Csoda történt! Legalábbis ha a BKK tavaly novemberi álláspontját vesszük figyelembe, mivel most épp ők terveznek beszerezni 16 darab dízel meghajtású buszt a kohéziós alapok támogatásával.
A buszbeszerzések akadozása tavaly októberben arra sarkallt minket, hogy megnézzük a környező országokban miért jobb a helyzet. Miért képesek új, nyugaton is piacképes buszgyártókat létrehozni, a járműparkjukat nyugat-európai színvonalra fejlesztve óvni a környezetüket. Az eredmény azt mutatta, hogy az Európai Uniótól érkező támogatások felhasználásról felelősen és széles látókörrel döntenek. Azaz a közlekedésfejlesztés nem mindenütt merül ki a csillagászati összegekbe kerülő villamossal kiváltható látványmetró, vagy a puszta közepére tett gyalogos vasúti aluljárók építésében. Ezek nagyon jó üzletek lehetnek, tudjuk kiknek, de a fenntartásukat később az adófizetőknek meg kell fizetni úgy, hogy a mostani vasúti hálózatok fenntartására sem futja, legyen az országos, városi (villamos), vagy metró. Eközben az ócska buszok által kipufogott gázokat akadálytalanul belélegezzük.
Nem volt hiábavaló a lengyel példa.
Az index megkeresésére a cikkünket ha nem is teljesen, de részben cáfolta a BKK, megvédve azokat, akik eddig szabotálták az igen környezetkárosító járművek cseréjét. Az egyik figyelemre méltó rész a BKK válaszában:
,,A másik támogatási forma a Kohéziós Alap, amely nem egy régiót, hanem az egész országot támogatja és infrastruktúra-fejlesztést szolgál. Ezen forrásokból nagy nemzeti közlekedési infrastruktúrákat és az azokhoz kapcsolódó zéróemissziós járműbeszerzéseket lehet finanszírozni. Ezt teszi a BKK is (1-3-as villamos, budai fonódó, járműprojekt, M4, stb.), ebből a forrásból lehet elvileg elektromos buszt vásárolni. Az uniós szabályok szerint nem tiszta üzemű, tehát nem zéróemissziós buszokat nem lehet beszerezni ilyen úton."
Ehhez képest a ma megjelent ajánlati felhívás a következőket tartalmazza:
- ,,összesen 16 db EEV* vagy EURO 6** környezetvédelmi minősítésű dízel vagy dízel-hibrid*** hajtással rendelkező midi autóbusz"
- ,,A szerződés európai uniós alapokból finanszírozott projekttel és/vagy programmal kapcsolatos: igen
- Hivatkozás a projekt(ek)re és/vagy program(ok)ra: Új Széchenyi Terv Közlekedés Operatív Program, KÖZOP- 5.5.0-09-11-2011-0027 – „Budai Vár és környéke közlekedés fejlesztése” "
Akárhogy is nézzük lehet nem zéró emissziós buszokat venni európai uniós pénzekből. Ezzel és a folyamatban lévő egyéb tenderekkel a midibuszok cseréjének hosszú évek óta tartó kálváriája megnyugtatóan rendeződhet. Kár volt évekig tagadni, de végre felismerték, hogy a tagadás helyett a cselekvés előbbre vezet. Nagy köszönet illeti azokat, akik érdemben tettek a megvalósításért!