Polgármestert vált az új londoni busz?

2013. december 28. - kristoof

sokbusz.jpg

Először a magas árával hívta fel magára a figyelmet a New Bus for London (NB4L), London új emeletes busza, amiből alig néhány készült el az Olimpiára. Mostanában viszont sérültekkel járó balesetek és aggasztó műszaki problémák helyezik előtérbe a Wright buszát. Eközben a brit főváros ellenzéke a problémás buszokat megpróbálja felhasználni saját poziciói megerősítésére.

Az előzmények

Mint ismeretes Boris Johnson, London polgármestere, néhány éve hadat üzent a csuklós buszoknak. Azon túl, hogy az ezredforduló után pár csuklós Citaro rejtélyes tűzesetek áldozata lett, több mint érdekes okokat talált a brit főváros vezetése a csuklós buszok száműzésére. Az egyik legviccesebb az volt, hogy a routemasterekkel szemben a csuklós buszoknak kisebb a befogadóképessége, ami a valóságban éppen, hogy fordítva van. A közvéleménynek sem tetszett az, hogy a jól megszokott piros emeletes buszok eltűntek a városból, ezért Johnson a 2008-as választási kampányban megígérte, hogy 2011-ig lecseréli a sok bosszúságot okozó és a városképbe nem illő csuklós buszokat. A polgármester akkor még nem tudhatta, hogy az új buszok jóval több bosszúságot okoznak majd neki, mint a csuklósok.

citera.jpg

A csuklós Mercedesek eltűntek Londonból, nagyrészük új életében már Máltán szolgál (fotó: wiki)

De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen addig még sok víz lefolyt a Temzén. Miután Johnsont 2008-ban polgármesterré választották, azonnal nekilátott ennek a kampány ígéretének megvalósításához és elkezdte lecserélni a csuklós Citarókat. De közben egy design pályázatot is kiírt a városvezetés, amit végül a Wrightbus emeletes busza nyert meg, amit majdnem pontosan három éve 2010 novemberében mutatott be a londoni közlekedési vállalat, a Transport for London (TfL). Ekkor a gyár ígérete az volt, hogy a Citarók teljes kivonása után, tehát még 2011-ben befejeződik a prototipusok tesztelése és a 2012-es londoni olimpia idején már a legtöbb régi csuklós vonalon kizárólag az új emeletes buszok járnak majd.

Az első problémák

Még épp csak bemutatta a TfL az új Routemaster 1:1 méretarányú modelljét, amikor kiderült, hogy a nyolc prototípus busz nem fog időre elkészülni. Ugyanis a járművek bonyolultak és olyan technológiákat alkalmaznak rajtuk, amiket a nagy-britanniai busziparban ritkán használtak addig. Például meg kellett oldani a nyitott a hátsó peron biztonságossá tételét.

kettű.jpg

A Hibrid NB4L-ek (fotó: Wrightbus)

A prototípus buszok végül némi késéssel 2011 közepén álltak forgalomba, de ekkor még úgy nézett ki, hogy az eredeti ütem szerint állhatnak forgalomba a kocsik és az olimpiára, ha nem is a tervezett 600 kocsi, de több mint száz róhatja majd az utakat. De sajnos a buszoknál újabb problémák merültek fel. Elsősorban az áruk lett az átlagosnál jóval magasabb, ugyanis a nyolc protó kocsi darabonkénti ára több, mint 1,6 millió font, vagyis 560 millió forint. Ennyiből gyakorlatilag akár két duplacsuklós Hess trolibuszt is vásárolhattak volna, ha lenne Londonban troliüzem. De Boris Johnsonnak erre is volt válasza, amint sorozatgyártás lesz a buszokból, lentebb megy a buszok ára. Valóban olcsóbbak lettek a kocsik, de még igy is méregdrágának számítottak a piacon, hiszen egy kocsi 330 ezer fontba került, ami megközelítőleg 120 millió forintnak felelt meg akkor, ez az összeg bizony egy jóval nagyobb befogadóképességű csuklós hibrid busz ára volt.

Persze a kocsikkal való problémák itt még nem álltak meg. Először is a TfL alvállalkozói, például a Budapesten az új Citarókat üzemeltető Arriva egyáltalán nem akart vásárolni a drága kocsikból. De az operátoroknak nemcsak a buszok ára miatt fájt foguk, hanem azért is, mert a hátsó peronos kialakítás miatt az új buszokra kalauzok is kellenek, akik tovább növelik a nem is olcsó üzemű járművek fenntartását. Ezt a problémát a város úgy gondolta áthidalni, hogy a buszokat maga a város veszi meg az alvállalkozóknak, akik csak üzemeltetik majd a kocsikat.

Végül aztán addig tartott a huzavona és egy újabb választási kampány is az eseményekbe szólt, hogy az harmincadik nyári olimpiát végül a 38-as vonalon közlekedő nyolc prototípus busz várta. Így szertefoszlott Johnson álma, aki már több mint száz buszt vizionált az új emeletesekből a nyári játékok idejére. Ekkor kezdett elterjedni Londonban az új buszok gúnyneve is, a "Borisbus".

A megoldás

Végül Boris Johnson újabb választást nyert meg, és így minden akadály elgördült az új buszok forgalomba állítása elől. Így London 600 darab NB4L típusú kocsit rendelt a Wrightbustól, persze hathatós állami támogatással, hiszen London 2012 januárjában több mint tíz millió fontot, azaz 3,3 milliárd forintot kapott környezetbarát technológiák bevezetésére, ami pont jól jött arra, hogy a fentebb említett konstrukciót megvalósíthassa a város, miszerint a buszokat ők vásárolják meg, de az operátorok üzemeltetik majd azokat. A kocsik vételára is feljebb kúszott, immár 425 ezer fontba kerültek, ami 145 millió forint darabonként. De a Wrightbus szóvívőjének nyilatkozata szerint a buszok gyártása így is a nullszaldó környékén van, ami elég nehezen elképzelhető egy ilyen magas vételárú busznál! Valószínűbb, hogy a Wright a politikát akarta ezzel a nyilatkozattal kizárni és áldozatkészségét demonstrálni, miszerint ők mindent megtesznek az új routemasterek sikeréért. 

nb4lwright.jpg

Nem sokkal a bemutatkozása után a Wrightbus londoni busza (fotó: Wrightbus)

A Wright abban is bízhatott, hogy az új kocsik más brit városok tetszését is elnyerik és Hong Kong is vásárolhat az új típusból. Ez utóbbi üzlet reményében 2012 végén két buszt is Hong Kongba hajóztak próbaüzemre.

Újabb próblémák

Idén már úgy nézett ki, hogy normalizálódik a helyzet az új emeletes buszokkal. De nyáron az utasok a gyenge légkondicionálásra panaszkodtak, főleg a felső szinten, a helyi sajtó több ízben is beszámolt arról, hogy a buszok felső szintjén megfőnek az utasok. De most napjainkban sem jobb a helyzet, hiszen a hidegebb idő beköszöntével a fűtésre is panaszkodik a legtöbb utas.

Sajnos szeptemberben és októberben pedig egy-egy súlyos baleset is árnyékot vetett az új buszokra. A szeptemberi esemény során egy új NB4L egy másik busszal és három autóval ütközött. A balesetben hárman is súlyos sérülést szenvedtek, köztük az új busz vezetője. Az októberi balesetben, pedig a nyitott peronról esett ki egy utas, aki súlyos életveszélyes sérüléseket szenvedett. A TfL vizsgálata szerint az első balesetnél a buszsofőr hibázott, a másodiknál viszont nem lehet tudni, hogyan került a fiatalember a nyitott peronra. De az illetékesek úgy döntöttek, hogy ezentúl a nyitott peront ritkán használják és a legtöbb esetben zárni fogják azt. Így épp az egyik legfontosabb erénye vész el az új londoni busznak, miszerint az utasok a régi kor szellemének megfelelően nyitott peronon is utazhatnak.

borisaperonon.jpg

Boris Johnson a súlyos problémát okozó nyitott peronon egy új londoni buszon

Persze az angol főváros ellenzékének sem kellett több! Azonnal támadni kezdték Johnson "szerelemgyermekét", ahogy ők fogalmaznak. Azt követelik a politikai ellenfelek, hogy a TfL szakítsa félbe a további kocsik beszerzését és más alternatív hajtások felé vegye az irányt, például az elektromos buszok felé. Ugyanis az ellenzéki politikusok szerint már annyi pénzt költött a város ezekre a buszokra, hogy abból más értelmesebb beszerzéseket is támogathattak volna.

Politika vs. NB4L

Az soha nem vezet jóra, ha a politika beleszól egy buszgyár életébe, pláne ha ehhez járműbeszerzés kapcsolódik. Erről mi magyarok sokat tudnánk mesélni az angoloknak, ha megkérdeznek, hiszen a rendszerváltás óta mind a gyárak (Ikarus, Rába), mind pedig a beszerzések körül folytak érdekes dolgok. Napjainkban Londonban épp ennek a levét isszák, hiszen Boris Johnson miatt a Wright NB4L emeletes buszai valószínűleg épp a politikai harcok áldozatai lesznek. Pedig a kocsik semmivel sem rosszabbak, mint bármelyik más új európai típus, ezek a buszok mégis reflektorfénybe kerültek a londoni polgármester miatt. Az is igaz, hogy az egyszerűbb felépítésű szintén hibrid, de jóval olcsóbb Alexander Dennis Enviro 400-asokról nem sok panaszt olvastunk az interneten, de azokat a kocsikat nem is kíséri a politika "vigyázó" szeme.

enviro400.jpg

Amire a politika nem figyel. Az Alexander Dennis Enviro 400 hibrid változata

Hogy mi lesz a vége a Wright NB4L típusú buszoknak Londonban azt nehéz megjósolni. Lehetséges, hogy a projektet hamarosan törlik, de az már teljesen biztos, hogy az utolsó 2016-ban leszállítandó hatszázadik példány után több ilyen típusú kocsi nem érkezik a brit fővárosba. Hogy a politikai csatározások-e az okai vagy valami más azt nem lehet tudni, de a Wright egyelőre nem beszélhet sikermodellről, hiszen Hong Kongnak már biztosan nem kell az új típus és nemrég Liverpool is visszavonta vételi szándékát, majd Dublin érdeklődése is megszűnt a típus iránt. Nemrég egy kocsit Szingapúrba is elküldött a Wright, de arról egyelőre nem szól a fáma, hogy ott hogyan szerepelt a NB4L.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(Címlapfotó: TfL)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr405713923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2013.12.28. 19:18:42

Sóhaj... a csuklós busz nagyon szép, nagyon jó dolog: de például a belvárosi járatokon (24, 73, stb.) járatták őket ahol nem lehet velük a szűk utcákban manőverezni, arról már nem is beszélve hogy mekkora területet foglalnak el. A konstrukció sajnos nem volt soha megfelelő a körülményeknek. A Boris-busz pedig valóban inkább önpíár, de ennél sokkal károsabb dolgokra is költöttek már sokkal több pénzt. És a Dennis buszok is csak az utóbbi öt évben lettek szupermegbízhatóak.

itoérambolafoci 2013.12.31. 14:46:35

A londoni emeletes buszok igazából nem fordulékonyabbak a korszerű csuklósoknál.
Viszont a csuklós valóban teljesen más célokat szolgál, mint az emeletes busz.
A csuklós busz jellegzetesen munkábajáró és boltba járó busz, tehát kevesebb ülőhelyet igénylő, sűrűbben cserélődő utastömeg szállítására szolgál.
Ezzel szemben az emeletes busz hangsúlyozottan nagyszámú városnéző turistabusz, tehát sok ülőhelyet igénylő, ritkábban cserélődő utastömeg szállítására szolgál.
Mivel Londonban hatalmas a turistaforgalom, nyilvánvalóan vannak olyan vonalak, ahol az emeletes buszok csuklósra cserélése hatalmas öngól volna.
Nem vitás viszont, hogy a városnéző turisták által sűrűn használt vonalaktól eltekintve az összes többi nagy forgalmú vonalon a csuklósok használata a célszerűbb.
A Boris-busz azonban csupán egy felelőtlen politikus dilettáns ötlete volt, ami a balesetvédelmi szempontból nyilvánvalóan elfogadhatatlan nyitott hátsó peronos buszozás iránti helyi nosztalgiát próbálta plusz szavazatokra váltani.
Boris Johnson csupán egy zavaros fejű gátlástalan demagóg jobboldali politikus, aki a választási kampányban hangulatkeltés céljából még olyat is képes volt hazudni, hogy a csuklós buszok biciklistákat "öltek meg" Londonban.
Holott a londoni buszok egész történetében sohasem sohasem fordult elő, hogy busz miatt halt volna meg biciklista.

Csige791 2014.01.04. 18:41:53

Én Londonban vagyok buszvezető. A Borisbust egy napig vezettem egy nyílt napon, normál esetben pedig Enviro 400-at hajtok, de nem hibridet.

Van néhány észrevételem a cikkel kapcsolatban, amit vagy én tudok rosszul vagy a cikkíró.

A Borisbus nem a Wrightbus busza. A tervező a Heatherwick Studio. A tervek elkészülte után lehetett pályázni az első 600db gyártására amit a wright nyert. A továbbiak gyártására is lehet majd pályázni ha csak tényleg meg nem szüntetik az egészet. A buszon semmilyen márkajelzés nincs, pont az előbb leírtak miatt, az elején a TFL emblémája látható.

Az Enviro 400 Hibriddel sokkal több gond volt mikor az első példányok megjelentek, azóta már kiforrott lett így megbízhatóbb. Nem szabad elfelejteni, hogy a Borisbus soros hibrid rendszerű, azaz a diesel motor csak és kizárólag az akku töltését végzi, a busz hajtása 100%-ban elektromos. Ezzel szemben az Enviro400 vagy a akár a Volvok sem soros hibridek. Ha valami gond van mennek diesel üzemmódban, így azért egyszerűbb megbízhatónak lenni. Ha viszont kiforr a borisbus, sokkal környezetbarátabb lesz mint az envirok.

Személyes véleményem:
Az Enviro a legnagyobb hulladék jármű amit életemben vezettem. A magyar honvédség KRAZ hulladékaiban kényelmesebb a vezető ülés. A buszok összeszerelési minősége meg egyen a legolcsóbb kínai szar szintjét sem éri el.

Csige791 2014.01.04. 18:45:14

@itoérambolafoci:

"Holott a londoni buszok egész történetében sohasem sohasem fordult elő, hogy busz miatt halt volna meg biciklista."

Ezt te sem gondolod komolyan. Legalább írd be googlbe mielőtt ilyet leírsz.

Nekünk azt tanították, hogy kétnapont történik egy busz vs biciklis ütközés ami persze nem halálos. De magam is ott voltam mikor az olimpiai falu előtt gázolt halálra egy busz a piroson átguruló biciklist.

A google meg vagy 30-at dob ki.
pl:
www.lbc.co.uk/fifth-cyclist-dies-in-nine-days-in-london-81309

Albacartesa 2014.01.07. 03:17:25

Utaskent pont az ellenkezoje a velemenyem az elottem hozzaszolo buszvezetohoz kepest.
Az uj Envirokkal nagyon szeretek utazni, azonban a Borisbus kenyelmetlen, praktikatlan, es a felso szinten egy atlagosnal magasabb ember, tehat nem kell oriasnak lenni, mar kenyelmetlenul dontogeti oldalra a fejet allo helyzetben. A 3 ajto viszont nem hogy meggyorsitja, egyenesen lassitja a fel/leszallast. Mindenki ossze-vissza kozlekedik, nagy a tolongas.

Albacartesa 2014.01.07. 03:20:38

@itoérambolafoci: Nagyot tevedsz. Otthon lehet, hogy bevasarlasra hasznalod a buszt, itt viszont rengetegen, ismetlem rengetegen utaznak 40-50 perceket, mivel a busz olcsobb, mint a metro vagy a vasut. Eleinte en is azzal utaztam, 1-1 orat minden nap.
Ne irj hulyeseget, ha nem ismered a viszonyokat!

itoérambolafoci 2014.01.15. 15:15:12

@Csige791:

Te biztos jobban tudod hogy hány biciklistát ütöttek el a londoni buszok, hiszen ott dolgozol.
Én ezt egy londoni újságcikkben olvastam, ami a Borisbus történetéről szólt.
Lehet hogy az újságíró úgy értette, hogy egy biciklista se halt meg a buszvezető hibájából.

itoérambolafoci 2014.01.15. 15:19:51

@Albacartesa:

Szerintem magad se tudod, hogy min vitatkozol.
Én csak azt írtam, hogy vannak vonalak, ahol a csuklós busz gyorsabb utascseréje, és vannak vonalak, ahol az emeletes busz több ülőhelye a fontosabb szempont.
Nem teljesen világos, hogy ehhez mit akartál hozzáfűzni.

Csige791 2014.01.15. 17:47:41

@Albacartesa:
Hát azt nem tudom milyen utasszempontból az Enviro, pedig igazából ez a fontos. Az biztos, hogy az az igénytelenség amit a gyártó Alexander Dennis megenged magának, mondjuk egy német márkánál egyenesen megengedhetetlen. Például a tavaly nyáron érkezett új Envirok a 82 vonalra olyan tükrüket kaptak amiben az üveg szinte teljesen sík. Mint valami fürdőszoba tükör, ezek teljesen használhatatlanok normális közlekedésre, nem elég 1x belenézni hanem az embernek mozgatnia kell a fejét hogy minden területet lásson amit szeretne. Ez BOTRÁNYOS! Ezt tetézi, hogy néhány buszon a 28 darabból meg rendes domború a tükör, sőt olyan is jött amin egyik a bal jó a jobb meg nem.
Egy ilyenért a Merci igazgatóját fejbe lőnék. Tudnám még sorolni, de ezek az utasokat nem érintik.

Nyilván az utas az első, de azért na!

Amit meg feljebb írt valaki, hogy azért vannak emeletes buszok Londonban mert a turisták... Szerintem azért vannak, mert kisebb helyen elfér ugyan annyi utas. Pl a Marble Arch és a Baker St között van 3 lámpa, ha csuklósok lennének kevesebb busz férne be közéjük, csúcsidőben még így is van hogy amerre az ember néz buszok állnak egymás mögött. Csuklósokkal ez hosszabb sorokat jelentene.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.15. 17:51:37

@Csige791:

"udnám még sorolni, de ezek az utasokat nem érintik. "

Szerintem sorold nyugodtan, ez egy buszos blog.

itoérambolafoci 2014.01.15. 18:54:54

@Csige791:
"Szerintem azért vannak, mert kisebb helyen elfér ugyan annyi utas"
------------

Ha szó szerint vesszük, akkor ez tulajdonképpen nem igaz.
Az emeleten ugyanis a kis belmagasság miatt csak ülőhelyek lehetnek, és ráadásul mindkét szinten jelentős alapterületet foglal a lépcső.

Inkább úgy fogalmazhatnánk, hogy az emeletes busz ugyanakkora alapterületen, kb. ugyanakkora befogadóképesség mellett kb. kétszer annyi ülőhelyet biztosít, mint az egyszintes busz.

Tehát ha így nézzük, akkor az emeletes busz igazából nem is zsúfolt belvárosokban, hanem inkább a hosszú menetidejű vonalakon éri meg, mivel ott az emberek inkább ülnének.

Csige791 2014.01.15. 19:26:27

@itoérambolafoci: Londonban majdnem minden útvonal kb 1 óra hosszúra van csinálva. Mondjuk kb 700 vonal van, szóval aki kötekedni akar biztos talál rövidebbet. :)

Olyan vonalról meg nem tudok ami csak a belvárosban megy, (lehet, hogy van) amiket én is merek az mind a kinti kerületekből megy a belvárosba, vagy nem is megy be.

Úgy néz ki a dolog, hogy aki messzebbre megy az felmegy aki meg csak pár megállót az lent marad.

Csige791 2014.01.15. 19:43:12

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

A térdemet minden fékezéskor beverem a műszerfalba. Ennek érdekessége, hogy ez már a fejlesztett műszerfal, a régibe nem vertem bele :)

A busz új korában is zörög, mondjuk ez csak a vezetőfülkénél halható.

Nincs két egyforma, kabin ajtó, mintha véletlenszerűen szerelték volna fel az ajtózárat. Némelyik háromszori erős becsapásra záródik csak be.

Volt olyan nap amikor a tavaly érkezett szériából egy délelőtt három robbant le (nem 100-200 darabból hanem 28-ból). Mindnél ugyanaz a cső adta meg magát. Pedig tavaly ez már egy kiforrott típus volt, van olyan köztük amelyik már túl van az első felújításon!

Néhánynak az ajtó nyitó/záró gombja már nehezen működik, van, hogy háromszor kell megnyomni, hogy reagáljon. Ez akkor gond ha hirtelen visszakell nyitni mert közé ugrik az utas.

A vezetőülés rugózása egyszerűen nevetséges. Kis huplikon megsem moccan, nagyokon meg amikor berugózik kiakad a rugózást "bekapcsoló" "vaskallantyú" és nem rugózik többet, nem is használja senki mert használhatatlan. Ott kezdődik, hogy már járt az ember a holdon ráadásul nem is tegnap, és akkor egy ilyennel előállnak. Ja igen az ülés magasság állítás. Az meg e legnagyobb vicc. Két kurblival kell az ülés elejét és a hátulját emelni. Kb 15 tekerés legalulról felemelni legmagasabb állásba, ezt mind a kettővel.

Az egész busz olyan mintha Kínai lenne, (vannak egyébként Kínában is). Tudjátok mint a Kínai magnók, minden van benne de semmi nem működik. Pl a háttámla deréktámasz is van de már elromlottak az állítók.

Ismétlem kevesebb mint 1 éves buszok!

Én amióta itt élek és megismertem pár angol gyártmányú terméket, rásem nézek olyanra amihez angol ember hozzáért. Az érdekes, hogy angol Honda fórumokon is írják, hogy az angliában gyártottakat kerülni kell.

itoérambolafoci 2014.01.17. 07:37:40

@Csige791:

Érdekes, amit mondasz, mert én úgy hallottam, hogy például az RV1 kifejezetten csak a belvárosban megy. De akkor ezek szerint az RV1 a ritka kivétel.

Szeretnék viszont egy fontosat kérdezni.
Meg tudnád mondani, hogy azokon a kb. 1 órás vonalakon, amikről beszélsz, kb. mekkora szokott lenni a buszok éves futásteljesítménye?

Az RV1-ről ugyanis azt hallottam, hogy csak 50 ezer km/év.
Ez belvárosban reális lehet, de mint londoni átlag, elég siralmas volna.

Ezért érdekelne, hogy az általad tipikusnak nevezett átlós vonalakon mekkora futásteljesítmény a jellemző.

Meg tudnád ott a cégednél kérdezni valakitől? Fontos volna.

Segítségedet előre is köszönöm.

Csige791 2014.01.17. 09:44:07

@itoérambolafoci: A mostani buszokat június-július környékén hozták tavaly. Most van benne 35ezer mérföld. Ez a busz mindig 82-es vonal megy.

De azt is megtudod csinálni, hogy a TFL journey planner-ben megnézed az útvonalat, berakod google maps-ba, majd megszorzod 6-al. Egy nap három kör.

Csige791 2014.01.17. 18:07:23

Hülye vagyok. Tehát a buszok egész nap mennek, nálunk nincs saját busza a sofőröknek hanem mindennap másikat kapnak, kajaszünet után is másikat kapunk, szóval ez a megszorozni 6-al nem működik. Bocsi még nem ébredtem fel amikor írtam a választ.
süti beállítások módosítása