A Solaris kétfajta párhuzamos hibrid hajtásláncot kínál a buszaihoz. Négy évvel az első sorozatgyártású európai hibrid busz bemutatása után bővítik a választékukat egy soros megoldással is. Az eddigi amerikai hajtáslánc beszállítók után német céget bíztak meg a soros rendszerű hibrid hajtáslánc szállításával. A kétfajta hibrid hajtáslánc egy karosszáló kínálatában Nagy-Britannia kivételével unikum Európában.
A busz mozgatásáról villamos motor gondoskodik. A Cummins dízelmotor csak egy generátort hajt meg. A fékezés során visszatáplált energia tárolásáról lítium-foszfát akkumulátor és nyolc szuperkapacitás modul gondoskodik. Az energiatárolókat külső aljzatból is fel lehet tölteni, azaz a Solarisé az első európai plug-in hibrid busz.
A járműtelepen töltők segítségével éjszaka feltölthetőek az akkumulátorok.
A töltő háromfázisú, 400V-os feszültségről üzemel, a töltőáram 63A, a csatlakozó hétpólusú.
A hajtás elrendezése, katt a nagyobb képhez
A hajtáslánc a GPS alapú utastájékoztatással összehangolható. Az utastájékoztatás jelei alapján az előre feltöltött energiatárolók lehetővé teszik, hogy a szennyezett belvárosokban tisztán elektromos üzemben haladjon a busz. A belvárost, vagy a beállított elektromos üzemű területet elhagyva a dízelmotor lehet az elsődleges energiaforrás. Ezzel a megoldással a feltöltött akkumulátorok energiáját nem pazarolja el a garázsból a forgalomba beállás, illetve a minimális károsanyag kibocsájtású üzem biztosan zsúfolt-, sétáló-, vagy esetleg lakóövezetben lesz aktív.
A járműtelepeket fel kell szerelni töltővel, azonban a Skandináv országokban ez könnyedén megoldható, ugyanis arrafelé el vannak látva elektromos csatlakozóval a buszok és telepek is. A motorok hűtővízének melegen tartására használják az elektromos áramot. Az új csatlakozó kiépítése arrafelé ezért várhatóan könnyebben fog menni.
A busz start/stop üzemmódra is képes, azaz a megállókba érkezve leáll a dízelmotor.
A busz ajtómozgatása sem szokványos. Az ajtólapokat természetesen elektromos motorok mozgatják, azonban a motorok nem az ajtók fölött a megszokott helyükön vannak, hanem az ajtómozgató tengelyeken. Ez igen helytakarékos megoldás. A Solaris mérnökeinek a megvalósításban a BODE ajtógyártó volt a partnere.
Az utastérben két monitoron is nyomon követhető a hibrid rendszer aktuális állapota. A busz egy routerrel is fel van szerelve, ami a Vossloh-Kiepe mérnökeivel tudja tartani a kapcsolatot, a hajtás finomhangolása, majd karbantartása megkönnyítése érdekében.
A Solaris tehát egy csúcstechnikával telezsúfolt hibrid buszt mutat be a tegnap nyitott IAA kiállításon. Egy karosszáló cégtől ez igen nagy fegyvertény.
Hosszúság | 18000mm |
Szélesség | 2550mm |
Magasság | 3500mm |
Tengelytávolságok | 5130mm/6770mm |
Első tengely | ZF RL 75 EC |
Középső tengely | ZF AVN 132 |
Hajtott tengely | ZF AV 132 |
Ülések száma | 46+1 |
A váz anyaga | Rozsdamentes acél |
Dízelmotor | Cummins ISB6.7 285H |
Teljesítménye | 210kW(285LE) |
Lökettérfogat | 6,7l |
Hibrid rendszer szállítója | Vossloh-Kiepe |
Villamos motor teljesítménye | 240kW |
Akkumulátor | Li-fém-foszfát |
Villamos jellemzők | U=384V, W=26,5kWh |
Tömege | 525kg |
Ultrakapacitások | 8*Maxwell 125V-os modul |
Tömege | 8*59,5kg |
Üzemanyagtartály(AdBlue) | 250l(40l) |