Szűk buszfordulók, kitekert nyakú sofőrök és rengeteg késés. Ezek jellemzik a legújabb magyar elektromos busz Várnegyed-béli szereplését. Megkérdeztük ezekről a problémákról a BKK-t és a gyártót is.
„…nem kell félnetek jó lesz!”
Az autóbuszos szakmában már az Evopro prototípus elektromos Modulóját meglátva is sokan kételkedtek abban, hogy a sarkokra kitolt kerekű, de belül tágas és túl széles busz jól fog szerepelni a keskeny belvárosi és a budai Várban lévő, szűk utakon. Nem tűnt jó választásnak a busz orrmodulja sem, hiszen a sofőr melletti nagy holttér miatt az autóbusz nem kifejezetten alkalmas az első ajtós vonalakon való használatra, ugyanis a buszvezető nehézkesen tudja ellenőrizni a jegyeket és bérleteket.

Jól látszik, hogy nem a megszokott kialakítású a busz. Angliában is van a megszokottól eltérő ajtóelrendezésű autóbusz, de az utas ott mégis a sofőrnek ütközik, ha felszáll az első ajtón (fotó: Buga Bence)
Persze az Evopro továbbra is optimista maradt, és főként a Budai Várba ajánlotta az elektromos midibuszát, amit tavaly Varga Mihály nemzetgazdaság miniszter is vezethetett néhány méter erejéig. Ettől függetlenül hosszú ideig úgy tűnt, hogy a hazai közlekedési cégeket nem érdekli a hagyományos trendekkel szembemenő konstrukció, hiszen nehezen tudnák a jól megszokott rendszerbe elhelyezni a furcsa kialakítású midibuszt.
Megjelenik a nagypolitika
Hiába ódzkodtak a magyarországi közlekedési vállalatok, főleg a BKV és a BKK az új buszoktól, ahogy az nálunk lenni szokott, a magasabb politika közbeszólt. Ugyanis a főváros hiába rendelkezett érvényes szerződéssel a már más városokban bizonyított BYD és Siemens-Rampini elektromos beszerezéséről, végül ezek a szerződések a kormány jóváhagyása nélkül nem léptek hatályba, és húsz elektromos Medio C68e típusú buszt állíthattak forgalomba ez év tavaszán.

Jól látszanak az összeragasztott modulok (fotó: Buga Bence)
Érdekes módon a hosszú évekig tartó szerencsétlenkedés után a BKK és a BKV ezeket a midibuszokat rekordidő alatt tendereztette és állította forgalomba. Abba nem szeretnénk most belemenni, hogy vajon miként sikerült ilyen rövid alatt új midibuszokat beszerezni, de az valóban gyanús, hogy hat évig gyakorlatilag semmi sem történt midibusz-ügyben, de az Evopro buszai ehhez képest egy szemvillanás alatt kerültek a Várnegyedbe.
Elfér, nem fér el
Ilyen előzmények után már a forgalomba állás első napján kiderült, hogy az új elektromos busznak a sarkokra kitolt kerekek miatt túl nagy a fordulóköre. De ha ez nem lenne elég, a C68e még túl széles is, 2550 milliméter, a midibuszoknál megszokott maximális 2500 milliméterhez képest, így egyáltalán nem tud megfordulni, a keskenyebb és kisebb fordulókörű buszokkal ellentétben, az egyébként teljesen új, Várfok utcai buszfordulóban. Ezért a Várban közlekedő Modulók egy nagyot kerülnek a Széll Kálmán téren, és öt lámpát is le kell küzdeniük ahhoz, hogy vissza tudjanak fordulni a Várnegyed felé. Ez a nyúlfarknyi 16A vonal menetrendjének szétveréséhez, állandó késekhez vezetett, ahogy az az alábbi videón is jól látszik.
Beszédes jazcool videója
A Bécsi kapunál sem jobb a helyzet, a kocsik nehezen férnek el, csak a sofőrök rutinjának köszönhető az, hogy eddig még egyszer sem ütötték oda a busz oldalát a sorompóoszlophoz. Félő, hogy ennek hamarosan vége szakad, és több karcolás is megjelenik az elektromos buszokon.

A Fény utcánál, ha nem tolat a sofőr...
Ha ez nem volna elég, akkor még ott a 116-os vonal is. Az itt közlekedő midibuszoknak a Fény utcai piacnál lévő fordulóval gyűlik meg a bajuk. Ugyanis a buszvezetőnek két választása van: vagy tolat egy kicsit, hogy be tudjon állni az átellenes megállóba, vagy ha nem rükvercel, akkor már nem fér be a megállóba, így a busz második ajtaja egy jó fél méterrel arrébb esik a padkától.

...akkor nem tud rendesen beállni a megállóba. Kerekesszékkel és babakocsival így nehéz a beszállás
Ha a C68-as épp nem a Várban közlekedik, akkor valamelyik első ajtós vonalra kerül, de az ilyen vonalakon sem egyszerű a sofőrök dolga, ugyanis ahhoz, hogy ellenőrizni tudják a jegyeket és bérleteket, teljesen ki kell csavarodniuk, kicsit nyakatekert mutatvány az ellenőrzés.

Teljesen hátra kell fordulnia a sofőrnek, ha ellenőrizni kívánja a jegyeket és bérleteket
Gombhoz varrjuk a kabátot?
Megkérdeztük a BKK-t és a gyártót is az ügyben, mindketten válaszoltak, igaz utóbbi inkább egy sajtóközleményben adott fura válaszokat.
Az új, Várfok utcai buszfordulót a BKK szeretné átépíteni, jelenleg vizsgálják, hogyan és miből tegyék ezt. A Bécsi kapu környékét azonban nem tervezik módosítani.
Ez a probléma a MABI szerint viszont nem létezik, mert az elektromos Modulo tervezésekor figyelembe vették a fordulási kört, és szerintük a buszuk elfér az új buszfordulóban, az üzemeltető úgy tudna segíteni ezen a problémán, ha a sofőröknek vezetéstechnikai tréninget tartanának, hogy a szűkebb keresztmetszetű útszakaszokat is használhassák.

A fém alkatrészek hamar kirázódnak, kiszakadnak a kompozitból. Itt a motortéri ajtó zárja adta meg magát (fotó: Buga Bence)
A „vezetéstechnikai tréning” mellett nehéz lett volna elmenni szó nélkül, ezért megkérdeztük a BKK-t, hogy az elektromos Modulókat vezető sofőrök milyen oktatást kaptak? A BKK szerint a buszvezetők négy óra elméleti és négy óra gyakorlati képzésen vettek részt, a forgalomba állítás óta eltelt időben a sofőrök már a megfelelő rutint is megszerezték.

Több buszból is kirázódtak a kapaszkodórendszer csavarjai
A folyamatos késéseket a BKK kisebb menetrendi intézkedésekkel próbálja orvosolni, de a Vár területéről nem fogják kivonni az elektromos buszokat.
Az elsőajtózás problémáját pedig a BKK úgy oldja meg, hogy a C68e típusú buszokat más első ajtós, például a 102-es, vonalakon is üzembe állítják a közeljövőben. A sofőr pedig oldja meg a jegyek és bérletek ellenőrzését, ahogy akarja, ugyanis pont azok az előírások vonatkoznak ezekre a buszokra is, mint a hagyományos kialakításúakra.
A BKK-nak küldött kérdéseink és az azokra érkezett válaszok:
1. Két neuralgikus pontja van a Várnak, ami miatt az új elektromos midibuszok nem tudják tartani a menetrendet: az egyik a Bécsi kapunál lévő sorompó, a másik pedig a Széll Kálmán téri buszforduló. Van-e esély arra, hogy ez a két helyszín átépüljön, hogy a C68-asok könnyebben vegyék ezen akadályokat?
1. A Bécsi kapu térségében a BKK nem tervez átépítést, ott a midi autóbuszok az útviszonyoknak megfelelő sebességgel át tudnak haladni. A Széll Kálmán téren a Várfok utcai midibusz forduló kapcsán jelenleg a BKK vizsgálja az átépítés mielőbbi megvalósíthatóságát, mind műszaki, mind pénzügyi szempontból.
2. A gyártó, a fentebb említett problémákat, egy minapi sajtótájékoztatóján úgy kommentálta, hogy a buszuk nem a Várba, hanem a városba való és a sofőröknek is nehézséget okoz megismerni az új technikát. Helytálló az, hogy nem is Várnegyedbe lett tervezve ezen buszok üzeme? Valóban nem kaptak az új buszok kezelésére megfelelő oktatást a sofőrök?
2. A Modulo autóbuszokat a BKV Zrt. szerezte be, így erre a kérdésre illetékesként az alábbi választ adta: a típusvizsgával rendelkező járművezetők 4 óra elméleti és 4 óra gyakorlati képzést kaptak. A kezdeti kisebb nehézségek után a felépítéséből és hajtásából adódóan a szokványostól eltérő mozgású, dinamikájú járművekkel kapcsolatban mára a szükséges rutint is megszerezték. Egy-egy típus a megrendelő szándékától függően több viszonylaton is megjelenhet. Üzemeltetői célkitűzés, hogy az elektromos járművet különböző domborzati és forgalmi körülmények között, több vonalon is teszteljék az energiafelhasználás környezeti hatásoktól befolyásolt erős szórásainak, illetve azok különböző súlyú befolyásoló tényezőinek meghatározása érdekében.
3. A sok járatkimaradás miatt, tervezik a C68-asok száműzését a Várból más vonalakra? Ha igen melyek azok?
3. Az elektromos hajtású autóbuszok kivonását a Vár területéről a BKK jelenleg nem tervezi, a forgalomtechnika szükséges átalakításáig kisebb menetrendi intézkedésekkel biztosított a 16A viszonylat menetrendszerinti közlekedése.
4. Az elektromos buszok megjelenhetnek elsőajtós vonalakon is? Ha igen, milyen módszerrel tudja majd hatékonyan ellenőrizni a sofőr a jegyek- és bérletek érvényességét?
4. A Modulo autóbuszok jelenleg is közlekednek elsőajtós felszállási rend szerint közlekedő vonalon, a 191-esen, az elkövetkező napokban pedig további első ajtós felszállási rendben üzemelő vonalakon is megjelennek a járművek. Az elsőajtós felszállási rend tekintetében ezek az autóbuszok ugyanolyan szabályozás alá tartoznak, mint a buszflotta más elemei, a járművezetőknek ugyanazokat a feladatokat kell elvégezniük.
A késésekkel és az elsőajtózással kapcsolatos kérdéseinkre, a MABI-nál csak annyit válaszoltak a sajtóközleményben, hogy: „A tender nem a Várra, hanem Budapest útjaira szól, ahol közel száz darab ilyen buszt lehet elhelyezni.”
A MABI sajtóközleménye:
A kompozit kocsiszekrényű Modulo C járműcsalád megfelelő valamennyi hazai és nemzetközi szabványnak (ENSZ EGB; EEC; 6/1990). A fejlesztés során a tervezők figyelembe vették a 2,75 méteres szűkített sávszélességet az ÚT2-1.201 előírás szerint. Valamint növelték a jármű aláfordulási szögét, mivel előfordulhatnak körülmények, ahol még a fenti értéknél is keskenyebb sávok állnak rendelkezésre. A kompozit Modulo buszok szokatlan geometriája miatt szükség lenne vezetéstechnikai tréningre, hogy a nem megszokott járművekkel is lehessen használni a szűkebb útszakaszokat. A Széll Kálmán téri busz forduló tervezésekor és a Budai Vár felújítása előtt már ismertek voltak azok az európai szabványoknak megfelelő jármű méretek, melyekkel a későbbiekben a várban üzemeltetni kívánt buszok rendelkezhetnek. Ezen információk összehangolása esetén a Bécsi kapu sorompó járata és a Széll Kálmán téri fordulókör sem bizonyulna kényelmetlenül keskenynek. Tapasztalt sofőri vélemények szerint a jelenlegi kiépítés is lehetővé teszi az átjáró és a fordulókör használatát, kényelmetlensége abból fakad, hogy több odafigyelést igényel a jármű vezetése ezeken a pontokon. A várhoz a konkurens termékek befogadóképességeit biztosító kisebb típust (C48e) is lehetne választani. A tender nem a várra, hanem Budapest útjaira szól, ahol közel 100 db ilyen buszt lehet elhelyezni.
Mi lesz a vége?
Azt nehéz megjósolni, hogy a budapesti C68-asok hogyan muzsikálnak majd a jövőben, de jelenleg nem vagyunk elragadtatva az új elektromos buszoktól, ugyanis a kocsik légsűrítője hangos, a busz minden úthibát csúnyán megtorol, zörög, csattog, rezeg, és a kompozit alkatrészek eddigi javítása is hagy némi kivetnivalót maga után. Az elsőajtózás nagyon nehézkesen megy a buszokkal. Ezeket a problémákat nehezen ellensúlyozza az, hogy a kocsi menetdinamikája és a hajtása jó, ahogy az sem sokat segít a konstrukción, hogy a belső tere igen tágas, igaz ez utóbbi a túl nagy szélességnek is köszönhető. Ezekre azonban majd visszatérünk egy részletes teszt keretein belül.

A gyártó szerint egyszerű javítani a kompozitot. Az lehet, de nem túl esztétikus a javítás módja
Az elektromos Modulókkal hiába szeretné meghódítani a világot az Evopro, az biztosan nem fog egyszerűen menni, ugyanis komolyan vehető vásárló eddig egyedül Pécs, ahol nemrég hirdettek eredményt az elektromos busz tenderükön, de ott is csak akkor vásárolnak, ha lesz rá EU-s forrás. Nyíregyháza is elektromos Modulókra írt ki tendert tavaly, de ott egyre messzebbre kerül a végleges döntés. Az is igaz, hogy a miniszterelnök minapi dunaújvárosi látogatásán a Duna menti városnak is beígért néhány elektromos buszt, ami nem igen lehet más, mint az Evopro kompozit busza. A Mészáros Csaba által többször is áhított, sok ezer darabos oroszországi, vagyis moszkvai, megrendelés pedig úgy néz ki hamvába holt, ugyanis a MABI legutóbbi sajtóközleményeiből kimaradt a nagy reményű üzlet és az orosz buszgyártók egyébként is gőzerővel fejlesztik a saját elektromos buszaikat.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapfotó: Buga Bence)