Átadták az első kecskeméti hibrid buszokat

2013. december 22. - _zahnrad

kIMG_5559.jpgHibrid busz flotta áll üzembe jövő év elején Kecskeméten. Megnéztük a Mercedes Citaro G Blue-Tec Hybrid típusú buszokat.

Hazánk első hibrid busz flottája - a próbafutások után - valamikor a jövő év elején kezdi meg üzemét. A tragikus helyzetű magyar buszpiac és az egyre csak romló járműpark tekintetében furcsa az egyenként kb. 170 millió forintba kerülő 25 darab hibrid busz beszerzése. A normál dízel üzemú csuklós buszoknál ez egy jó 70%-os felárat jelent. A magyarázat az Európai Uniós finanszírozás, amit zéró emisziós közlekedés kialakítására lehet fordítani, így a városnak csak 5% önerőt kellett biztosítani.

A buszok

A Mercedes Citaro hibrid változata az egyik legnagyobb példányszámban készült európai hibrid busz. A Citaro C1 csuklós karosszériába egy 4,5 literes, 4 hengeres EEV normás dízelmotor került a 12 literes hathengeres helyére, és a kerekek helyett egy generátort forgat. A haladásról a hátsó és a középső tengelybe épített egyenként 80kW csúcsteljesítményű aszinkron villamos motorok gondoskodnak. A fékezéskor keletkező villamos energiát a tetőn található 27kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorok tárolhatják el. A soros hibrid kialakítás és a nagyméretű akkumulátorok miatt a busz alkalmas pár kilométert tisztán elektromos üzemben megtenni, ezt Kecskeméten a kijelölendő zéró emissziós közetben fogják használni.
A kerékagymotorok miatt a hajtáslánc kevés helyet foglal el az utastérből, de a motortér formája szerencsétlen, az utolsó három ülés áldozatul esett. A négyhengeses dízelmotor a motortér ajtón keresztül nem is látszik, talán az utastér felől a legkönnyebb hozzáférni. Érdekes, hogy az elvileg kötelező nappali menetfényt nem találjuk a homlokfalon, talán a helyzetjelző fogja pótolni. Az elhúzható ablakok a budapesti C2-es Citarókhoz képest kisebbek és nem zárható kivitelűek, a gyártmányuk ugyanúgy Cleff.

kIMG_5563.jpgTágas, kissé szürke utastér a vidéki nagyvárosaink igényeinek jól megfelelő üléskiosztással.

Apró szépséghiba, hogy a motortér felé szerelt ablak szinte nyithatatlan, csak az első szárnyához férhet hozzá az utas, ha hátrafordul és feltérdepel az ülésre. A kapaszkodók száma és elhelyezése rendben van, az ülések furcsa, edzőruha béléshez hasonló anyagú borítást kaptak, ami nem tűnik különösebben tartósnak. A fűtés az oldalfalon elhelyezett radiátor szerű légcsatornába történik légbefúvással. A nyitott ajtók ellenére is hatásoan tette a dolgát a bemutatón, a szükséges meleg vizet gázolaj üzemű olajkályha biztosítja.
A plafon szélén piros-fehér-zöld színek adnák ki a magyar nemzeti színeket, ha végigtekintünk a buszon, de ez nem igazán nyílvánvaló, inkább furcsa a színek megszakadása. Az oldalfalakat összefüggő szürke műanyag panelek borítják, mindenféle kárpit vagy díszítés nélkül, így az utastér összhatása korszerű, de szürke.

Miért nem magyar?

A szokásos kérdés itt is felmerül, de a válasz egyértelmű. A magyar gyártók kínálatában nincs és még egy ideig valószínűleg nem is lesz hibrid hajtású autóbusz. Ennek fő oka a magyar piac árérzékenysége, és az uniós pályázatokból kiszorított gumikerekes közösségi közlekedés. Előre jól látható beszerzési és uniós pályázati szándékok mellett megérné ilyen fejlesztésbe vágni, ami a kicsinek számító hazai gyártóknak sem lehetetlen. A buszgyárak ugyanis széles beszállítói körrel dolgoznak, így a hibrid hajtáslánc a legritkább esetben saját termék.
Például a most átadott Mercedes buszokba a villamos hajtást a Siemens szállítja, és a többi gyártó is külső partnereket von be a saját hibrid buszaihoz.

Elég korszerű?

kIMG_5543.jpg

Az egyik legnagyobb példányszámban gyártott soros hibrid, de már ráfér az átdolgozás

Kecskemét szigorú szempontok szerint, komoly referenciához kötve szerezte be a buszokat, ami nagyon leszűkítette a szóba jöhető pályázók körét. Az Euro VI-os emissziós normára átállás leköti a fejlesztők figyelmét és az anyagi eszközöket, ezért eshet meg, hogy a két éve bemutatott C2-es karosszériát még nem kapta meg a hibrid Citaro, ahogy még számos dízel modell sem, például a Capacity sem.
A Németországban már pár éve futó példányokkal szerzett tapasztalatok és az időközben terjedésnek indult gyorstöltési lehetőségek elérhetővé tétele is a teljes koncepció átdolgozása mellett szól, ami nem megy egyről a kettőre. A következő uniós ciklus programjai ismeretében várható csak a hibrid buszok tömeges megújulása. Addig is a még nem beépített funkciók hiányával meg fog szenvedni a Kecskemét is.
A zéró emissziós zónából kiérve a kicsi dízelmotorra hárul majd a busz mozgatásához szükséges energia biztosítása és a lemerült akkumulátorok töltése is, ami mindent fog eredményezni, csak kedvező fogyasztást nem.
Szerencsésebb lett volna a zónahatárok melett közvetlenül elhelyezkedő megállókban gyorstöltési lehetőségeket kiépíteni, és ennek használatára alkalmas hibrid buszokat beszerezni. A hibrid buszokat üzemeltető cégre sincs még válasz, mivel a buszok a város tulajdonában vannak. Akár az is elképzelhető, hogy a város saját tulajdonú közlekedési társaságot alapít. A projekt megvalósításával kapcsolatban tehát az első buszok átadása után is vannak még k  érdőjelek, reméljük megnyugtató rendezésüket.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr65704774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2013.12.23. 17:56:00

"...az ülések furcsa, edzőruha béléshez hasonló anyagú borítást kaptak, ami nem tűnik különösebben tartósnak...
A plafon szélén piros-fehér-zöld színek adnák ki a magyar nemzeti színeket, ha végigtekintünk a buszon, de ez nem igazán nyílvánvaló, inkább furcsa a színek megszakadása. Az oldalfalakat összefüggő szürke műanyag panelek borítják, mindenféle kárpit vagy díszítés nélkül, így az utastér összhatása korszerű, de szürke."

Pedig ízléses, barna-narancs-türkiz szín opart mintás plüsshuzat, "csillogós" padló, zöld vagy narancs korlátok hogy feldobnák..:D

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.12.25. 14:24:21

Ezekben is ölik a férőhelyet a béna kapaszkodóelhelyezéssel?

BPO654 2014.01.06. 20:26:07

kiégett egy c2 az Örsön.

http://budapest.hu/Lapok/A-VT-Arriva-Kft-közleménye.aspx

BPO654 2014.01.06. 23:08:44

@BPO654: MHU-827

Amúgy Buék!

www.youtube.com/watch?v=tG8wYlIOqbI

(Kötöttpályások helyett):))))))))

Takarító nő-ő-ő 2014.01.11. 18:31:05

Feltünt-e már nektek, hogy
- a Mercedes egész Európában nem adott el eddig összesen 25 db csuklós hibrid buszt - kivéve Kecskemét "megapolist",
- Magyarország a lehetetlen dolgok hazája, mert nálunk lehetetlen:
- új, magyar autóbuszok fejlesztése, gyártása, eladása (kivéve a Kravtex raktári készlete egy részének szerencsésnek mondható kiárusítása Pécs számára),
- "nemzeti" támogatást szerezni
alternatív hajtású, környezetbarát új magyar buszok fejlesztésére
- a hazai buszipart a (semmibe nem kerülő) szólamokon kívül előnyben részesíteni, hogy ezáltal a hazai buszipar visszakapaszkodjon korábban elismerést szerzett, nemzetközileg is méltó helyére,
- a magyar gyártású új autóbuszok beszerzésén keresztül a munkahelyek számának növelése.

Ami Ojrópa nyugati részén elképzelhetetlen az itt napi gyakorlat...

BPO654 2014.01.31. 12:48:52

NO COMMENT

met_vevoe_lett_a_szabadsag_szerelem_autobusza/2367457/?utm_source=borsonline.hu&utm_medium=rssfeed&utm_campaign=contentbox
süti beállítások módosítása