London jelenlegi polgármesterének választási ígéretei között annakidején egy olyan tétel is szerepelt, hogy győzelme esetén száműzi a csuklósbuszokat a városból, és helyettük klasszikus (de természetesen új) emeleteseket, úgynevezett Routemastereket állít forgalomba... És nem blöffölt: 2008 nyarán pénzdíjazású nemzetközi pályázatot írtak ki, ahol több kategóriában várták amatőrök és profik elképzeléseit, illetve komplett terveit a XXI. századi London új tömegközlekedési eszközeivel kapcsolatban. Ezután a gyártó kiválasztása következett; a spanyol Hispano, a német Mercedes, a svéd Scania, valamint a brit Dennis, Optare és a Wrightbus közül végül az utóbbi mellett döntöttek. Jelenleg a két pályázat „összefésülése”, a járművek tényleges tervezése zajlik, az első példányokkal 2011-ben találkozhatunk, de a 2012-es Olimpiára a teljes flotta csatasorba áll. Konkrétumokat még nem lehet tudni, egyelőre csak néhány peremfeltétel ismert, ezek pedig az alábbiak:
- - az új Routemasterek diesel-elektromos hibrid meghajtásúak lesznek; a tervek szerint a hagyományos buszoktól 40%-kal, a jelenlegi hibridektől pedig 10%-kal fognak kevesebbet fogyasztani, NOx kibocsátásuk szintén 40%-kal mérséklődik a „sima” dieselekhez képest
- - a befogadóképességük legalább 87 fő
- - 3 széles utasajtóval kell rendelkezniük; ebből egy elöl, az első tengely előtt kerül kialakításra, egy pedig – a híres elődhöz hasonlóan – hátul, afféle nyitott peronos üzemet megvalósítva, kalauzzal. Normál helyzetben tehát a busz 2 fős személyzettel fog közlekedni, de bizonyos időszakokban – így például éjszaka – a hátsó peront lezárják, ilyenkor értelemszerűen a kalauzra sincs szükség.
- - az ajtók mellett a gyorsabb utascserét hivatott majd szolgálni a két „lépcsőház” is (egy elöl, egy hátul)
- - és erről ugyan nem szól a fáma, de manapság már magától értetődik, hogy a járműveknek a mozgáskorlátozottak, fogyatékkal élők szállítására is alkalmasnak kell lenniük.
Noha a buszok még el sem készültek, máris megosztják a közvéleményt: a támogatóik szerint remekül beillenek majd a napjainkban divatos retróhullámba, és egyértelműen London egyik új, jövendőbeli jelképét látják bennük, míg ellenzőik nem értik, hogy miért kell a múlt örökségét újabb évtizedekre konzerválni, és csupán rongyrázásnak, pénzpazarlásnak tartják a projektet. A hír (és a fent említett pályázat) mindenestre sokaknak megmozgatta a fantáziáját, lássuk a legjobban sikerült terveket:
A Transport for London pályázatának egyik…
…és másik első helyezettje. A felső, fából készült játékra emlékeztető busz a Foster and Partners építésziroda és az Aston Martin cég közös műve, az alsó, csinosabb darabot pedig a Capoco dizájnstúdió készítette. Győzelmük ellenére inkább csak a múzsa szerepét töltik be, a tényleges járművek nem pont ilyenek lesznek.
További, díjazott alkotások.
A 2012-es Olimpián Londonon (és az új, egyedi buszaikon) lesz a világ szeme.
Egy konzervatívabb jármű… Lehet, hogy ez áll majd legközelebb a valósághoz?
Egészen merész vonalvezetés és a hőn áhított nyitott (de zárható) hátsó peron.
Talán ez volt a legextrémebb elképzelés: Routemaster teherautó alapokon. A konstrukciónak számos előnye származhatna abból, hogy a gépes rész és a kocsiszekrény szétszedhető és cserélhető, de biztos, hogy ez az ötlet még jó pár évig papíron (illetve képernyőn) marad.
És végül, akiknek az új jövevények miatt majd menniük kell: a Mercedes Citarók. Már tavaly elkezdték őket kivonni a forgalomból és várhatóan 2013-ban (szerződéshosszabbítás esetén 2015-ben) búcsúznak az utolsó darabok az angol fővárostól. A csuklósbuszok gyakorlatilag a földkerekség minden részén beváltak, de Londonban balesetveszélyesnek, városidegennek tartják őket…
(Forrás: tfl.gov.uk, wikipedia.com, roadtransport.com)