A BKV-t különösebben nem zavarja, hogy az első tíz Modulo M168d-ből, már hármat le kellett állítani súlyos váztöréses hiba miatt, ugyanis újabb 11 ilyen járművet szerez be a társaság hamarosan.
Korábban többször is megírtuk, hogy az Ikarus Egyedi Kft. mérnökei, még mielőtt a cég csődbe ment volna, az eredeti M168d-t (18,75 méteres változat) lerövidítette 18,01 méter hosszúra, így a jármű anatómiája erősen megváltozott, amit egy korábbi cikkünkben vendégszerzőnk ki is vesézett. Az újragondolt csuklós buszokkal nem csak az volt a baj, hogy a fura hullámzó mozgás miatt kényelmetlen az utasoknak, hanem többek között a jármű elektronikája, az összeszerelés minősége, a hűtő- és fűtő berendezések alacsony hatásfoka és számos más apró hiba bosszantotta a típus egyetlen üzemeltetőjét a BKV-t, és az utasokat is.
Az egyik új, H1 Systems tulajdonában lévő, de a BKV által végszerelt csuklós Modulo (fotó: Béges Zoli)
A legsúlyosabb probléma azonban (libikóka hatás miatti hullámzó mozgás) még súlyosabbá vált később, amikor kiderült, hogy a buszok első kocsitestében a B tengely előtt, a vázszerkezet több helyen és elég csúnyán eltörik. Ezt a hibát a BKV egy érdekes barkács megoldással próbálta orvosolni, lengéscsillapítókat (gumipókokra hasonlító szerkezeteket) szereltek a járművek tetejére, a csukló fölé. Így merevebb lett a kaszni, tehát ugyanúgy törtek tovább a vázszerkezetek, mint előtte. Javítható a probléma, azonban ez csak ideig-óráig tart, hiszen a tengelyek nem kerültek távolabb egymástól, így a kijavított járművek vázai újra és újra eltörnek. A helyzet odáig fajult, hogy három Modulo M168d-t huzamosabb időre ki kellett vonni a forgalomból. Ezek a csuklósok a ami napig nem lettek kijavítva.
Az egyik már teljesen kész új M168d 2020 augusztus 24.-én vizsgára vár a Vas Gereben utcai bázison. Sajnos ezek sem jobbak, mint az első adag volt (fotó: Béges Zoli)
Egyébként e járművekből összesen 180 darabnak kellett volna elkészülnie, ezek közül azonban mindössze 12 vagy 13 darabot gyártott le a csőd szélén tántorgó Egyedi Kft. E járműveken kívül még 9-10 darab volt olyan készültségi fokban, hogy azokat, akár be is lehetne fejezni. Ezek a félkész csuklós buszok, az Ikarus Egyedi tartozásainak fejében, a H1 Systems Kft.-hez kerültek, azonban a cég egészen mostanáig nem talált olyan „madarat”, akinek kellenének ezek a hibás műszaki megoldásoktól hemzsegő járművek. Értesüléseink szerint, a „palimadár” végül a BKV lett, ugyanis a H1 Systems a BKV-t bízta meg a félkész járművek végszerelésével, olyan konstrukcióban, hogy a H1 Systems úgy fizeti ki a BKV-nak a végszerelést, hogy a közlekedési vállalatnak nem kell bérleti díjat fizetnie a buszok után, ezzel törlesztve a tartozást. Persze a konstrukcióhibás járművek azután is maradnának a BKV-nál, ha ki lett egyenlítve a számla, de persze a közlekedési vállalatnak, akkor már fizetnie is kell az újabb adag elbaltázott Modulóért.
A járművek 2017-es bemutatóján még a gyártó úgy csinált, mintha minden rendben lenne, azonban már ekkor súlyos bajok voltak a járművekkel
Bő két évvel ezelőtt a több sebből vérző buszokkal kapcsolatban több feljelentés is érkezett a rendőrségre, a nyomozóhatóság azonban néhány hete átadta az ügyet a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, de azt egyelőre nem lehet tudni hol tart az ügy. Lényeg a lényeg, hogy a BKV megint úgy szerez be rossz minőségű autóbuszokat, hogy a járművek hibáival kapcsolatban nyomozás zajlik, több ilyen járművet is le kellett állítani és a súlyos gondokkal a BKV vezetősége is teljesen tisztában van. Így a BKV, megint egy olyan üzletbe ment bele, ami csak az üzemeltetőnek és az utasoknak rossz, de hogy ez kinek jó, azt inkább az olvasóink képzeletére bízzuk.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!