Sok hűhó semmiért?

2013. június 17. - Hirtelen Miki

sokhuho.jpgKétszázötven cég jelezte, hogy csatlakozna a Rába-Volvo közös beszállítói programjához. A jelentkezők nagy száma nem csoda, nem szeretnék, ha elveszítenék a megélhetésüket. Épp ezt nehezményezi néhány civil, akik tüntetést szerveznek a magyar buszgyártók megmentéséért.

Hamarosan lezárul a jelentkezés a Rába-Volvo beszállítói programra, és ebből az alkalomból diadalittas sajtóközlemény jelent meg, hogy ezidáig 250-en jelentkeztek. A leendő autóbusz üzletágat vezető Mohácsi Béla és a korábbi megnyilatkozások is harminc százalékos magyar értékhányaddal számolnak. Az évek óta beszerzési tilalommal sújtott Volán társaságok eddig 70-85 százalék magyar értékhányadú buszokat is tudtak vásárolni, de az ígéretekkel ellentétben még mindig életben lévő beszerzési stop miatt ezt mégsem tehetik.

cimlap_3.jpgNEM hazai, hanem Nemzeti. Szerintünk sem Svédország, sem Lengyelország nem része a magyar nemzetnek.

Így a Rába, a lengyelországi Wroclawban készülő Volvo buszok kiszerelésével tündökölhet a hírekben. Lesz Nemzeti buszunk, ami kevesebb magyar hozzáadott értéket fog tartalmazni bármelyik mostani magyar típusnál, legyen az Ikarus, Credo, Molitus, Csaba Metál, vagy a szép emlékű NABI... A száz százalékos ellentételezésről szóló mondatok félrebeszélések, mivel azok a beszállítók akik tudnak versenyképes minőséget és árat nyújtani már rég bekerültek a Volvo beszállítói programjába, elég végignézni a BKV majd' tíz éves Volvo buszain. Láthatunk bennük például Graboplast padlót, König ablak kereteket vagy orosházi üvegeket is. A legfőbb ok amiért félrebeszélés és figyelemelterelés a sajtóközlemény, az a Volvo karosszéria kiszerelése. A hazai szakemberek tudnak karosszériát tervezni bármilyen főegységgyártó termékei köré, akár Volvo alvázra is, nem kell valakitől megvenni. A hazai karosszériagyártást a magyar tervezők munkája és kitartása tette világhírűvé, nem holmi folyóról vagy görög alakról elnevezett üres név!

cikkbe.jpgJúnius 20.-án a városháza előtt tüntetés a magyar tervezésű buszokért szervez megmozdulást egy civil

A ,,nagy, nemzeti" busszal való első felsülés már a kertek alatt van. A Volánbuszhoz közel álló, magukat megnevezni nem kívánó forrásaink szerint a BKV-t kiváltó új busz tenderen a legdrágább ajánlatot épp a Rába-Volvo páros adta, mindkét kategóriában. A források megjegyzik, hogy nem is kevéssel, harminc százalékkal volt drágább a legkedvezőbb ajánlat tevőnél a ,,nemzeti" kaláka...

Ikarus TR187-2.jpgHazai tervezésű karosszéria, vajon jó lesz-e a BKK-nak?

A meglévő, karosszériatervezéssel is foglalkozó, hazai tulajdonú buszgyárak mellett a Volánokat is sikeresen kivéreztette a dilettáns beszerzési stop. Olyannyira, hogy ezen a télen több társaság is komoly nehézségekkel került szembe, amikor útnak szerette volna indítani az összes járatát. Az elöregedett buszok soha nem látott mértékben romlottak el. A drága városi buszok helyett tehát van helye a szintén tervben lévő helyközi buszoknak is, de az alumínium vázszerkezetű 8900-as típuscsalád sem az olcsóságáról híres, márpedig ha sok buszt szeretnénk lecserélni, akkor illene figyelni egy picit a beszerzési árakra is. Így nem a kivéreztetett hazai buszgyártókkal kell versenyre kelnie a Rába-Volvo párosnak, hanem a külföldi konkurenciával. Józanul és felelősen gondolkodó döntéshozó nem hozhatná hátrányos helyzetbe a saját országának termelő iparát!

Nem tapsolhatunk a magyar karosszéria és buszgyártás sárba tiprásáért, nem tűnhet el egy iparág hozzá nem értő dilettáns vezetők miatt! Nem süllyedhetünk le beszállítókká, amikor teljes egészet is képesek tervezni a magyar mérnökök! Ezért a következő kérdésekre várjuk a válaszokat: Miért nem oldották még fel még a beszerzési stopot? Mi indokolja a Rába buszgyártási kényszerét? Miért kell a Rábát álmodozók fékevesztett akaratának alárendelni? Kinek és miért érdeke, hogy a többféle magyar gyártó egészséges versenye helyett, egy elfuserált tévképzetek által táplált monopólium szálljon szembe a külföldi konkurenciával?!

Minden estre is úgy tűnik, hogy néhány civil is megunta a félrebeszélést, ezért a magyar buszgyártók megmentéséért demonstrációra hívja, azokat akiknek fontosak még ez az ipari szegmens. Természetesen mi ott leszünk, de vajmi kevés esélyt látunk arra, hogy a városházán is meghallanák szavunkat!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr695366230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jack o'neill 2013.06.18. 05:58:08

Ez a városháza előtti ácsorgás vicc???
Mi a lófasz köze van a városházának ehhez?
Beszerzési stophoz közük van? Nem!
Miért nem az NFM elé megy az a pár buszfan kocka? Vagy esetleg a hazai gyártók elé?
Budapestet hagyják már ki a baromkodásból. A budapesti buszágazat szarban van. Nagyon. Nem kisérletezgetésre és ismeretlen járműre van szükség (erre elegek voltak a 400-asok, vagy a Localo-k). Kiforrott és megbízható busz kell. gyorsan. Erre a Citaro tökéletes. Ha meg van buszhiány csökkentése, van kiadható és elegendő rendes busz, utána szórakozhatunk ARC-cal, meg Credo-val. De, addig jobban örülnék, hogy ha az utasok pénzét nem a hazai, életképtelen gyártók kegyelemkenyerére költenék.

"nem tűnhet el egy iparág hozzá nem értő dilettáns vezetők miatt! "
Jól beszélsz! Irány Győr-Moson-Sopron és takarítsuk el a kapagyár vezetését, mert amit 14 (?) év alatt letettek, egy nagy rakás semmi. Amíg volt állami segély, addig oké volt minden, most hogy meg kell élni? Hááát az már nem megy...

Mondjuk a CsM és a Molitus minden csak nem gyár. A NABI meg aztán rohadtul komolyan akarta ám venni a hazai és EU piacot...
Minél többen és minél erősebben támadják a Rába-Volvo dolgot, én elkezdtem benne hinni.
A magyar gyártók hozzáállása az elmúlt 10 évet szépen visszaadja. Életképtelen, logikátlan és csak burokban élni tudó gyárocskák (egyiknek még a pofája is nagy volt), aztán a való életben most szenvednek. Hosszútávon ezek életben maradnának? Ezeknél egy kerekesszékes is hamarabb túl él egy aknamezőn. Lehet a Volvo-val a Rába nem lesz 100%-ban magyar, de lehet életképesebb lesz. Ha x ember állása hosszútávon stabil lesz, akkor nem teljesen tökmindegy?

hungarisztan 2013.06.18. 11:48:40

Engem mindig csak az érdekel, hogy hogy a picsába van az, hogy a magyar buszgyárak életképtelenek (értsd: nem tudnak olyan olcsón termelni, hogy a piacon versenyképesek legyenek), miközben az alkalmazottak fizetése TÖREDÉKE egy svéd, német stb. alkalmazott fizetésének.
Hova tűnik ez az iszonyatos megtakarítás az árcéduláról? És ha ennyire hatékonytalanul (lopósan?) működik egy magyar cég, akkor azt miért kell adófizetői pénzből lélegeztetőgépen tartani? Akkor miért nem jobb, ha idecsábítjuk a svéd/német gyártót, hogy alkalmazzon magyar munkaerőt, de csináljon rendet ebben a kuplerájban, ahol szemmel láthatóan elfolyik az alkalmazottak alulfizetésén harácsolt pénz?

(Nem, az nem jó érv, hogy „de olcsóbb a magyar busz, csak az idegenszívűek külföldit akarnak, akár drágábban is”, mert marhagulyást sem főzünk löncshúsból – pedig mennyivel olcsóbb... Avagy egy beszerzésnél nem csak az ár számít, hanem az ár/érték arány!)

BPO654 2013.06.18. 23:10:41

@hungarisztan:
Ne aggódj nem fog elfolyni semmi, megdöglik mind oszt jónapot. Utána marad a rába-volvo egyedül. Na és mit jelent a monopólim? Áremelést te észlény.
Mellesleg a magyar gyártmányok után minden busz-troli után a jármű árának kb 13-15%-a visszafolyik a büdös nagy költségvetésbe. Számolgassál. Mondjuk kéne összesen országosan 8000 új busz, mivel a troli jóval drágább számolj 100 millió Ft/db-bal szorozd 8000-rel és vedd a 13%-át.:D
Ezenfelül a márciusi hóhelyzet ill a mostani árvíz helyzet idején is igénybe vették a Volánok buszait, hát nem mind1 h azok túlfuttatott 20-on 30 évesek avagy mondjuk újak... .

Darth Peter 2013.06.18. 23:18:55

A Tr5-ös is kísérleti stádiumban volt, amikor forgalomba állították, mégis bevált, pedig akkor is rengeteg lecserélendő busz volt a Fővárosban!

matteo14 2013.06.20. 23:47:29

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Most csak azért,mert ~2× annyit eszik,mint a Volvo, a rendelkezésre állása gyatra, és még (szerintem) ronda is? <irony> Te idegenszívû! Hát nem szereted a magyart? </irony>

BPO537 2014.03.23. 08:08:51

@jack o'neill: Az ARC kocsijai már eleget bizonyítottak, a BKV-s kocsit imádják a dolgozók, a Volános példányok is vígan elvannak, bőven jobbak a Rábának nevezett Volvoknál.
süti beállítások módosítása