Nemrég kezdték meg a tizenhárom darabos szegedi Ikarus-Škoda troli flotta gyártását Székesfehérváron. Az első kocsinak még csak a vázszerkezete állt össze, így mi egyelőre csak a látványtervekre hagyatkozhatunk.
A kocsi vázszerkezete erősen emlékeztet a prototípus ARC-Ikarus-SZKT trolira, ezért még korai lenne véleményt nyilvánítani az új formatervről. De az új forma sikerességére garanciát jelent az, hogy a szegedi troliknak a formatervét a NABI BRT és a NABI Sirius tervezője Tóth János készítette. Az új formaterv, amint lesz megrendelés, visszaköszön majd az autóbuszok formavilágában is.
Ebből rossz dolog nem sülhet ki! Máris megkockáztatjuk, hogy a legszebb hazai busz készült el!
Hosszú út vezetett az új trolik gyártásának elindításához. Történt ugyanis, hogy többször megismételt tender kiírás után végül 2011-ben nyert az Ikarus- Škoda konzorcium. Ennek az eredményét Szeged Fideszes közgyűlése többször is kétségbe vonta. Végül, úgy tudjuk, hogy maga Széles Gábor –az Ikarus márkanév birtokosa– személyesen tett rendet a vitás kérdésekben.
Ezután már minden akadály elhárult a 2012-es szerződéskötés elől. Így ez év elején megkezdődhetett a kocsik vázelemeinek a gyártása, amik közül az első vázszerkezete mostanra készült el a székesfehérvári gyártócsarnokban. A teljes hosszában alacsonypadlós, csuklós, Ikarus-Škoda troli utastere és vezetőfülkéje légkondicionált lesz. A jármű szükség esetén hét kilométert képes megtenni felső vezeték nélkül, a legkorszerűbb lítiumionos akkumulátorok segítségével. A hazai gyártású autóbuszok 18,75 méter hosszúak, 2,55 méter szélesek, és 124 utas szállítására alkalmasak. A szegediek szavazása alapján az új buszok színe piros lesz. A buszok egyenként 800 000 euróba (azaz mintegy 228 millió forintba) kerülnek, ami a szakértők szerint igen magasnak számít a piacon. Erre a megnyugtatónak szánt válasz az, hogy mégis főként hazai elemekből, teljes mértékű magyar tervezésből és itthon készülnek ezek a kocsik. Ezzel támogatva a hazai ipart, ugyanis az elmúlt három évben érvényes buszbeszerzési moratórium miatt ez a hazai buszgyártóknak az első komolyabb megrendelése.
A szegediek rosszul választottak, ez egyértelmű! Sokkal jobban illeszkedne a villamosokhoz ez a szín!
Az uniós pénzből megvalósuló projekt keretében, egyébként 13 csuklós troli készül, aminek első darabja ez év szeptemberében állhat forgalomba, Az utolsó trolibusz majdnem pontosan egy év múlva, a 10-es vonalon, 2014 áprilisában állhat forgalomba.