Mára biztossá vált, hogy nem véletlenül aggódtak szakmai körökben a kínai eredetű buszok miatt. A nagyjából négy éves kocsik máris úgy néznek ki, mintha húsz évesek lennének. Sajnos az alvállalkozóknál más típusokkal sincs minden rendben.
Az első adag King Long busz 2008-ban érkezett a Volánbusz alvállalkozóihoz. Ezekből a kocsikból több mint százat vásárolt a T&J és a Kontakt busz. A nagyobb távolsági kocsikat pedig a Color Tours Kft. üzemelteti. A kínai buszokkal Zsámbék környékén, Gödöllő környékén, a távolsági kocsikkal pedig a Gyöngyös környékén élők találkozhatnak legtöbbször.
Az LE kialakítású King Long XMQ 6121G-vel már a kezdetektől problémák voltak. Alig néhány hónappal a buszok forgalomba állítása után nem sokkal a fűtéssel volt baja az utasoknak. Egy évvel korábban a Moszkva téren tört össze csúnyán egy, amikor összeütközött egy vonuló tűzoltóautóval. De nem alakult jobban a távolsági King Long XMQ 6127 sorsa sem. A Hír TV Célpont című műsora súlyos műszaki problémákat tárt fel a nagyobb King Longokkal kapcsolatban.
Távolról is látszik, hogyan kopik a festék a buszokról
Az egyik alvállalkozónál több mint húsz éves Neoplan is akad a repertoárban. Dány és Gödöllő között, pedig olyan is előfordult, hogy egy MAN belső légcsatorna burkolata „szakadt” az utasok fejére.
De visszatérve a kínai buszokra, mára nagyon viseltes állapotba kerültek ezek a kocsik. Nagyon jól látszik, hogy az alvállalkozók próbálnak spórolni a karbantartáson. Szinte minden kocsiról „hámlik” a festék. Van olyan kocsi, amelyiken három vagy négy tükörszár is van. Az ajtó környékét megvilágító lámpák burkolata rozsdásodik. A távolsági kocsikon az oldalsó díszcsíkok vannak elrepedezve. De volt olyan kocsi is, amelyiken a középső ajtó valamiért nem „állt be” a busz oldalsíkjához.
A T&J a háború előtti időkből származó Neoplant is használ
Persze az is lehetséges, hogy az eredeti gyári tükröket és tükörszárakat nagyon drága lenne behozni. A „hámló” festéket, pedig csak a busz ablaköv alatti részének újrafényezésével lehetne orvosolni. Minden esetre az is biztos, hogy egy négy éves buszról nem kellene lekopnia a festéknek.
Tekintsék meg a kínai buszokról készült galériánkat is!
(fotók: kristoof)