város. Ennyi idő alatt a villamos infrát legalább négyszer átépítik még. Ezek a buszok jó, ha tíz évig maradnak forgalomban. De most mondjuk tekintsünk el a neuralgikus pontok átépítésétől, ugyanis vannak a kocsikkal más problémák is. Például a cikkben szereplő elsőajtózás és a buszok darabokra hullása! És még nem beszéltünk arról, hogy nem lehet takarítani rendesen a padlót, a javítások úgy néznek ki mintha technocol rapiddal csinálták volna, éjszakákon át dolgoznak a BKV-s szakemberek a kocsikon, hogy forgalomba mehessenek másnap... stb. Szerinted ezek sem problémák?? Jóvan az úgy! A BKV-sok meg tanuljanak meg buszt szerelni ugye? :-(

Buchhalter 2016.06.05. 12:57:58

Kiforratlan a stílus.A cégnél még akkor dolgoztam amikor csak tervező az asztalon voltak ezek a modellek. Az UNIO adta rá a pénz egy részét,hogy az okos kis magyarok találjanak ki egy jó kis elektromos vagy hibrid hajtású buszt.Csak sajna már a legelején beleszólt a nagyon magas külföldi érdek politika.Például hogy merészeltek Amerikából hozatni hozzá aksikat?! Németek hánytorgatták fel.Hát azért ,mert jó minőségű és nagy teherbírású aksikat akkor még csak az amik gyártottak.Európában. Én hajrázok a hazai gyártásnak.Akik meg itt morognak csak annyit: eladták a vezéreink a fél iparunkat külföldieknek és mivel csak konkurenciát láttak bennük leszanálták a többséget.Egy ország csak szolgáltatásból nem tud megélni.De biztos az okoskodok jobban tudják.Pár sofőrtől meg a Mercedes Vitarokra hallottam panaszt : szerintük szörnyen hamar szerviz igényessé válnak és horror árba kerülnek a csere eszközök.

nyu 2016.06.05. 15:16:25

Miért, a Karsanok elrendezése ennyivel jobb lenne?

Krisztina téren szoktam látni, ahogy teljesen kihúzódnak a sáv bal szélére, hogy élesen rá tudjanak fordulni jobbra az Alagútra, és még így is majdnem felteszik az orrukat a járdaszegélyre, akkorát kaszálnak oldalirányban.

nyu 2016.06.05. 15:21:03

Mondjuk Modulot még nem nagyon láttam a 16 vonalán, egyáltalán be bírnának itt fordulni?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.06.05. 16:29:04

Petyka366
"CSM Urbanus = Modulo C68."

Nem rémlik, hogy az kompozit modulokból épült volna....

Petyka366 2016.06.05. 19:29:43

@Comandante en Jefe: Jajj tényleg, és az diesel volt ez meg elekromos :O. Nem kell hülyének nézni az embert, csak azért mert ezt kompozitból rakták össze! Miért is nem az azon kívül, hogy kompozit ? Egyébként láthatjuk mennyire időtálló ez a kompozit, és hogy milyen királyul javítható is.

nyu 2016.06.06. 00:09:48

Este sikerült kifognom egy elektromos Modulot, az konkrétan a villamossínről fordult jobbra az Alagút utcába, nem volt elég neki az autók sávja.

Itt épp egy régi Ikarus 405 küzd ezzel a kanyarral:
https://www.google.com/maps/@47.4967805,19.032802,3a,75y,288.2h,75.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1sqjY0PvCmZP7Ea1Tl1-aOvQ!2e0!7i13312!8i6656

Bluemotion 2016.06.08. 13:37:39

@Buchhalter: "eladták a vezéreink a fél iparunkat külföldieknek" pl.?

esef 2016.06.12. 09:45:41

ha már most ilyen igényes, magyarosch a javítás, akkor milyen lesz később, pár év múlva? zöldsárga szigszalag meg kábelkötöző?

Imam Khomeini 2016.07.06. 16:05:40

Szerencse, hogy a tesztelésnél a blog tulajdonképpen pozitív volt: omnibusz.blog.hu/2015/03/18/szetszedtuk_a_lego_buszt

Minden koncepció gyenge pontjai az éles használatban jönnek ki, ez kikerülhetetlen. Egyszer el kell kezdeni használni és a tapasztalatok alapján elgondolkodni, min hogyan lehet javítani. Abba azért a korábbi évek szinte egyöntetűen pozitív hangvételű cikkeit író szaktudorok korábban is belegondolhattak volna pl., hogy a sarkokra kitett kerekek következménye a nagy fordulókör lesz. Mégsem vetette fel senki, a most kárörömmel kritizáló szakértő szerzők sem.
süti beállítások módosítása