Az idén 20 éves Solaris nem veszi félvállról a páros években tartott IAA haszonjármű kiállítását. A futurisztikus negyedik generációs buszcsaládja újabb változataival lép porondra.
Közép-Kelet-Európa egyik, ha nem a legsikeresebb járműipari vállalkozása a családi tulajdonban lévő Solaris buszgyár. Az idén 20 éves fennállását ünneplő gyár a legfőbb exportpiacán megrendezett rangos kiállításra igazi erődemonstrációt tartogat.
Urbino Hybrid
A hibrid tetején nem látszik a púp, a gázos tetején (címlapkép) viszont az oldal-paraván jól álcázza. Mesteri formaterv.
Az első generációs hibrid buszok nagyon sok helyen kudarcnak bizonyultak. Csak pár elszánt gyártó tartotta meg a kínálatában a hibrid buszokat, mások a bőkezű támogatások kifutásával csendben levették a kínálatukból az ilyen típusokat. Az okok szerteágazóak, a helyi sajátosságok figyelmen kívül hagyásától a rossz konstrukción át a nem megfelelő üzemeltetésig terjedtek. Ami közös volt, vagy még mindig közös ezekben a buszokban, hogy a hajtásláncuk egyféle. Hajtáslánc alatt nem csak a hátsó híd - erőátvitel - motor szentháromságot értjük, hanem a csatlakoztatott elektromos hajtást, a csatlakoztatás módját és az energiatárolót is. Noha a Solaris jó és éber független karosszálóként többféle gyártmányú és ezért többféle felépítésű hibrid hajtást kínált a buszaihoz, most mégis újat mutat a BAE Systems által szállított hajtással. A BAE Systems HybriDrive hajtása soros rendszerű, azaz elektromos motor gondoskodik a busz hajtásáról. A dízelmotor csak egy generátort forgat. Jelen esetben egy négyhengeres, 4,5 literes, Euro VI-os Cummins ISB 4.5-ről van szó. A teljesítménye 154kW (210 LE). A kiállított buszban 11,6 kilowattóra kapacitású lítium-ion akkumulátor csomag került, ami több, mint a Budapestről Volánbuszhoz került csuklós hibrid Volvók fedélzetén lévők kapacitása.
Na ezt csinálja valaki utána. 1+1 üléskiosztás, aztán ajtós oldalon egy, ajtótlanban kettő peronrész, utána 6, de összesen 8 padlószinten lévő ülés. Ez egy nagyvárosi közlekedésre alkalmas belső elrendezés, nehéz hibridhajtással. Le a kalappal.
Ami újdonság, hogy eltérő energiatároló is választható lesz így 0,82 kWh kapacitású ultrakondenzátorok vagy 31,8 kWh kapacitású akkumulátorokkal is készülhet a hibrid busz. Az igazán figyelemre méltó, hogy az utastér üléskiosztását nem befolyásolja a hibrid hajtás, az megegyezik a dízel változtatéval. Az akkumulátorok a tetőn és a motorsátorban szétosztva kapnak helyet. A képekről látszik, hogy a demó kocsiban három (!!!) mozgássérült hely és a dízel változathoz hasonlóan rengeteg padlóra szerelt ülés várja az utasokat.
Urbino CNG
Az igényes belső tér nem csak a demóbuszok sajátja, de mi csak ekkor láthatunk ilyet?
Az újabb EU-s támogatási ciklus egyik slágertémája lehet a földgáz üzemű hajtások további terjesztése. Tudják ezt a buszgyártók is, a Mercedes már a gazdaságos buszát is benevezi, nem kérdés kik ellen, az MAN és a Solaris eddig nagyon szépen szerepeltek eddig ezen a piacon. Így nem lehet pihenni, először a 12 méteres Urbino IV kapja meg az Euro VI-os gázmotort. Nem sokkal később a csuklós is követni fogja. A kiállított szólóban mindenesetre a Cummins ISLG 320 lóerős egysége égeti a metánt. A gáztartályok elrendezése spórol a drága szelepek számával, a kapacitásuk 1260, 1575 és 1875 literes lehet, ígényektől függően.
A gáztöltő nyílás elhelyezése megegyezik a gázolajtöltő helyzetével és a vezetőtér elrendezése, de az üléskiosztás sem tér el. Így 33 ülésből 16 fellépő nélkül elérhető, ami egy 12 méteres szóló busztól igen jó érték. A demókocsi belseje nagyon impresszív, akár Ikarus 200-as is lehetne a fa erezetes dekor elmekkel és a sokszor higiéniai okokból visszasírt műbőr borítású Kiel Esos ülésekkel. Egy ilyen belső színösszeállítás és kárpitozás bármely mai buszba megrendelhető, itthon csak a megrendelők fantáziája és talán pénztárcája ragad le a szürke padló, jellegtelen burkolatok és semmitmondó, de könnyen koszolódó ülések világában.
Urbino Electric
Az elektromos Urbino számtalan hajtásvariációval elérhető.
Bus of the Year 2017, azaz a 2017-es év busza. A díj alapítása óta először nem nyugati márkáé a rangos elismerés. A kiállított buszban 240kWh kapacitású akkumulátorok tárolják az energiát, 40kWh-ás egységekre bontva. Így 160kWh a hátsó tengely mögé került beépítésre, a maradék pedig a tetőn kapott helyet. A busz 450kW teljesítmény átvitelére képes pantográfos gyorstöltési lehetőséggel is fel van szerelve. A hajtásról egyenként 125kW teljesítményű kerékagymotorok gondoskodnak a hátsó tengelyben. Az elektromos változat elrendezésében és kivitelében az elődhöz hasonlóan zavarba ejtően nagy a választék, így igazán a helyi adottságokhoz szabható. A 18 méteres, csuklós elektromos változatra sem kell már sokáig várnunk.
Az IAA kiállítás a mai sajtókonferencia után holnap nyitja meg a kapuit, és egészen szeptember 29-éig látogatható.
Képek: Solaris Bus & Coach