Tavalyelőtt a Dél-Alföldi Közlekedési Központ Zrt. (DAKK Zrt.) összesen 417 milliós veszteséget könyvelhetett el Kecskemét helyi közlekedésében, amit az önkormányzat azóta sem fizetett ki. Jövőre már 1,2 milliárdot szánnának az új közlekedési cégnek. Jóval több pénzébe kerül a városnak az új szolgáltató, száműzik a környezetbarát hibrid buszokat, de legalább az utasoknak sem lesz kényelmesebb és jobb az alvállalkozó buszain utazni, derül ki a város november 12-ei közgyűlési határozatából.
A kecskeméti önkormányzat ez év márciusában alapította meg a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft-t. azaz a Kekót. E cég alapításának a célja az volt, hogy az önkormányzat már saját hatáskörbe szeretné venni a DAKK/Volánbusz által üzemeltetett helyi közlekedést, ugyanis: Tavaly decemberben a közgyűlés megszavazta, hogy az önkormányzat a felmerülő problémák – indokolatlan költségigények és a romló színvonal – miatt nem hosszabbítanak szerződést az állami céggel. Az idei nyár folyamán a Keko meg is találta az új szolgáltatót, a kisebbségi állami tulajdonban álló Inter-Tankert (ITK), amely cég már üzemeltet autóbuszokat Debrecenben és a fővárosban is.
Az új kecskeméti városi buszok színterve
Kecskemét önkormányzata több sajtóközleményében is hangsúlyozta, hogy az új szolgáltatás nem fog többe kerülni a városnak, mint korábban a DAKK-é. A közgyűlési határozatokból azonban kiderül, hogy a DAKK-nak adott 349 milliós támogatáshoz képest bő háromszorosát, azaz 1,2 milliárdot kell 2020-ban kifizetnie a városnak az ITK felé. Ezen felül a Keko térítésmentesen átadja az ITK-nak a jelenleg tulajdonában álló 25 Mercedes-Benz hibrid buszt, 2020 április 30-ig, valamint az utastájékoztatási rendszert, a nemrég épült busztelephelyet és a Széchenyi téri autóbuszállomást is. Ezzel szemben az ITK felé a Kekónak nincsenek túl nagy elvárásai, mindössze fedélzeti wifit, működő hűtést, fűtést és utastájékoztató rendszert kérnek a buszokra. Ha ezeket nem teljesíti az alvállalkozó, akkor kötbérrel sújthatja őket a megrendelő.
Bár az ITK szállítja majd a szóló Mercedes Conectókat is Kecskemétre, de ezeket nem Debrecenben, hanem a Mercedes törökországi gyárában szerelik össze
Habár jóval többe fog kerülni Kecskemétnek az új szolgáltató, de az ígéretek szerint a jegyárak nem fognak emelkedni az elkövetkező időszakban. Azonban az már bizonyos, hogy az utasoknak nem lesz felhőtlen az öröme az új szolgáltató hadba lépésével, ugyanis hamarosan felülvizsgálják a járatok útvonalait és sűrűségét is és egyelőre új járműveket sem kapnak a Bács-Kiskun megyei város lakói. Első körben a fentebb említett 25 csuklós, hibird Mercedesszel és többek között Hollandiából vásárolt tíz év körüli MAN Lion’s Citykkel kell beérniük a helyi lakosoknak. A szerződés szerint 2020. május 1-jétől már csak új flottával szolgáltathat az ITK a városban. Így a már említett 25 Mercedes hibrid buszon kívül, 20 darab ITK Reform 500 LE és 25 darab Törökországban összeszerelt szóló Mercedes Conecto állhat forgalomba május elején az alföldi városban. Egyébként a 25 hibrid buszt 2023-tól vonnák ki a forgalomból, ami azt is jelenti, hogy 2023 és 2029 között szinte biztosan nem lesz környezetbarát autóbusz Kecskeméten. Sajnos azonban az új buszok megrendelésénél sem volt elég körültekintő a Keko, ugyanis a közgyűlési határozat mellékleteiből kibogarászható, hogy amíg az új Conectóknál elvárják az LF, azaz a teljes hosszban alacsonypadlós kialakítást és a 2-2-2 ajtóképletet, addig a szóló buszoknál elég az LE, azaz alacsonybelépésű, 2-2-1 ajtókialakítású jármű is. Minő véletlen, pont ilyen autóbuszokat gyárt az ITK Debrecenben. Ez utóbbi a gyártónak/szolgáltatónak valószínűleg jó üzlet, azonban az utasok szempontjából erős komfortbeli visszalépés lesz, ha a síkpadlós buszokat olyanokra cserélik, amelyek hátsó traktusában több lépcsőt is meg kell majd másznia az utazóközönségnek.
Ha minden igaz harminc Reform 500LE is forgalomba áll jövő tavasszal Kecskeméten. A teljesen alacsonypadlós buszokhoz képest ez az LE kialakítású jármű erős visszalépés lesz az utaskomfortban
Összességében tehát: Kecskeméten, főként a drágaságára és az alacsony színvonalra hivatkozva leváltották az állami céget egy háromszoros áron dolgozó, másik állami cégre, amely bár új autóbuszokat hoz, de azok a korábbiakhoz képest alacsonyabb színvonalú komfortot biztosítanak az utasoknak. Magyarországon eddig egyetlen városban sem sikerült mintaszerűen kiszervezni a helyi közlekedést, jelenleg épp Veszprém küszködik az elszabadult költségekkel, sajnos már most borítékolható, hogy Kecskeméten sem fog maradéktalanul sikerülni a szolgáltatóváltás.
(Címlapfotó: MTI)
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!