A korábbi ígéreteknek megfelelően elindultak az új, nagyobb darabszámú buszbeszerzések. Három közbeszerzést írtak ki ma, ebből kettő új buszok szállításáról szól, és egyiken sem tudnak indulni a magyar gyártók. A Volánbusz Zrt. a nemzeti fejlesztési miniszter utasítására átveszi a BKV-tól a Budapest határát átlépő járatok üzemeltetését.
Ehhez a Volánbusznak több buszra van szüksége, ezért 114 darab új buszt vennének, de az új buszok leszállításáig, 6 hónapig, 132 darab használt buszt bérelnének. Tehát körülbelül ez év májusában vagy júniusában vennék át a BKV-tól a feladatait Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Szigetszentmiklós és Törökbálint településeken.
A BKV a Budapest határát átlépő járatokkal eddig helyközi közszolgáltatást végzett, de ezért abszurd módon nem illette meg veszteségtérítés. A főváros bátortalan kísérletei a BKV-s buszjáratok előnyeit élvező környező önkormányzatok finanszírozásba bevonásával nem mindig jártak sikerrel. Most, hogy a Volánbusz átveszi ezeket a vonalakat a finanszírozási kérdés rendeződik, a BKV újabb ősrégi buszoktól tud megszabadulni, és finanszírozása is egy leheletnyivel könnyebb probléma lesz, noha a teljes buszágazat is csak csepp a tengerben. Kérdés mit fognak szólni a kék buszt elvesztő utasok és az önkormányzatok ehhez a döntéshez? A döntés következményeiről még korai találgatni, ahogy a díjszabás változásairól is
A 132 darab használt busz bérlése valószínűleg a BKV-tól fog történni, a tanszünetes és munkaszünetes napokon -65 százalékos mennyiség is csak a BKV-val együtt tűnik kivitelezhetőnek.
Az összesen 114 darab új busz beszerzése három kategóriában fog történni.
Az első 33 alacsony belépésű (LE), 11,95-13,5 méter hosszú, szóló buszokról szól, amelyekből 17 darab helyi, és 16 elővárosi kivitelű.
A második kategória 35 alacsony belépésű, hosszított szóló, 14-15 méter hosszú buszokra vonatkozik, amelyekből 25 darab helyi és 10 elővárosi kialakítású.
Végül a harmadik kategóriában 46 darab teljes hosszában alacsonypadlós, 17,5-18,75 méter hosszú, csuklós buszt vennének, egységesen elővárosi kivitelűeket. A helyi és elővárosi kivitelek között az ülések, és az ajtók számában van különbség.
A kiírás érdekessége, hogy Euro V-ös motorral hajtott szénacél vázas buszokkal is lehet pályázni. Ha Euro V-ös buszokkal lesz induló, akkor az Euro VI ez év december 31.-ei hatályba lépése miatt, csak december 30.-áig lehet leszállítani és forgalomba is helyezni a buszokat. Ez igen közeli határidő még a nagyobb gyáraknak is. A kiírás másik érdekessége, hogy minden kategóriában megkövetel legalább 10 darabos referenciát az elmúlt 36 hónapból, aminek a magyar buszgyártók nem tudnak megfelelni. Az üzemeltető oldaláról ez egy abszolút jogos elvárás, de a gyártók oldaláról az elmúlt két évben mesterségesen megfojtott piac miatt mégis teljesíthetetlen. A hazai vállalatok legnagyobb eséllyel a harmadik kategóriában indulhatnának. A második kategóriának megfelelő buszt itthon már egy ideje senki sem gyárt, de az első kategóriában lehetnének esélyes jelentkezők.
Így az esélyesek köre a Rábával és a fővárossal korábban hírbe hozott Volvóval kezdődik, majd következik az MAN, a Solaris, és a Scania. Több buszgyár csak drágább, teljes hosszban alacsonypadlós típust tudna megajánlani a 2. kategóriában, ezért ezeket a gyártókat nem tekintjük esélyesnek.
Új buszokat venne Kecskemét is, nem is akármilyeneket. 25 darab soros hibrid hajtású csuklós buszra fáj a foguk, összesen maximum 4,25 milliárd forint értékben. A darabonkénti 170 millió forintos ár egy jól felszerelt, a nagyszámú elöregedett buszokhoz képest tiszta üzemű, EEV motoros új csuklós maximum 85-95 millió forintos árához képest bizony borsos, de jó becslésnek tekinthető egy soros rendszerű hibrid buszért. A pénzbőségre az Európai Uniós finanszírozás a magyarázat, a projektet a KÖZOP finanszírozza. A város szívében kijelölésre kerülő 3km-es terület zéró emissziós zóna lesz és itt csak teljesen elektromos üzemre alkalmas hibrid buszok közlekedhetnek. Csak típusbizonyítvánnyal rendelkező busz indulhat a tenderen. (Így természetesen a hazai gyártók ezen a tenderen sem tudnak indulni, hiszen nem gyártanak hibrid kocsit.) Soros hibrid buszt gyárt a Mercedes, a Solaris, a Hess, a VanHool, a VDL, de ha figyelembe vesszük, hogy zéró emissziós módban kell megtenni egy bizonyos körzetben a hibrid buszok számára nagyobb távolságot, akkor csak a Mercedes és a Solaris marad igazi esélyesként.