Varsó a már meglévő tíz elektromos busza mellé még tízet vesz. A befutó meglepetés is lehet.
A már közlekedő tíz darab akkumulátoros Solaris Urbino mellé újabb tíz 12 méter hosszú, alacsonypadlós elektromos buszt vesz a varsói BKV, az MZA. A kiírt beszerzésen százból 88 pont jár a jó vételárért, nyolc a technikai kritériumokra és csak négy a fogyasztásra. A tenderre beérkezett ajánlatok közül a legkedvezőbb a 2G Bus & Coach of Bydgoszcz és a Blue Line konzorciumé (valószínűleg Solbus) 23 millió 589 ezer zlotyval, ami nagyjából 1,65 milliárd forint. A második az Ursus Bus konzorcium (AMZ Kutno) 24 millió 981 ezer zlotyval, ez körülbelül 1,75 milliárd forint. A legdrágább pedig a Solaris a maga 26 millió 438 ezer zlotys ajánlatával, ami nagyjából 1,85 milliárd forintnak felel meg.
A 2014-es tenderen győztes tíz Solaris egyike a 222-es vonalon, Varsó belvárosában
A botrányos 2014-es tenderen a Solaris tíz elektromos buszt 21 millió 894 ezer zlotyért (másfél milliárd forint) szállított. Akkor az először nyertesként kihozott BYD 15 millió 576 ezer zlotyért, 1,1 milliárd forint, ajánlotta a buszait, de a Solaris dörgedelmes, nemzeti színezetű levele, és persze a lefolytatott eljárás hiányosságainak hatására a lengyel közbeszerzési hatóság kizárta a BYD-t. Érdekesség, hogy a kínai gyártó most nem is indult, így csak lengyel karosszálók versenyeznek a főváros kegyeiért.
Most nem lehet dörgedelmes, nemzetvédő levelet írni, a többi pályázó is lengyel (Kép: Solaris)
A mostani kiírás tíz darab alacsonypadlós, 2-2-2 ajtóképletű, legalább 70 férőhelyes, 23 ülőhelyes városi buszról szól. Az EGB 107 előírásnak megfelelően egy kerekesszékes utas mellé még egy babakocsinak is el kell férnie. Ennek a tárolónak a hiánya az elmúlt évek elektromos buszaira jellemző, ahogy a budapesti trolikra is. A hajtás módja nincs meghatározva, azaz lehet centrális motor vagy kerékagymotor is. Az akkumulátorok kapacitása legalább 200 kilowattóra. A legfőbb különbség, hogy most az éjszakai konnektoros töltés mellett pantográfos töltéssel is fel kell szerelni az új buszokat. A 2014-hez képest tapasztalt jelentős drágulás legfőbb oka, hogy tíz töltőoszlopot is el kell helyezni városszerte. Ezekből nyolc 40 kilowattos teljesítményű, kettő pedig 120 kilowattos gyorstöltő lesz.
A lengyel főváros egyébként 2020-ra 130 elektromos buszt szeretne üzemeltetni és valószínűleg tartja is magát ehhez az elképzeléséhez.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapfotó: Solbus)