Mintegy ezer meghívott vendég jelenlétében ünneplik pénteken Mosonmagyaróváron a 160 éves Kühnét, amely az ország legrégibb, eredeti profilját megtartó gépgyára. A rendezvényen a Credo autóbuszokat gyártó Kravtex-Kühne Csoport kibővített gyártócsarnokát is átadták.
Az új, 5600 négyzetméteres csarnokrésszel 16 200 négyzetméteresre bővített üzem Magyarország legnagyobb és legmodernebb autóbuszgyára, ahol a buszok vázszerkezetei készülnek. A beruházás közel 600 millió forint saját forrásból valósult meg és jelentősen növeli a cégcsoport gyártókapacitását.
A bővítés összhangban áll az elöregedett hazai autóbuszparkcseréjének igényével és a nemrég bejelentett kormányzati elképzeléssel, amely több ezerhazai gyártmányú autóbusz beszerzését irányozza elő a következő évekre. A kibővített gyárban néhány éves felfutást követően akár 500 Credo autóbusz is készülhet majd évente, ami több száz új munkahelyet teremthet. A 160 éves Kühne Magyarország legrégibb, eredeti profilját megtartó gépgyára, a mezőgazdasági gépgyártás hazai zászlóshajója. A gyár névadója, Kühne Ede a 20. század elejére az Osztrák-Magyar Monarchia legismertebb gépgyárává fejlesztette a mosonmagyaróvári üzemet, a Kühne pedig jól csengő branddé vált a mezőgazdaságban. A Kühne az elmúlt évszázadban a magyar mezőgépgyártás innovációs központjává vált, és az agrárágazat szinte minden szegmenségben megjelent termékeivel, sőt olyan hétköznapi használati tárgyakat is nagy sorozatban gyártott, mint a kerékpár.
Számos patinás magyar gyárral ellentétben a Kühne a mai napig működik, sőt az elmúlt húsz év fejlesztéseinek és az autóbuszváz-gyártás beindításának köszönhetően figyelemre méltó növekedési pályát járt be. A hárompillérű termékportfólióban a mezőgazdasági munkagépek mellett az autóbuszvázak, valamint az építőipari gépek részegységeinek gyártása is jelentős szerepet kap. A tervek szerint a mezőgazdasági gépgyártásból származó árbevételét a Kühne 2020-ig megduplázza.
Kibővített gyártócsarnok
A most elkészült 5 600 négyzetméteres épületegység a 2008-ban felépült, 6 hajóból álló, eredetileg 10 600 négyzetméteres Credo autóbuszgyár kibővítése. A könnyűszerkezetű, daruzott gyártócsarnok 18 méter széles hajói közül a beruházás révén öt hosszúsága nőtt meg, a leghosszabb hajók így már közel 200 méteresek. Az átadásra váró csarnokrészben új daraboló-, csőhajlító-, és hegesztő munkaállomásokat alakítanak ki, és a hatékonyság növelése érdekében átszervezik a gyártási rendszert is. Emellett napirenden van az épületen belül működő festő-fényező üzem bővítése, amelyre akkor kerülhet sor, ha jelentősen növekszik a gyártás volumene.
A beruházást a cégcsoport a meglévő üzem folyamatos működése mellett hajtotta végre, ráadásul számos, az építkezéshez felhasznált fémterméket a Kühne „házon belül” gyártott le. A mosonmagyaróvári autóbuszgyárban jelenleg a vázgyártás, valamint a festés-fényezés munkafolyamatai zajlanak(az összeszerelés Győrben történik), de a termelés felfutása a jövőben szükségessé teheti, hogy a buszok készre szerelésébe is bekapcsolódjon a Kühne az új gyártócsarnokkal.
A tavaly ősszel kezdődött beruházás összhangban van a Nemzetgazdasági Minisztérium május 20-i bejelentésével, amely a hazai ipar fejlesztése kapcsán több ezer új, magyar gyártmányú autóbusz beszerzését irányozza elő a következő évekre. A Credo buszok kiválóan illeszkednek ebbe a programba, hiszen az elmúlt közel húsz évben mintegy 1 200 darab ilyen busz állt forgalomba a regionális közlekedési központoknál (Volán társaságok) és más közlekedési szolgáltatóknál.
Credo: világszínvonalú magyar buszok
A Credo buszok 70 - 85 %-os magyar hozzáadott értéke a legmagasabb a hazai gyártmányok között. Magyar terméknek számítanak a futóművek, sebességváltók, valamint a komplett vázszerkezet és a beépülő fém alkatrészek túlnyomó része, amelyek szintén a Kühnében készülnek. A buszok könnyűszerkezetűek, ami számottevő üzemanyag-megtakarítást jelent az üzemeltetők számára. A Credók megbízhatóságára jellemző, hogy a legelső, 1999-ben gyártott buszok már több mint másfél millió kilométert futottak, műszaki okból pedig még egyetlen járművet sem kellett selejtezni. A kibővített buszgyárban hamarosan megkezdődik a Credo buszok új, 10 méteres termékvonalának gyártása, valamint előkészületben vannak a megnövelt hosszúságú, 12,7 méteres változatok is. Utóbbiak fejlesztését a regionális közlekedési központok megváltozott igényei indokolják.
A Credo buszok idén ősztől világújdonságnak számító biztonsági asszisztens szolgáltatásokkal is rendelhetők 3 lesznek. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS - Lane Departure Warning System), az adaptív tempomat (ACC -Adaptive Cruise Control), illetve a vészfékező asszisztens (AEBS - Advanced Emergency Braking System) a magyar buszok közül elsőként a Credókban jelenik meg. Emellett hamarosan bevezetésre kerül az Euro 6-os motorok új, „C” jelzésű generációja, amely még tovább mérsékli a dízel erőforrások emisszióját.
Kravtex-Kühne sajtóközlemény
Képek: Credo Bus facebook oldal