Úgy tudjuk, hogy a FUTÁR projekt késlekedése miatt nem állította még forgalomba az egy éve Hollandiából vásárolt, Van Hool buszokat a BKV. De nincs minden rendben, a szintén használtan vett Mercdes Citarókkal sem.
Minap a BKK büszkén hirdette Facebook oldalán, hogy hamarosan elkészül az első abból a 15 troliból, amit a németországi Eberswaldéből vásárolt a BKV. Ígéretük szerint hamarosan az utcán is találkozhatunk a tavaly nyáron érkezett Gräf & Stift NGE152 típusú trolibuszokkal. Egyelőre azonban a trolik forgalomba állításának időpontja bizonytalan.
Ahogy bizonytalan a Hollandiából vásárolt 13 darab Van Hool
busz üzembe állításának az időpontja is. Ezek a kocsik szintén tavaly nyáron
érkeztek és az év végére mindegyiken megtörténtek a BKV kívánsága szerinti átalakítások. Az egyenként hétmillió forintba kerülő „BKV-sítás”, úgy tűnik, hogy egyelőre kidobott pénz volt. Ugyanis a kocsik hónapok óta munka nélkül állnak a BKV Vasúti Járműjavító Szolgáltató (
VJSZ) telephelyén. Egy magát megnevezni nem kívánó BKV forrásból úgy tudjuk, a késlekedés oka – ahogy a trolibuszok esetében is – az, hogy a
FUTÁR projekt is tovább késik. A BKV nagyprojektje már előrehaladott állapotban van. Így a még egyke „Futáros” trolibuszon kívül, hamarosan más járművek is megkapják a rendszert, aminek a legújabb ígéreteket szerint már tavasszal láthatjuk eredményét. Érdekes kérdés, hogy a napi kocsikiadási gondokkal küszködő BKV miért nem vehette még át az elkészült kocsikat? Ha nem is sokat enyhítettek volna ezek a buszok a problémán, de az elmúlt hetek hideg időjárásában biztosan jól jöttek volna a BKV-nak is és az utasoknak is.
Értesüléseink szerint gondok vannak a nemrég
beszerzett Citarókkal is. A harminc darab egyforma kocsi helyett, négy különböző városból sikerült összeszedni a buszokat. (Frankfurt, Berlin, Salzburg és Madrid.) A BKV számára félretett, előzőleg Frankfurtban közlekedő, buszok nagy részét ugyanis egyszerűen eladták. Ez a BKV időhúzásának és a hazai közbeszerzési törvényeknek köszönhető. Így négyféle azonos típusú, de mégis különböző műszaki tartalmú Mercedes buszt vásárolt a főváros közlekedési cége. A kocsikkal nem csak az a gond, hogy nem egy évjáratból származnak (2000 és 2004 között gyártották őket), hanem az is, hogy megközelítőleg sem egyforma a futásteljesítményük. Gondot okozhat az üzemeltetés során az is, hogy a különböző városokból érkezett buszoknak sok alkatrésze sem azonos. Például a madridi kocsik utasajtói nem olyan típusúak, mint berlini társaiké. Ez a kocsik üzemeltetését és karbantartását drágíthatja – mondta a BKV-nál dolgozó informátorunk.
Egyelőre a BKV mindössze 24 Citarót vett át, ugyanis a közlekedési cég valamilyen okból megint időhúzásra kényszerült. Így újabb hat frankfurti kocsi lett eladva más
üzemeltetőnek. Ezért az
Evobus Magyarország „szerzett” öt, ex-
berlini kocsit, amik 2002-es és 2003-as évjáratúak, de sokkal kevesebb kilométert futottak, mint a többi „pakliban” lévő kocsi. Ezeket a buszokat a BKV viszont nem szeretné átvenni, mert idősnek tartják, pedig jelenleg közlekedik több olyan kocsi is Budapesten, ami kétszer annyi idős, mint a berlini Citarók.
Az „új” buszokkal, kapcsolatos kérdéseinkkel megkerestük a BKK-t is, de még nem kaptunk választ tőlük. Amint megérkezik a válasz, akkor azt természetesen megosztjuk olvasóinkkal.
(Fotók: a szerző)