Csak 7 új kecskeméti busz tudtak átadni határidőre

2020. május 01. - OMNIBUSZ BLOG

d72_7787.jpgViszont jubileum ez az Intertankernek: 10 év alatt elkészült az 5. saját gyártású buszuk

A kecskeméti szolgáltatóváltást annak idején mi is megénekeltük, röviden: ez év eleje óta a Kunság Volán (majd DAKK, majd Volánbusz) helyett a Kecskeméti Közlekedési Központ biztosítja a buszközlekedést a hírös varosban, a járműveket viszont nem közvetlenül ők, hanem a Debrecenből és Budapestről is ismert Intertanker üzemelteti. Az ITK a korábbi flottából csak a 25, továbbra is a város által birtokolt, rendkívül problémás csuklós hibrid Citarókat közlekedteti tovább (ez a szerződés egyik feltétele volt), ezek mellé átmenetileg 40 szóló és 5 csuklós MAN-t vásároltak használtan; előbbiek korábban Eindhovenben és Rotterdamban is szolgáltak, utóbbiak Oslóból származnak.

d72_7930.jpgA címer színe még nem az igazi? (Fotó: Kecsup)

A veszprémi fiaskó óta tudjuk, hogy az „átmeneti” jelzőt fenntartásokkal kell kezelni ha hazai közlekedési cégekről van szó; sajnos Kecskeméten sem sikerült tartani az eredetileg betervezett határidőt. Az esetleges késést még az iho.hu lebegtette be március elején, de ezt akkor az Intertanker határozottan cáfolta. A kecskemet.hu portálon található aláírt, lepecsételt dokumentum szerint mindenesetre 2020. május 1-ig 25 vadonatúj Mercedes-Benz Conectót és 20 db, szintén új ITK által gyártott Reform 500LE-t kellett volna átadni, de a linkelt előterjesztésben a fentieken túl még az is szerepel, hogy az ITK buszainak átlagéletkora a jelzett napon nem haladhatja meg az 1 (egy) évet.

A török gyártású Conectók néhány héttel ezelőtt meg is érkeztek az ITK debreceni telephelyére, ezeket török sofőrök hozták „lábon”, egyenesen Hosderéből. A cívisvárosban szerelik be a fülkeparaván egy részét, a jegykezelőket, a kamerarendszert, illetve az utastájékoztató rendszer vezérlőegységét, ezzel gyakorlatilag ki is merül az Intertanker tevékenysége, amit mégis „jelentős hazai hozzáadott érték”, illetve „készreszerelés” címszóval szokták aposztrofálni – ezeket a munkálatokat mellesleg bármelyik Volán telep, BKV garázs vagy haszonjármű importőr meg tudja csinálni, illetve számtalan esetben meg is csinálta korábban. Az ITK azonban ezekkel sem végzett május 1-ig, de a legfrissebb cikkek tanulsága szerint már valahogy június vége lett az új határidő.

p1180383.JPG

Még rosszabbul állnak a Mercedes járóképes alvázra „házilag” épített Reform 500LE buszokkal; a 20-ból mindössze egyet tudtak átadni május 1-ig, noha nemrég számtalan internetes portál kritika nélkül átvette a hírt, miszerint a koronavírus okozta több mint kéthetes kényszerleállás után újra „dübörög” a debreceni buszgyártás. Itt érdemes elidőzni egy picit, hiszen az emberek többsége valószínűleg azt se tudta, hogy volt ilyen, ami nem is csoda, hiszen az ITK eddig csupán 4 (azaz négy) saját buszt gyártott ebben az évtizedben, a kecskeméti ezüst Reform lett most az ötödik. Kevés olyan gyártó van, akinek a 10 év alatt gyártott összes járművét rendszám szerint fel lehet sorolni egy cikkben, de ez most itt a lista rövidsége miatt belefér:

  • MOE-415: Enterprise Plasma karosszériából kialakított elektromos midi, hivatalosan 2012-es gyártás, de úgy tudjuk, hogy már 2010 környékén is feltűnt különböző rendezvényeken, például amikor először rakták le az ITK leendő buszgyárának alapkövét. Menetrend szerinti utasforgalomban soha, sehol nem volt, a JSZP-n elérhető adatok szerint a kilométer számlálója 2018. februárjában (ekkor vizsgáztatták utoljára) még mindig csak 18.695-öt mutatott, ami egy (hivatalosan) 8 éves busznál rendkívül alacsony érté
  • RFM-500: a prototípus városi rendeltetésű Reform 500LE, 2017. decemberében mutatta be a cég, majd egy évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy forgalomba állhasson Debrecenben. Érthetetlen módon az ITK semmilyen konkrétumot nem volt hajlandó elárulni a buszról többszöri kérésre sem, de mi úgy tudjuk, hogy a busszal alapvetően elégedettek, a fogyasztása körülbelül 10 literrel kevesebb, mint a Volvo alvázra épült Alfa Civis 12 típusnak. Csak az a magas hátsó padlószint ne lenne…
  • RFM-501: a Reform helyközi változata, 2018 végén mutatkozott be, nagyjából egy év múlva tudták levizsgáztatni, de normál utasforgalomban azóta sem volt még ez a példány se soha.
  • Sprinter Iskolabusz: tavaly októberben mutatták be hatalmas csinnadratta keretében, saját gyártásúnak nevezni mondjuk kissé necces, hiszen csak egy furgon átalakításáról van szó. Információink szerint nemrég román rendszámot kapott.

Na de a kis jubileumi megemlékezés után visszakanyarodva Kecskemétre: szerettük volna megtudni, hogy miként felejtődött el a május 1-i határidő, illetve jár-e ezért kötbér a városnak. Az is érdekelt minket, hogy mi lesz a felszabaduló MAN buszok sorsa (egy részük már a BKV óbudai garázsában áll). Amint használható információkat kapunk, frissítjük a cikket.

Címlapkép: Kecsup

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr9715652246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása