A dán buszközlekedés Mekkája: Aalborg

2017. október 22. - gorcher2

A 123 000 lakosú kikötőváros Dánia északi részén található, Nordjylland régió igazgatási központja, az ország negyedik legnépesebb városa, az északi országrész közlekedési csomópontja, így aki arra jár, rengeteg busszal találkozhat.

A városnak van saját nemzetközi repülőtere, amely menetrendszerint közlekedő járatokkal köti össze Aalborg-ot több dán nagyvárossal, például Billund vagy Koppenhága, valamint néhány külföldi nagyvárossal is (Malmö, London, Oslo). A reptér forgalma ennek köszönhetően nem túl nagy (2017 szeptemberében 160 000 utas fordult meg a reptéren) az utasok nagy része hivatásforgalomban ingázik a többi dániai nagyváros között. Az ingázók számára a repülőtér környékén található ötezer ingyenes parkolóhely.

 

Természetesen Aalborgban is van kiss and goodbye pont a terminál bejárata előtt

A repülőteret megközelíthetjük bicikliúton is és így természetesen a terminál mellett is található kerékpártároló, ahol ingyen ott hagyhatjuk a kerékpárunkat. Amennyiben a közösségi közlekedést választanánk, akkor metróbusszal (2A, 2B, 2M) nem csak Aalborgba, hanem a környék más településeire is eljuthatunk.

Busszal az egész régióban

Aalborg és az egész északi régió tömegközlekedését a Nordjyllands Trafikselskab (NT) bonyolítja le, a városi közlekedésben alvállalkozók (Arriva és Keolis) bevonásával. A buszközlekedés központja a vasútállomás szomszédságában található Bus Terminal és a Kennedy Plads. Az NT többféle járatot is közlekedtet a megállási rendjük, illetve a bejárt útvonaluk hossza alapján

Aalborg és Norresundby tömegközlekedési hálózata

A hálózat nem vágódik el szükségszerűen a városhatároknál, a környező települések elérése városi díjszabás mellett is megoldott. A két legforgalmasabb járat a korábbi forgalmi rend szerint metróbuszként aposztrofált 1-es és 2-es viszonylatok. Budapesti szemmel furcsa, hogy az alapjáratok azok, amelyek a legrövidebb útvonalon közlekednek a városhatáron belül, a betűjelzéses betétjárataik pedig mind-mind átlépik a városhatárt. A metróbuszok további közös jellemzője, hogy a buszok festése is elüt a kocsipark nagyjának színétől.

 

1K jelzésű metróbusz az aalborgi buszterminál mellett

A két klasszikus metróbusz útvonala budapesti szemmel felfoghatatlanul hosszú, az 1D jelzésű viszonylat útvonala több mint 40 kilométeres egy irányban.

A helyközi szerepkört ellátó metróbuszok mellett meg kell említenünk a távolsági buszokat, valamint ezek expressz párjait, az X-buszokat. A regionális buszok közös számmezőt használnak a lokális járatokkal 32-től egészen 852-ig (természetesen kihagyásokkal), melyek többnyire az aalborgi buszállomásról indulnak. Az X-buszok ezeket a járatokat egészítik ki, maximum egyetlen közbülső megállóban megállva a végállomások között. Magukon az X-buszokon wifi, wc, ingyen kávé, tea, fülhallgató és filmvetítés teszi kellemessé a hosszabb utakat. Ezen járatok menetideje az autós közlekedés menetidejével versenyez több város felé is.

 X-buszok várják a helyi járatok érkezését az aalborgi buszterminálon

A helyi járatok közlekedése az érkező vonatokéhoz, valamint a beérkező regionális buszokhoz van igazítva, a teljesen hangolt menetrendnek köszönhetően a központi buszállomásról egy időben akár 10-12 járat is indul, nem kis tumultust okozva a környező szűk utcácskákban.

Emellett létezik feláras éjszakai hálózat is a városban, valamint idénybuszok és üdülőjáratok is közlekednek. Mivel a város közlekedését nem lehet leválasztani a régióéról, ezért itt meg kell említenem az iránytaxik, telebuszok és midibuszok szövevényes hálózatát is, amelyeket megrendelve tömegközlekedési tarifák alkalmazása mellett juthatunk el az utolsó kis városba is a félsziget északi régiójában.

A városban közlekedő autóbusztípusok széles skálájával találkozhatunk, az ősi Volvo buszoktól kezdve egészen a vadonatúj Scania távolsági buszokig.

Volvo B10BLE típusú autóbusz (2002) Aalborg-ban. Érdekes tény, hogy idén januárban az e típusokat üzemeltető Arriva telephelyén tűz ütött ki, hét ilyen buszt kellett leselejtezni emiatt. A felelősöket a mai napig keresik

Volvo 8900 típusú autóbusz (2014) a 12A viszonylaton

Az aalborgi buszközlekedés szervezése egyszerűnek mondható: a vasútra és a távolsági X-buszokra tervezik a menetrendeket, a járatok ütemesen közlekednek, ha kell egyszerre több irányba is indulnak viszonylatok a busztermináltól, amin a viszonylatok nagy része legalább átfut. A lámpaprogramok a tömegközlekedést részesítik előnyben, több helyen buszsáv is segíti haladásukat.

Scania Citywide LE típusú autóbusz (2016) a 2-es viszonylaton

Aalborg buszterminálja nem nevezhető egy egyszerű buszvégállomásnak. Az egymáshoz hangolt helyi és távolsági buszok ugyanazon a helyen szállítják le utasaikat, ahol fel. Minden érkező X-buszhoz két, de inkább három helyi járat csatlakozik menetrendszerint. Az itt végállomásozó autóbuszokon az apróbb javításokat a terminál mögötti autóbusz parkolóban is el tudják végezni, a kocsik külső és belső takarításáról nem is beszélve.

 Tárolóban az autóbuszok az aalborgi buszterminál mögötti garázs területén, háttérben a parkolóház

A garázs területére nyugodtan be lehet sétálni senkit sem zavar, ha ott vagyunk. Itt található a két alvállalkozó buszos szolgáltató irodája is, valamint a háttérben egy 500 férőhelyes parkolóház található mindössze karnyújtásnyira a buszvégállomástól és a vasúti pályaudvartól.

 

A mosó bejárata. A kép előterében látható Iveco Daily telebusz szolgáltatást végez

Kötött pálya: a vasút szerepe

A vasúti közlekedés szerepe regionális, a városi közlekedésben nem játszik nagy szerepet a viszonylag ritka követésnek és a városközpontból kieső megállóinak köszönhetően. Ez alól kivételt a fjord két partján található Aalborg Vestby és Lindholm állomások közötti utazások jelentenek. A vonat vonzereje ezen a rövidtávon könnyen magyarázható: messze van a közúti híd, amin a buszok és az autók közlekedhetnek, így az egyvágányú vasúti hídon való közlekedés a leggyorsabb alternatíva Aalborg és Norrensundby nyugati része között. A vasúti hídon mindössze pár éve van lehetőség a kerékpárral, illetve gyalogszerrel való közlekedésre.

Egyéni közlekedés: autó, vagy bicikli?

Dániában autót tartani nem olcsó mulatság az adók és a magas biztosítási díjak miatt. Ezért jellemzően kisebb autókat vásárolnak a helyi lakosok, hiszen a teljesítmény növekedésével együtt nőnek az adók is. A parkolás parkolóházakban, illetve az utcákban kijelölt fizetős zónákban történik. Minden helyen engedélyezett ugyanakkor a nap egy meghatározott szakaszában (általában a délelőtti órákban), hogy fél órára meg lehet állni fizetés nélkül bárhol. A fizetés alapja egy korong, ami egy órát ábrázol és minden Dániában bejegyzett autó szélvédőjén megtalálható. Ezen beállíthatjuk a megállásunk pontos idejét és ez alapján parkolunk ingyen, vagy fizetünk éppen parkolási díjat.

 Parkoló korong egy autó szélvédőjén

A város kerékpáros infrastruktúrája rendkívül fejlett: a forgalmasabb utak mentén mindenhol található, az útpályához képest alacsonyabban, a gyalogos járdákhoz képest viszont magasabban kiépített kerékpárút. Nemcsak a városokban, hanem a városok között is a legtöbb helyen van elkülönített bicikli út. Az egyirányú utcák mindegyikébe behajthatnak a kerékpárosok. A nagyobb tereken és közlekedési csomópontokban mindenhol található biciklitároló. A dánok többségének van saját kerékpárja, de természetesen a kölcsönzésre is van lehetőség.

Hogyan utazhatunk?

Amellett, hogy vehetünk papír alapú jegyet is a sofőröktől, illetve még 2018 februárjáig bérletet is, a legelterjedtebb utazási igazolvány a rejsekort. Ez egy kártya alapú elektronikus jegyrendszer, amelyet nem csak dán személyigazolvánnyal válthatunk ki, hanem látogatói kártyát is kiválthatunk magunknak. Pénzt rá banki átutalással, de akár rejsekort ATM-en keresztül is tehetünk. Minden járművön és vasútállomáson található kártyaleolvasó, amellyel aktiváljuk utazásunk kezdetén a kártyát, majd pedig leszálláskor lezárjuk az utazásunkat. A dán tömegközlekedés díjszabási zónákra van osztva, a zónák között pedig utazhatunk a kártyánkkal, akár az egész országban. A jegyeket mobil alkalmazáson keresztül is megvehetjük, természetesen ugyanannyiért, mint a jegypénztárakban.

Villamost? Vagy olcsóbb buszt?

A 2010-es évek elején merült fel az ötlet, hogy a legforgalmasabb buszok útvonalát felfűzve, Aalborg városát nagyjából kelet-nyugati irányban átszelve építsenek egy klasszikus villamosvonalat, szem előtt tartva a környezeti értékeket és a közúti közlekedés okozta szennyezéseket. A szükségét alátámasztják a közúti forgalmi torlódások nagysága, illetve az a tény is, hogy a város lakossága évente kétezer fővel növekszik.

 

A tervezett +BUS útvonala

Aalborg lakossága azonban fellázadt a szerintük pénzpazarló és a városképet rontó villamos építés ellen, aminek következtében a belvárosban fennálló közlekedési káoszt ugyanazon a nyomvonalon, ugyanúgy zártpálya építésével, csak 25 méteres buszokkal fogják megoldani. Ilyen +BUS-ok már közlekednek Európában több helyen is (például Luxemburgban) villamosok helyett. A 2020-as átadásra (amit az új kórház átadásához igazítanak) a városnak lesz egy korszerű közlekedési gerincvonala, amelyeken a hibrid csuklós buszok 7,5 percenként követik egymást, előnyben részesítve minden kereszteződésben a lámpaprogramok alkalmazásával, a központi állomás és az új egyetemi kórház között zárt pályán vezetve. A 23 megállót tartalmazó nyomvonalát számítógépes modellezéssel jelölték ki a város legdinamikusabban fejlődő tengelyében. Természetesen a zárt pálya kialakítása úgy történik meg a két végállomás (Fjordparken, Aalborg Universitetshospital), hogy szükség esetén könnyen továbbvezethető legyen. Egy busz kapacitása 200 fő körül mozog és 32 perc alatt ér végig a zöldhullámmal megtámogatott útvonalán. Ez a táv ma autóval a reggeli csúcsidőben több mint egy óra, de buszokkal is legalább háromnegyed óra. További érdekesség, hogy a +BUS-okon szállítható lesz kerékpár is.

A +BUS reklámja a John F. Kennedy téren

Összességében nézve az aalborgi tömegközlekedést megállapítható, hogy a hálózat kitűnően lefedi a várost és bevonja a teljes régiót a városi közlekedésbe. A működő elektronikus jegyrendszer használata mellett tényleg annyit fizetünk utazásunkért, amennyit a járműveken töltünk és a közlekedéssel eltöltött időt csak csökkenteni akarják a lakosság által is támogatott +BUS-okkal. Azért persze itt sem minden tökéletes, az utastájékoztatás nem valósidejű, de a késés csúcsidőben is nagyon ritka, mivel a menetidőket a tényleges forgalomhoz alakítják.

(Címlapfotón egy érdekes reklámmal díszített Volvo 8900-as) 

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr6513050346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása