Salzburgban trolibuszok látják el a közösségi közlekedés oroszlánrészét. Ez nem túl gyakori a világban, megnéztük milyen járművek közlekednek ott.
Salzburg 150 ezer lakosával Ausztria negyedik legnagyobb városa. Közösségi közlekedésének gerincét a trolibuszok adják. A hálózat 12 vonalból áll, 124 kilométer hosszan, 106 trolibusz közlekedik rajta és 41,5 millió utast szállítanak évente.
Van Hool AG 300 T - Kiepe
A belga gyártó a német Kiepe Elctric-kel közösen még 1999-ben nyert egy 30 darabos trolibusz szállításra vonatkozó tendert. A kocsik a 261-290 pályaszámokat kapták. Az első 11 kocsi még nem volt felszerelve az önjáráshoz szükséges dízel aggregáttal, az csak később került beszerelésre, a gyári felújításuk alkalmával. A 2005-ös szállítású 283-290 pályaszámú változatok viszont már gyárilag megkapták az 50 kW teljesítményű Deutz aggregátot. A 17.980 mm hosszú buszok 2490 mm szélesek, az üres tömegük 17 tonna.
Az invertereket a Kiepe szállította, a hajtást eredetileg 155kW teljesítményű, 4 pólusú Škoda aszinkron motor intézte a B tengelyen. A C tengely ezért a többi AG 300-ashoz hasonlóan kormányzott. A hátsóhíd áttétele 1:9,81. A kocsik közt van két kakukktojás (psz.: 259, 260), amit 2009-ben vásároltak a svájci Montreux-ból. Ezek a kocsik 20 mm-rel hosszabbak, 10-zel szélesebbek és 149 kW teljesítményű Alstom 4ELA1662B1 aszinkron motor hajtotta őket és nem volt kisegítő generátoruk. Az átépítések következtében minden Van Hool trolibusz 185 kW teljesítményű Škoda aszinkron motort kapott és mindegyik megkapta a Deutz aggregátot, így felsővezeték nélkül is tudnak közlekedni. Az aggregát nélküli kocsik 29 üléssel és 126 állóhellyel rendelkeztek, aggregáttal 30 üléssel és 98 állóhellyel közlekednek.
Solaris Trollino 18 - Cegelec
15 darab Trollino készült a 4 ajtós, minden ajtónál 2 felszállósávos karosszériával, az első 2009 őszén állt forgalomba. A buszok hajtását a cseh Cegelec készítette, a villamos hajtás beépítése az Ostravai Közlekedési Vállalat garázsában történt, ahogy az a Cegelec hajtást használó troliknál megszokott. A buszt egy 6 pólusú, 250 kW folyamatos teljesítmény leadására képes, Škoda aszinkron motor mozgatja, ami a B tengelyt hajtja. A C tengely szabadonfutó, előtte egy aggregát van beépítve, ha esetleg felsővezeték nélkül kellene közlekedni. A generátor-dízelmotor egységet a Kisrch szállított, típusa 50 DPE, a dízelmotor egy 3,6 literes, 78 lóerős Deutz. A C tengely mögött pedig a Van Hool buszokra rímelve egy hatalmas, ülések nélküli állótér található bicikli rögzítési lehetőségekkel. Az ilyen kialakítású kocsik pályaszáma 301 és 315 közötti.
Solaris Trollino 18 MetroStyle - Cegelec
2012-ben a Salzburgi Közlekedési Társaság, az SLB a soron következő opciós mennyiséget már a MetroStyle fantázianevű, BRT-stílusú homlokfallal kérte, aminek az egyik hátránya, hogy az első ajtó így keskenyebb, csak egy felszállósávos. A trolik kialakítása maradt az első szérián látott. Idővel változott az áramirányító, de maradt Cegelec gyártmányú, és a vontatómotort is lecserélték ,,hazaira", egy ideje már az osztrák TSA 250 kW-os aszinkron motorja kerül beépítésre. Ez a Škoda motor 2600 Nm-es indítónyomatékánál kevesebbet, csak 1736 newtonmétert tud, de 90 kilóval könnyebb. A villanymotornak van egy fura hangja, ami nem is villanymotorra emlékeztet, hanem mintha egy drótkefét forgatna valaki a helyén, elég kellemetlen.
Kapcsolási zajelnyomás, avagy a PWM random
A Cegelec hajtású Trollinók jellegzetes hangját az úgynevezett kapcsolási zajelnyomás adja. Az inverterek egyen feszültségből úgy állítják elő a háromfázisú motorok számára emészthető váltakozó feszültséget, hogy nagyon gyorsan egyszer a pozitív sínre, egyszer a negatív sínre kapcsolják a kimenetet. A szinuszos jel közelítését impulzusszélesség modulációval (angolul Pulse Width Modulation) érik el, ennek a frekvenciája a korszerű, IGBT félvezetőket használó inverterekben 1,5 - 5kHz, alacsonyabb teljesítményeken (újabb hibrid és elektromos személyautókban) 10 - 16 kHz. Ennek van egy jellegzetes, trolibusz- vagy villamos hangja. Különféle olyan felhasználásokban, ahol ez a zaj zavaró lehet (pl. távfűtési szivattyúk, légkezelők) már jó ideje használják a zajelnyomást az ipari inverterek és frekvenciaváltók. A kapcsolási frekvencia a beállított (pl. 2kHz) környékén történik, de egy ± párszáz Hertz sávban, véletlenszerűen. Ennek van egy jellegzetes sistergés-, suhogás-szerű hangja, ami a Cegelec hajtású Trollinók esetén inkább a szándékolttal ellentétes hatást ért el.
A MetroStyle kocsik pályaszáma 321-től kezdődik, és év végéig 51 darab fog közlekedni belőlük. Az ezredik Solaris Trollino is itt közlekedik, a 333 pályaszámú kocsi az. A 2017-től leszállított trolik már akkumulátort használnak tartalék energiaforrásként (27 kocsi), ami nem is baj, mert a stabil motorokra vonatkozó környezetvédelmi normák szigorodása már elég nagy helyet követelt az utastérből az aggregát egység az utolsó ilyen példányoknál.Az akksicsomag az aggregátok helyére kerül, ezzel az utastér kedvező elrendezése nem változik. Mindegy melyik változat, az összes salzburgi Trollino elegendő számú és jó helyzetű kapaszkodóval van ellátva, ellentétben egyéb felhasználók hasonló típusú trolibuszaival...
Hogyan tovább?
A szerdán megjelent közbeszerzési felhívás szerint Salzburg 11+39 trolibuszt szeretne venni, ezzel is tovább fiatalítva az állományt illetve kiterjeszteni a trolibusz közlekedést. Ezek csuklós és duplacsuklós (!) trolibuszok lehetnek, akkumulátoros segédhajtással. A pályázók közt így a Solaris mellett biztosan megtaláljuk majd a Linzben sikeres Van Hoolt és a svájci HESS-t is.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
Források:
http://forum-mobil.at/magazine/2018-A-07.pdf
https://www.salzburg-ag.at/bus-bahn/stadtverkehr/obus.html